![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Geef aan hoe u de collaboratie van een deel van de Vlaamse beweging zou omschrijven | |||
een heldendaad |
![]() ![]() ![]() |
12 | 17,39% |
een (misbegrepen) idealisme |
![]() ![]() ![]() |
13 | 18,84% |
een louter strategische blunder |
![]() ![]() ![]() |
15 | 21,74% |
een morele fout |
![]() ![]() ![]() |
12 | 17,39% |
een criminele praktijk |
![]() ![]() ![]() |
30 | 43,48% |
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#781 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mooi. Daar is dan niks over te zeggen, en daar kan je dus geen uitspraak over doen of dat goed of fout was he, want het is dan niet op een principe gesteund. Had Hitler dus in de jaren 50 aangevallen, in plaats van in de jaren 40, dan waren het geen collaborateurs geweest. Had Hitler een Nederlander geweest, dan waren het geen collaborateurs geweest. Want uw definitie beperkt zich tot het definiëren van een zekere groep mensen ("die die in de jaren 40 met de Duitsers meededen"). Deze zijn collaborateurs, die zijn Antwerpenaren, die andere zijn leden van de voetbalclub. So what ? Was het "slecht" van in de jaren 40 met de Duitsers mee te doen ? Mijn antwoord daarop is: - indien je geen beestigheden hebt begaan, natuurlijk niet. - indien je wel beestigheden hebt begaan, natuurlijk wel. En dat is onafhankelijk van of je met de Duitsers meedeed of niet. Was het een "goeie keuze" ? Daarop is het antwoord: nee, natuurlijk niet, want het waren de verliezers. Behalve voor die die erin geslaagd zijn om er rijk mee te worden: dan was het wel een goeie keuze.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 22 mei 2015 om 17:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#782 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#783 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind die anders nochtans zo duidelijk als iets.
![]() |
#784 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hij geeft gewoon een naam aan een specifieke groep mensen, net zoals "Antwerpenaar" een naam geeft aan een groep mensen, of "leden van de voetbalclub" een naam geeft aan een specifieke groep mensen. "mensen die in de jaren 40 met de Duitsers meededen" "mensen die langs de weg stonden te kijken naar de tour de France in het jaar 1989". "mensen die in de periode 1970-1973 12 keer of meer met de fiets naar hun werk zijn gereden"
![]() |
![]() |
#785 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#786 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door tandem : 22 mei 2015 om 17:32. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#787 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat een onzin! Het ergste is nog dat die onzin en volksverlakkerij blijft herhalen. Wanneer een buurland zijn buur binnenvalt, ongevraagd en met geweld, een hardvochtig regime installeert, het land uitzuigt en zo goed als reduceert tot de bedelstaf, wanneer deze ongure bezetter mensen uit hun huizen haalt en wegvoert naar uitroeiingskampen en dit louter uit zogenaamde racistische motieven en andere inwoners van het bezette land dwingt in het land van de bezetter te gaan werken, wanneer fundamentele vrijheden van het bezette land worden afgeschaft, en ga zo maar door, welnu, wanneer er dan mensen zijn van dit bezette land die toch nog hand- en spandiensten verlenen aan deze niets ontziende bezetter, dan zijn zij de even laakbare medewerkers van die bezetter. Collaborateurs dus, maar dan in de zeer pejoratieve zin. Wie ook de oorlog wint!! Zelfs een klein kind begrijpt dit. En dat steeds maar weer spartelen van u in deze, maakt u steeds minder geloofwaardig. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 mei 2015 om 17:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#788 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"je buur binnenvallen", zoals de Fransen deden om het eigen, Orangistische leger, te verdrijven met de hulp van medewerkers van binnenuit, zo is de Belgische staat in 1831 ontstaan. Dus alle medestanders met de Fransen na de 10-daagse veldtocht waren collaborateurs als je dat criterium aanneemt. De rest zijn oordelen van morele aard waar het dus even goed over mogelijk is dat iemand anders daar een andere mening over heeft. Misschien vonden Vlaamsvoelenden in 1831 ook dat er hen een hardvochtig regime werd opgedrongen. Misschien vonden zij die met de Duitsers meededen dat regime niet zo vreselijk (anders zouden ze bijvoorbeeld niet gaan vechten voor hen). Als je een definitie baseert op een persoonlijk moreel oordeel, dan is die definitie dus afhankelijk van de persoon die ze hanteert, he. Ik beschouw "mensen van een land" als geen specifieke band hebbende met dat land, behalve dat het hen opgedrongen werd. Ik ben Belg omdat dat mij opgedrongen werd, meer niet. Ik heb daar verder niks mee te maken, en behoud mijn vrij oordeel over wat mij te doen staat of niet, en wie ik sympatieker vind dan een ander. Als ik degene die het territorium van de staat die zich aan mij heeft opgedrongen, is binnengedrongen, sympathieker vind dan die andere staat, is er natuurlijk niks dat mij dient te verplichten om partij te kiezen voor die eerste - zoals de Belgen in 1831 met de invallende Fransen tegen hun eigen staat - VKN - ook gedaan hebben. Dat die invaller ook onheuse dingen doet of gedaan heeft met anderen, is natuurlijk altijd spijtig, maar dat heeft de Belgische staat en het Belgische staatshoofd Leopold 2, ook gedaan.
![]() |
![]() |
#789 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
(1) het vervolgen van Joden => nee (2) het zich losrukken uit de wurggreep van banken => ja We krijgen dus al een mix, we gaan verder op (2) (1) waren er voldoende plannen om de crisis te herstellen op een menselijke manier => ja (2) heeft politiek België dit genegeerd => ja Wie heeft er dan boter op z'n hoofd? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#790 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=718 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#791 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In die context moet u dit verstaan. Is dat nu zo moeilijk te vatten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#792 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U sleurt er te onpas van alles bij. Wat heeft in godsnaam het VKN nu te maken met de inval van Hitler?? 1)Eerst en vooral: in het Zuiden wilde men niet zoiets als het VKN (zie in dit verband de fameuze ‘arithmétique hollandaise’). 2) in Londen werd in 1831 de onafhankelijkheid van België erkend. Willem I was het niet eens en trok gewapenderhand België binnen. Frankrijk bood hulp aan het jonge België en zond een omvangrijke troepenmacht om Willem tot betere gedachten te brengen. 3)Willem trok zich vervolgens definitief terug na de overgave van de Nederlandse troepen in Antwerpen. 4)Ook Frankrijk trok zich terug en verliet het nieuwbakken Belgisch grondgebied. Dat is het hele verhaal in een notendop. Maar weinig gelijkenis met de brutale aanval van Herr Hitler op België. U zult met betere argumenten moeten komen. Maar die zijn er niet. Het is heel eenvoudig nochtans: Hitler viel brutaal België binnen zonder waarschuwing. Gevolg: vier lange jaren ongemeen harde Duitse bezetting. En de Vlaams-nationalisten en de Rexisten werkten gretig mee aan deze hardvochtige bezetting. Volbloed collaborateurs waren het! D�*t zijn de feiten. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 mei 2015 om 18:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#793 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door tandem : 22 mei 2015 om 18:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#794 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#795 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik denk dat ik altijd heel duidelijk ben geweest over wat een collaborateur is, en ik heb het begrip 'kazakkendraaier' gebruikt in deze thread om te duiden wat voor personen collaborateurs zijn. Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#796 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
(1) het vervolgen van Joden => nee (2) het zich losrukken uit de wurggreep van banken => ja We krijgen dus al een mix, we gaan verder op (2) (1) waren er voldoende plannen om de crisis te herstellen op een menselijke manier => ja (2) heeft politiek België dit genegeerd => ja Wie heeft er dan boter op z'n hoofd? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#797 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#798 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#799 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#800 | |
Banneling
|
![]() Dan zal je de vorige vraag gemist hebben, het is heel eenvoudig. Er zijn wel degelijk mensen die beleidsvoerders gewaarschuwd hebben en herstelplannen hebben aangeboden, men heeft dit genegeerd met een mondiale catastrofe tot gevolg. Waarom denk je? Ter getuigenis een alleszeggend exploot hieromtrent.
Citaat:
Laatst gewijzigd door tandem : 22 mei 2015 om 19:11. |
|
![]() |
![]() |