Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 mei 2015, 16:08   #901
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Die 2.000.000 zat er dan een beetje naast, veel dank. Maar ook deze cijfers zijn niet geheel correct, België heeft nog een personeelsbestand dat ze wel betaald maar niet benut, het zijn die werklozen zelf. Men had al lang veel creatiever kunnen zijn daarmee, ook al eens aan VDAB laten weten overigens.
Citaat:
België
Aantal ambtenaren: 426.689
Bevolkingsaantal: 10.667.000
Verhouding: 4%

Laatst gewijzigd door tandem : 26 mei 2015 om 16:09.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2015, 16:10   #902
demonen
Banneling

Standaard

http://trends.knack.be/economie/bele...on-535137.html
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2015, 16:13   #903
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
42% van het Belgische werknemersbestand staat op de loonlijst van de overheid, autonome staatsbedrijven als Infrabel en NMBS niet eens meegerekend. 80% van de jobs die sinds 2000 werden gecreëerd zijn hoofdzakelijk gesubsidieerde jobs, blijkt uit het jaarrapport van de Nationale Bank. Het onevenwicht inzake onze arbeidsmarkt legt een fatale trend bloot, schrijft Ewald Pironet op Le Vif/ L’Express: ‘De staat kan deze last niet langer dragen. In de industrie, handels,- banken-, verzekerings- en dienstensector worden te weinig jobs gecreëerd. Het is verbazingwekkend vast te moeten stellen dat sinds 2000 de industrie in ons land het grootste jobverlies van gans Europa (zelfs Griekenland deed beter) laat optekenen.
http://www.express.be/business/nl/ec...obs/211970.htm
Op deze manier kom je tot 2.000.000, neem ik correct aan? Bij bv de NMBS staan er ook inkomsten tegenover, beetje semi-ambtenarij, niet?
Oud 26 mei 2015, 16:18   #904
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Dank alweer
Citaat:
Ook de ongeveer 150.000 dienstenchequebanen hebben hun nut. Ze halen banen als poetshulp uit het zwarte circuit, en zorgen ervoor dat die werknemers sociale rechten opbouwen. De arbeidsproductiviteit van die banen is zo laag dat het onmogelijk is een zuiver marktconform loon te betalen. De overheid moet dus bijpassen om die mensen naar de arbeidsmarkt te lokken.

http://trends.knack.be/economie/bele...on-535137.html
Het is een beetje als "Who's fooling who"? VDAB maakt nu net reclame voor dit soort zwartwerk, een aantal zullen het weer willen ontkennen wellicht?

Citaat:
Ruilen is in

Wie dacht dat ruilhandel niet meer van deze tijd is, heeft het mis. Ruilen is weer helemaal ‘in’ dankzij de opkomst van LETS, een systeem voor lokale ruilhandel. Emmy van de ruilkring in Leuven vertelt: “Ik schuif graag ergens mijn benen onder tafel om mee te eten. In ruil daarvoor klus ik bij andere ‘letsers’ of ‘verlets’ ik noten uit mijn tuin.” Het LETS-systeem ontstond in de jaren ’80 in Canada. Door een opstoot van werkloosheid in de stad Counterbay verdienden de mensen er niet langer genoeg om te voorzien in hun dagelijkse behoeften. Daardoor begonnen ze goederen en diensten met elkaar te ruilen. Ze deden dit volgens een welbepaald systeem dat LETS werd gedoopt. LETS staat voor ‘Local Exchange Trading system’ of op z’n Nederlands ‘lokaal uitwisseling- en ruilsysteem’.

http://www.vdab.be/magezine/aug10/ruilen.shtml
Oud 26 mei 2015, 16:54   #905
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Die 2.000.000 zat er dan een beetje naast, veel dank. Maar ook deze cijfers zijn niet geheel correct, België heeft nog een personeelsbestand dat ze wel betaald maar niet benut, het zijn die werklozen zelf. Men had al lang veel creatiever kunnen zijn daarmee, ook al eens aan VDAB laten weten overigens.
Weet ik. Want verplegend en onderwijspersoneel zitten niet inbegrepen in die cijfers. Daarom dat ik dat in mijn reactie in dik plaatste.
Als ik de cijfers in onderstaande link pag. 7 goed begrijp telde het onderwijs in jan. 2014 méér dan 183.000 personeelsleden. Alléén in Vlaanderen.
http://www.ond.vlaanderen.be/onderwi...es/397-410.pdf

Wat betreft werklozen. Dan hebt ge het waarschijnlijk alleen over de statistische erkende werklozen= werkzoekende werklozen. Al die anderen tijdskredieten, SWT vrijgesteld van werkzoeken, tijdskkredieters enz...

Als ge die allemaal meetelt zult ge toch dicht bij die 2.000.000 ambtenaren en gesubsidieerde werknemers zitten. Zeker als ge alle werknemers meetelt die via subsidie tijdens hun werktijd opleidingen en bijscholingen volgen.

Laatst gewijzigd door pajoske : 26 mei 2015 om 16:54.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2015, 17:06   #906
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Weet ik. Want verplegend en onderwijspersoneel zitten niet inbegrepen in die cijfers. Daarom dat ik dat in mijn reactie in dik plaatste. Als ik de cijfers in onderstaande link pag. 7 goed begrijp telde het onderwijs in jan. 2014 méér dan 183.000 personeelsleden. Alléén in Vlaanderen.
http://www.ond.vlaanderen.be/onderwi...es/397-410.pdf Wat betreft werklozen. Dan hebt ge het waarschijnlijk alleen over de statistische erkende werklozen= werkzoekende werklozen. Al die anderen tijdskredieten, SWT vrijgesteld van werkzoeken, tijdskkredieters enz... Als ge die allemaal meetelt zult ge toch dicht bij die 2.000.000 ambtenaren en gesubsidieerde werknemers zitten. Zeker als ge alle werknemers meetelt die via subsidie tijdens hun werktijd opleidingen en bijscholingen volgen.
Dank, dit kunnen we dan afzetten tegen de beroepsbevolking, geeft weer een ander beeld dan een vergelijking met de totale bevolking natuurlijk.

Citaat:
De beroepsbevolking is een economische term, waarmee het aantal mensen in een bepaald gebied wordt aangeduid dat wil, kan en mag werken. Tot de beroepsbevolking worden gerekend alle personen tussen de 15 en 65:
  • die ten minste twaalf uur per week werken;
  • die werk hebben aanvaard waardoor ze ten minste twaalf uur per week gaan werken;
  • die verklaren ten minste twaalf uur per week te willen en kunnen werken, daarvoor beschikbaar zijn en activiteiten ontplooien om werk voor ten minste twaalf uur per week te vinden, maar toch niet werken. (werkzoekenden)
Van de beroepsbevolking worden degenen die ten minste twaalf uur per week werken tot de werkzame beroepsbevolking gerekend en degenen die niet of minder dan twaalf uur per week werken, maar wel geregistreerd staan als werkzoekende voor meer dan 12 uur per week, tot de werkloze beroepsbevolking. De beroepsbevolking is de optelsom van de groep werkende personen en de groep werklozen. Mensen tussen 15-65 jaar die niet of minder dan 12 uur werken en niet op zoek zijn naar werk worden de niet-beroepsbevolking genoemd. De beroepsbevolking en de niet-beroepsbevolking samen vormen de beroepsgeschikte bevolking.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Beroepsbevolking
Anders gezegd, om tijd te kopen kan je best zoveel mogelijk verschillende lijstjes en statistieken produceren, het is dan aan de bevolking om de zeven verschillen te vinden. Voorts kan je doen alsof je bezig bent met het economische herstel door alle alternatieven buiten de aandacht te houden.
Oud 26 mei 2015, 18:16   #907
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Weet ik. Want verplegend en onderwijspersoneel zitten niet inbegrepen in die cijfers. Daarom dat ik dat in mijn reactie in dik plaatste. Als ik de cijfers in onderstaande link pag. 7 goed begrijp telde het onderwijs in jan. 2014 méér dan 183.000 personeelsleden. Alléén in Vlaanderen. http://www.ond.vlaanderen.be/onderwi...es/397-410.pdf Wat betreft werklozen. Dan hebt ge het waarschijnlijk alleen over de statistische erkende werklozen= werkzoekende werklozen. Al die anderen tijdskredieten, SWT vrijgesteld van werkzoeken, tijdskkredieters enz... Als ge die allemaal meetelt zult ge toch dicht bij die 2.000.000 ambtenaren en gesubsidieerde werknemers zitten. Zeker als ge alle werknemers meetelt die via subsidie tijdens hun werktijd opleidingen en bijscholingen volgen.
Het zal wel aan mij liggen maar soms denk ik dat we het onszelf onwaarschijnlijk moeilijk maken. Van dat leuke rapport op pagina 4, louter ter indicatie:

Citaat:
a. Regeling voor het Hoger onderwijs

Personeelsleden geboren voor 1 oktober 1952:

Deze personeelsleden kunnen gebruik maken van de bonusregeling zoals vermeld in hoofdstuk II, afdeling 2 van het besluit van 22 februari 2002 betreffende de terbeschikkingstelling wegens persoonlijke aangelegenheden voorafgaand aan het rustpensioen voor de personeelsleden van de hogescholen in de Vlaamse Gemeenschap en van de Hogere Zeevaartschool. Aan deze regeling is niets gewijzigd.

Personeelsleden geboren vanaf 1 oktober 1952 en voor 1 april 1954:

Deze personeelsleden kunnen ten vroegste twee jaar voor zij recht hebben op een pensioen ten laste van de schatkist in de TBS-regeling instappen. De berekening van het wachtgeld gebeurd volgens de gewone regels.

Personeelsleden geboren vanaf 1 april 1954 en voor 1 januari 1957:

Ook deze personeelsleden kunnen ten vroegste twee jaar voor zij recht hebben op een pensioen ten laste van de schatkist in de TBS-regeling instappen maar voor deze personeelsleden geldt er een vermindering van het wachtgeld. Wanneer de volledige gerechtigde periode van TBS wordt opgenomen bedraagt het wachtgeld 75% van het wachtgeld volgens artikel 7 van het BVR van 22 februari 2002, wanneer ten hoogste 1 jaar TBS wordt genomen, bedraagt het wachtgeld 77,5% van het wachtgeld volgens artikel 7.

Personeelsleden geboren vanaf 1 januari 1957 en voor 1 januari 1958:

Deze personeelsleden kunnen 1 jaar voor zij recht hebben op een pensioen ten laste van de schatkist in de TBS-regeling stappen, waarbij het wachtgeld wordt verminderd tot 75% van het wachtgeld volgens artikel 7 van het BVR van 22 februari 2002.

Personeelsleden geboren vanaf 1 januari 1958 of later:

Deze personeelsleden hebben geen recht meer op een TBS.

http://www.ond.vlaanderen.be/onderwi...es/397-410.pdf
Nu, iemand moet hier mee bezig zijn om dit allemaal tot op de centiem, geboortedatum en schoenmaat uit te rekenen, de rest moet het dan nog proberen te begrijpen om er vervolgens - al dan niet in totale verwarring gebracht - mee akkoord te gaan. Eenmaal dat gelukt is komt er een regeringsverklaring dat ze nog miljarden tekort komen, wellicht ergens een komma verkeerd gezet in de berekeningen, kan al eens gebeuren. Als gevolg daarvan dient bovenhavige tekst aangepast te worden en we maken van de gelegenheid gebruik om de methodiek lichtjes te wijzigen, de rest mag nu weer proberen te begrijpen in hoeverre ze niet bedrogen worden om er vervolgens - al dan niet in totale verwarring gebracht - mee akkoord te gaan. Het is nu wachten op de volgende regeringsverklaring opdat de werkgelegenheid verzekerd blijft, mensen hebben veel geduld.

Laatst gewijzigd door tandem : 26 mei 2015 om 18:17.
Oud 26 mei 2015, 18:40   #908
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
http://www.n-va.be/nieuws/pwas-in-vl...el-bestuurders

In februari 2015 telden de plaatselijke werkgelegenheidsagentschappen (PWA’s) in Vlaanderen in totaal 5.575 werknemers en 3.042 bestuurders. Volgens de N-VA kan het aantal bestuurders (en hun zitpenningen en onkostenvergoedingen) stevig verminderen. Het hele PWA-systeem moet zelfs op de schop.

Het hoge aantal bestuurders is een gevolg van de zesde staatshervorming. Nu de PWA’s een Vlaamse bevoegdheid zijn, moet en zal Vlaanderen het roer hier omgooien. Daarom wil minister Muyters werk maken van één systeem van tijdelijke werkervaring, met een vereenvoudiging van de bestaande instrumenten om langdurig werklozen te begeleiden en activeren. De integratie van het PWA-systeem in het beleidsdomein ‘Werk en Sociale Economie’ maakt daarvan deel uit.

Vele 100.000den overbodige ambtenaren (Wij hebben 2.000.000 ambtenaren en andere gesubsidieerde werknemers, het hoogste vd wereld!) zullen sidderen.
Maar de soep zal niet zo heet gegeten worden als zoals ze wordt opgediend want de nva-top bestaat uit ambtenaren en andere netto-ontvangers.
Ik voorzie een uitdoofscenario zoals bij de ambtenarenpensioenen met een looptijd van minimaal 30 jaar.
U zult nooit kunnen zeggen dat ze geen grote veranderingen doorvoeren.
Ze gebeuren echter in de verre toekomst voor de ambtenarij dan toch!!
Is demonen nu tevreden of niet?
Kickt hij alleen op een bloedbad?
Welke andere partijen doen beter?
Is demonen nu in de war?
Wanneer zal het wel eens goed zijn voor demonen?
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2015, 18:42   #909
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrouw vrouw vrouw Bekijk bericht
Zou het niet beter zijn lijstjes te maken van werklozen die niet arbeidsbereid zijn? Het is nochtans gemakkelijk daar een cijfer op te kleven. Men moet enkel weten wie op de linkse partijen heeft gestemd.
Misschien heb ik dat nog niet gezegd, ik heb werkelijk geen flauw idee van wie er recht of links is. Vroeger dacht ik dat politiek zich bezig hield met het algemeen maatschappelijk welzijn waarvoor de bevolking ze mandateert. De theorie is leuk.

Maar beetje later verschijnt er een totaal ander beeld, de doelstelling lijkt men te vergeten en wat rest is een trek- en duwspelletje dat nog slechts laat vermoeden dat men altijd in cirkeltjes draait. Probeer dan links van rechts nog maar eens te onderscheiden, volgens mij is dat links- en rechtsgedoe enkel maar voor de show.

Ik zou me kunnen vergissen, de bevolking wil gewoon vooruit, niet? En ja, die lijstjes, heb VDAB al laten weten dat we ook de woestijn kunnen gaan schoonvegen, men vond het een super idee maar er was geen geld om bezems te kopen. Op die manier heb je niet veel aan creatieve oplossingen natuurlijk.

Laatst gewijzigd door tandem : 26 mei 2015 om 18:46.
Oud 26 mei 2015, 18:43   #910
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Artikel dateert van 2012 maar misschien is het vandaag niet veel anders, zeg echter niet dat die statistieken sowieso fundamenteel verkeerd zijn. Straks gaat men nog spijt krijgen om de bevolking ook onderwijs te laten genieten, we kunnen nu immers ook lezen, schrijven en ons verstand gebruiken. Hoeveel dieper kan het intellect nog zakken?
2012? Was dat niet de regering Di Rupo waar N-VA niks te koeken had?
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2015, 18:49   #911
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
2012? Was dat niet de regering Di Rupo waar N-VA niks te koeken had?
Ik weet het niet, volgens mij was dat drie jaar geleden. Op drie jaar tijd zou men nu toch al dat rapport van het IMF eens gelezen kunnen hebben, dat is wel van 2012.
Oud 26 mei 2015, 18:55   #912
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Is demonen nu tevreden of niet?
Kickt hij alleen op een bloedbad?
Welke andere partijen doen beter?
Is demonen nu in de war?
Wanneer zal het wel eens goed zijn voor demonen?
Ik wil nu wel eens weten welk werk demonen uitvoert.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2015, 19:39   #913
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Van nature is een forum anoniem maar als u die vraag stelt zou het correct zijn van eerst te stellen wat uw job is. Zo niet stelt u de vraag niet.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2015, 19:49   #914
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Bruggepensioneerd, met vette ontslagpremie.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2015, 19:59   #915
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Van nature is een forum anoniem maar als u die vraag stelt zou het correct zijn van eerst te stellen wat uw job is. Zo niet stelt u de vraag niet.
Ik ben daar zeer open over, ik heb dit al verschillende keren aangehaald op dit forum: ik ben één van de favoriete schietschijven van Demonen. Hij is zo gebeten op ons, ambtenaren, dat ik zelfs niet in zijn buurt zou durven komen. Dus dan wil ik van hem wel eens horen welke bijdrage hij dan wel mag leveren aan de maatschappij.

Laatst gewijzigd door Libro : 26 mei 2015 om 20:03.
Oud 26 mei 2015, 21:17   #916
coro
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik ben daar zeer open over, ik heb dit al verschillende keren aangehaald op dit forum: ik ben één van de favoriete schietschijven van Demonen. Hij is zo gebeten op ons, ambtenaren, dat ik zelfs niet in zijn buurt zou durven komen. Dus dan wil ik van hem wel eens horen welke bijdrage hij dan wel mag leveren aan de maatschappij.
Demonen EN bijdrage????
coro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2015, 22:02   #917
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coro Bekijk bericht
Demonen EN bijdrage????
Hoe moet ik het anders uitdrukken?
Oud 26 mei 2015, 22:35   #918
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zou hij soms werken bij de nachtploeg als sloten-hersteller?
Ik vermoed dus dat hij letterlijk en figuurlijk in het zwart werkt.
En overwegende dat nachtwerk driedubbel betaald zal hij wel goed verdienen.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2015, 23:06   #919
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Bruggepensioneerd, met vette ontslagpremie.
Groepsverzekering.

Dat is geen ontslagpremie. Dat is een deel van uw verloning.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2015, 23:27   #920
coro
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Libro, het weze zo!

Met demonen valt er geen zee te bezeilen.

Ik heb het alvast gehad met hem.

Zielige man, meer kan je er niet van maken denk ik.
coro is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be