![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Er bestaat een mannelijk tienkamper die zijn uiterlijke geslachtskenmerken heeft laten veranderen. Zijn chromosomen hebben hem echter een grotere kracht gegeven als een vrouw. Dienen we zo iemand toe te laten in competities bestemd voor vrouwen? Ik heb daar vragen bij. Men kan de misbruiken in die richting van verre zien aankomen. Wat maakt uiteindelijk of je man of vrouw bent? Hoe je je voelt of zelfs maar denkt te voelen met betrekking tot je geslacht, of iets veel fundamentelers, namelijk hoe je geboren wordt. Dit is geen gemakkelijke discussie lijkt me. Een transgender beseft uiteindelijk wel nooit een 'echte' vrouw of man te kunnen zijn in biologisch opzicht. Waarom dit dan ambiëren vraag ik me af. Is dit geen zelfbedrog ten dele? Is de transgender identiteit niet gewoon uniek op zich? Misschien ken ik er niet genoeg van. Als ik in België ben volgende keer wil ik graag eens babbelen met iemand die ik vanaf de unief niet meer gezien heb, maar recent terug heb leren kennen via facebook. Die heeft zijn geslacht laten veranderen. Ik schat dat dat wel ter sprake zal komen. *Misschien moet dit genuanceerd worden voor bijvoorbeeld mensen die met afwijkende chromosoomcombinaties geboren worden. Om de discussie nog wat complexer en hopelijk interessanter te maken werp ik het volgende in de ring: Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 26 juni 2015 om 01:39. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Enkele fouten verbeterd (schrap bovenstaande versie):
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als men erop doordenkt is de grens tussen man en vrouw volledig arbitrair geworden indien men ze bepaalt op basis van uiterlijkheden of aanvoelen. Dan zou men in principe een vrouw kunnen noemen de man die lipstick gebruikt, of zich hormonen inspuit, zijn penis laat verwijderen...wat? wanneer? Er is daar geen duidelijk grens tussen man en vrouw. Vervaagd wordt wat niet vervaagd hoeft te worden lijkt me. De vervaging brengt problemen met zich mee... Er bestaat een mannelijk tienkamper die zijn uiterlijke geslachtskenmerken heeft laten veranderen. Zijn chromosomen hebben hem echter een grotere kracht gegeven als een vrouw. Dienen we zo iemand toe te laten in competities bestemd voor vrouwen? Ik heb daar vragen bij. Men kan de misbruiken in die richting van verre zien aankomen. Wat maakt uiteindelijk of je man of vrouw bent? Hoe je je voelt of zelfs maar denkt te voelen met betrekking tot je geslacht, of iets veel fundamentelers, namelijk hoe je geboren wordt. Dit is geen gemakkelijke discussie lijkt me. Een transgender beseft uiteindelijk wel denk ik nooit een 'echte' vrouw of man te kunnen zijn in biologisch opzicht. Waarom dit dan ambiëren vraag ik me af. Is dit geen zelfbedrog ten dele? Is de transgender identiteit niet gewoon uniek op zich? Vanwaar dan die fixatie op uiterlijk dan? Misschien ken ik er niet genoeg van. Als ik in België ben volgende keer wil ik graag eens babbelen met iemand die ik vanaf de unief niet meer gezien heb, maar recent terug heb leren kennen via facebook. Die heeft zijn geslacht laten veranderen. Ik schat dat dat wel ter sprake zal komen. *Misschien moet dit genuanceerd worden voor bijvoorbeeld mensen die met afwijkende chromosoomcombinaties geboren worden. Om de discussie nog wat complexer en hopelijk interessanter te maken werp ik het volgende in de ring: Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 26 juni 2015 om 01:58. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"normaal" is een menselijk begrip, een constructie om te bepalen wat we maatschappelijk aanvaardbaar vinden of niet. in de natuur bestaat er niet zoiets als "normaal". je hebt diersoorten die zelfs geen partner nodig hebben om zich voor te planten, je hebt er waar voorplanten kan tussen 2 mannetjes of 2 vrouwtjes, je hebt veel diersoorten waar seks meer is dan louter het voortplanten van je diersoort. Dat staat compleet los van wat wij mensen als "normaal" beschouwen. De norm is op zich vrij simpel: als je er niemand mee kwetst of niemand dwingt, kan in feite alles. Een andere norm kan gewoon niet werken in een vrije maatschappij, gebaseerd op wederzijds respect en met democratie als vorm om die maatschappij te vormen, te leiden. Elke andere norm betekent per definitie een inbreuk op die individuele vrijheid. In onze vrije wereld moeten we daar zeer hard tegen optreden, tegen zulke inbreuken.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom je dit mordicus wil linken aan seks tussen 2 mensen met wederzijdse toestemming, blijft me een raadsel hoor.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() nastreven door het in de wet vast te leggen dat het niet mag of door hun rechten af te nemen?
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
wat is trouwens een psychologische afwijking? Als ik bv er niet tegen kan dat iets een klein beetje scheef staat, of ik heb smetvrees, heb ik dan een psychologische afwijking die behandeld moet worden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() tuurlijk. maar er zijn basiswaarden. individuele vrijheid is er 1 van. Dat is een mensenrecht die niet zomaar door een democratische meerderheid kan weggevaagd worden zonder die democratie te ondermijnen.
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor de wetswijziging heeft het Frans Hooggerechtshof nog een uitspraak gedaan over dit aspect met betrekking tot de toegang tot het huwelijk. Volgens deze juridische instantie hield de traditionele omschrijving van het huwelijk geen discriminatie in noch beperking van de rechten van iedere individuele burger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#112 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() .
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. Laatst gewijzigd door vlijmscherp : 26 juni 2015 om 08:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dat is helemaal geen vernieuwing. dat is een normalisatie. zoals ooit de gelijkheid van man en vrouw in de wetgeving is gezet. Dat was ook geen vernieuwing, maar een normalisatie.
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() [quote=vlijmscherp;7714502]als de mensen die ze hebben, last veroorzaken.
wat is trouwens een psychologische afwijking? Als ik bv er niet tegen kan dat iets een klein beetje scheef staat, of ik heb smetvrees, heb ik dan een psychologische afwijking die behandeld moet worden?[/QUOTE] Normaal gezien ben ik het eens met u, maar wat betreft smetvrees en dergelijke fobieën: Ik heb ooit samengewoond met een persoon die daar aan leed, en dat was een hel. Dus ja, indien u daaraan lijdt, laat u behandelen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
We kunnen dat noemen zoals we willen; het is verkeerd en dat is de essentie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
mijn vriendin heeft een milde vorm van smetvrees. Behalve dat ik vind dat ik veel te vaak het stof moet afdoen, heb ik daar geen last van. heeft ze dan een pschologische afwijking die behandeld moet worden? ik vind van niet.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. Laatst gewijzigd door vlijmscherp : 26 juni 2015 om 09:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() neen, het is niet verkeerd want het schaadt niemand.
![]() |
![]() |