Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 juni 2015, 14:47   #1
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.520
Standaard 850.000km met zijn auto... we smijten ons auto's veel te vroeg weg ?

http://www.tijd.be/sabato/auto/847_2...44221-7784.art

Als je dit verhaal leest, denk je dan, waarom doen wij onze auto's weg na 200.000km

Je moet dat eens over nadenken bij de elektrische auto's... Tenzij de batterij die om de 2 jaar halveert in prijs, wat zal die nog van onderhoud nodig hebben ?

Hij heeft er eens injectoren op gezet, en de vitesse vervangen door een 5-weg boite...
Dat wil dus dzeggen dat in principe de auto's niet veranderd zijn de laatste 50jaar, tenzij de elektronica...

Uw motor kan niet verslijten, versnellingen heeft hij niet. De batterij vervang je om de 6jaar, kost hij oorspronkelijk 3000euro, dan kost hij bij vervanging nog 500euro. En in het beste geval leg je daar een betere Tesla pack in...

Laatst gewijzigd door brother paul : 12 juni 2015 om 14:52.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2015, 14:57   #2
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.391
Standaard

Over die man met zijn DS: als je je auto pampert en als een baby behandelt gaat dat natuurlijk. Voor de meeste mensen is dat een gebruiksobject en is het uit veiligheids en economisch (en nu ook ecologisch) oogpunt interessanter een nieuwe auto te kopen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 11:14   #3
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.120
Standaard

Hoge km zijn niet zo uitzonderlijk. Ik heb er ook wel enkele gekend. Een collega had vroeger een Volvo 960 waar ook een goede 800 000 km op stonden, het was een benzine met ombouw naar LPG. Dat ding was nog eens milieuvriendelijk ook!
Een bouwaannemer die ik ken had vroeger een Mercedes CE300 met bijna 1 000 000 km.

Het kan met kwalitatief goede auto's. Ik zie je het nog doen met een goedkope auto zoals bv een Dacia. Dan lijkt me een 300 000 km toch het uiterste zonder te veel kosten en zonder in te leveren op bedrijfszekerheid.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 11:16   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Onze versleten auto's, versleten volgens onze normen, gaan allemaal naar de ontwikkelingslanden, waar ze nog vele goede diensten leveren.

Dat is een vorm van ontwikkelingssteun.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 12:09   #5
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Als je dit verhaal leest, denk je dan, waarom doen wij onze auto's weg na 200.000km
Ha, ik koop ze pas aan als ze méér dan 300.000 km hebben, gaan meestal nog een jaar of 4 mee.
Ik rij er dan ongeveer 40.000 km per jaar bovenop.
Komt ergens neer op 0.01€ per kilometer.
(Stel u niet te veel voor van het woordje 'kopen'....)
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 12:28   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ha, ik koop ze pas aan als ze méér dan 300.000 km hebben, gaan meestal nog een jaar of 4 mee.
Ik rij er dan ongeveer 40.000 km per jaar bovenop.
Komt ergens neer op 0.01€ per kilometer.
(Stel u niet te veel voor van het woordje 'kopen'....)
Van ongeloofwaardigheid gesproken. Amai. Dat is 1 € per 100 km, ik neem aan dat de brandstof, olie en banden enz... dan allemaal gratis zijn, ook de **aankoop was gratis, verzekering, keuring, enz... de werkttijd van onderhoud enz.. wslk ook. Die berekening zou ik toch wel eens willen zien. LOL.

** euh aankoopprijs 1600 € /160.000 km = 0,01 cent per km aankoopprijs bedoel je maar dat gaat natuurlijk niet want na de aankoop moet je die kms nog rijden...

Maar wie weet mss verkoop je de (versleten) auto met voldoende winst...

Euhm wat kost 9.000 liter diesel tegenwoordig ?

Citaat:
(Stel u niet te veel voor van het woordje 'kopen'....)
Voor 500 € heb je er ook al ene.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 juni 2015 om 12:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 15:05   #7
SanderK
Burgemeester
 
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ha, ik koop ze pas aan als ze méér dan 300.000 km hebben, gaan meestal nog een jaar of 4 mee.
Ik rij er dan ongeveer 40.000 km per jaar bovenop.
Komt ergens neer op 0.01€ per kilometer.
(Stel u niet te veel voor van het woordje 'kopen'....)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Hoge km zijn niet zo uitzonderlijk. Ik heb er ook wel enkele gekend. Een collega had vroeger een Volvo 960 waar ook een goede 800 000 km op stonden, het was een benzine met ombouw naar LPG. Dat ding was nog eens milieuvriendelijk ook!
Een bouwaannemer die ik ken had vroeger een Mercedes CE300 met bijna 1 000 000 km.

Het kan met kwalitatief goede auto's. Ik zie je het nog doen met een goedkope auto zoals bv een Dacia. Dan lijkt me een 300 000 km toch het uiterste zonder te veel kosten en zonder in te leveren op bedrijfszekerheid.

Dat noem ik chance hebben....
Ga eens praten met al jouw familieleden en vrienden.
Mijn auto is op 300.000 km (12 jaar) te versleten om nog intensief te gebruiken. De garagekosten het laatste volledig jaar bedroegen een paar duizend euro en de keuring begint ook al lastig te doen.

Veel hangt ook af van de rijstijl. Als het een voormalige leasewagen is, waarmee hard is doorgetrokken, bruut gereden, veel op wintervakantie geweest enzovoort gaat de auto sneller verslijten,....
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 15:27   #8
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
Dat noem ik chance hebben....
Ga eens praten met al jouw familieleden en vrienden.
Mijn auto is op 300.000 km (12 jaar) te versleten om nog intensief te gebruiken. De garagekosten het laatste volledig jaar bedroegen een paar duizend euro en de keuring begint ook al lastig te doen.
Een oude auto of een nieuwe, je kan met beide wagens tegenslag hebben.
Ik stoor me niet aan vele kilometers op de teller. Motoren en versnellingsbakken gaan effectief zeer lang mee. 400.000 km zonder olieverbruik is helemaal geen uitzondering. Op tijd het onderhoud uitvoeren en herstellen wat de autokeuring afkeurt en je zal verbaasd staan hoeveel jaren een wagen kan dienen.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 16:32   #9
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Onze versleten auto's, versleten volgens onze normen, gaan allemaal naar de ontwikkelingslanden, waar ze nog vele goede diensten leveren.

Dat is een vorm van ontwikkelingssteun.

.
Vroeger vertrokken er velen naar landen als Libanon.
Ze werden veelal ingezet als betrouwbaar ééndag-inzet-transport-middel.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 16:54   #10
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.445
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Over die man met zijn DS: als je je auto pampert en als een baby behandelt gaat dat natuurlijk. Voor de meeste mensen is dat een gebruiksobject en is het uit veiligheids en economisch (en nu ook ecologisch) oogpunt interessanter een nieuwe auto te kopen.
Eigenlijk kan je je hele leven blijven rijden met dezelfde auto....Je kan alles blijven vervangen.
Ik ben een heel normaal chauffeur....ken toch wat van auto's maar eens boven de 250000 km en 15 jaar begint er toch wat vannalles te schelen hoor aan een auto....en dat zijn soms de grootste prutsen maar die ook ergerlijk zijn ...de verwarming ....de sloten.....rubbers enz...
Maar ja je kan altijd blijven rijden dat is een feit....
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 17:01   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Wel, ik zou eens kunnen overwegen:
elke jaar een andere auto kopen, namelijk een tweedehands van tien jaar oud.
Net voor je naar de technische controle moet, ga je hem ruilen voor een andere.

Of straffer: als er maar zes maanden garantie staan op de oude bak, dan wisselen we van auto om de zes maanden ...

In die zes maanden is het zeker niet de moeite om de olie te verwisselen enz.

Eens een keer goed uittellen ....

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 17:04   #12
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.445
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Hoge km zijn niet zo uitzonderlijk. Ik heb er ook wel enkele gekend. Een collega had vroeger een Volvo 960 waar ook een goede 800 000 km op stonden, het was een benzine met ombouw naar LPG. Dat ding was nog eens milieuvriendelijk ook!
Een bouwaannemer die ik ken had vroeger een Mercedes CE300 met bijna 1 000 000 km.

Het kan met kwalitatief goede auto's. Ik zie je het nog doen met een goedkope auto zoals bv een Dacia. Dan lijkt me een 300 000 km toch het uiterste zonder te veel kosten en zonder in te leveren op bedrijfszekerheid.
En dit terwijl ik veel mensen ken met wagens omgebouwd op LPG....De meeste kregen na 200000 km problemen met kleppen en koppakking.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be