Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juni 2014, 07:48   #1441
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

De oostfronters waren de prototypes van de huidige syriestrijders.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2014, 16:38   #1442
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wie ik ben of wat hij is, doet er eigenlijk weinig toe. Ik oordeel over de inhoud van de tekst. En die is eigenlijk vrij armtierig. Er wordt niet het minste materiaal aangedragen om het geheel van de stellingen te duiden, laat staan dat er bronnen of bewijsmateriaal aangedragen worden.
Een intellectueel gaat zelf op zoek naar informatie. De schoolmeesters van Waregem blijkbaar niet.
http://www.legrandsoir.info/ukraine-...re-civile.html
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2015, 12:37   #1443
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Waar denk ik aan?
Aan Oostfronters. En aan de hypocrisie die men amnestie noemt. Die gebruikt wordt om mensen te blijven veroordelen. Ze niet toekennen houdt namelijk een veroordeling in die geen enkele verantwoording behoeft en zelfs een eerlijk proces in de weg staat. Ze toekennen houdt dat evenzeer in... want amnestie is voor misdadigers nietwaar?
Met alle respect voor Bart en voor die "Grote Mijnheer"...
Ik wil geen amnestie van de Belgische staat. Dat aanvaarden zou een veroordeling inhouden van mensen die bereid waren Stalin te bekampen op het moment dat zowat heel Europa en de verenigde staten deze steunden en van wapens voorzag...
En Stalin's bekampen was geen, is geen en zal nooit een misdaad zijn in mijn ogen...

Van: Bart Laeremans (
Beste vrienden,
1 bijlage
1501TAK.doc
Graag stuur ik u hierbij de toespraak die ik afgelopen zaterdag hield op de Nieuwjaarsreceptie van TAK
in Wemmel. Deze handelt onder meer over het geplande nationaal stadion op ‘Parking C’ in Grimbergen,
de ontnederlandsing van onze streek, de nieuwe bevolkingsprognose van de Vlaamse regering, de
binnen-Europese immigratiedruk en het gebrek aan een ernstig woonbeleid in Vlaams-Brabant. Uw
reacties zijn welkom.
Op 4 februari overleed Antwerpenaar Louis Davids. Hij was de oprichter van het Belgisch-Israëlitisch
weekblad (
Zo schreef hij in het artikel “Verzoening” in het Belgische Israëlitisch Weekblad van 19 maart 1976:
“Waar de eis tot amnestie vroeger beperkt bleef tot de CVP en de Volksunie, hebben zich thans ook
prominenten van de BSP en de PVV uitgesproken voor een geste ten gunste van politieke delinquenten.
Een voorstel in die zin werd reeds ondertekend door 330 burgemeesters en meer dan 200
vooraanstaanden.”
Hij verwees vervolgens naar een voorstel dat kort voordien werd goedgekeurd in de gemeenteraad van
Antwerpen en naar de Liturgie van Verzoeningsdag en vervolgt: “Het is in die geest, gedreven door
menselijke en sociale overwegingen, omdat wij er geen voorstanders van zijn dat zondaars eeuwig
moeten boeten voor hun misstap, maar hen liever terug zien opgenomen worden als volwaardige
burgers in onze maatschappij, dat wij ons aansluiten bij degenen die een oorlogsbladzijde willen
omdraaien door het stellen van een verzoenend gebaar.”
Respect voor zo’n grote mijnheer.
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2015, 17:46   #1444
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
De nagel op de kop.
Zuidfrontstrijders!!!

Ik ben benieuwd of ze gesneuvelde Syriëstrijders ook zo dikwijls gaan opwarmen als Joris het met zijn vaders lijk doet.

Heeft Jojis Claessens trouwens al amnestie gevraagd voor de kleinen Bontinck?
Oud 7 februari 2015, 20:16   #1445
CLAESSENS Joris
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
De nagel op de kop.
Zuidfrontstrijders!!!

Ik ben benieuwd of ze gesneuvelde Syriëstrijders ook zo dikwijls gaan opwarmen als Joris het met zijn vaders lijk doet.

Het vergelijk zou enkel opgaan indien de Oostfronters zouden vertrokken zijn om het communisme te verdedigen en nadien in Vlaanderen in te voeren.
Ik zou dus eerder van tegengestelden dan vergelijkbare spreken...

Ook hun manieren kan je nogal moeilijk vergelijken. Ik heb geen weet van massale executies van gevangenen, georganiseerde moord op alle vindbare homo's door deze van daken te gooien, slavernij, kinderhuwelijken, kindsoldaten...
Je vergelijk is dus, zoals steeds, ingegeven door een gezond gebrek aan inzicht, kennis van zaken en een blinde vooringenomenheid.
Haat loslaten is echt moeilijk hé staaf?
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Oud 8 februari 2015, 15:00   #1446
CLAESSENS Joris
Minister-President

Standaard

Onelinertjes om de eigen onkunde te bedekken met de mantel der hypocrisie... Foei...
Oud 8 februari 2015, 15:49   #1447
CLAESSENS Joris
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
De nagel op de kop.
Zuidfrontstrijders!!!

Ik heb nooit om amnestie gevraagd en zal dat ook nooit doen.
Ik erken namelijk geen fout in het bestrijden van Stalin. Ook al werd hij op dat moment door de Verenigde Staten en de geallieerden op handen gedragen en van wapens voorzien.
Een fout die wij al vele malen herhaalden. Onze laatste kemel was het gaan bestrijden van de tegenstanders van ISIS, Al Qaeda en Boko Haram...

Het enige wat ik zou aanvaarden is volledig eerherstel met terugwerkende kracht. Bij voorkeur met vergoedingen voor de morele en financiële schade die de beroepshaters de kinderen van de Oostfronters en Landdienstleden aandeden...
Oud 7 mei 2015, 11:07   #1448
CLAESSENS Joris
Minister-President

Standaard

Dit weekend is er wederom de jaarlijkse herdenking. Zij die daar willen bij zijn weten waar en wanneer en zo niet... contacteer de organisatoren.
Oud 7 mei 2015, 11:16   #1449
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
qua doelstellingen absoluut niet, maar ze nemen idd ook de wapens op in een buitenlands leger, mss kan de B staat de Siriestrijders best op dezelfde manier berechten ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2015, 11:28   #1450
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Ik heb nooit om amnestie gevraagd en zal dat ook nooit doen.
Ik erken namelijk geen fout in het bestrijden van Stalin. Ook al werd hij op dat moment door de Verenigde Staten en de geallieerden op handen gedragen en van wapens voorzien.
Een fout die wij al vele malen herhaalden. Onze laatste kemel was het gaan bestrijden van de tegenstanders van ISIS, Al Qaeda en Boko Haram...

Het enige wat ik zou aanvaarden is volledig eerherstel met terugwerkende kracht. Bij voorkeur met vergoedingen voor de morele en financiële schade die de beroepshaters de kinderen van de Oostfronters en Landdienstleden aandeden...
het bestrijden van Stalin was de drogreden die lui als Verschaeve en De Clercq opperden om zo goedgelovige en vooral zeer katholieke boerenzonen te overtuigen. In werkelijkheid was het de bedoeling om als kanonnenvlees te dienen voor Hitler's offensief richting Oosten, die "Lebensraum" nodig had voor zijn ariërs. En de ussr was daar het meest geschikt voor.
Trouwens hoe geloofwaardig is het om één monster te gaan bestrijden, door hand en spandiensten te verlenen aan een ander monster ??

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2015, 12:06   #1451
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
het bestrijden van Stalin was de drogreden die lui als Verschaeve en De Clercq opperden om zo goedgelovige en vooral zeer katholieke boerenzonen te overtuigen. In werkelijkheid was het de bedoeling om als kanonnenvlees te dienen voor Hitler's offensief richting Oosten, die "Lebensraum" nodig had voor zijn ariërs. En de ussr was daar het meest geschikt voor.
Trouwens hoe geloofwaardig is het om één monster te gaan bestrijden, door hand en spandiensten te verlenen aan een ander monster ??
Welke ook het soort oostfronter was, gefopt en genaaid is hij geworden!

*De idealistische jongeman die zich niet realiseerde dat hij vocht tegen een demon in een leger van een minstens even grote demon.
*De avonturier die te laat besefte dat hij in een hel terecht was gekomen.
*De Vlaamsgezinde die vocht aan de kant van iemand (de ‘Führer’) die bij een eventuele Duitse overwinning het Vlaamse volk zonder pardon zou hebben verduitst.
*De fanatieke Vlaamse SS-er (of Waals legionair) die uiteindelijk een smadelijke nederlaag leed.

Allemaal verliezers voor 100%!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 mei 2015 om 12:26.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2015, 12:16   #1452
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Er zijn nu eenmaal verschillende categorieën van losers, he HO.
Oud 7 mei 2015, 21:50   #1453
Thuleander

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waren de oostfronters arabische moslims die de sharia wilden verspreiden?

Zo nee, dan hebben ze bitter weinig met Syriëstrijders te maken.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2015, 21:55   #1454
Thuleander

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke ook het soort oostfronter was, gefopt en genaaid is hij geworden!

*De idealistische jongeman die zich niet realiseerde dat hij vocht tegen een demon in een leger van een minstens even grote demon.
*De avonturier die te laat besefte dat hij in een hel terecht was gekomen.
*De Vlaamsgezinde die vocht aan de kant van iemand (de ‘Führer’) die bij een eventuele Duitse overwinning het Vlaamse volk zonder pardon zou hebben verduitst.
*De fanatieke Vlaamse SS-er (of Waals legionair) die uiteindelijk een smadelijke nederlaag leed.

Ja, wat een losers waren dat zeg.
In plaats van zoals de moderne jeugd de hele dag voor de playstation te hangen en hun 'likes' op facebook te tellen.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2015, 21:57   #1455
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Ja, wat een losers waren dat zeg.
Idealisten zie ik trouwens nooit als "losers", ongeacht aan welke kant ze staan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2015, 16:37   #1456
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Idealisten zie ik trouwens nooit als "losers", ongeacht aan welke kant ze staan.
Ik las onlangs de Oostfrontroman van Jet Jorssen, Vrouwen aan het front (1983). Jet Jorssen steunt haar verhaal op de ervaringen van Vlaamse vrouwen die vrijwillig dienst namen in het Duitse Rode Kruis (D.R.K.). Zo goed als allen waren kinderen van Vlaamsgezinden-collaborateurs of hadden een broer of ‘lief’ aan het Oostfront. Het is een interessante roman in de zin dat deze roman ons het wel en wee laat zien van deze toenmalige wereld van aspirant-Vlaamse-verpleegsters in dienst van de Duitsers (opleiding in Spa, stage in Berlijnse hospitalen –we schrijven 1943-, dan naar Polen, en uiteindelijk het Oostfront, terugtrekking, tenslotte nederlaag van de nazi’s, en de naoorlogse perikelen). De roman geeft ook een inkijk in de manier van denken van deze jonge vrouwen. En idealisme was er zeker bij indien we het verhaal van Jorssen mogen geloven. Indien het waar is wat Jet Jorssen ons opdist, dan waren het vrij naïeve en goedgelovige meisjes. Er moet hier wel worden bij verteld dat Jet Jorssen zelf uit de ‘aangebrande’ hoek kwam. Enkele korrels zout moeten we altijd bij de hand houden. Maar tot daar toe, het is een goede (historische) roman vond ik.

De balans echter van hun inzet is toch uiteindelijk niet altijd zo positief. Ettelijke meisjes zien in dat ze zich hebben vergist, zeker toen de verhalen van de kampen uitkwamen; of dat het allemaal vrij nutteloos is geweest en enkele mooie jaren van hun jonge leven hebben vergooid. Alhoewel er ook bij zijn die blijven geloven in het feit dat ze de goede beslissing hadden genomen.

Of idealisten nu nooit ‘losers’ zijn zoals u dat stelt, is erg kort door de bocht.
Uw uitspraak lijkt me veel te 'idealistisch'.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 oktober 2015 om 17:06.
Oud 2 oktober 2015, 19:46   #1457
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of idealisten nu nooit ‘losers’ zijn zoals u dat stelt, is erg kort door de bocht.
Uw uitspraak lijkt me veel te 'idealistisch'.
Wie in alle oprechtheid en rechtschapenheid en gedreven door idealen gehandeld heeft, hoeft zich in mijn ogen nooit te schamen. Wat de uitkomst ook moge zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2015, 19:52   #1458
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie in alle oprechtheid en rechtschapenheid en gedreven door idealen gehandeld heeft, hoeft zich in mijn ogen nooit te schamen. Wat de uitkomst ook moge zijn.
Met andere woorden: iemand die in Hitlertijd dacht dat hij een zeer deugdzame daad verrichtte door zoveel mogelijk Joden uit te roeien, hoeft zich niet te schamen.

Wel, ik heb daar een andere mening over.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 oktober 2015 om 20:04.
Oud 3 oktober 2015, 11:06   #1459
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En de rest van de Belgen zijn lafaards.
Mijn Vader en zijn broer waren Oostfronters.
Zelf ben in een veteraan binnen de Belgische krijgsmacht, evenals verschillende andere van mijn directe familieleden.
Allen hebben wij respect voor deze Oostfronters en maken hen geen verwijten.
Zij waren namelijk gedeporteerd als arbeiderskrachten naar Duitsland en hun levensomstandigheden waren niet direct hoopgevend om ze te kunnen overleven.
Wij kennen namelijk de achtergrond waarin zijn er voor kozen om dienst te nemen in de Duitse krijgsmacht.
Een heel ander verhaal dan dat van de huidige Syriestrijders.
De Syriestrijders vertrekken hier namelijk met hetzelfde idee als de huurlingen uit de VS die naar Irak vertrekken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2015, 12:41   #1460
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En de rest van de Belgen zijn lafaards.
Mijn Vader en zijn broer waren Oostfronters.
Zelf ben in een veteraan binnen de Belgische krijgsmacht, evenals verschillende andere van mijn directe familieleden.
Allen hebben wij respect voor deze Oostfronters en maken hen geen verwijten.
Zij waren namelijk gedeporteerd als arbeiderskrachten naar Duitsland en hun levensomstandigheden waren niet direct hoopgevend om ze te kunnen overleven.
Wij kennen namelijk de achtergrond waarin zijn er voor kozen om dienst te nemen in de Duitse krijgsmacht.
Een heel ander verhaal dan dat van de huidige Syriestrijders.
De Syriestrijders vertrekken hier namelijk met hetzelfde idee als de huurlingen uit de VS die naar Irak vertrekken.
Interessant boekje in dit verband is dit van Oostfronter Willy Vanherp, Wij vragen geen pardon. De man tekende op 16 jarige leeftijd (naar het schijnt) als soldaat voor het Oostfront. Op zucht naar avontuur. Het boek (je) is zonder pretentie, recht voor de raap. Op het einde van het boek maakt men zich toch de bedenking: wat een waanzin en een gekkenwereld allemaal.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be