Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 mei 2015, 13:45   #61
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Is dat zo? Wordt het talent van die leraars dan niet verkwanseld door ze voor klassen te zetten waarin de leerlingen niet willen bijleren?

Ik beweer niet het tegendeel hoor. Ik vraag het me gewoon af.
Wat is het talent ? Het talent om kennis over te brengen op een begrijpbare en aangepaste manier ? Of is het vakinhoudelijke kennis ?

Indien het het eerste is, zet je ze het beste in moeilijke klassen aangezien daar hun (grote) talent het best bruikbaar is. Je gaat een wiskundig genie ook niet vragen om 2de graadsfuncties op te lossen, maar wel om partieel differentiaalvergelijkingen te doen. Net hetzelfde hier.

Indien het het tweede is (vakinhoudelijk) vrees ik dat leerkrachten in het huidige vlaamse onderwijs niet op hun plek zitten. Vakinhoudelijke excellentie wordt niet gewaardeerd.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2015, 13:46   #62
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.551
Standaard

Kan enkel voor mezelf spreken maar ik heb het lesgeven links laten liggen door de papierberg en mijn waarschijnlijk aangeboren aversie tegen nutteloze bemoeizucht.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2015, 13:58   #63
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 116.147
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Is dat zo? Wordt het talent van die leraars dan niet verkwanseld door ze voor klassen te zetten waarin de leerlingen niet willen bijleren?

Ik beweer niet het tegendeel hoor. Ik vraag het me gewoon af.
Ik denk dat de vraag stellen, ze beantwoorden is.

Het probleem is dat dat de dogmatiekers die het over "kansarmen" hebben niet zal overtuigen. Er is een verschil tussen het bizounours beeld van de verdienstelijke zoon of dochter van arme arbeidersfamilie die een beurs krijgt om naar de unief te gaan en hard zijn best doet, dat het woord "kansarme" verondersteld is van op te roepen, en de werkelijkheid van de MEERDERHEID in sommige scholen van ongelikt tuig dat de meest elementaire regels van de beleefdheid niet wil horen en niks anders doet dan keet schoppen.

We zijn op een niveau gekomen waar je eigenlijk vraagt om in een dierenkooi een meute honden schaak leren te spelen. Je kan daar drie keer het BNP aan verspelen. Ze zullen geen schaak spelen. Wat men dan doet is de regels van het schaakspel veranderen: de stukken kapot bijten als eerste is nu ook toegelaten, en dan heb je ook gewonnen.

Ik vraag mij af of die die hun mond vol hebben van "kansarmen" al eens in zo een klas vol "kansarmen" een dag hebben doorgebracht.
__________________
Al moordend problemen oplossen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 mei 2015 om 14:04.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2015, 14:08   #64
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik denk dat de vraag stellen, ze beantwoorden is.

Het probleem is dat dat de dogmatiekers die het over "kansarmen" hebben niet zal overtuigen. Er is een verschil tussen het bizounours beeld van de verdienstelijke zoon of dochter van arme arbeidersfamilie die een beurs krijgt om naar de unief te gaan en hard zijn best doet, dat het woord "kansarme" verondersteld is van op te roepen, en de werkelijkheid van de MEERDERHEID in sommige scholen van ongelikt tuig dat de meest elementaire regels van de beleefdheid niet wil horen en niks anders doet dan keet schoppen.

We zijn op een niveau gekomen waar je eigenlijk vraagt om in een dierenkooi een meute honden schaak leren te spelen. Je kan daar drie keer het BNP aan verspelen. Ze zullen geen schaak spelen. Wat men dan doet is de regels van het schaakspel veranderen: de stukken kapot bijten als eerste is nu ook toegelaten, en dan heb je ook gewonnen.

Ik vraag mij af of die die hun mond vol hebben van "kansarmen" al eens in zo een klas vol "kansarmen" een dag hebben doorgebracht.
En, patrick, wat is jouw oplossing ? Die kinderen op straat zetten en er echte analfabeten van maken die niks anders kunnen dan roven en bedriegen om te overleven ?

En ik bedoelde met buitenzetten: het land uitzetten. Want ik vrees dat dat het enigste is wat je ermee kan doen als je ze niet wenst te onderwijzen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2015, 14:11   #65
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 116.147
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En, patrick, wat is jouw oplossing ? Die kinderen op straat zetten en er echte analfabeten van maken die niks anders kunnen dan roven en bedriegen om te overleven ?
Ja, en als ze het doen, ze aflappen. Trouwens, dat is precies wat ze doen, eens van de school af he. Veel verandert dat er niet aan. Ze hebben gewoon de school om zeep geholpen ondertussen. Het resultaat is niet anders.

Citaat:
En ik bedoelde met buitenzetten: het land uitzetten. Want ik vrees dat dat het enigste is wat je ermee kan doen als je ze niet wenst te onderwijzen.
Hoe ga je derde-generatie immigranten met een Frans paspoort en enkel maar een Frans paspoort buiten zetten ? Waar ga je ze heen sturen ? Een bootje op de Atlantische oceaan ?

Blijkbaar convergeren onze oplossingen
__________________
Al moordend problemen oplossen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 mei 2015 om 14:12.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2015, 14:15   #66
JBM
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 2.990
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En, patrick, wat is jouw oplossing ? Die kinderen op straat zetten en er echte analfabeten van maken die niks anders kunnen dan roven en bedriegen om te overleven ?
Tsja, ze dwingen naar school te gaan heeft hetzelfde resultaat.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En ik bedoelde met buitenzetten: het land uitzetten. Want ik vrees dat dat het enigste is wat je ermee kan doen als je ze niet wenst te onderwijzen.
Correctie: als ze niet onderwezen wensen te worden.

Buiten zetten zal niet lukken. Geen enkel land zal zulke losers willen opnemen en de internationale gemeenschap zal uiteraard geen deportaties toestaan. Het enige dat iets zal opleveren is die mensen enthousiasmeren om iets van hun leven te maken. Ik vrees echter dat geen mens weet hoe we dat kunnen klaar spelen.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2015, 16:29   #67
hurricane
Europees Commissaris
 
hurricane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2006
Berichten: 6.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik begin te vrezen dat voor kinderen van ouders voor wie kwesties als taal en opvoeding totaal onbelangrijk zijn,
alle hulp en toverformules tevergeefs zijn.
2
DAT is nu echt de essentie van deze draad.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2015, 16:32   #68
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.597
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dus de goeie leerlingen ga je slechtere leerkrachten gaan geven, omdat er nitwits zijn die overal hun broek aan vegen. Mooie incentives voor de goeie studenten zijn dat.
De Belgische manier.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2015, 16:37   #69
vlaams realist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 augustus 2012
Berichten: 4.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En, patrick, wat is jouw oplossing ? Die kinderen op straat zetten en er echte analfabeten van maken die niks anders kunnen dan roven en bedriegen om te overleven ?

En ik bedoelde met buitenzetten: het land uitzetten. Want ik vrees dat dat het enigste is wat je ermee kan doen als je ze niet wenst te onderwijzen.
De ouders motiveren door voordelen te bieden zoals kindergeld en lagere belastingen of hogere uitkeringen . Oh , dat doen we al .
Wel bij slecht gedrag van de leerlingen kunnen we die voordelen ook weer intrekken .
Dat daar niet aan gedacht is .
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2015, 16:50   #70
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.906
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is nu al 30 jaar dat we die zever moeten horen. Het WERKT NIET.

Het is een bodemloos vat. En inderdaad, de "oplossing" bestaat erin de goeie leerlingen en leerkrachten zodanig te koejonneren, en de programma's zodanig belachelijk idioot en simpel te maken, dat tegen dat we de hoogte van het korstmos bereiken, de gelijkheid bereikt zal zijn.
Maak U geen illusies. Zelfs dat blijkt niet te werken. Een uitspraak van Smet (toenmalig Vlaams minister van onderwijs) op de laatste Pisa-resultaten "Ja, de goeie worden slechter, maar de slechten worden nog slechter".
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2015, 17:22   #71
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.597
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
De ouders motiveren door voordelen te bieden zoals kindergeld en lagere belastingen of hogere uitkeringen . Oh , dat doen we al .
Wel bij slecht gedrag van de leerlingen kunnen we die voordelen ook weer intrekken .
Dat daar niet aan gedacht is .
Uiteraard, het is racistisch.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2015, 18:14   #72
vlaams realist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 augustus 2012
Berichten: 4.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Uiteraard, het is racistisch.
Dju , nu weeral ? K'heb nog zo m'n best gedaan om geen ras of geloof in de tekst te zetten .
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2015, 18:35   #73
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.560
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
De job is zinvol. De student, kandidaat leerkracht, heeft er voor gekozen, bewust. En de maatschappij heeft er voor betaald. Een return mag je toch op z'n minst verwachten.
Je draait hier rond de pot door het probleem niet te willen horen en zien.
De kandidaat leerkracht studeert niet om achteraf met zijn voeten te moeten laten spelen door een bende apen die zich zowat alles mogen permitteren. In het slechtste geval moeten ze verder in een andere school de onhandelbare aap gaan uithangen, zal hen een zorg zijn!
De leerkracht die problemen heeft met de situatie waar men hem ingegooid heeft moet nog op zijn tellen passen want het loopt vol met lieden die hem zullen uitleggen dat het zijn fout is!
De maatschappij heeft betaald voor zijn opleiding, juist.
De maatschappij heeft ook betaald voor het op- en inrichten van klassen/scholen waar een bepaalde jeugd ongestoord dagelijks boel kan maken en het zonder diploma achter zich laten vanaf een bepaalde leeftijd?
Een bepaalde jeugd die niet in een "normale" school thuishoort maar in een "school met een gevangenisregime"...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2015, 18:52   #74
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.560
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik begin te vrezen dat voor kinderen van ouders voor wie kwesties als taal en opvoeding totaal onbelangrijk zijn,
alle hulp en toverformules tevergeefs zijn.
Ik denk dat dit spijtig genoeg de conclusie is die moet getrokken worden.
Daarom moeten vreemdelingen- ouders verplicht worden zich aan te passen een bepaalde aspecten van onze maatschappij. Willen ze dat niet, dan moeten ze maar verplicht terug verhuizen naar waar ze denken dat ze dit niet zullen moeten doen.
De multicultoestanden die door onze strot worden geduwd zullen verder onze maatschappij stilaan naar de bliksem helpen, duidelijker kan het niet!
Wat voor prietpraat sommigen hier weer verkopen over die toestanden...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2015, 19:08   #75
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.560
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En, patrick, wat is jouw oplossing ? Die kinderen op straat zetten en er echte analfabeten van maken die niks anders kunnen dan roven en bedriegen om te overleven ?

En ik bedoelde met buitenzetten: het land uitzetten. Want ik vrees dat dat het enigste is wat je ermee kan doen als je ze niet wenst te onderwijzen.
Het is geen kwestie van ze niet te willen onderwijzen maar van ze niet te kunnen onderwijzen omdat ze er niet vatbaar voor zijn!
Die kinderen op straat zetten, er lopen er al genoeg rond die niets kennen en niets te doen hebben, en moeten leven van ons belastinggeld.
Diegenen die niet willen "meedoen" met het normale en voorziene schoolgebeuren moeten eventueel tijdelijk in een soort "inrichtingen" gestopt worden met niet enkel leerkrachten maar ook een soort cipiers die ze in bedwang kunnen houden, op welke manier dan ook!
Verlos onze scholen van brutaal gespuis dat daar niet wil zitten en ons onderwijs naar de bliksem helpt in sneltreinvaart!
Misschien zal het zo tot sommigen doordringen dat ze moeten veranderen of ophoepelen.
"De beste leerkrachten" verspillen aan een meute ongeïnteresseerde oproerkraaiers is te gek voor woorden! Dat kun je die mensen niet aandoen, voor welke wedde ook...
En "die beste leerkrachten" zullen ook niets of niet veel meer kunnen er uit halen.

Laatst gewijzigd door andev : 13 mei 2015 om 19:09.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2015, 19:44   #76
hagel
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 november 2014
Berichten: 1.799
Standaard

Mens, mens, mens, wat een waarheden.
En waarschijnlijk allemaal gedebiteerd door ervaringsdeskundigen, die de laatste jaren nog nooit een school, laat staan een klas van binnen uit gezien hebben.
hagel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2015, 19:49   #77
vlaams realist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 augustus 2012
Berichten: 4.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hagel Bekijk bericht
Mens, mens, mens, wat een waarheden.
En waarschijnlijk allemaal gedebiteerd door ervaringsdeskundigen, die de laatste jaren nog nooit een school, laat staan een klas van binnen uit gezien hebben.
En uw punt is ?
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2015, 19:56   #78
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 56.987
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
De ouders motiveren door voordelen te bieden zoals kindergeld en lagere belastingen of hogere uitkeringen . Oh , dat doen we al .
Wel bij slecht gedrag van de leerlingen kunnen we die voordelen ook weer intrekken .
Dat daar niet aan gedacht is .
motiveren waarvoor ?? die ouders verwachten nu al dat de leraars hun kinderen opvoeden. Tja, dan blijft er niet veel tijd meer over voor de essentie eh, nl. lesgeven.
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2015, 20:58   #79
Gipsy
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 20.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
motiveren waarvoor ?? die ouders verwachten nu al dat de leraars hun kinderen opvoeden. Tja, dan blijft er niet veel tijd meer over voor de essentie eh, nl. lesgeven.
Men slaagde daar vroeger in bij elite scholen. In Belgie is dat verleden tijd. Nu misschien nog enkele uitzonderingen in Zwitserland, Frankrijk , UK en US of zelfs in Azie.
Dat kost dan wel enkele tientallen duizenden Euro's tot een paar honderd duizend. Maar dat worden dan wel de leiders in de economische wereld.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 13 mei 2015 om 21:02.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2015, 21:08   #80
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.906
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hagel Bekijk bericht
Mens, mens, mens, wat een waarheden.
En waarschijnlijk allemaal gedebiteerd door ervaringsdeskundigen, die de laatste jaren nog nooit een school, laat staan een klas van binnen uit gezien hebben.
...en toch ook gedeeltelijk door de laatste Pisa resultaten...
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be