Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Geef aan hoe u de collaboratie van een deel van de Vlaamse beweging zou omschrijven
een heldendaad 12 17,39%
een (misbegrepen) idealisme 13 18,84%
een louter strategische blunder 15 21,74%
een morele fout 12 17,39%
een criminele praktijk 30 43,48%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 mei 2015, 19:22   #261
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
:trololol:

Seffens ga je ons nog proberen wijsmaken dat je dit zelf allemaal gelooft.
Blijkbaar vat u het niet. Ik probeer het u nog eens uit te leggen.

De inval door Rusland in Polen kon -toen- internationaal geïnterpreteerd en uitgelegd worden als een preventief optreden van Rusland om zichzelf van een mogelijke militaire buffer te voorzien moesten de Duitse legers verder oprukken naar het Oosten. En daarom werd aan Rusland ook niet de oorlog verklaard.

Nu, achteraf, weten we wel beter. We weten dat er een geheim protocol was om Polen te verdelen tussen Stalin en Hitler. Maar toen was dat niet echt geweten vermits het een geheim protocol was.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 mei 2015 om 19:25.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2015, 19:25   #262
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Blijkbaar vat u het niet. Ik probeer het u nog ens uit te leggen.

De inval door Rusland in Polen kon -toen- internationaal geïnterpreteerd en uitgelegd worden als een preventief optreden van Rusland om zichzelf van een mogelijke militaire buffer te voorzien moesten de Duitse legers verder oprukken naar het Oosten. En daarom werd aan Rusland ook niet de oorlog verklaard.

Nu, achteraf, weten we wel beter. We weten dat er een geheim protocol was om Polen te verdelen tussen Stalin en Hitler. Maar toen was dat niet echt geweten vermits het een geheim protocol was.
Neutrale landen tegen hun wil binnenvallen is ok? Ook al hebben die geen 'hulp' gevraagd. Wil je dat zeggen?
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2015, 19:25   #263
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is niet dat het een recent verhaaltje is he.

https://archive.org/details/crimeofcongo00doyliala

Nu, ik heb me nooit in het verhaal verdiept. Maar het is zo een klassieke zaak, dat het mij niet zou verwonderen. Het schema is eeuwenoud, en werd al toegepast in de Oudheid. De conquistadores hebben op die manier voor goud en zilver de indianen uitgemoord, als slaven in de mijnen. Het is een heel klassieke strategie die door bijna alle imperialisten toegepast wordt.
Ik raad u toch eens aan om u eens te verdiepen in 'het 1 en ander'.
Het is gewoon aangenamer voor de andere forummers dat ze u niet heel de tijd opmerkzaam u moeten onderwijzen. Kwestie van tijdbesparing.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2015, 19:25   #264
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar vat u het niet. Ik probeer het u nog ens uit te leggen.

En dus, en dus, hadden die Oostfronters eigenlijk gelijk. En dus en dus, hebben wij die verkeerdelijk voor bandieten uitgemaakt.
En dus, en dus, wisten de mensen officieel niet dat er exterminatiekampen waren, want Hitler heeft dat nooit officieel aangekondigd. Het waren ook *geheime* plannen, zie je. Dus konden die brave collaborateurs dat ook niet weten, net zoals wij niet wisten dat Stalin een smeerlap was, wisten zij niet dat Hitler een smeerlap was he.

Aiaiaiai, wat zijn er toch spijtige vergissingen begaan allemaal. Al die helden die veroordeeld werden omdat we het niet wisten, en al die die met Hitler meewerkten, omdat ze het niet wisten.

Zoveel dat we niet wisten.

Maar dat excuus mocht maar in 1 richting gebruikt worden, niewaar.
Oud 19 mei 2015, 19:26   #265
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ik raad u toch eens aan om u eens te verdiepen in 'het 1 en ander'.
Het is gewoon aangenamer voor de andere forummers dat ze u niet heel de tijd opmerkzaam u moeten onderwijzen. Kwestie van tijdbesparing.
Voor iemand die elementaire logica nog niet meester is, zou ik mij rustig houden in plaats van mensen die kunnen nadenken, de les willen te spellen

Maar ik ben hier dan ook niet om het U aangenaam te maken, maar om mijzelf te amuzeren he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 19 mei 2015 om 19:28.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2015, 19:29   #266
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nu, ik heb me nooit in het verhaal verdiept. Maar het is zo een klassieke zaak, dat het mij niet zou verwonderen. Het schema is eeuwenoud, en werd al toegepast in de Oudheid. De conquistadores hebben op die manier voor goud en zilver de indianen uitgemoord, als slaven in de mijnen. Het is een heel klassieke strategie die door bijna alle imperialisten toegepast wordt.
Nee, inderdaad, 't is geen recent verhaaltje. Het begin kan je zelfs exact situeren, namelijk de ontdekking dat rubber vloeibaar goud is, en dat de Engelsen zich dat fortuin door Léo door de neus hadden laten boren...... Is het je echt niet opgevallen dat het merendeel van Léo's tegenstanders Engelsen waren/zijn ?
Tiens, nu zie ik pas het verband tussen Congo en collaboratie : de inlandse chefs en soldaten die meeheulden met de Belgische bezetter.....
Oud 19 mei 2015, 19:34   #267
geertvdb

Standaard

Citaat:
Voor iemand die elementaire logica nog niet meester is, zou ik mij rustig houden in plaats van mensen die kunnen nadenken, de les willen te spellen

Maar ik ben hier dan ook niet om het U aangenaam te maken, maar om mijzelf te amuzeren he.
Waar haalt u nu dat ik de elementaire logica niet meester ben? Ik denk dat u zich vergist van persoon.

Ik spel u helemaal niet de les. Ik wil gewoon dat andere forummers niet hun tijd verspillen met u te onderwijzen. Dat is niet hun/mijn taak.
Nu, ik wil dat wel doen, als ik mag factureren.
Oud 19 mei 2015, 19:35   #268
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Nee, inderdaad, 't is geen recent verhaaltje. Het begin kan je zelfs exact situeren, namelijk de ontdekking dat rubber vloeibaar goud is, en dat de Engelsen zich dat fortuin door Léo door de neus hadden laten boren...... Is het je echt niet opgevallen dat het merendeel van Léo's tegenstanders Engelsen waren/zijn ?
Het punt is gewoon dat de manier van doen heel klassiek is. Het is dus niet verwonderlijk. Het zou eerder verwonderlijk zijn mocht het niet gebeurd zijn. Alle elementen waren aanwezig van het traditionele koloniale recept.

Citaat:
Tiens, nu zie ik pas het verband tussen Congo en collaboratie : de inlandse chefs en soldaten die meeheulden met de Belgische bezetter.....
Dat was dan ook mijn punt. Er is geen principieel verschil tussen de Duitse bezetter en de Belgische bezetter. Toegegeven, vanwege zijn Jodengenocide was Hitler een bijzonder grote smeerlap. Maar een staat of een andere, een staatshoofd of het andere, kwalitatief spelen ze allemaal in dezelfde categorie.

Zoals het hier voorgesteld wordt, de goei, de helden aan de ene kant, en de verwerpelijke smeerlappen van collaborateurs aan de andere kant, allemaal larie. Dat wordt enkel maar bepaald door wie de overwinnaar is. Want in de grond is er tussen de verschillende partijen niet zoveel verschil, en moet je als burger proberen te gokken op wie de winnaar gaat worden om er voor uzelf zo veel mogelijk uit de brand te slepen.
Oud 19 mei 2015, 19:37   #269
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar haalt u nu dat ik de elementaire logica niet meester ben? Ik denk dat u zich vergist van persoon.
Het is mij al meerdere keren opgevallen dat de redeneervorm "reductio ad absurdum" U onbekend was, en er zijn ook andere voorbeelden. Ik ga ze niet opzoeken.

Citaat:
Ik spel u helemaal niet de les. Ik wil gewoon dat andere forummers niet hun tijd verspillen met u te onderwijzen. Dat is niet hun/mijn taak.
Nu, ik wil dat wel doen, als ik mag factureren.
Het is een vrije markt he Voel U vooral vrij om geen zaken met mij willen te doen

Ik zou niet meer willen bieden dan een tiende van een eurocent voor 10 uur les van U. Ik weet niet of ik in uw prijzenschaal zit ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 19 mei 2015 om 19:38.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2015, 19:37   #270
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Uw voorbeeld is slecht gekozen. U verwijst naar Conan Doyle. Conan Doyle? Was dat niet degene die de concentratiekampen verdedigde die de Britten oprichtten tijdens de Boerenoorlog? En waarin de Boeren weden opgesloten, vrouwen en kinderen incluis.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 mei 2015 om 19:42.
Oud 19 mei 2015, 19:39   #271
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw voorbeeld is slecht gekozen. U verwijst aar Conan Doyle. Conan Doyle? Was dat niet degene die de concentratiekampen verdedigde die de Britten oprichtten tijdens de Boerenoorlog? En waarin de Boeren weden opgesloten, vrouwen en kinderen incluis.
Geen idee. Was dat familie van Conan the Barbarian ?
Oud 19 mei 2015, 19:42   #272
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
En dus, en dus, hadden die Oostfronters eigenlijk gelijk. En dus en dus, hebben wij die verkeerdelijk voor bandieten uitgemaakt.
En dus, en dus, wisten de mensen officieel niet dat er exterminatiekampen waren, want Hitler heeft dat nooit officieel aangekondigd. Het waren ook *geheime* plannen, zie je. Dus konden die brave collaborateurs dat ook niet weten, net zoals wij niet wisten dat Stalin een smeerlap was, wisten zij niet dat Hitler een smeerlap was he.

Aiaiaiai, wat zijn er toch spijtige vergissingen begaan allemaal. Al die helden die veroordeeld werden omdat we het niet wisten, en al die die met Hitler meewerkten, omdat ze het niet wisten.

Zoveel dat we niet wisten.

Maar dat excuus mocht maar in 1 richting gebruikt worden, niewaar.

Ze lopen in hun eigen valstrikken. Als ik tijd had, zou ik er compassie mee hebben, zeker met zo een belezen en zelfverklaarde wetenschapper als Roger uit Het Oosten.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2015, 19:43   #273
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Auwch, is dit hier gepermiteerd anno 2015 ? Volgens sommige nekstaarders liever niet dus, we gaan de boodschapper als nazi-vriendje uitkreten en deze feiten negeren of afdoen als nutties en laten we ons voor�*l blijven concentreren op dat Vlaams boerke, die in ’42 ne keer 5 kilo schweinepoepefleisch heeft verkocht aan Helmut, de Duitse korporaal, want d�*�*rrr ligt het probleem, nergens anders.
Gepermitteerd is het zeker, de pogingen om alles te verdonkeremanen horen erbij. Het is gewoon een kwestie van menselijke keuzes en politieke besluitvorming, ook vandaag dus. Hieronder zie je het, wat betreft die New Deal destijds ...

Citaat:
Met een dreigende crisis onder de banken en het Congres in een wanhopige stemming en bereid om alles te doen wat de nieuwe president maar voorstelde, had Roosevelt hard in kunnen grijpen ...
  • door bijvoorbeeld tot nationalisatie van het bankwezen over te gaan.
  • In plaats daarvan zette hij zich in om de bestaande financiële instellingen te ondersteunen en het vertrouwen in de economie nieuw leven in te blazen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/New_Dea...igde_Staten%29
De eerste optie heeft men toen terzijde gelegd waardoor we vandaag met dezelfde shit zitten als gevolg van het kiezen voor de tweede optie. En wie hoort er vandaag iets over die eerste optie? Er gebeurt net hetzelfde, de uitleg staat in de boekskes en de bevolking wordt gevraagd om totaal iets anders te doen, het is alsof we collectieve zelfmoord wel een heel leuk spelletje vinden, je mag er alleen tegen niemand iets over zeggen.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2015, 19:43   #274
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen idee. Was dat familie van Conan the Barbarian ?
Toch maar betere voorbeelden kiezen .
Oud 19 mei 2015, 19:44   #275
geertvdb

Standaard

Citaat:
En dus, en dus, hadden die Oostfronters eigenlijk gelijk. En dus en dus, hebben wij die verkeerdelijk voor bandieten uitgemaakt. .
Nee, ze hadden geen gelijk. Waar is het klassieke excuus plots dat ze 'misleid' waren en 'idealistisch naïef'?

Citaat:
En dus, en dus, wisten de mensen officieel niet dat er exterminatiekampen waren, want Hitler heeft dat nooit officieel aangekondigd. Het waren ook *geheime* plannen, zie je. Dus konden die brave collaborateurs dat ook niet weten, net zoals wij niet wisten dat Stalin een smeerlap was, wisten zij niet dat Hitler een smeerlap was he..
Gewoon Mein Kampf lezen, en ge wist perfect wat Hitler met de Joden van plan was. In het Nederlands alleen al zijn er van dat boek 150 000 exemplaren verkocht geweest voor 1943.
De 'Ich habe es nicht gewusst' mythe is trouwens al vele keren doorprikt. Ik heb de linken hier al gepost in een andere draad..

Allez, put u nog eens uit in 'goedpraten' van de collaboratie. Schaamteloos hoe gij de geschiedenis constant probeert aan te passen aan uw extreme denkbeelden. Typisch voor fundamentalisten.
Oud 19 mei 2015, 19:45   #276
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waarin de Boeren weden opgesloten, vrouwen en kinderen incluis.
Waren dat geen collaborateurs ?
Oud 19 mei 2015, 19:46   #277
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht

Ze lopen in hun eigen valstrikken. Als ik tijd had, zou ik er compassie mee hebben, zeker met zo een belezen en zelfverklaarde wetenschapper als Roger uit Het Oosten.
Het zint u natuurlijk niet wat ik schrijf. Ik kan daar ook niets aan doen.

En wat de Oostfronters betreft, we moeten daar eerlijk in durven zijn: losers over gans de lijn! Dat is nu wel duidelijk.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 mei 2015 om 19:48.
Oud 19 mei 2015, 19:46   #278
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, ze hadden geen gelijk. Waar is het klassieke excuus plots dat ze 'misleid' waren en 'idealistisch naïef'?

Gewoon Mein Kampf lezen, en ge wist perfect wat Hitler met de Joden van plan was. In het Nederlands alleen al zijn er van dat boek 150 000 exemplaren verkocht geweest voor 1943.
De 'Ich habe es nicht gewusst' mythe is trouwens al vele keren doorprikt. Ik heb de linken hier al gepost in een andere draad..

Allez, put u nog eens uit in 'goedpraten' van de collaboratie. Schaamteloos hoe gij de geschiedenis constant probeert aan te passen aan uw extreme denkbeelden. Typisch voor fundamentalisten.
Zie je wel dat je elementaire logica niet meester bent ?
Oud 19 mei 2015, 19:46   #279
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Het wordt steeds zieliger inderdaad, je ziet het van ver aankomen. En toch staat het in al die boekskes.
Oud 19 mei 2015, 19:51   #280
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Zie je wel dat je elementaire logica niet meester bent ?
Vandaag nemen we het ziektebeeld voor normaal om dan de nog absurder scheeftrekking te veroordelen, eenmaal daar voorbij kunnen we verder met het ziektebeeld maar we kunnen niet bevatten waarom hetzelfde plots weer opduikt. Tiens, dat is straf!!!!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be