Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juni 2015, 18:52   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Eén systeem voor gans de EU voor péage allerhande

Beetje dromen.

Er zou best 1 systeem voor allerhande péage en kilomterheffing komen voor gans de EU.
Dat kan gemakkelijk als samen met de nummerplaat een identificatiezender geleverd wordt.
Nergens geen oponthoud meer.
Inlichtingenborden langs de weg - zoals nu vb. in Frankrijk - dat je een betalend weggedeelte nadert en desnoods kan ontwijken, moeten de automobilist inlichten.

Volgens mij is het zelfs redelijk eenvoudig om zo parkeergelden ook te innen.

Eén centraal systeem ontvangt alle passages, stuurt maandelijks de factuur en stort door naar het rechthebbende land/regio/wegbeheerder/....

Gedaan met die zever van nu met een warboel van bakjes, zelfklevers, discussie over het tarief van je auto ....
Zijn we 2015 of zijn we 2015 ?

Vanzelfsprekend even wat aandacht voor de privacy: wie het systeem misbruikt moet het flink gewaar worden.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 19:43   #2
SanderK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Beetje dromen.

Er zou best 1 systeem voor allerhande péage en kilomterheffing komen voor gans de EU.
Dat kan gemakkelijk als samen met de nummerplaat een identificatiezender geleverd wordt.
Nergens geen oponthoud meer.
Inlichtingenborden langs de weg - zoals nu vb. in Frankrijk - dat je een betalend weggedeelte nadert en desnoods kan ontwijken, moeten de automobilist inlichten.

Volgens mij is het zelfs redelijk eenvoudig om zo parkeergelden ook te innen.

Eén centraal systeem ontvangt alle passages, stuurt maandelijks de factuur en stort door naar het rechthebbende land/regio/wegbeheerder/....

Gedaan met die zever van nu met een warboel van bakjes, zelfklevers, discussie over het tarief van je auto ....
Zijn we 2015 of zijn we 2015 ?

Vanzelfsprekend even wat aandacht voor de privacy: wie het systeem misbruikt moet het flink gewaar worden.

.
Dat is het net.
DIT IS HET EINDE VAN DE PRIVACY !
Ik zou hier absoluut tegen zijn. Ik vind dat men zich, met de auto, moet kunnen verplaatsen op een volledige anonieme wijze. Ik vind niet dat er overal camera's moeten komen, beheerd door de overheid.

Het meest perverse aan dit systeem (itt tot péages) is dat de data allemaal verzameld wordt, en dan nog eens verwerkt wordt door een instantie.
Bij bijvoorbeeld péage in Frankrijk, betaal je wanneer je de péage binnenrijdt en terug buitenrijdt. Voila afgehandeld en gedaan.
Hier wordt er eerst data opgeslagen om dan geanalyseerd te worden ==> te veel privacy lekken mogelijk.

Nog iets dat je moet weten: In België staat nummerplaat op naam. In Nederland echter staan nummerplaten op een auto. En er is een website waar je de nummerplaat kan ingeven, en zo alle huidige/vorige eigenaars kan terugvinden.
Zie je de mogelijke problemen al?

Hier een klein stukje tekst over trajectcontrole, wat natuurlijk ook geldt voor slimme camera's overal.
Citaat:
De overheid heeft als taak, onder meer, om de privacy van de burger te beschermen. De vraag is hoe een overheid enerzijds deze taak kan volbrengen en anderzijds overal camera's neerplant die de volgens de principes van een rechtsstaat tot het tegendeel bewezen is-onschuldige burger registreert. In een land dat binnenkort vol staat met slimme camera's en trajectcontroles, kan de burger zich niet meer verplaatsen zonder dat de staat dit registreert. Een toch wel zeer ingrijpende maatregel die alle burgers aangaat, enkel en alleen ingesteld om snelheidsovertreders te klissen. Een belangrijk verschil met commerciële bedrijven, zoals Facebook of Google, is dat de burger geen keuze meer heeft. Een consument kan kiezen om Facebook niet te gebruiken en zo zijn privacy te beschermen ten aanzien van Facebook. De overheid legt daarboven nog eens regels op aan deze commerciële bedrijven om de consument te beschermen (regulering van de vrije markt). De burger heeft echter geen keuzevrijheid ten opzichte van zijn overheid. Diezelfde overheid die regels oplegt aan commerciële bedrijven, dringt systemen die de privacy schenden op aan de burger, die op de koop toe nog eens gefinancierd worden door laatstgenoemde via belastingen. Trajectcontrole is een klein onderdeel van een systeem dat erop gericht is de volledige openbare ruimte te controleren.

En hoe zit het met de kosten? Bijvoorbeeld: in Roemenië verdient men een pak minder als hier. Als ik in Roemenië rijdt, betaal ik dan Roemeens tarief, of aangepast naar mijn inkomen. En als een Roemeen hier rijdt, is dat dan onbetaalbaar voor die arme Roemeen?

En een allerlaatste punt: kunnen we dan ook de accijnzen op diesel en benzine afschaffen, en de jaarlijkse taks op bezit? Want dan kan dit toch wel verrekend worden in het rekeningrijden, niet?
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2015, 17:47   #3
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Patrick M.'s schermafbeelding

Standaard

Er is toch vrij verkeer van personen en goederen in de hele EU. Waarom dan peage betalen in welk land ook van de EU?
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2015, 18:12   #4
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Er is toch vrij verkeer van personen en goederen in de hele EU. Waarom dan peage betalen in welk land ook van de EU?
Er zijn voorstanders in de regering en hun aanhangers (uiterst rechts) om de automobilist uit te melken omdat de N-VA dat wil.
Persoonlijk zal hij wellicht weinig rijden en zo dus weinig bijdragen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2015, 18:40   #5
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
In Frankrijk zijn de autostrades met péage onder concessie. Het bedrijf dat de concessionnair is verbind er zich toe het wegennet te onderhouden, beheren, herstellen en vernieuwen. In ruil mag het de tol innen. Tijdens de periode van de concessie die 20-30 jaar kan duren heeft de staat niets te zeggen. Zij hebben hun eigendom in zekere zin verpacht.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2015, 20:59   #6
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
In Frankrijk zijn de autostrades met péage onder concessie. Het bedrijf dat de concessionnair is verbind er zich toe het wegennet te onderhouden, beheren, herstellen en vernieuwen. In ruil mag het de tol innen. Tijdens de periode van de concessie die 20-30 jaar kan duren heeft de staat niets te zeggen. Zij hebben hun eigendom in zekere zin verpacht.
Eén voorwaarde in Frankrijk: waar er péage is moet er een gratis alternatieve (nationale) route beschikbaar zijn.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2015, 21:19   #7
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Eén voorwaarde in Frankrijk: waar er péage is moet er een gratis alternatieve (nationale) route beschikbaar zijn.
Nogal evident maar als je op die nationales wil rijden met soms maar één strook langs beide kanten en met een rond punt elke 500 meter of rode lichten. Dan gaat de tijd twee tot verdriedubbelen zonder de boetes van de vliegende brigades die overal in hinderlaag liggen. Met ook een veel hoger risico van accidenten
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2015, 07:07   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
Dat is het net.
DIT IS HET EINDE VAN DE PRIVACY !
Ik zou hier absoluut tegen zijn. Ik vind dat men zich, met de auto, moet kunnen verplaatsen op een volledige anonieme wijze.
...
Hetgeen waarvan jij droomt, is enkel mogelijk als er geen nummerplaat op je auto hangt. Geen Nederlandse of geen andere.

Hetgeen waarvan jij droomt, was mogelijk in de Middeleeuwen.

Maar nu is de situatie op vele vlakken lichtjes anders.
De geëxplodeerde mobiliteit moet gestuurd worden.
Dat kan niet anders. 't Is geen kwestie van ja of neen, 't is een kwestie van ja, vanaf wanneer.
En bijkomend is de kwestie: chaotisch regelen of slim regelen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 5 juni 2015, 07:11   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb dat ook geloofd.
Of dat ooit 'wettelijk dwingend' geweest is, ik weet het niet.

Zoals ik het praktisch ervaar, is het alleszins niet zo het geval.

En sedert de invoering van de eco-péage op de grote RN is het voor de volle 100 procent afgevoerd.

.

Oud 5 juni 2015, 07:22   #10
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Ooit was ik voor de EU. Nu besef ik dat hoe meer van deze EU hoe minder macht voor burger.
Iets anders is nodig. Deze EU is slaafmakend.

Een ander besef: er is niets revolutionairs aan de NVA. Gewoon meer macht voor de grote corporaties.

Dat is de werkelijke strijd de komende decennia.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 5 juni 2015 om 07:28.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2015, 09:22   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ooit was ik voor de EU. Nu besef ik dat hoe meer van deze EU hoe minder macht voor burger.

Een ander besef: er is niets revolutionairs aan de NVA. Gewoon meer macht voor de grote corporaties.

Dat is de werkelijke strijd de komende decennia.
De nva blijft pro-Europees en blijft niet-revolutionair.
No hard feelings als je je lidkaart niet vernieuwt.

Ik ben zelfs niet benieuwd naar welke partij je voorkeur dan wel zou uitgaan vanaf nu. De enige reden dat ik het zou willen weten, is omdat ik graag lach.

.

Oud 5 juni 2015, 14:33   #12
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
De EU is niet slecht. De EU heeft ons al voor veel ellende behoed. Maar dat wil niet zeggen dat de EU niet nog veel beter kan gemaakt worden. Het is dringend tijd dat we ene meer uniforme wetgeving krijgen voor de ganse EU. Zowel wat betreft péage, als een goede sociale zekerheid, uniforme belastingen enz.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2015, 22:07   #13
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Beetje dromen.

Er zou best 1 systeem voor allerhande péage en kilometerheffing komen voor gans de EU.
(...)
Het is er al.
Het systeem heet verkeersbelasting en accijnzen op brandstof.
Verkeersbelasting werd in de tijd ingevoerd om het tijdsrovende systeem van tolheffing te kunnen laten vervallen.
Via de accijnszen op brandstof betaalt wie meer rijdt meer belasting.
Een simpel systeem waarbij niet de minste technologie nodig is onder het motto dat als iedereen voor zijn deur veegt de hele straat proper is.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2015, 22:39   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Het is er al.
Verkeersbelasting werd in de tijd ingevoerd om het tijdsrovende systeem van tolheffing te kunnen laten vervallen.
Niet overdrijven hé. Tolheffing was er om in de steden binnen te mogen.
Dat is in onbruik geraakt (vermoed ik) en pas eeuwen later (vermoed ik) is de verkeersbelasting er gekomen.

Citaat:
Een simpel systeem waarbij niet de minste technologie nodig is onder het motto dat als iedereen voor zijn deur veegt de hele straat proper is.
"Jouw" systeem is inderdaad simpel, maar helaas ook veel te simplistisch.
In 2015 mogen we wel een echt-intelligent sturend systeem hebben.

.

Oud 5 juni 2015, 22:40   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De EU is niet slecht. De EU heeft ons al voor veel ellende behoed. Maar dat wil niet zeggen dat de EU niet nog veel beter kan gemaakt worden. Het is dringend tijd dat we ene meer uniforme wetgeving krijgen voor de ganse EU. Zowel wat betreft péage, als een goede sociale zekerheid, uniforme belastingen enz.
Je hebt gelijk, zolang je maar het principe van de subsidiariteit respecteert.
Je hebt overschot van gelijk zelfs.

.

Oud 6 juni 2015, 08:22   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is er al.
Juist niet, daar dit bijzonder nadelig is voor kleinere landen met een brandstofprijs die niet merkelijk lager is dan de buurlanden. In België rijden er al enorm veel buitenlandse vrachtwagens die nooit een druppel brandstof bij ons inkopen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be