Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 juni 2015, 18:19   #141
IanVD
Parlementsvoorzitter
 
IanVD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Neen IanVD, ik zeg niet iets zonder enige argumentatie.
Ik weet over wat ik spreek.
Zet genoeg personeel in om de mensen te helpen en ik wil de mensen helpen.
En kunt u antwoorden op mijn vraag aub, dank u.
Waar ik heb gewerkt mogen de mensen doen waarvoor ze zijn opgeleid. Indien ze interesse tonen voor andere zaken werd dit hen aangeleerd zodat ze dit ook konden doen. Polyvalente medewerkers zijn nu eenmaal een groot pluspunt voor de flexibiliteit en cohesie van een bedrijf.

Leg nu eens uit wat die veiligheidsprocedure specifiek inhoudt waardoor de boordchef dit niet kan doen.
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people.
IanVD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2015, 18:33   #142
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

De boordchef mag die veiligheidsprocedure niet doen omdat hij geen opleiding daarvoor gehad heeft en omdat die veiligheidsprocedure niet tot de taken van de boordchef behoord.
De veiligheidsprocedure houdt ten eerste in dat je veilig kan oversteken van de dienstweg naar het perron waar de rolwagen de trein moet nemen, een waarschuwingslamp hangen aan de deur waarin je de rolwagen in de trein zet, de perronvlinder open plooien om de rolwagen in de trein te krijgen, of de lift bedienen om de rolwagen in de trein te krijgen en de boordchef een papier laten tekenen met aanvang van de procedure en met stoppen van de procedure.
Dit is één van de taken van de eerste assistent klanten en dit is zo aan België opgelegd door Europa.
Dus als je niet akkoord bent moet je gaan klagen bij de Europese unie.
Als de boordchef die procedure ook moet doen, de mensen te woord staan die twijfelen over de trein, kijken of alles in orde is en de startprocedure voor de trein moet doen dan gaat de trein met vertraging vertrekken en is het ook weer niet goed.

Laatst gewijzigd door Patrick M. : 12 juni 2015 om 18:56.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2015, 20:23   #143
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
IanVD dat zult u aan de minister van mobiliteit moeten vragen.
Waar u werkt, mag daar iedereen alles doen?
In heel de wereld waar vakbonden iets te sterk staan, mogen mensen niet zodanig opgeleid in ingezet worden dat ze een homogeen takenpakket kunnen vervullen.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2015, 20:27   #144
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Ieder zijn job, ik mag ook geen kaartjes controleren bij de treinreizigers of mensen aanhouden in een station als ze iets verkeerd gedaan hebben.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2015, 20:40   #145
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Ieder zijn job, ik mag ook geen kaartjes controleren bij de treinreizigers of mensen aanhouden in een station als ze iets verkeerd gedaan hebben.
Stel je eens voor dat wij in het onderwijs op een dergelijke wijze zouden beginnen. "O neen, ik mag geen toezicht houden op de speelplaats." Of: "Ik geef alleen les en leerlingen begeleiden naar het medisch schooltoezicht doe ik niet."

Als ik hier de verschillende berichten lees, dan kom me voor dat de NMBS een ongelooflijk verstard, bureaucratisch geheel is waar personeel blijkbaar alleen binnen de lijntjes van hun opdracht werken en weigeren ook maar iets er buiten te doen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2015, 21:43   #146
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Weigeren ook maar iets er buiten te doen. Hoe kan ik iets doen waarvoor ik geen opleiding gehad heb. Jij gaat toch ook geen open hart operatie doen?
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2015, 21:44   #147
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Weigeren ook maar iets er buiten te doen. Hoe kan ik iets doen waarvoor ik geen opleiding gehad heb. Jij gaat toch ook geen open hart operatie doen?
Oei, oei, een gehandicapte de trein op helpen. Ja, daar moet je ongetwijfeld een heel zware opleiding voor gevolgd hebben!

Als wij, in het onderwijs, zo zouden redeneren als de NMBS-personeelsleden, dan functioneerde ons onderwijs niet langer.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2015, 22:09   #148
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Je begrijpt er echt niks van, je werkt er niet dus kun je er ook niet over oordelen. Zo kan ik toch ook zeggen dat iemand in het onderwijs maar 22 uur per week moet werken en dat hij of zij alle verlof heeft, om te beginnen al juli en augustus thuis. Kerstvakantie, herfstvakantie en krokusvakantie.Véél te véél verlof.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2015, 22:16   #149
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Je begrijpt er echt niks van, je werkt er niet dus kun je er ook niet over oordelen. Zo kan ik toch ook zeggen dat iemand in het onderwijs maar 22 uur per week moet werken en dat hij of zij alle verlof heeft, om te beginnen al juli en augustus thuis. Kerstvakantie, herfstvakantie en krokusvakantie.Véél te véél verlof.
Ik begrijp er echt alles van: de NMBS is een enorm bureaucratisch geheel. Iedere klant kan dit ook vaststellen. Er staat een lange wachtrij voor een loket, maar een tweede loket wordt niet geopend, ook al staat er ergens een ander personeelslid.

Wat de uren betreft in het onderwijs, verwart u lestijd met werktijd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2015, 22:21   #150
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Ik bedoel daarbij-schoenmaker blijft bij uw leest.
Maar in het nieuws is toch geweest dat sommige leerkrachten van 20 uur per week naar 22 uur per week gingen.
Maar dat is het nu juist, ik kan dit niet weten want ik werk niet in het onderwijs net zoals jij niet werkt voor de NMBS maar er toch commentaar opgeeft.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2015, 22:28   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Ik bedoel daarbij-schoenmaker blijft bij uw leest.
Maar in het nieuws is toch geweest dat sommige leerkrachten van 20 uur per week naar 22 uur per week gingen.
Maar dat is het nu juist, ik kan dit niet weten want ik werk niet in het onderwijs net zoals jij niet werkt voor de NMBS maar er toch commentaar opgeeft.
In het onderwijs doen wij vele opdrachten die strikt genomen niet tot onze opdracht horen. Wij zijn niet bureaucratisch aangelegd.

Laat dat het grote verschil zijn met de NMNS waar schijnbaar ieder in zijn eigen hokje zit. Daarom ook zie je die taferelen waarbij er lange wachtrijen staan voor een loket, maar niemand er een tweede opent. Ook al zie je personeelsleden staan...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2015, 22:40   #152
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

En wat gebeurt er als u toezicht doet en één van uw leerlingen verwond zich, wie is daar dan verantwoordelijk?
En personeelsleden staan maar niet ieders personeelslid is een loketbediende. Ik mag geen tickets verkopen want ik ben geen loketbediende.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2015, 22:44   #153
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
En wat gebeurt er als u toezicht doet en één van uw leerlingen verwond zich, wie is daar dan verantwoordelijk?
En personeelsleden staan maar niet ieders personeelslid is een loketbediende. Ik mag geen tickets verkopen want ik ben geen loketbediende.
U bevestigt dus wat ik eerder zei: op en top bureaucratisch. Ook al staan er veertig mensen in de rij, u gaat geen loket openen, want ja, ik ben geen loketbediende...

Als er een leerling zich verwondt op de speelplaats, dan is de toezichter niet aansprakelijk, tenzij die een fout maakt. Ongeacht of het een studiemeester, leraar... is. Dus, wij, als leraren, nemen ook toezichten op ons. Wij zijn immers niet bureaucratisch. Laat vergezelde ik trouwens mijn klas naar het medisch schooltoezicht. Stel je eens voor dat wij, onderwijzers, naar onze directeur zouden stappen met de mededeling "dat doe ik niet, ik ben geen ondersteunend personeel"...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2015, 23:07   #154
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Ik kan geen loket openen, ik ben geen loketbediende en ik ken niet alle vormen van vervoersbewijzen die de klanten kopen, en wat met fouten met geld aan het loket. Dat hoort bij de opleiding van die loketbediende.
Iedereen zijn opleiding en zijn taak.
U gaat toch ook niet in een garage auto's herstellen als u die opleiding niet gehad heeft. U gaat toch ook niet bij mensen hun thuis de electriciteit vernieuwen als u niet weet hoe het werkt. U gaat toch ook niet in een restaurant eten klaarmaken als u de opleiding niet heeft gehad.U gaat toch ook niet voor somelier spelen als u niet weet waarover het gaat. U schrijft toch ook geen bekeuringen als mensen verkeerd geparkeerd staan met hun wagen. U gaat in een rusthuis toch ook geen oudere wassen. U gaat toch ook niet met een vrachtwagenof een bus rijden als u het rijbewijs daarvoor niet heeft.
U geeft toch ook geen inspuitingen in een hospitaal.

Laatst gewijzigd door Patrick M. : 12 juni 2015 om 23:09.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2015, 23:25   #155
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Ik kan geen loket openen, ik ben geen loketbediende en ik ken niet alle vormen van vervoersbewijzen die de klanten kopen, en wat met fouten met geld aan het loket. Dat hoort bij de opleiding van die loketbediende.
Iedereen zijn opleiding en zijn taak.
U gaat toch ook niet in een garage auto's herstellen als u die opleiding niet gehad heeft. U gaat toch ook niet bij mensen hun thuis de electriciteit vernieuwen als u niet weet hoe het werkt. U gaat toch ook niet in een restaurant eten klaarmaken als u de opleiding niet heeft gehad.U gaat toch ook niet voor somelier spelen als u niet weet waarover het gaat. U schrijft toch ook geen bekeuringen als mensen verkeerd geparkeerd staan met hun wagen. U gaat in een rusthuis toch ook geen oudere wassen. U gaat toch ook niet met een vrachtwagenof een bus rijden als u het rijbewijs daarvoor niet heeft.
U geeft toch ook geen inspuitingen in een hospitaal.
U spreekt over andere beroepen. In het onderwijs geven we naast les, ook toezichten, we houden oudercontacten, we helpen leerlingen met huiswerk, we geven bijles, enzovoort.

D�*t is het grote verschil met de verstarde NMBS. Jullie willen niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2015, 00:21   #156
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Patrick M., IanVD geeft een voorbeeld dat navolging verdient: als je als werknemer iets niet kent, dan kan je daar een opleiding voor krijgen. Dus als een treinbegeleider niet kan werken met zo'n lift, dan moet hij maar zo'n opleiding krijgen. Wat is jouw antwoord? Hij kan dat niet, want hij volgde zo geen opleiding. Dat is geen antwoord, dat is een excuus. Een flauw excuus, bovendien. En kom niet af met het veiligheidsargument, het grootste risico vandaag is dat de boordchef niet heeft gezien dat er een RWR aan het instappen is (ondanks de gele flashlamp), en de deuren sluit. Als hij verantwoordelijk is voor het opstappen van die persoon, zal je dat in elk geval niet hebben...
En je hebt gelijk, een schoonmaakster zal geen injectie zetten, maar een verpleegster in een onderbemand ziekenhuis voelt zich niet te goed om desnoods zelf een vloer te dweilen. Daarover gaat het, niet over een hoogst gespecialiseerde job waar jaren van studie aan vooraf gaan.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2015, 08:17   #157
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Patrick M., IanVD geeft een voorbeeld dat navolging verdient: als je als werknemer iets niet kent, dan kan je daar een opleiding voor krijgen. Dus als een treinbegeleider niet kan werken met zo'n lift, dan moet hij maar zo'n opleiding krijgen. Wat is jouw antwoord? Hij kan dat niet, want hij volgde zo geen opleiding. Dat is geen antwoord, dat is een excuus. Een flauw excuus, bovendien. En kom niet af met het veiligheidsargument, het grootste risico vandaag is dat de boordchef niet heeft gezien dat er een RWR aan het instappen is (ondanks de gele flashlamp), en de deuren sluit. Als hij verantwoordelijk is voor het opstappen van die persoon, zal je dat in elk geval niet hebben...
En je hebt gelijk, een schoonmaakster zal geen injectie zetten, maar een verpleegster in een onderbemand ziekenhuis voelt zich niet te goed om desnoods zelf een vloer te dweilen. Daarover gaat het, niet over een hoogst gespecialiseerde job waar jaren van studie aan vooraf gaan.
Inderdaad, als een leerling onwel wordt in een klas en moet spugen, zal een onderwijzer ook emmer en dweil nemen. Wel zal hij geen dokter geen spelen. Alleen bij de NMBS gaat men er blijkbaar van uit: ik neem die dweil niet vast, want ik heb daar geen opleiding voor genoten. Dus blijft het spuugsel liggen. Net op die wijze staan er ellenlange wachtrijen voor een loket en niemand voelt zich geroepen er eentje bij te openen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2015, 08:20   #158
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
De boordchef mag die veiligheidsprocedure niet doen omdat hij geen opleiding daarvoor gehad heeft en omdat die veiligheidsprocedure niet tot de taken van de boordchef behoord.
De veiligheidsprocedure houdt ten eerste in dat je veilig kan oversteken van de dienstweg naar het perron waar de rolwagen de trein moet nemen, een waarschuwingslamp hangen aan de deur waarin je de rolwagen in de trein zet, de perronvlinder open plooien om de rolwagen in de trein te krijgen, of de lift bedienen om de rolwagen in de trein te krijgen en de boordchef een papier laten tekenen met aanvang van de procedure en met stoppen van de procedure.
Dit is één van de taken van de eerste assistent klanten en dit is zo aan België opgelegd door Europa.
Dus als je niet akkoord bent moet je gaan klagen bij de Europese unie.
Als de boordchef die procedure ook moet doen, de mensen te woord staan die twijfelen over de trein, kijken of alles in orde is en de startprocedure voor de trein moet doen dan gaat de trein met vertraging vertrekken en is het ook weer niet goed.
Dit is echt wel het toppunt van alles verstikkende bureaucratie en lomp wettisme. Zwaar gewichtig doen om iets te regelen dat vrij eenvoudig is: een gehandicapte helpen in- of uit te stappen. Je moet het maar kunnen zoiets onnodig moeilijk te maken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2015, 08:59   #159
vlaams realist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 augustus 2012
Berichten: 4.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit is echt wel het toppunt van alles verstikkende bureaucratie en lomp wettisme. Zwaar gewichtig doen om iets te regelen dat vrij eenvoudig is: een gehandicapte helpen in- of uit te stappen. Je moet het maar kunnen zoiets onnodig moeilijk te maken.
2 , ik moet je gelijk geven . Maar dat kan je de werknemer niet verwijten .
De organisatie ligt in handen van een zeer logge , geldverslindende , bureaucratische , politiek aangestelde groep .
En ook ik werk voor die groep . Mochten we de veiligheidsregels soms niet een beetje buigen , dan kregen we geen werk gedaan .
En ik werk met een team dat dat toelaat . Als er echter een ongeval gebeurd , dan gaat m'n van bovenuit beginnen zoeken wie het stricte veiligheidsbeleid genegeerd heeft . Alle paraplu's gaan open , en de teamleider die de regels gebogen heeft zal aangeklaagd worden . Als die man echter tegen z'n oversten zegt " dat werk kan ik niet uitvoeren wegens die veiligheidsregel" .
Tja ,dan word hij uitgerangeerd .

De hervorming en de opkuis moet beginnen aan de top .
Maar wie gaat er een waterdichte veiligheidsprocedure veranderen ? Die gaat ook verantwoordelijk zijn voor elk slachtoffer hé .

Er bestaat trouwens een manier om alle ongevallen te vermijden ; stop alle treinen .
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2015, 09:01   #160
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
2 , ik moet je gelijk geven . Maar dat kan je de werknemer niet verwijten .
De organisatie ligt in handen van een zeer logge , geldverslindende , bureaucratische , politiek aangestelde groep .
Daar ben ik mij volledig bewust van, maar dit wordt nog eens in de hand gewerkt door een stel vakbonden die graag meestapt met een dergelijke overregulering.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be