![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Geef aan hoe u de collaboratie van een deel van de Vlaamse beweging zou omschrijven | |||
een heldendaad |
![]() ![]() ![]() |
12 | 17,39% |
een (misbegrepen) idealisme |
![]() ![]() ![]() |
13 | 18,84% |
een louter strategische blunder |
![]() ![]() ![]() |
15 | 21,74% |
een morele fout |
![]() ![]() ![]() |
12 | 17,39% |
een criminele praktijk |
![]() ![]() ![]() |
30 | 43,48% |
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1721 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1722 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1723 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1724 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zag er goed uit: de Belgische bezetter verdreven. (dat de nieuwe ook niet zo een leukerd was, moest je er maar bij nemen: je kan geen eierkoek bakken zonder eieren te breken, niewaar). Maar hij heeft op de verliezer gewed. Kan voorvallen he. Maar nadien ontploft dat natuurlijk in uw gezicht.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 4 juni 2015 om 09:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1725 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1726 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1727 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1728 |
Banneling
|
![]() Een ander doel uitstallen en de basis opbouwen naar een zelfstandige onderneming?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1729 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1730 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet voor niets dat zijn goede vriend, de toen gekende Groot-Nederlander Pieter Geyl, zich distancieerde (om die reden) van Hendrik Elias. Het kwam nooit meer goed tussen die twee. Geyl werd opgesloten in door de Duitsers in een concentratiekamp, kwam vrij en sloot zich onmiddellijk aan bij het Verzet. En Rik Elias ondertussen? Wel, die marcheerde rustig mee met de zwarte botten aan, in het zwarte uniform, en met de zwarte kepi op het hoofd. Niet zo verwonderlijk overigens, want Rik Elias kwam uit een familie wiens vader Activist was geweest, zeg maar collaborateur (de laatste jaren) van de oorlog 14-18. Net als zoonlief later. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 juni 2015 om 10:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1731 |
Banneling
|
![]() Nee zelfstandiger nog. Jfk style.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1732 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1733 |
Banneling
|
![]() Ondertussen zijn we al ver geraakt, het gaat steeds over dezelfde dynamiek waarbinnen details en namen verschijnen die - naargelang het kamp - als 'collaborateur' gezien worden. Er werden boeken geschreven over genegeerde kansen met in het verlengde het gefolterde vlees van miljoenen slachtoffers waar mensen wel/niet een vreemd gevoel bij krijgen, zowel (h)erkenning als ontkenning is objectief waarneembaar. Bij (h)erkenning worden we ons bewust van de tragische situatie waarin we ons vandaag bevinden, er rest dan de vraag in hoeverre de ontkenning niet zal leiden tot een volgende mondiale catastrofe in de vorm van WOIII. Of anders, in hoeverre gaan we vandaag dezelfde economische herstelplannen negeren wat destijds die catastrofale gevolgen in de hand heeft gewerkt. Het is zonder meer voer voor een nieuwe enquête met een bijzondere actualiteitswaarde.
![]() Laatst gewijzigd door tandem : 4 juni 2015 om 12:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1734 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het was helemaal niet zeker, dat Duitsland Rusland niet klein kon krijgen. Dat was al eens gelukt in 1917. De kaarten lagen wel enigszins anders. In 1917 had men als tegenstander de realistische Trotsky, nu de totalitaire dictator Stalin. En de USSR was ook verslagen in 1941. Het was de Duitse oorlogsverklaring aan de VS na Pearl Harbour, die er voor zorgde, dat Stalin voldoende munitie en materiaal bekwam zodat opnieuw weerstand geboden kon worden en nadien de krijgskansen keerden..
![]() |
![]() |
#1735 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1736 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als u nu denkt dat ik dat zo maar uit mijn mouw schud, dan bent u abuis. Informeer u over de figuren Elias en Geyl. Dan zult u wel anders spreken. Geyl vond trouwens al vóór het uitbreken van de oorlog dat het VNV de verkeerde kant uitging, de autoritaire toer opging, en te veel aanpapte met Hitler-Duitsland. En gelijk kreeg ie later ook nog. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 juni 2015 om 14:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1737 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door tandem : 4 juni 2015 om 14:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1738 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het was alsof sinterklaas zou sterven. Als je nooit iets anders gekend hebt. Niet erg rationeel. Voor de meeste mensen trouwens denk ik. Ben vrij zeker dat me dat niet nogmaals overkomt met het Belgisch koningshuis.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1739 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Democratische controle op het rechtssysteem kan in ieder geval geen geïsoleerde maatregel zijn. Er zijn manieren om verkiezingen democratischer te maken, onafhankelijker van (de distributie van) 'geld'. En er zijn manieren om dat geld minder onevenwichtig te verdelen. Maar je hebt wel gelijk als je zou beweren dat naarmate de 'ongelijkheid' in de samenleving toeneemt de democratie niet meer werkzaam is. Dat proces is in heel Europa bezig en is verontrustend op langere termijn. Maar begin maar eens aan 'het kapitalisme' te raken met de huidige EU bv.. Als het zo verder gaat kan het bijna niet anders of het fascisme wordt terug populair, want de huidige tendens doet het geloof in democratie dalen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1740 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik wil erbij zeggen dat mijn kinderen nu wel Nederlandstalig onderwijs volgen in België (na een overgangsperiode omwille van taal, cultuur en verschil in leerstof). Dan is ten dele een keuze (Leuven trok aan) maar ook omdat een van mijn kinderen slecht behandeld werd toen ze zich wou inschrijven aan de ULB. Misschien omdat ze op dat moment haar domicilie had in een Limburgse gemeente, ik weet niet. Eigenaardig toch dat men in een Vlaamse universiteit minder problemen had met een middelbaar diploma waar 'Poitiers' op stond dan op een Franstalige universiteit in België. Ik vermoed dan natuurlijk snel onderhuids racisme, maar dat heb ik in dit geval niet duidelijk kunnen bewijzen. Ik ben dankbaar dat mijn kinderen de kans krijgen in België te studeren. Dat is te danken aan de welvaartsstaat die op haar beurt een gevolg is van de naoorlogse solidariteit. Iets dat jammer genoeg stilaan afbrokkelt. Maar Belgen beseffen soms niet goed de uitzonderlijke kwaliteit van hun onderwijs in verhouding tot de kost. Iets zeer waardevols. Hopelijk maakt men het onderwijs niet elitair in de toekomst. De tendens is er en politici kunnen zich maar al te gemakkelijk verschuilen achter de neoliberale dictaten van de EU. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 4 juni 2015 om 14:49. |
|
![]() |
![]() |