Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juni 2015, 03:07   #7461
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Nee, ik word betaald door Poetin om de propaganda van het Kremlin uit te dragen aan de losers van dit forum...

Was het maar zo...

Maar toch is dit forum niet totaal onbelangrijk, als je ziet dat bvb. deze draad 241.594 keer bekeken werd... ongetwijfeld zullen er daaronder ook journalisten en politici zijn. Er is veel te weinig geweten over de aard van het regime in Kiev in het Westen, het is tegen Putin dus zal het wel goed zijn is de teneur zowat.

Laatst gewijzigd door tomm : 10 juni 2015 om 03:19.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2015, 03:16   #7462
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Ik weet het niet, maar jij en Tomm blijkbaar wel. Fantastisch dat we zulke goede bronnen hebben. Je zit toch toevallig niet in een tent op Maidan momenteel?
Ik weet het niet, en ik weet ook niet wie een jaar geleden allemaal op Maidan zat, een ratjetoe van misnoegden zeker? Feit is dat president Yanukovich en z'n regering nooit voor geweld kozen, maar voor onderhandelingen, tot de ordediensten beschoten werden vanuit Maidan (zie BBC link boven). Maandenlang werd het centrum van Kiev ingepalmd door schorriemorrie allerhande. Maar het nieuwe regime dult geen tegenspraak van wie dan ook. Dat heb ik al voldoende met de nodige verwijzingen op deze draad aangetoond. Daarom spreek ik ook van regime, en niet van regering of president. Er is totaal niets democratisch aan heel dit bewind.
Zelfs homo's zijn niet veilig voor rechtse sector, wiens leider (die opriep om homo's aan te vallen) benoemd werd tot top-adviseur van het Oekraïense leger. Een regime waar uiterst-rechtse, ultra-nationalistische milities vrij spel hebben, dat heeft een naam.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2015, 10:33   #7463
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Aha, een collega van juffrouw Lyudmila Savchuk dus.
Wel magertjes he, 700 euro?
Je denkt toch niet dat Poetin 700 euro aan jou gaat besteden?
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2015, 12:28   #7464
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Enfin, China zou zogezegd de VS steunen tegen Rusland volgens Geert C...

Wat zegt de Chinese overheid zelf in haar propagandafilms? Het volgende: https://www.youtube.com/watch?v=al8ZVD5KDdg

Zoveel lof krijgt zelfs Pakistan niet. De Chinese retoriek is heel anders dan de Amerikaanse, hé. De Amerikanen gaan altijd overdrijven, ze gaan spreken van een eeuwige commitment voor Zuid-Vietnam, om hen het jaar later als een baksteen te laten vallen. De Chinezen werken met understatements. Ze gaan hun hand nooit overspelen en houden hun kaarten strak bij zich. Slechts wanneer ze een verpletterend overwicht hebben, zoals tijdens het kortstondig grensconflict met India, slaan ze toe. (Op de vergissing tegen Vietnam na.)
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oud 10 juni 2015, 13:26   #7465
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Enfin, China zou zogezegd de VS steunen tegen Rusland volgens Geert C...
Dat heb ik nooit beweerd.

Citaat:
Wat zegt de Chinese overheid zelf in haar propagandafilms? Het volgende: https://www.youtube.com/watch?v=al8ZVD5KDdg
Ik kijk liever naar wat de Chinese overheid doet in Centraal-Azië dan naar wat ze zegt in haar propagandafilms.

En wat de Chinese overheid doet is duidelijk: de Centraal-Aziatische landen stap voor stap uit de Russische invloedssfeer halen en in de Chinese invloedssfeer brengen. En sinds Poetin zijn hand heeft overspeeld door de Krim te annexeren is het zelfs denkbaar dat Rusland zelf binnen afzienbare tijd een Chinese vazalstaat zal zijn. Dat kan misschien de toon van de Chinese propaganda verklaren.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2015, 15:26   #7466
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ook je pleidooi tegen "geografisch determinisme" toont aan dat je het niet begrepen hebt. Het is niet zo dat de VS imperialistisch zijn omdat ze veilig zitten achter hun oceanen. Dat ze veilig zitten achter hun oceanen geeft hen wel de luxe om fases van imperialistisch expansionisme met een meer isolationistische koers af te wisselen. Andere grootmachten hebben die luxe niet. Landen als Duitsland, Rusland of China kunnen niet isolationistisch zijn t.o.v. wat er in het Euraziatische schiereiland voltrekt. Zij worden direct geïmpacteerd en elke zet heeft gevolgen op langere termijn. De VS heeft de luxe om totale chaos te creëren zoals in Irak of Afghanistan en dan op de schepen te springen en de boel op zijn beloop te laten. China, dat een grens heeft met Afghanistan, kan dat b.v. niet.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 10 juni 2015, 15:35   #7467
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Dat heb ik nooit beweerd.

Ik kijk liever naar wat de Chinese overheid doet in Centraal-Azië dan naar wat ze zegt in haar propagandafilms.

En wat de Chinese overheid doet is duidelijk: de Centraal-Aziatische landen stap voor stap uit de Russische invloedssfeer halen en in de Chinese invloedssfeer brengen.
Daarover zegt de CEO van Stratfor: "China has invested a lot in Central Asia, but they still need to deal with the Russians calling the shots in the ministries over there."

Ik deel niet altijd de analyses van Stratfor, maar ze doen tenminste een poging om een onderscheid te maken tussen
1. hun waardenpatroon;
2. hun inschatting van de VS-belangen en
3. hun analyse van de objectieve situatie op het terrein.

Jij laat alle drie in elkaar vloeien en dan kom je bij allerlei gevaarlijke vormen van moralistische wishful thinking.

Citaat:
En sinds Poetin zijn hand heeft overspeeld door de Krim te annexeren is het zelfs denkbaar dat Rusland zelf binnen afzienbare tijd een Chinese vazalstaat zal zijn. Dat kan misschien de toon van de Chinese propaganda verklaren.
Tegenwoordig spreekt men niet meer van "vazalstaten" maar van "junior partners". De VS heeft zo een "junior partner" in het VK. Ondanks periodiek gemor en nostalgie naar het good old Empire, boert het Brits imperialisme erg goed aan het handje van Uncle Sam.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 10 juni 2015, 16:41   #7468
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Er is veel te weinig geweten over de aard van het regime in Kiev in het Westen, het is tegen Putin dus zal het wel goed zijn is de teneur zowat.
Het is belangrijk dat men weet wat in feite de diepe achtergrond is voor heel dit conflict in Oekraiene (en idem voor Georgie en Moldavie) : Containment van het russische maffia-systeem.

Dat is uiteraard ook de reden waarom Rusland de EU zoveel mogelijk wil ondermijnen door anti-EU gezinde politieke partijen te steunen : een transparante en op rechtsregels gebaseerde unie is de grootste vijand van het maffiasysteem dat gebaseerd is op wetteloosheid, achterkamerpolitiek, zelfverrijking en corruptie.

http://www.rferl.mobi/a/27062453.html

Citaat:
"Russia’s destabilization of Ukraine...should be seen for what it is: a Kremlin containment effort to prevent Ukrainians from achieving a democratically accountable government that would threaten Russia’s corrupt authoritarian system

the Kremlin "aims to erode the rules-based institutions that have established global democratic norms and cemented the post-Cold War liberal order." It is also seeking "to check the reform ambitions of aspiring democracies and subvert the vitality of young democratic countries."

The Kremlin frames this in the language of national security and restoring Russia's international role. But at it's core, it is about protecting the interests of a corrupt syndicate.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2015, 17:08   #7469
Geert C

Standaard

Citaat:
Daarover zegt de CEO van Stratfor: "China has invested a lot in Central Asia, but they still need to deal with the Russians calling the shots in the ministries over there."

Ik deel niet altijd de analyses van Stratfor, maar ze doen tenminste een poging om een onderscheid te maken tussen
1. hun waardenpatroon;
2. hun inschatting van de VS-belangen en
3. hun analyse van de objectieve situatie op het terrein.

Jij laat alle drie in elkaar vloeien en dan kom je bij allerlei gevaarlijke vormen van moralistische wishful thinking.
Er is geen enkele ernstige geopolitieke analist of denktank die niet stelt dat China en Rusland met elkaar wedijveren om invloed in Centraal-Azië en dat China daarin de bovenhand heeft. Ook Stratfor niet. Lees hun analyses maar als je mij niet gelooft.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Oud 10 juni 2015, 17:54   #7470
Geert C

Standaard

Een voorbeeld van zo'n Stratfor-analyse.

Hier is de samenvatting:
Citaat:
China is attempting to draw Central Asia into its orbit. This consists of more than efforts to harvest the region's energy; it now includes an attempt to capture the whole of Central Asian economic life.
Let wel, mij ga je niet horen ontkennen dat er samenwerking is tussen China en Rusland, zij het dat die samenwerking niet zo ver gaat en lang niet zo voordelig is voor Rusland (wel integendeel) als sommigen hier denken. Maar zelfs die samenwerking kan niet verhullen dat het Chinese beleid er op gericht is de Russische invloed in Centraal-Azië uit te hollen en te vervangen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 10 juni 2015 om 17:57.
Oud 10 juni 2015, 18:37   #7471
Reverberation
Minister-President

Reverberation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het maffiasysteem dat gebaseerd is op wetteloosheid, achterkamerpolitiek, zelfverrijking en corruptie.
Ah de EU...

"They sell their debt, their privately made paper&ink, push the countries, the world into debt and what they want back are real, tangeble assets, and they won't stop till they own the whole thing. They don't want the debt paid off, just the interest, they want to keep this balanced till they have what they want, all of it." Central Banks
Reverberation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2015, 19:18   #7472
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Er zijn geen Russische legers in China noch andersom. Dat is niet het geval voor Europa, waar nog steeds Amerikaanse legers gestationeerd zijn. De invloed van de VS op Europa is veel groter dan die van China op Rusland. Tussen die twee is het eerder een kwestie van elkaar nodig hebben.

Citaat:
Beijing’s Go West strategy overland is blissfully free of hyperpower meddling – from the Trans-Siberian remix to the rail/road routes across the Central Asian “stans” all the way to Iran and Turkey. Moreover, Russia sees it as a symbiosis, considering a win-win as Central Asian stans jump simultaneously aboard the EEU and what Beijing dubs the Silk Road Economic Belt.

On other fronts, meanwhile, Beijing is very careful to not antagonize the U.S., the reigning hyperpower. See for instance this quite frank but also quite diplomatic interview to the Financial Times by Chinese Prime Minister Li Keqiang.

One key aspect of the Russia-China strategic partnership is that both identify Washington’s massively incoherent foreign policy as a prime breeder of chaos – exactly as I argue in my book Empire of Chaos.

In what applies specifically to China and Russia, it’s essentially chaos as in divide and rule. Beijing sees Washington trying to destabilize China’s periphery (Hong Kong, Tibet, Xinjiang), and actively interfering in the South China Sea disputes. Moscow sees Washington obsessed with the infinite expansion of NATO and taking no prisoners in preventing Russia’s efforts at Eurasian integration.

Thus, the certified death of Russia’s previous geopolitical strategy. No more trying to feel included in an elite Western club such as the G-8. No more strategic partnership with NATO.

Always expert at planning well in advance, Beijing also sees how Washington’s relentless demonization of not only Putin, but Russia as a whole (as in submit or else), constitute a trial run on what might be applied against China in the near future.
http://atimes.com/2015/04/eurasia-as...ew-it-is-dead/

Rusland heeft niet veel keuze dan oostwaarts te keren sinds de VS Europa zowat verbiedt met Rusland zaken te doen. De pogingen van de VS think thanks om de animositeit tussen beide landen te bevorderen lijken me vrij futil. Het slechtste wat Rusland kan doen is een isolationistische politiek voeren zoals Washington dat liefst zou hebben. Maar dat is allesbehalve wat er aan het gebeuren is. Tussen Europa en Rusland lukte de verdeel en heersstrategie van Washington, met als gevolg een toenadering tussen China en Rusland. Dit zien we in de CSO (China geleid) en in de EEC (Rusland geleid) die overgaan tot samenwerking.

Jammer voor Europa uiteindelijk want Europa is best gebaat zonder zich van het Oosten af te snijden. Hoe het er nu naar uitziet zal de Europese afhankelijkheid van de VS enkel groter worden met deze nieuwe koude oorlog. Zie ook het komende vrijhandelsverdrag dat op maat van de VS gemaakt wordt, door bv de Europese normen aan te passen aan die van de VS, maar niet andersom. Zie ook de schrijnende en verontrustende afhankelijkheid van de Europese inlichtingendiensten van de VS. Eenrichtingsverkeer. Ik zie Rusland nog niet zo vlug zoveel vrijheid opgeven aan China. Degenen die bezorgdheid tonen over de Russische onafhankelijkheid van China zouden beter eens wat dichter bij huis kijken. Splinter en balk.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2015, 19:29   #7473
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een voorbeeld van zo'n Stratfor-analyse.

Hier is de samenvatting:

Let wel, mij ga je niet horen ontkennen dat er samenwerking is tussen China en Rusland, zij het dat die samenwerking niet zo ver gaat en lang niet zo voordelig is voor Rusland (wel integendeel) als sommigen hier denken. Maar zelfs die samenwerking kan niet verhullen dat het Chinese beleid er op gericht is de Russische invloed in Centraal-Azië uit te hollen en te vervangen.
Uw artikel is van 2008

Website
Oud 10 juni 2015, 20:02   #7474
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Laat u ook niet wijsmaken door de VS propaganda dat de Chinese silk road Rusland laat links liggen. Bijvoorbeeld dit project werd begin dit jaar overeen gekomen tussen China en Rusland.

China to Build 7,000 Km Moscow-Beijing Railway Estimated $242 Bln

Liever dit soort van economische samenwerking dan weeral eens een nieuw wapensysteem in Europa.

Website
Oud 10 juni 2015, 20:03   #7475
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Er zijn geen Russische legers in China noch andersom. Dat is niet het geval voor Europa, waar nog steeds Amerikaanse legers gestationeerd zijn.
Legers? Dat lijkt me toch een lichte overdrijving.

Citaat:
De invloed van de VS op Europa is veel groter dan die van China op Rusland.
Nu nog wel, maar dat is in sneltempo aan het veranderen.

Citaat:
Tussen die twee is het eerder een kwestie van elkaar nodig hebben.
Dat klopt, Rusland heeft China nodig. Omgekeerd is dat veel minder het geval. China zal de Russische zwakte uiteraard wel ten volle benutten, dat is zeker.

Citaat:
Rusland heeft niet veel keuze dan oostwaarts te keren sinds de VS Europa zowat verbiedt met Rusland zaken te doen.
Poetin heeft de Westerse sancties aan zichzelf te danken. Hij dacht blijkbaar dat de EU de annexatie van de Krim en zijn oorlog tegen Oekraïne zonder meer zou laten passeren, dat is een erg dure misrekening gebleken.

Poetin heeft ook na het begin van de crisis heel wat kansen laten liggen. Onder andere Merkel en Hollande hebben zeer lang geprobeerd om een terugkeer naar "business as usual" tussen Rusland en de EU mogelijk te maken (ze waren zelfs bereid om te zwijgen over de annexatie van de Krim), maar Poetin heeft die mogelijkheid de kop ingedrukt met zijn aanhoudende agressie.

Citaat:
Tussen Europa en Rusland lukte de verdeel en heersstrategie van Washington, met als gevolg een toenadering tussen China en Rusland. Dit zien we in de CSO (China geleid) en in de EEC (Rusland geleid) die overgaan tot samenwerking.
Je weet toch dat de "Euraziatische Unie" door Rusland werd opgericht als een ultieme poging om een dam op te werpen tegen de groeiende Chinese invloed in Centraal-Azië?

Laatst gewijzigd door Geert C : 10 juni 2015 om 20:04.
Oud 10 juni 2015, 20:12   #7476
Geert C

Standaard

Citaat:
Uw artikel is van 2008
Dat klopt, en sindsdien is de Chinese invloed in Centraal-Azië alleen maar sterker geworden terwijl de Russische invloed blijft afkalven.
Oud 10 juni 2015, 20:21   #7477
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat klopt, en sindsdien is de Chinese invloed in Centraal-Azië alleen maar sterker geworden terwijl de Russische invloed blijft afkalven.
Erg lief van u zo bezorgd te zijn om de Chinese invloed in Rusland. Het is niet erg geloofwaardig hoor.

Ondertussen dichter bij huis>

'US drawing Europe into crusade against Russia, against our interests' – ex-French PMOMG dit nieuws wordt gemeld door RT. Inderdaad. Maar het is wel geen onbenul die aan het woord is. Waren er maar meer Europeanen die hun mond durfden open trekken.

Website
Oud 10 juni 2015, 20:34   #7478
Geert C

Standaard

Citaat:
Erg lief van u zo bezorgd te zijn om de Chinese invloed in Rusland. Het is niet erg geloofwaardig hoor.
Waarom niet? Ik ben tegen Poetins imperialistische politiek, maar ik ben allesbehalve anti-Russisch hoor.

Citaat:
Ondertussen dichter bij huis>

'US drawing Europe into crusade against Russia, against our interests' – ex-French PMOMG dit nieuws wordt gemeld door RT. Inderdaad. Maar het is wel geen onbenul die aan het woord is. Waren er maar meer Europeanen die hun mond durfden open trekken.
Belachelijk. Is Rusland ongestraft grondgebied laten annexeren en oorlog voeren tegen een buurland dan wel in ons belang misschien? Fillon is trouwens niet de enige UMP'er die sinds kort dergelijke onzin verkoopt. Een mens zou zich bijna gaan afvragen of zij misschien ook geen "lening" hebben gekregen van Moskou. Het zijn alleszins niet de Europese belangen die zij in deze kwestie verdedigen...
Oud 10 juni 2015, 20:47   #7479
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laat u ook niet wijsmaken door de VS propaganda dat de Chinese silk road Rusland laat links liggen. Bijvoorbeeld dit project werd begin dit jaar overeen gekomen tussen China en Rusland.

China to Build 7,000 Km Moscow-Beijing Railway Estimated $242 Bln

Liever dit soort van economische samenwerking dan weeral eens een nieuw wapensysteem in Europa.
Ik begrijp het artikel niet zo goed. Men wil de tijd inkorten maar over zo een afstand is een vliegtuig onklopbaar. Ruw gerekend 8 u, waarom dan twee ellenlange dagen in een trein gaan zitten en dat gaat behoorlijk meer kosten. Tenzij men steden op het traject wil verbinden. Een beetje slordig en onduidelijk. Bovendien wie gaat de concessie op Russisch grondgebied hebben
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2015, 21:13   #7480
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom niet? Ik ben tegen Poetins imperialistische politiek, maar ik ben allesbehalve anti-Russisch hoor.
Er wordt helemaal niets imperialistisch ondernomen door Rusland.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be