Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2015, 02:12   #7501
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Rusland is zelf al een Unie/federatie , eventueel met Wit Rusland erbij en
hun bezette gebieden in het Oosten van de Oekraine , Georgie en Moldavie.

Poetin is duidelijk bezig met een anti Westen campagne en staten als China
en in Centraal Azie, hebben zeker geen belang erbij om die politiek te volgen.
Voor deze landen zijn goed banden met het Westen van cruciaal belang voor hun economie.

Daarom is de door Poetin gewenste Euraziatische Unie zeker niet in belang van de Aziatische landen ,niet economisch en niet politiek strategisch.
Putin wil gewoon dat het Westen met z'n poten van de ex-sovjet-Unie en de Russische wereld blijft. Als dat anti-westers is, so be it. Ik kan me inbeelden dat de Vietnamezen en de Irakezen anti-amerikaans zijn, en de Joden anti-Duits, en de Palestijnen anti-Joods. Als je iemand vijandig behandelt zal die jouw ook vijandig behandelen.
China heeft er alle belang bij, het land heeft al veel langer problemen met de VS die hun vijanden als Japan en Taiwan bewapent en steunt. China wil de nieuwe wereldmacht worden, en daarbij komt de Russische steun handig van pas.
De handel tussen het Westen en Centraal-Azie is verwaarloosbaar, je denkt nog steeds dat het Westen het middelpunt van de wereld is, dat is al lang niet meer zo, en merk je heel goed in Centraal-Azië, maar ook in veel andere regio's. (bvb. Afrika waar de handel met China veel belangrijker is geworden dan de handel met het Westen)
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2015, 02:27   #7502
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Historische precedenten spelen geen rol meer.
Indonesie is 400 jaar een kolonie van Nederland geweest en
richt zich op Azie.
De oude Franse en Engels kolonies in Noord Afrika richten zich op Afrika
Zo hebben de Centraal Aziatische Republieken,
na hun Koloniaal verleden in de Sovet Unie ,
nu meer taalkundige , godsdienstige en economische banden met Turkije ,
dan met Rusland.
Natuurlijk blijft Rusland belangrijk voor hun energievoorziening en zal ook bondgenoot blijven ,maar ze gaan niet in een Unie met Rusland.
Ik wed voor duizend euro dat je nog nooit een voet in ex-sovjet Centraal-Azië gezet hebt. Dit zijn niet zomaar kolonies zoals westerse kolonies. Centraal-Aziaten waren burgers met net dezelfde rechten als alle Sovjet-burgers, en een vergelijkbare levensstandaard, kun je niet bepaald zeggen van Congo en België. Overal wonen etnische Russen, en niet in afgegrendelde wijken zoals de westerlingen in Afrika, maar gewoon tussen de andere volkeren in dezelfde flatgebouwen of dorpen en ze doen ook net dezelfde jobs, gaan naar dezelfde school, etc. Zo kun je een Rus zien die de vuilnis ophaalt in Centraal-Azië, en vrij veel etnisch Russische bedelaars (wegens alcoholisme). Nog geen blanke gezien die de vuilnis ophaalt of westerse bedelaar in gelijke welke westerse ex-kolonie.
Het percentage Centraal-Aziaten dat universiteit gevolgd heeft (dikwijls ook in andere ex-sovjet-landen) is even groot als in België. Soms zie je bizarre toestanden zoals een herder in de afgelegen Alai-vallei die een diploma geschiedenis heeft aan de universiteit van Leningrad. En vrijwel iedereen ouder dan 45 heeft z'n militaire diensplicht vervuld in een andere Sovjet-republiek, meestal Rusland, maar bvb. ook Letland of Oekraine.

Wat godsdienst betreft, zoals al gezegd Azerbaidjan is minder godsdienstig dan België, en overal worden sloten vodka gedronken. Vrome Turken die naar Centraal-Azie reizen krijgen bijna een toeval. En zoals al talloze malen herhaald een groot deel van de bevolking werkt in Rusland, verdient daar dus z'n centjes, slechts een zeer kleine minderheid in Turkije. Soms gaat de verering van Rusland in die regio's zelfs mij te ver, zo bvb. toen ik in Tajikistan naar het lokale journaal keek (uiteraard in het Russisch, Tajieks is voor huis en tuin gebruik, en die trend is net toegenomen in plaats van afgenomen sinds het land onafhankelijk werd, de Sovjets probeerden de Tajiekse taal te promoten) en men tijdens het weerbericht het weer in Rusland voorspelde in plaats van in Tajikistan.(waarschijnlijk omdat een groot deel van de kijkers familie hebben die in Rusland werkt of woont)

Laatst gewijzigd door tomm : 13 juni 2015 om 02:35.
Oud 13 juni 2015, 02:48   #7503
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
Serieus?
Nog een die nog nooit een voet in Centraal-Azië gezet heeft, maar wel denkt dat hij alle wijsheid in pacht heeft. Ja, de meeste Centraal-Aziaten spreken een met het Turks verwante taal, dat klopt, en is logisch gezien de oorspronkelijke Turken (net als de oorspronkelijke Hongaren, en als je verder terug gaat ook de Indo-Germanen) uit Centraal-Azië en Siberië kwamen. Maar als je taalverwantschap als criterium gaat gebruiken zijn we ver van huis... dan zouden we meer verwantschap moeten tonen met Indiers dan met Basken, Finnen of Hongaren... Turken zijn mediterranen, Centraal-Aziaten half-Aziatisch, hoeel ze tot dezelfde taalgroep behoren. Finnen behoren tot dezelfde taalgroep als deze mensen, die leven in het noorden van Europees Rusland...

Oud 13 juni 2015, 03:26   #7504
Troubadour
Parlementslid

Standaard

Ja, reisagentschap tomm, vertel ons nog eens over hoe je overal bent geweest en je al die mensen persoonlijk hebt ontmoet, en hoe het gezellige alcoholisme immer zo tof is wegens de Volkse Eigenheid ervan. Die verhaaltjes vervelen nooit.

En Nagorno-Karabach terugwinnen. Serieus? Het zit daar alleen maar propvol Armenen en zo goed als geen Azerbeidzjanen.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2015, 04:42   #7505
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
Ja, reisagentschap tomm, vertel ons nog eens over hoe je overal bent geweest en je al die mensen persoonlijk hebt ontmoet, en hoe het gezellige alcoholisme immer zo tof is wegens de Volkse Eigenheid ervan. Die verhaaltjes vervelen nooit.

En Nagorno-Karabach terugwinnen. Serieus? Het zit daar alleen maar propvol Armenen en zo goed als geen Azerbeidzjanen.
Het kan je vervelen, want het zijn altijd dezelfde verhaaltjes. Omdat het echte leven nu eenmaal zo is. Maar je kunt nooit die regio begrijpen als je er nooit geweest bent, ik hoop dat je dat verstaat... Wat alcoholisme betreft, ik drink maar niet tot ik erbij neerval zoals de meeste Russen, maar als je geen alcohol drinkt kun je noch de ziel van Centraal-Azië snappen, noch serieuze vriendschappen of handelscontacten aangaan. Chinezen drinken ook, maar op een andere manier dan Russen en andere ex-Sovjets.(Chinezen drinken zich laveloos NADAT contracten zijn afgesloten, een beetje zoals in het Westen maar extremer). En ik zeg je stellig dat alleen dat feit al ervoor zorgt dat China nooit vaste grond in de ex-sovjet-Unie zal krijgen, en het Westen of Arabische landen uiteraard evenmin.

Wat Nagorno Karabakh betreft, de economische situatie is slecht. Azerbaidjan heeft olie, en Armenië wordt geboycot doot bijna alle buurlanden. Een vrij uitzichtloze situatie, en het Westen interesseert zich er geen bal aan. Rusland wel, heeft al veel pogingen ondernomen de situatie te ontmijnen.
Oud 13 juni 2015, 07:09   #7506
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Destillatie. Nee, Rusland heeft niet te vrezen van China ondanks haar historische verlangen Europese acceptatie te krijgen. Integendeel. China biedt voor Rusland meer probabiliteit op onafhankelijkheid dan het Obamanisme.

Wat betreft alcohol. Mijn 'God', Ik vrees dat ik me te veel thuis zou kunnen voelen tussen de Russen. Daarbij heb ik de tendens me aangetrokken te voelen tot de underdog. Met plezier zou ik Joden in mijn kelder gehad hebben een halve eeuw geleden. Nu zou ik maar al te graag een helpende hand willen uitstrekken aan een volk dat na verschillende invasies vanuit het westen nog steeds haar onafhankelijkheid heeft weten te handhaven. Een onschuldig volk? Welnee. Bestaan er nog zo na het verdwijnen van de neanderthaler? Überhaupt?

Mijn indruk echter.....hebbende de mogelijkheid gehad Obama zowel als Poetin gezien te hebben via media...:

Poetin is the lesser liar. Zelfs ten opzichte van Obama.

Sorry dat ik het niet in het Russisch zeggen kan.

Sorry voor mijn indruk te delen met jullie.

Ik weet. Het is niet verondersteld zo te zijn.

Ik voel me bijna schuldig voor mijn inzicht.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 juni 2015 om 07:14.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2015, 08:11   #7507
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Putin wil gewoon dat het Westen met z'n poten van de ex-sovjet-Unie en de Russische wereld blijft. Als dat anti-westers is, so be it. Ik kan me inbeelden dat de Vietnamezen en de Irakezen anti-amerikaans zijn, en de Joden anti-Duits, en de Palestijnen anti-Joods. Als je iemand vijandig behandelt zal die jouw ook vijandig behandelen.
China heeft er alle belang bij, het land heeft al veel langer problemen met de VS die hun vijanden als Japan en Taiwan bewapent en steunt. China wil de nieuwe wereldmacht worden, en daarbij komt de Russische steun handig van pas.
De handel tussen het Westen en Centraal-Azie is verwaarloosbaar, je denkt nog steeds dat het Westen het middelpunt van de wereld is, dat is al lang niet meer zo, en merk je heel goed in Centraal-Azië, maar ook in veel andere regio's. (bvb. Afrika waar de handel met China veel belangrijker is geworden dan de handel met het Westen)
Ik heb nooit beweerd dat het Westen belang heeft bij Centraal Azie ,
laat staan daar landjepik wilt doen.
Ik heb het over Turkije die gezien zijn ligging , economie en godsdienst zeker een concurrent zal worden voor Rusland in die regio..
Ik heb beweerd ,dat landen in Azie niet de anti Westen politiek van Poetin zullen volgen, omdat ze daar geen economisch belang bij hebben.

Laatst gewijzigd door cato : 13 juni 2015 om 08:12.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2015, 08:17   #7508
cato

Standaard

Citaat:
Ik wed voor duizend euro dat je nog nooit een voet in ex-sovjet Centraal-Azië gezet hebt. Dit zijn niet zomaar kolonies zoals westerse kolonies. Centraal-Aziaten waren burgers met net dezelfde rechten als alle Sovjet-burgers, en een vergelijkbare levensstandaard, kun je niet bepaald zeggen van Congo en België. Overal wonen etnische Russen, en niet in afgegrendelde wijken zoals de westerlingen in Afrika, maar gewoon tussen de andere volkeren in dezelfde flatgebouwen of dorpen en ze doen ook net dezelfde jobs, gaan naar dezelfde school, etc. Zo kun je een Rus zien die de vuilnis ophaalt in Centraal-Azië, en vrij veel etnisch Russische bedelaars (wegens alcoholisme). Nog geen blanke gezien die de vuilnis ophaalt of westerse bedelaar in gelijke welke westerse ex-kolonie.
Het percentage Centraal-Aziaten dat universiteit gevolgd heeft (dikwijls ook in andere ex-sovjet-landen) is even groot als in België. Soms zie je bizarre toestanden zoals een herder in de afgelegen Alai-vallei die een diploma geschiedenis heeft aan de universiteit van Leningrad. En vrijwel iedereen ouder dan 45 heeft z'n militaire diensplicht vervuld in een andere Sovjet-republiek, meestal Rusland, maar bvb. ook Letland of Oekraine.

Wat godsdienst betreft, zoals al gezegd Azerbaidjan is minder godsdienstig dan België, en overal worden sloten vodka gedronken. Vrome Turken die naar Centraal-Azie reizen krijgen bijna een toeval. En zoals al talloze malen herhaald een groot deel van de bevolking werkt in Rusland, verdient daar dus z'n centjes, slechts een zeer kleine minderheid in Turkije. Soms gaat de verering van Rusland in die regio's zelfs mij te ver, zo bvb. toen ik in Tajikistan naar het lokale journaal keek (uiteraard in het Russisch, Tajieks is voor huis en tuin gebruik, en die trend is net toegenomen in plaats van afgenomen sinds het land onafhankelijk werd, de Sovjets probeerden de Tajiekse taal te promoten) en men tijdens het weerbericht het weer in Rusland voorspelde in plaats van in Tajikistan.(waarschijnlijk omdat een groot deel van de kijkers familie hebben die in Rusland werkt of woont)
Waarom wonen er in die landen zoveel Russen?
Waarom is de taal Russisch?
Heeft dat niet met kolonialisme te maken?

In Suriname is ook het Nederlands de officiële taal.
Oud 13 juni 2015, 12:40   #7509
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Destillatie. Nee, Rusland heeft niet te vrezen van China ondanks haar historische verlangen Europese acceptatie te krijgen. Integendeel. China biedt voor Rusland meer probabiliteit op onafhankelijkheid dan het Obamanisme.

Wat betreft alcohol. Mijn 'God', Ik vrees dat ik me te veel thuis zou kunnen voelen tussen de Russen. Daarbij heb ik de tendens me aangetrokken te voelen tot de underdog. Met plezier zou ik Joden in mijn kelder gehad hebben een halve eeuw geleden. Nu zou ik maar al te graag een helpende hand willen uitstrekken aan een volk dat na verschillende invasies vanuit het westen nog steeds haar onafhankelijkheid heeft weten te handhaven. Een onschuldig volk? Welnee. Bestaan er nog zo na het verdwijnen van de neanderthaler? Überhaupt?

Mijn indruk echter.....hebbende de mogelijkheid gehad Obama zowel als Poetin gezien te hebben via media...:

Poetin is the lesser liar. Zelfs ten opzichte van Obama.

Sorry dat ik het niet in het Russisch zeggen kan.

Sorry voor mijn indruk te delen met jullie.

Ik weet. Het is niet verondersteld zo te zijn.

Ik voel me bijna schuldig voor mijn inzicht.
Ik heb net een exemplaar van "the American interest" gelezen, waaraan mensen meewerken als Francis Fukuyama ("the end of history"), BHL, Paul Wolfowitz, Brzezinski, etc. aan meewerken. Zo krijg je een goed inzicht in het ideeëngoed van de leidende elite in de VS. Een echte aanrader. Zo bvb. wordt op subtiele wijze militaire coups tegen linkse, democratisch verkozen regeringen verdedigd ("democratie is idealiter het te verkiezen systeem, behalve als "populisten" de bevolking misleiden en een anti-Amerikaanse, desastreuze koers varen", hierbij hadden ze het duidelijk over Bolivie, Venezuela, etc. ), wordt min of meer toegegeven dat de strategie van verdeel en heers in het Midden-Oosten de strategie is die de VS toepast, om te vermijden dat er een sterke macht opstaat die de VS kan uitdagen, en daarbij worden historische vergelijkingen gemaakt met de verdeel en heers politiek van het Britse rijk of het Ottomaanse rijk. Wat Rusland betreft werd afgevraagd wat er mis ging. De conclusie was dat Rusland zich weigerde ondergeschikt op te stellen aan de VS, weigerde (in hun woorden) de "natuurlijke orde" te aanvaarden. En dus moet het land omsingeld en verzwakt worden.

Russen zeggen waar het op staat en zijn groot en machtig genoeg om weerstand te bieden aan westerse druk, hebben ze altijd al gedaan trouwens. Het zijn ontzettend lieve mensen als je als gast komt, maar als je niet welkom bent zul je het gauw genoeg weten...
Oud 13 juni 2015, 12:47   #7510
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb nooit beweerd dat het Westen belang heeft bij Centraal Azie ,
laat staan daar landjepik wilt doen.
Ik heb het over Turkije die gezien zijn ligging , economie en godsdienst zeker een concurrent zal worden voor Rusland in die regio..
Ik heb beweerd ,dat landen in Azie niet de anti Westen politiek van Poetin zullen volgen, omdat ze daar geen economisch belang bij hebben.
Putin voert geen anti-westerse politiek, het is het Westen dat een anti-Russische politiek voert, het embargo tegen Europese producten en politici kwam er enkel na een gelijkaardig embargo tegen Rusland.
Putin heeft verschillende keren gezegd dat hij de relaties met het Westen wil herstellen. Maar het Westen moet zich gewoon niet moeien in Oekraïne, en wat bvb. Syrië betreft staan Rusland, China en de rest van Azië op dezelfde lijn.
Oud 13 juni 2015, 13:04   #7511
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom wonen er in die landen zoveel Russen?
Waarom is de taal Russisch?
Heeft dat niet met kolonialisme te maken?

In Suriname is ook het Nederlands de officiële taal.
Rusland heeft die gebieden veroverd, net als bvb. Engeland Schotland en Ierland veroverde, in die landen wordt nu Engels gesproken. Ik denk dat dat een betere vergelijking is dan met Suriname. Hoeveel "echte" blanke Nederlanders wonen er in Suriname? En toen Suriname een kolonie was, hadden Surinamers evenveel rechten als "blanke" Nederlanders?
Overigens Centraal-Azië en Rusland waren al veel vroeger verenigd, namelijk onder de "gouden horde" van de Mongolen behoorden beide gebieden al tot hetzelfde rijk. En daar bvb. loopt de vergelijking met de westerse kolonisatie mis. België en Congo bvb. hadden voor de kolonisatie cultureel noch historisch noppes met elkaar te zien.
Oud 13 juni 2015, 13:06   #7512
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dé charlies Bekijk bericht
Een rus is zelfs nog geen gras.
Al zo vroeg aan de vodka?
Oud 13 juni 2015, 13:16   #7513
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2!
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2015, 13:16   #7514
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al zo vroeg aan de vodka?
Nee, aan het gras blijkbaar.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2015, 14:20   #7515
cato

Standaard

Citaat:
Putin voert geen anti-westerse politiek, het is het Westen dat een anti-Russische politiek voert, het embargo tegen Europese producten en politici kwam er enkel na een gelijkaardig embargo tegen Rusland.
Putin heeft verschillende keren gezegd dat hij de relaties met het Westen wil herstellen. Maar het Westen moet zich gewoon niet moeien in Oekraïne, en wat bvb. Syrië betreft staan Rusland, China en de rest van Azië op dezelfde lijn.
Wat is er anders aan de lijn met Iran ,Egypte en die van Amerika en Europa?
Oud 13 juni 2015, 16:49   #7516
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb net een exemplaar van "the American interest" gelezen, waaraan mensen meewerken als Francis Fukuyama ("the end of history"), BHL, Paul Wolfowitz, Brzezinski, etc. aan meewerken. Zo krijg je een goed inzicht in het ideeëngoed van de leidende elite in de VS. Een echte aanrader. Zo bvb. wordt op subtiele wijze militaire coups tegen linkse, democratisch verkozen regeringen verdedigd ("democratie is idealiter het te verkiezen systeem, behalve als "populisten" de bevolking misleiden en een anti-Amerikaanse, desastreuze koers varen", hierbij hadden ze het duidelijk over Bolivie, Venezuela, etc. ), wordt min of meer toegegeven dat de strategie van verdeel en heers in het Midden-Oosten de strategie is die de VS toepast, om te vermijden dat er een sterke macht opstaat die de VS kan uitdagen, en daarbij worden historische vergelijkingen gemaakt met de verdeel en heers politiek van het Britse rijk of het Ottomaanse rijk. Wat Rusland betreft werd afgevraagd wat er mis ging. De conclusie was dat Rusland zich weigerde ondergeschikt op te stellen aan de VS, weigerde (in hun woorden) de "natuurlijke orde" te aanvaarden. En dus moet het land omsingeld en verzwakt worden.

Russen zeggen waar het op staat en zijn groot en machtig genoeg om weerstand te bieden aan westerse druk, hebben ze altijd al gedaan trouwens. Het zijn ontzettend lieve mensen als je als gast komt, maar als je niet welkom bent zul je het gauw genoeg weten...
Een tweemaandelijks magazine dat gratis beschikbaar wordt gemaakt online:
The American Interest (AI) is a bimonthly magazine focusing primarily on foreign policy, international affairs, global economics, and military matters. It is available in print on newsstands and in bookstores; select articles are available free online. BRON
Over strategie mag je open zijn, dat is goed voor de verspreiding van je gedachtengoed, heb ik geleerd.

Nu nog een gratis online magazine dat de Russiche, de Chinese en de Continentaal Europese strategie online gratis beschikbaar stelt. Je strategie openbaar maken is bevorderend voor je belangen. Mensen lezen dat en door het te lezen krijgen ze er een zekere mate van begrip voor.

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 13 juni 2015 om 17:12.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2015, 01:46   #7517
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is er anders aan de lijn met Iran ,Egypte en die van Amerika en Europa?
Assad krijgt de steun van China, Indië, en veel andere landen in de regio.
Rusland steunt de regering van een land in het Midden-Oosten dat belaagd wordt door moslimfundamentalisten. Vertel mij nu eens wat daar anti-westers aan is... Niet akkoord gaan met de bedenkelijke politiek van de VS in het Midden-Oosten staat niet gelijk aan anti-westers. Dan waren België en Frankrijk ook anti-westers tijdens de invasie van Irak in 2003... (in de VS werden "French fries" daarom omgedoopt tot "freedom fries", een initiatief waar men nu liever niet aan herinnerd wordt...)

Laatst gewijzigd door tomm : 14 juni 2015 om 01:51.
Oud 14 juni 2015, 01:52   #7518
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Een tweemaandelijks magazine dat gratis beschikbaar wordt gemaakt online:
The American Interest (AI) is a bimonthly magazine focusing primarily on foreign policy, international affairs, global economics, and military matters. It is available in print on newsstands and in bookstores; select articles are available free online. BRON
Over strategie mag je open zijn, dat is goed voor de verspreiding van je gedachtengoed, heb ik geleerd.

Nu nog een gratis online magazine dat de Russiche, de Chinese en de Continentaal Europese strategie online gratis beschikbaar stelt. Je strategie openbaar maken is bevorderend voor je belangen. Mensen lezen dat en door het te lezen krijgen ze er een zekere mate van begrip voor.
Mensen zonder al te veel toegang tot achtergrondinformatie kunnen er inderdaad begrip door krijgen...

Laatst gewijzigd door tomm : 14 juni 2015 om 01:54.
Oud 14 juni 2015, 06:57   #7519
cato

Standaard

Citaat:
Rusland heeft die gebieden veroverd, net als bvb. Engeland Schotland en Ierland veroverde, in die landen wordt nu Engels gesproken. Ik denk dat dat een betere vergelijking is dan met Suriname. Hoeveel "echte" blanke Nederlanders wonen er in Suriname? En toen Suriname een kolonie was, hadden Surinamers evenveel rechten als "blanke" Nederlanders?
Overigens Centraal-Azië en Rusland waren al veel vroeger verenigd, namelijk onder de "gouden horde" van de Mongolen behoorden beide gebieden al tot hetzelfde rijk. En daar bvb. loopt de vergelijking met de westerse kolonisatie mis. België en Congo bvb. hadden voor de kolonisatie cultureel noch historisch noppes met elkaar te zien.
Wat u "veroverd" noemt , noem ik gekolonialiseerd.
In de tweede helft van de 19e eeuw, veroverden de legers van de tsaar,
onder aanvoering van generaal Tsjerjnajev deze gebieden,
die een deel werden van het Russische imperium of anders gezegd de zuidelijke kolonie Toerkestan werd genoemd.
De bevolking daar sprak Turks , uitgezonderd de Tadzjieken en hun godsdienst was de Islam.
In 1917 werd de antisaristische revolutie niet door de Oezbeken of Kirgiezen aangewakkerd ,maar door de plaatselijke kolonialen , de Russen.
Zij die inmiddels bolsjewieken waren geworden,
wisten zo de macht te behouden.
In 1924 werd Toerkestan in vijf republieken verdeeld: Toerkmenie ,Tadzjikistan,
Oezbekistan , Kirgizie en Kazachstan
Van de repressie van Stalin werden talloze boeren ,de islamitische clerus en vrijwel de gehele, weinige Russische intelligentsia, slachtoffer.
Deze laatste werden vervangen door Russen uit het centrum en door een nieuwe lichting van geassimileerde , dat wil zeggen gerussificeerde partijfunctionarissen en bureaucraten.
Chroesjtjov en later Brezjnev , die afzagen van massale onderdrukking,
voerden een nieuwe politiek van overheersing in hun kolonies in.
Aan het hoofd van elke instelling stond in de regel een autochtone ,gerussificeerde functionaris ,
maar de tweede man was altijd een rus die instructies kreeg uit Moskou.

Laatst gewijzigd door cato : 14 juni 2015 om 07:02.
Oud 14 juni 2015, 07:11   #7520
cato

Standaard

Citaat:
Assad krijgt de steun van China, Indië, en veel andere landen in de regio.
Rusland steunt de regering van een land in het Midden-Oosten dat belaagd wordt door moslimfundamentalisten. Vertel mij nu eens wat daar anti-westers aan is... Niet akkoord gaan met de bedenkelijke politiek van de VS in het Midden-Oosten staat niet gelijk aan anti-westers. Dan waren België en Frankrijk ook anti-westers tijdens de invasie van Irak in 2003... (in de VS werden "French fries" daarom omgedoopt tot "freedom fries", een initiatief waar men nu liever niet aan herinnerd wordt...)
De anti Westerse politiek is de verschrikkelijke anti Westerse campagne en propaganda van Poetin en de media in Rusland zelf.
De anti Westerse politiek in Europa ,door de oorlog van Poetin in de Oekraine.

Als het over Syrie gaat ,dan bombardeert de VS ook aan de kant van de Assad en Iran. Poetin praat en de VS doet iets dat is het verschil.
Overigens, ik ben beslist geen voorstander van militaire bemoeienis van het Westen met de oorlogen in het Midden Oosten ,
zoals ik ook geen voorstander ben van militaire bemoeienis van Rusland in de Oekraine.
De koloniale tijd is voorbij en de grote machten in de wereld ,
dienen zich afzijdig te houden van interne strijd om de godsdienst of politieke koers.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be