![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.886
|
![]() Citaat:
bvb deze 2 regels gelden voor alle wegen: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 8 mei 2015 om 11:10. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.886
|
![]() Citaat:
1. de gemiddelde gereden snelheid ging zelfs duidelijk omlaag op alle snelwegen. 2. de snelheidsverschillen namelijk heel duidelijk af, want de 130 kmh had veel meer draagvlak bij de snelste foert-rijders, ttz die gingen duidelijk trager rijden, en de traagste rijders gingen iets sneller rijden. 3. Bijkomend effect was ook dat op de ~ 45 %-snelwegen waar de 110 kmh nog bleef de limieten iets beter gerespecteerd werden, ttz gemiddeld langzamer gereden werd. 4. Besluit: geef de autorijder wat meer geloofwaardige snelheidsvariatie - meer draagvlak - en hij geeft je iets terug: of noemer geloofwaardigere Vmax die veel korter bij de V85 liggen. Cijfers zijn terug te vinden (gemakkelijk via Wiki). Ook de statistische verkeersdoden op DK-snelwegen namen significant af na wat gewenning, ook daar zijn duidelijke evolutiecijfers van. Maw die theoretische NL-studie bewijst helemaal niets. Er zijn ook veel oudere (ook theoretische) studies die al geen directe relatie kunnen vinden tussen een snelheidslimiet en het aantal ongevallen en de ernst ervan op een wegsegment. Bestuurders kiezen hun snelheden zelf aan de hand van véle parameters, een Vmax is daar maar ééntje van, en hoe minder geloofwaardig die is tov van het wegbeeld en situatie-omstandigheden hoe minder significant in de ogen van de bestuurder. Een bestuurder kan evenzo aangepast veel trager rijden als de limiet. Een fixe lmiet is te beperkt.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 8 mei 2015 om 11:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.886
|
![]() Citaat:
![]() Als geindoctrineerde kan uw stelling wel tellen.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 8 mei 2015 om 11:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.837
|
![]() Citaat:
Ik krijg de indruk dat hier een hoop idioten aan het woord is. Onze wegen zijn niet meer in staat om hoge snelheden te verwerken en onze wagens meestal ook niet. En ja ik ben ook jong geweest en heb ook hard gereden, ik heb Porsche, BMW en nog zo wat rommel gehad hoor. Als ik me met mijn Berlingoke tussen jullie hardrijders begeef ben ik een gevaar voor jullien, net zoals jullie dan een gevaar voor mij zijn. Snappen jullie niet dat de wegen voor iedereen zijn en jullie je moeten aanpassen aan de mensen die niet wensen 140 en meer te rijden. Als jullie laag willen vliegen ik geloof dat het circuit van Zolder op donderdag ter beschikking van would-be piloten staat.
__________________
A woman cannot survive on wine alone, she also needs a Hoomer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.886
|
![]() Citaat:
http://www.nvfnorden.org/lisalib/get...px?itemid=1432 vooral tabel p 5 maakt dat duidelijk (metingen een jaar lang vóór en na): Citaat:
http://www.vejforum.dk/vejforum2008/...0motorveje.pdf Ondertussen vallen er gemiddeld minder ongevallen op (Deense) 130 kmh snelwegen (55 % lengte) dan op hun 110 kmh snelwegen (ca 45 % lengte): via http://www.statbank.dk/statbank5a/default.asp?w=1600 living conditions enz... traffic accidents ... UHELD3 selecteren... 110 120 130 selecteren directe link: en p/c 2005 was het eerste volledig statistisch jaar, 1 mei 2004 werd namelijk die maatregel getroffen http://www.statbank.dk/statbank5a/Se...nts&potsize=33 Road traffic accidents Click on a column title to sort data. Click again to reverse sorting order.. speed limit 2003 2004 > 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 110 km.p.h 284 183 > 136 124 144 101 115 63 76 58 53 130 km.p.h. 0 .. 61 .. > 136 152 112 105 85 81 74 63 49 8-5-2015 Danmarks Statistik , www.statbank.dk/UHELD3 Vergelijk gerust de eerste en laatste jaren (gemiddeld per drie jaar) met mekaar, of tel gewoon op. En deel door het aantal jaren. specifieke verkeersdodentabellen kan ik hier ook zetten. Maar beide tabellen tonen helemaal niets aan, want gereden snelheid is véél te beperkt om een verband te vinden met een mogelijk verkeersongeval, het zijn één of meerdere oorzaken -aan verkeerd rijgedrag- die tot een ongeval leiden. Onaangepaste snelheid of traagheid is maar één van de vele parameters, onaangepaste snelheid boven de limiet is weer een andere. "Te hoge snelheid (dus vermoedelijk boven V-limiet ? )" is bvb in de Nederlandse databank veruit de minste oorzaak bij dodelijke ongevallen, quasi verwaarloosbaar met 1 dodelijk ongeval gemiddeld per jaar, ook die stats kan ik hier p/c neerplanten. In NL nemen ze de op en afrit van de snelwegen ook mee als snelweg, ook dat kan men selecteren in hun databank.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 8 mei 2015 om 12:24. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.886
|
![]() Ik 45 jaar, ook moto en vrachtwagens gereden, zelfs naoorlogse die maar max 65 kmh haalden.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als geindoctrineerde kan jouw post weer tellen,
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 8 mei 2015 om 12:41. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Hoe trager men gemiddeld rijdt, hoe meer kans de zeer goede chauffeurs hebben om gepast te reageren en een ongeval te voorkomen door de stoten van de domme chauffeurs.
En vooraleer af te geven op die domme chauffeurs: kijk even naar je oudere ouders of grootouders, naar je vriendinnen die niet graag of niet veel met de auto rijden, naar alle jonge gasten die nog geen drie jaar intensieve rijervaring hebben, naar .... .
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Burgemeester
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
|
![]() Citaat:
snelheidslimieten die idioot zijn in de ogen van velen, worden niet gerespecteerd. Wat heb je aan een snelheidslimiet als die niet gerespecteerd wordt? Kijk naar het voorbeeld Denemarken. Indien de snelheidslimiet op veilige plaatsen omhoog gaat, gaat men de snelheidslimiet op de gevaarlijke plaatsen meer respecteren |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
|
![]() Citaat:
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.937
|
![]() Citaat:
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven. Robert Lieberman |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Citaat:
Mijn gedacht is dat van de conclusies uit de stroken waar trajectcontrole is ingevoerd. Dat betekent nu ook weer niet dat ik vind dat iemand die 's nachts 160 op een veilig stuk autostrade rijdt, moet gestraft worden als iemand die rond 16 uur onveilig voorbij een zebrapad van het kleuterschoolke vlamt. .
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.886
|
![]() Citaat:
Dat hindert niet dat bijna alle bestuurders zijn snelheid dan veel lager als die 50 kmh aanpast (zie verkeersregels en vooral artikel 10.1.1). # case studie 187 uitgezochte Limburgse scholen: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 8 mei 2015 om 19:32. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.886
|
![]() De Denen en enkele andere landen hebben dat proefondervindelijk aangetoond. Daar sta je nu met je mond vol tanden.
De veiligste Europese landen hebben overigens de doorgaans hoogste limieten ttz het meeste aanleunend aan de V85, toeval kan dat niet zijn. En die landen tonen aan dat met geloofwaardige limieten toe te laten op hun veiligste wegen de limieten dan beter gerespecteerd worden daar waar het echt nodig is. Ook het feit dat de bestuurder denkt ik kan later mijn wat verloren tijd sowieso terug wat goedmaken op wegen met vlotte limieten (gewone weg 100 kmh, snelweg aanbevolen 130 kmh), dit werkt positief op de psyche van de bestuurder, en die bestuurder zal ook de andere verkeersregels beter respecteren. In Vlaanderen doet men niet liever als de bestuurder frustreren (of laat men mekaar frustreren door ontbrekende handhaving) en die maakt zijn verloren tijd dan weer goed door zijn agressievere rijstijl ttz te weinig veiligheidsafstand "aan de kant jij", met redelijk veel voorrangsnegaties " daar kan ik nog net voor of tussen die moet maar remmen", ook zo komt men gemiddeld sneller vooruit als men niet meer snel mag rijden op de veiligste wegen... En bij die bestuurders tel ik ook de professionele busbestuurder die zelfs meer snelheidsboetes vangen per kilometer als de doorsnee automobilist. http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-De-Lijn.dhtml Die serieuze stijging natuurlijk vooral te danken aan de besmettelijke zone 50, C43-50 kmh en zone 70-titis en bordenbos 70 kmh buiten de bebouwde kom, ook de 70 kmh bordenbos op 2+2-wegen. En dit in een trager snelheidsbeperkt voertuig wat met moeite na aanloop + 90 kmh haalt (een bus mag eigenlijk maar 75 kmh). Uiteraard toen er nog veel 90 kmh was waren de boetes navenan veel minder tot onbestaande op die 90-wegen.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 8 mei 2015 om 20:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Burgemeester
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
|
![]() Citaat:
Ik ben dus tegen GSM-gebruik in de auto. Wanneer ik gewoon snel rijd op de snelweg, let ik zeer goed op. Ik probeer altijd de te anticiperen op het voorgaande verkeer enzovoort. Pleeg ik echter heel soms een handsfree-gesprek tijdens het rijden, kan ik jou niet eens vertellen OF ik een vrachtwagen gepasseerd bent, laat staan dat ik aandachtig gereden heb. Autorijden is een full-time bezigheid naar mijn mening. Er is geen plek voor met andere zaken bezig te zijn. Met iets anders in de hand als stuurwiel/versnellingspook is zeer gevaarlijk, zeker als je hier ook nog visuele aandacht aan schenkt (smsn op gsm, ...). Hands-free bellen is in mijn mening ook nog gevaarlijk en de autobestuurder moet hiervan bewust zijn, maar dit verbieden zou onmogelijk te controleren zijn én ook economisch niet interessant (de business-man/advocaat/.... die veel moet bellen én veel op de baan is). Daarom wél een verbod op gsm-gebruik , maar niet op hands-free bellen. Als ik hands-free bel, zorg ik er tegenwoordig ook altijd voor dat ik naar het rechterbaanvak ga en op een lage snelheid achter een vrachtwagen ga rijden eventueel. Zo stoor ik geen andere bestuurders, kan ik nog alert reageren op noodsituaties en bel ik verantwoord. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.886
|
![]() Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Burgemeester
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
|
![]() Welk deel van mijn stelling moet verdedigen?
1) Dat het BIVV dit ons heeft wijsgemaakt? Getuige de vele campagnes tegen te snel rijden, het polarisende landschap van meningen over snelrijden (alhoewel de algemene perceptie over snel rijden in het voordeel van de snelheidsovertreder evolueert, hiervoor verwijs ik naar de posts van Micele) 2) Dat traag rijden niet automatisch veilig is? Tjah, dit is een beetje logisch. Iemand die tegen 90 achter een camion hangt en zonder zijn spiegels en richtingaanwijzers te gebruiken zich op het linkerbaanvak smijt, is een gevaar, bijvoorbeeld. Autorijden bestaat uit vele factoren, snelheid is hier maar een zeer klein onderdeel van. |
![]() |
![]() |