![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.862
|
![]() Citaat:
Rij ik via Aarlen naar het buitenland is het ook +200 km door BE. Het ergste moet wel zijn voor diegenen die na een Duitse snelwegtrip nog door gans BE moeten en plots die BE-plakkers aan 120 kmh op hun nek krijgen, en "ze mogen niet sneller" (maar doen het toch een minuutje... ![]() Dat jij tijd dikwijls belachelijk vind weet ik al lang. Ga je ondertussen te voet of neem je nog de fiets, heb je de fietsbel weggehaald omdat je fiets dan iets sneller rijdt ? LOL Ik vind onnodige verspilde tijd door puur arbitraire lage snelheidsbeperkingen helemaal niet belachelijk. Een aanbevolen 130 kmh op de meeste snelwegstukken en dan kunnen de mensen eindelijk eens vlot inhalen zonder pottekijkers en worden de tragere bestuurders niet te onpas ingesloten als ze voor meer snelwegcapaciteit zorgen door volgens de verkeersregels te rijden. Een strikte 120 kmh en je ziet al die miserie: continu linksplakken en middenplakken aan 120 kmh, tot agressief bumperkleven en te weinig veiligheidsafstand wat vlot in- uitvoegen zeer moeilijk maakt, pinken hoeft niet meer bij 120 kmh, spiegelen en schouderknikje ook niet want... enz... en sowieso op een hoopje in steeds hetzelfde kolonnetje rijden (ook 3-vaks) terwijl enkele kms verder er grote gaten zijn met amper verkeer. "Man was het druk vandaag op de snelweg, en toch was er amper verkeer op de snelweg!" De spreiding van het verkeer tijdens bepaalde uren is erbarmelijk ! Geef amper 20-40 kmh meer snelheidsvariatie en de spreiding wordt veel beter en het rijgedrag ook. Mensen die regelmatig D-snelwegen rijden zien dat met eigen ogen. Er word alerter en meer ontspannend volgens de regels gereden en de veiligheidsafstanden worden veel beter gerespecteerd, men mag/kan immers veel meer varieren in snelheid daarvoor is een snelweg ook ontworpen. Dit ziet men dan ook (in iets mindere mate) op de snelheidsbeperkte stukken die dan volgen.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 9 mei 2015 om 13:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.530
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Burgemeester
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
|
![]() Citaat:
Ik ben een paar jaar aan een stuk tot 15x per jaar naar Duitsland gereden, voornamelijk in weekends. Wanneer men dan zondagavond/nacht terugkomt (en er geen kat op de baan is!) is die 120 kmh er echt te veel aan ..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.862
|
![]() Omdat je dat zelf wel kunt. Doe uw huiswerk.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.862
|
![]() Citaat:
Ik ben zo een paar maal via de E25 teruggekomen (GHLux - Limburg), awel dan reed ik nog liever wat omweg via Duitsland. (ondanks goedkoop tanken in GHLux). Zo lang mogelijk de Autobahn is veel relaxer rijden zelfs al is die onverlicht.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 9 mei 2015 om 18:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Banneling
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
|
![]() Ewel schoof , ik deel uw mening waarom rijden we allemaal zo gejaagd en zo onbeleefd ... het trekt op niets meer op de baan , meeste mensen zijn onredelijk in het verkeer...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.862
|
![]() Tijdens fileverkeer ?
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Burgemeester
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
|
![]() Citaat:
160 is naar mijn mening een snelheid die de meeste auto's (die regelmatig op de snelweg komen) nog aankunnen. Op een lege rechte weg op een mooie heldere dag/nacht zonder regen, sterke zijwind, ..... is 160 rijden ook geen enkel probleem en niet gevaarlijk. (Indien je me niet gelooft, neem je auto dit weekend, rijdt naar Duitsland en test het zelf uit. Die 160 kmh is echt niet zo moeilijk te halen) 230km (Antwerpen - Arlon) aan 100 kmh = 138 minuten aan 120 kmh = 115 minuten aan 140 kmh = 99 minuten aan 160 kmh = 87 minuten 80 km (Antwerpen - Hasselt) aan 100 kmh = 48 minuten aan 120 kmh = 40 minuten aan 140 kmh = 34 minuten aan 160 kmh = 30 minuten In mijn kennissenkring zijn verschillende vertegenwoordigers of andere beroepen die vaak de baan op moeten om gans Vlaanderen/België rond te rijden. Die rijden op een week gemakkelijk een paar honderden kilometers, per 100 km snelweg heb je een tijdswinst van 25% (12,5 minuten op 50 minuten) om 160 te rijden ipv 120. Dit is naar mijn mening best wel substantieel. Of anders gezegd: men doet 33% langer over hetzelfde traject door 120 te rijden in plaats van 160 kmh. Het is maar hoe je het wilt bezien. Disclaimer: 1) Rond Antwerpen en Brussel liggen een grote ring waarop de snelheid van 160 kmh natuurlijk niet meer zo veilig is en bijgevolg niet gehaald kan worden 2) Op een tweebaanssnelweg met gemiddelde drukte kan je natuurlijk overdag niet voor 100 kmh aan een stuk dezelfde snelheid aanhouden, je kan wel altijd optrekken, een paar kilometer wat sneller rijden en dat zit je terug vast. Mocht er ooit standaard een driebaansweg komen is dit echter wel al een pak plausibeler. Wanneer ik echter 's avonds rond 10u op de snelweg rijdt, is dit wel eerder al mogelijk 3) 160 rijden verbruikt natuurlijk meer dan 120 rijden. Dit is slechter voor de portemonnee van de bestuurder en voor het milieu. Maar Dit zijn intra-individuele verschillen. Hoe zit het met inter-individuele verschillen? Een oude auto met een minder zuinige motor verbruikt ook meer en stoot ook meer uit. De gezinsmonovolume die de vader gebruikt om alleen naar het werk te gaan, verbruikt ook meer dan een golfje. En dan nog het beste: een Tesla met 700 pk (model S P85D) stoot geen uitlaatgassen uit en verbruikt geen fossiele brandstoffen... Wat hiermee als het gaat om aspect milieu ? Punt is: het is een persoonlijke keuze van de automobilist. Verder gaan de auto's ook steeds zuiniger worden, ook op hogere snelheden. 4) de stadsauto kan natuurlijk geen 160 halen. Maar ik verwacht dan ook niet dat onze linksgroene vrienden het nodig achten de snelweg te gebruiken. Indien wel, kunnen ze natuurlijk altijd op de rechterrijstrook rijden, zoals iedereen die trager wilt rijden Laatst gewijzigd door SanderK : 9 mei 2015 om 20:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.862
|
![]() 150 / 160 kmh is zelfs een wetenschappelijk berekende optimale snelheid, dit reeds in 2002:
Citaat:
Berekende optimale snelheden, hoofdzakelijk rekening houdend met 4 kostencomponenten": - rijtijdkosten - ongevalkosten - brandstofkosten - schaadstofkosten; dit met telkens de prioriteit gelegd op volgende specifieke punten of een verdeelsleutel: 1. Economie of spaarzaamheid 100 % : benzine- | diesel-auto bebouwde kom: 49 | 48,8 kmh gewone weg: 75,8 | 75,9 kmh snelweg: 124,7 | 128,4 kmh Citaat:
bebouwde kom: 60 kmh gewone weg: 100 kmh snelweg: 150 kmh Citaat:
bebouwde kom: van +20 kmh minimum gewone weg: - snelweg: tot 160 kmh Citaat:
![]() Oostenrijk heeft ca 2200 km Autobahn, kaart: http://www.wkoratgeber.at/expert/bil...z_at_gross.gif
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 9 mei 2015 om 21:26. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.862
|
![]() Wenn die gesellschaftliche Werthaltung Zeit- und Umweltkosten hoch ansetzt, dann liegen die optimalen Geschwindigkeiten bei rund 60 km/h im Ortsgebiet, rund 100 km/h auf Freilandstraßen und etwa 150 km/h auf Autobahnen.
![]() En alweer staan de "wereldvreemde deniers" met hun mond vol tanden.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 9 mei 2015 om 21:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat van de... Oostenrijkse automobielclub. Jaja, echt wel een bijzonder neutrale bron.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.862
|
![]() Citaat:
Citaat:
# https://tiss.tuwien.ac.at/person/380...htext=Cerwenka Deze 2e prof Michael Kramer van TU Wien heeft het in zijn CV staan naast collega prof P. Cerwenka Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 9 mei 2015 om 22:23. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.862
|
![]() Citaat:
Niets geloofwaardiger als verkeerswetenschappers. Ik heb er nog ene geciteerd. Beide profs staan hier: (ik heb nog een regel vergeten) Citaat:
Arm Belgie had nog geen enkele verkeerswetenschapper in 2002. Alleen wat nattevinger en toogpraat, UHasselt leverde in 2004 of 2006 de eerste verkeerswetenschapper in BE... ![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 9 mei 2015 om 22:31. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.530
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.626
|
![]() Citaat:
Indien we die gaan verplichten om tussen de 160 km/u en 200 km/u te rijden dan gaat het wel erg fout gaan, daar heb je gelijk in. Nu, alles is relatief en dat bewijzen ze dagelijks in Duitsland. Daar wordt een chauffeur nog behandeld als persoon met zijn volle verstandelijke mogelijkheden. Hier worden chauffeurs behandeld als seniele oude mensen die niet meer weten wat veilig rijden betekent. |
|
![]() |
![]() |