![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Geef aan hoe u de collaboratie van een deel van de Vlaamse beweging zou omschrijven | |||
een heldendaad |
![]() ![]() ![]() |
12 | 17,39% |
een (misbegrepen) idealisme |
![]() ![]() ![]() |
13 | 18,84% |
een louter strategische blunder |
![]() ![]() ![]() |
15 | 21,74% |
een morele fout |
![]() ![]() ![]() |
12 | 17,39% |
een criminele praktijk |
![]() ![]() ![]() |
30 | 43,48% |
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#501 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#502 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Bis:
Citaat:
Iemand schreef het hier al eerder; we zullen moeten teruggaan tot de tijd van Adam en z'n Madam, om de oorzaak van al die tussenliggende ellende te achterhalen. Als we dan inzicht daarin verwerven (who started the fire?), dan kunnen we ook begrijpen en concluderen dat alles op een gigantisch misverstand berustte, waardoor de huidige situatie in een flits kan duidelijk worden. Het monopoly op geldcreatie en de 'daarbijhorende' interesten, kortom, het bankwezen an sich, is zo een van die misfits in the human mind, die dé kern vormt van de mondiale overheidsschulden en de maatschappelijke gevolgen die deze met zich meebrengt. Een paradigmaverschuiving is dan ook noodzakelijk, opdat gezond verstand opnieuw een kans kan krijgen zich op duurzame wijze te manifesteren. De mensheid verdient het. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#503 | |
|
![]() Bis:
Citaat:
Ook op tv ea MSM zul je geen artikels of programma’s vinden, die afbreuk doen aan het ‘officiële’ verhaal van ‘de goei en de slechten’, zelfs de schoolvakken geschiedenis zijn eenzijdige weergaven van wat er gebeurde. De ‘goei’ hebben er dus alle belang bij, dat hun bedrog niet aan ’t licht komt en ze hebben er alle middelen toe. Zap maar eens ’n avondje rond, de fluttigste info, de meest overbodige spelletjes en de onzinnigste feulletons vliegen je om de oren, maar van geen enkel beeld zul je een pixel meer zien dan wat we mogen zien. Btw: These 6 Corporations Control 90% Of The Media In America http://www.businessinsider.com/these...ca-2012-6?IR=T En die zijn dan weer in (privé) handen van grote banken, die dan weer money-for-nothing de Centrale Banken bezitten/aansturen, die dan weer… Zoals gezegd, de échte nazi’s zijn nooit verdwenen, ze waren er enkele eeuwen actief en nu meer dan ooit ontplooien ze hun 1000-jarig Rijk. En reken maar dat de hoofdstad van dat Monetaire Rijk niet in Europa zal komen te liggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#504 |
|
![]() dubbel
Laatst gewijzigd door Diego Raga : 20 mei 2015 om 23:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#505 | |
|
![]() Citaat:
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#506 |
|
![]() Het punt is dat die vrouwen NOOIT in die politieke onderdrukking - door Belgie inderdaad ! - een reden zagen om met een vreemde mogendheid te collaboreren.
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
![]() |
![]() |
![]() |
#507 |
Minister-President
|
![]() Wat er bij de As-machten al dan niet was, is inmiddels zeventig jaar (ik herhaal dat eventjes voor u : zeventig jaar) geleden, mijnheer. Het is zonder meer lachwekkend om met stelligheid te verkondigen dat dit mij zou beletten om nu mijn bericht (post 300) te schrijven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#508 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat schrijf ik dan toch ook. De andere grootmachten van die tijd hadden geen zin in een Frankrijk dat groter werd in Europa, vandaar dat de Fransen hun kak introkken en hun leger uit het prille België terugtrokken.
![]() |
#509 | |
|
![]() Citaat:
Trouwens, vrouwen hadden in die tijd overal weinig in de pap te brokken en werden verondersteld het woord te laten voeren door mannen. En dan komt weer m’n vraag naar boven, gesteld: “Vind je dat vreemd dat, na 80 jaar Belgische onderdrukking en miskenning van het Nederlands, geweldloze Vlamingen zich bij een beweging aansloten ?” Of is dat voor jou al voldoende reden, om alles wat zich als Vlaamsgezind presenteert, bij voorbaat al af te doen als collabo’s en landverraders ? Je ziet duidelijk waar de fascisten zitten. Laatst gewijzigd door Diego Raga : 21 mei 2015 om 00:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#510 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Collaboratie is heden ten dage georganiseerd door mentaal eenogige relikwieten die een bende blinde kwieten met gemak voor hun kar kunnen spannen.
Later zullen de verliezers in hun meest aandoenlijke locale dialect een heerlijk hypocriete versie pleiten : "W' ebbe 't ni g'witte".
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis, je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg". Laatst gewijzigd door Jay-P. : 21 mei 2015 om 01:39. Reden: kwitieten |
![]() |
![]() |
![]() |
#511 | |
|
![]() Citaat:
De verfransing die inderdaad een feit was, had niets te maken met de Belgische staat, maar wel met een doorwerking van de Franse revolutie en vooral van de twintigjarige Franse bezetting van Belgie die een groot deel van de sociologische bovenlaag in héél Belgie verfranste. De Belgische grondwet schreef de vrijheid van taal voor (en niet het Frans). In de praktijk betekende dit: het Frans in de binnenbesturen, de lokale taal - Frans of Nederlands (of in voorkomend geval zelfs Duits) - in de provincies en de gemeenten (en die entiteiten waren dan nog zeer autonoom), idem in het lager onderwijs. Dit was trouwens wat men al sedert de Habsburgse Tijd Tijd. Indien men het Nederlands echt wou onderdrukken, moest men gewoon doen wat de Franse bezetter deed: het op alle vlakken (tot kranten en toneelstukken toe) verbieden - quod non. Het was de Vlaamse - vooral liberale - elite die Frans sprak, ondanks het feit dat elke rechter, notaris, advocaat, griffier de taal kon bezigen die hij wou (en net hier ligt het verschil met de Habsburgse Tijd, toen ze nog wél de streektaal hanteerden). Ze deden dit omdat ze het Nederlands te min vonden en het Frans daarentegen (in het voetspoor van de ideeen der Verlichting) als taal van de beschaving bezagen (en zij niet alleen, zelfs het Nederlandse Hof correspondeerde tot in de jaren 1890 louter in het Frans). De (terechte) reactie van de katholieken (die in het Frans een teken van verval zagen en van ontaarding) en van Vlaamsgezinden leidden vanaf de jaren 1870 tot de taalwetgeving. --- Natuurlijk was niet elke Vlaamsgezinde een collaborateur of verrader, integendeel zelfs. Tijdens WO I heeft de verpletterende meerderheid van de Vlaamsgezinden de collaboratie zelfs in het geheim of openlijk tegengewerkt. Die moedige mensen (denk aan Paul Fredericq of Alfons Sevens ...) belanden vaak in Duitse kampen omwille van hun overtuiging. De collaborateurs (een groepje van maximaal 15.000 man, waarvan dan nog een enorm aandeel mensen afkomstig was van Nederlandse of Duitse afkomst) waren een infieme minderheid. Het waren net de Vlaamsgezinden die de allergrootste patriotten waren en vrijwillig dienst namen, dat mag ook eens gezegd worden. Scherpzinnige Vlaamsgezinden begrepen toen reeds, wat velen hier blijkbaar nog altijd niet inzien. In 1915 bv. ondertekenden verscheidene vooraanstaande Brusselse flaminganten (waaronder Camille Huysmans en Herman Teirlinck) een manifest waarin ze Duitse "gunsten" aan de Vlamingen afwezen en stelden dat "opgedoken bladen (t.t.z. zogezegd flamingantische die onder geheime Duitse leiding stonden) die onder de dekmantel van de taalstrijd andere dan Belgische belangen dienden, geen enkele fractie van de Vlaamse Beweging vertegenwoordigden". De Vlaamsgezinde Alfons Van de Perre sprak in 1917 in een brief aan zijn vriend Frans Van Cauwelaert zo over de collaboratie: "Dat wordt een gemene plaatskensjagerij, en 't doet mij denken aan de dertig zilverlingen. Zo die mensen door Duitslands hulp moeten winnen - adieu dan. (...) Zie, Frans, 'k ben altijd in alle eerlijkheid vlaamsgezind geweest; maar zulke dingen walgen mij, walgen mij dat ik het niet zeggen kan". Zo zijn er talloze voorbeelden.
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: Laatst gewijzigd door BWarrior : 21 mei 2015 om 02:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#512 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#513 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar als je echt wil discussieren hierover, de Belgische staat had reeds veel geld aan Leopold gegeven om zijn "humanitaire zaak" ginder te ontwikkelen, met het idee van op termijn toch zijn prive zaakje over te laten aan de Belgische staat. Van de franstalige wiki: Citaat:
Citaat:
Internationaal recht zijn afspraken tussen geweldsmonopolisten. Recht is iets dat door een geweldsmonopolist wordt opgelegd. Afspraken tussen geweldsmonopolisten volgen het principe van Chirac: "les promesses n'engagent que ceux qui les croient". Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mocht Hitler gewonnen hebben, dan was er bijvoorbeeld van de Soviet Unie geen sprake meer geweest. En dan was Mao er waarschijnlijk ook niet gekomen. Dat zou de verschrikkingen ginder misschien ingedijkt hebben. Ik kan mij ook moeilijk voorstellen dat het nijdige nazi regime een lange tijd beschoren zou zijn. Die waren zo krankejorum dat de kans groot is dat zich dat waarschijnlijk zou uiteengevallen zijn na korte tijd. Enkel voor de Joden zou het verschrikkelijk geweest zijn gedurende een zekere tijd. Het zou anders geweest zijn. Hoe, dat kan niemand zeggen. Beter of slechter, geen kat die het weet.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 21 mei 2015 om 04:41. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#514 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarschijnlijk omdat er maar weinig invallende mogendheden de belofte van een beter leven voor vrouwen aangaf. Je gaat enkel maar collaboreren als je vindt dat de nieuwe het beter met je voor heeft dan de oude he. De Belgische revolutionairen vonden ook waarschijnlijk dat ze in de nieuwe Belgische staat beter aan hun trekken zouden komen dan onder de oude staat van Oranje, wat hun reden was om met de Belgische staat te collaboreren.
![]() |
#515 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als persoon ben je niks verschuldigd aan de huidige geweldmonopolist, he. Die komt zomaar de plak zwaaien. Elkeen kan toch de wens hebben om een andere geweldmonopolist te verkiezen die de plak komt zwaaien (het is meestal een slecht idee, toegegeven, want het zijn allemaal smeerlappen) ? Het is toch best mogelijk dat je de huidige zo vervelend vindt dat je liever nog een andere hebt, nee ? Ik zal grif toegeven dat het meestal dom is, zoals ik al zegde. Je doet er veel beter aan de eigen geweldmonopolist het leven zuur te maken, dan een andere binnen te halen - tenzij je natuurlijk een opportuniteit ziet om er zelf deel van gaan uit te maken. Maar dat is MIJN opinie, die ik niet wil veralgemenen.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 21 mei 2015 om 04:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#516 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() http://en.wikipedia.org/wiki/Minarchism
Ik heb sympathie voor anarcho-capitalisme, maar denk dat er principiele fouten in zitten: http://en.wikipedia.org/wiki/Anarcho...and_minarchism Moest ik ervan overtuigd zijn dat het werkbaar is, zou ik het verkiezen, maar ik vrees dat de staat onvermijdelijk is (niet "noodzakelijk" maar "onvermijdelijk") en dus val ik terug op minarchisme. Het leuke aan die twee vormen is natuurlijk dat grenzen geen belang hebben. Of er nu twee minarchieen zijn, met een grens tussen, of die grens valt weg, dat verandert niks noegabolle voor niemand die daar woont.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 21 mei 2015 om 05:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#517 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door tandem : 21 mei 2015 om 06:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |