![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zoals ik eerder al aangaf. Dat klopt. Maar je zit met één risico. Als de gever binnen de 3 jaren komt te overlijden zal deze handgift toch bij de erfenis meegeteld worden. Daarom dat je een begeleidende brief aangetekend moet versturen waarin je aangeeft een gift te doen. Deze brief bewijst de datum van handgift.
Laatst gewijzigd door pajoske : 22 mei 2015 om 09:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Niks handgift met schenkersbrief, gewoon cash in de hand. En als ik binnen drie jaar kom te overlijden en ze vragen aan mijn dochter wat hare papa met het geld heeft gedaan dan antwoord zij toch gewoon: mijn papa en mama zijn de laatste drie jaar elke dag met de taxi naar de stad gereden en zijn daar een tas koffie gaan drinken en een stukje taart daarbij.S'avonds zijn ze dan in een restaurant gaan eten, hebben daarbij een goede fles wijn gedronken en zijn bij de taxi terug naar huis gekomen. Geld op.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Geen nood, koop "hacken voor dummies" en alles komt wel in orde. ![]()
![]() |
![]() |
#104 |
Minister-President
|
![]() Jaja, maar in het system door de topicstarter uitgelegd gaat dat naar de staat. Beter dus om het zwart te maken.
![]() |
#105 | |
|
![]() Citaat:
Maar wij weten goed dat iedereen zo gaat doen. Dus moet men tijdens het leven al beperkingen opleggen. Maar beperkingen opleggen=vermogen gemeenschappelijk (lees staatseigendom) maken. Zoals de topicstarter zelf schrijft is in het verleden meermaals bewezen dat dit nefast is. Besluit: het voorstel is niet haalbaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar toegegeven. In beperkte mate is werken met cash nog wel mogelijk, zolang de sommen niet te groot worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Repetitieve stortingen moeten ook worden doorgegeven. Niets meer afhalen blijft inderdaad onder de radar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
|
![]() Citaat:
Precies of er geen omwegen zijn via andere landen met een andere wetgeving. Zelfs in de middeleeuwen omzeilde men al de wetgeving met allerlei spitsvondigheden. Laatst gewijzigd door pajoske : 22 mei 2015 om 13:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Tarieven voor partners, kinderen, kleinkinderen en ouders Van (euro) Tot (euro) Percentages in het Vlaams Gewest 0 50.000 3 % 50.000 250.000 9 % Meer dan 250.000 27 %
![]() |
![]() |
#111 | |
|
![]() Citaat:
Deze splitsing geldt niet bij erfenis tussen bv broers en zussen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Overigens begrijp ik uw onderscheid tussen eigendom en bezit niet volledig: Ge stelt dat ge uw bezit kunt geven aan een ander. Ik kan dus mijn auto schenken aan een ander? Maar verder zegt ge dat wanneer ik sterf, alles naar de staat gaat en dat grote schenkingen onmogelijk worden. Wat is dan precies een "normale" en wat is een "grote" schenking? Voor sommigen zal een auto een grote schenking zijn. Voor andere is een villa een kleine schenking. Het eigendomsrecht is het meest fundamentele recht dat bestaat. Het is heilig. Daarom dat het tijd wordt dat de overheid tot normale proporties herleid wordt, en dat het eigendomsrecht erkend wordt: de afschaffing van alle inkomsten- en consumptiebelastingen. Enkel een belasting op natuurlijke rijkdommen is legitiem, daar de natuur in de eerste plaats de ganse samenleving toebehoort. Alle andere belastingen moeten geschrapt worden.
![]() |
![]() |
#113 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De feitelijke tarieven na twee opeenvolgende erfenissen (grootouders->ouders en ouders->kinderen): (bedragen die door de grootouders worden nagelaten) 0,00 - 50.0000,00: 5,91% (tegenover 3% rechtstreeks grootouders->kinderen) 50.000,01 - 51.648,35: 11,73% (tegenover 9% rechtstreeks grootouders->kinderen) 51.648,36 - 250.000,00: 17,19% (tegenover 9% rechtstreeks grootouders->kinderen) 250.000,01 - 276.712,33: 33,57% (tegenover 27% rechtstreeks grootouders->kinderen) 276.712,34 - onbeperkt: 46,71% (tegenover 27% rechtstreeks grootouders->kinderen) Op de eerste 276.712,34 euro betaalt een kind dus 16,70% belastingen indien er via de ouders geërfd wordt en 46,71% op alles boven die grens. Op hetzelfde bedrag wordt 'maar' 7,80% belastingen betaald via rechtstreekse erving en 27% op alles boven de grens. Uiteraard met het uitsplitsen in roerend en onroerend vermogen.
Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman. Laatst gewijzigd door Nebur : 22 mei 2015 om 17:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Ofwel hebben je ouders van de grootouders geërfd en hebben zij successierechten betaald en dan erft het kleinkind later de zelfde erfenis waarop het op zijn beurt successierechten betaalt. Ofwel erft het kleinkind van de grootouder omdat zijn ouder gestorven is en dan geldt gewoon het laagste tarief in rechte lijn, die ik heb opgesomd dus. Dat weet ik zeker omdat ik het zelf heb meegemaakt.
![]() |
![]() |
#116 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat een zever. Het is slechts een manier, een visie, waarop ge uw maatschappij ordent. In stamverband was er niet zoiets als privaat bezit, en dat marcheerde ook. Het ongebreidelde private bezit is niets meer als een uit de hand gelopen hebzucht die als drijfveer wordt gebruik voor succes. De wereld draait ook zonder onzinnige eigendomsclaims hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stel uw grootvader sterft op maandag en laat alles na aan uw grootmoeder. Op woensdag sterft uw grootmoeder. Uw ma erft dat nu. En de vrijdag ligt uw ma dood. Awel, op maandag hebt ge drie keer successierechten mogen betalen op de verroeste fiets van uw grootvader. Eens buiten bij de notaris, hebt ge nog twee pedalen en een fietsbel over. Laatst gewijzigd door patrickve : 22 mei 2015 om 20:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Het kan ook gebeuren dat het kleinkind sterft, de volgende dag zijn ouders en de dag daarna de grootouder en er is verder geen familie. O nee! Dan is alles voor de staat! Of nog straffer: een groot familiefeest wordt getroffen door een bomaanslag door moslimextremisten, iedereen komt om behalve eentje. Hoeveel moet hij betalen? Benieuwd wat het VB daarover denkt ![]()
![]() |
![]() |
#119 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar uw grootvader kan niet alles nalaten aan uw grootmoeder. De kinderen hebben recht op minstens één N+1-de deel, waarbij N staat voor het aantal kinderen. Het is bijzonder dwaas om een deel na te laten aan uw partner.
![]() |
![]() |
#120 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
U kunt wel stellen dat die kans klein is (dat de grootouders en ouders in dezelfde week sterven), maar het gebeurt wel eens ergens. En dan is dat een persoonlijk drama. U kunt dat niet erg vinden, maar ik vind dat mensen die net minstens twee naasten verloren hebben zich geen zorgen zouden moeten maken over belachelijk hoge dubbele successierechten. Succesierechten zijn een zuivere vermogensbelasting, zelfs geen vermogenswinstbelasting. En dan nog van een belachelijk hoog percentage (27%).
![]() |