Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juni 2015, 12:36   #21
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Bs'd

Alleszins beter dan de kindermoordenaars van een kofers.
Jij als katholiek zijnde zou beter zwijgen over kinderen.

Je religie heeft nu eenmaal niet echt een goede reputatie op kindervlak...
Oud 26 juni 2015, 12:43   #22
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
U vindt dat blijkbaar goed? Ik vind zo'n evolutie in een gezin en samenleving heel slecht.

Bij geloofsafval verliezen mensen vooral hun schaamte (jegens God). Ergo de schaamteloze reacties zelfs op dit forum naar medeforummers toe, die totaal ontdaan van enige (zelf-)respect en respect voor menselijke waardigheid.

In de islam is schaamte dus wel essentieel:

De profeet (Vrede zij met hem ﷺ ) heeft gezegd:
“Iedere godsdienst heeft een bepaalde gedragskenmerk (eigenschap), Het gedragskenmerk van de Islam is schaamte”.

Hij zei:
“Schaamte voor Allah betekent dat de moslim geen haram mag zien, geen haram mag horen en geen haram mag drinken of eten”.

De profeet (Vrede zij met hem ﷺ ) heeft gezegd:
“Allah schaamt zich om een moslim terug te sturen met lege handen als hij zijn handen opheft”.

Zo zei hij (Vrede zij met hem ﷺ ) :
“Schaamte en geloof gaan samen”.

Schaamte behoort tot het geloof en leidt altijd naar het goede. Wie geen schaamte kent, doet wat hij wil:

Daarom zei de Profeet; “Als je je niet schaamt, doe dan wat je wil”.
Blij om te weten dat de IS strijders toch schaamte hebben over de ravage die ze aanrichten
Oud 26 juni 2015, 12:57   #23
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als dat geen onzin is. Als gelovige word ik niet gestuwd door angst, maar door vertrouwen in God.
Ja, die turn over, van vrees naar vertrouwen, hebben de kalotenleiders goed gezien ..
Hoe lang is dat zo al bezig ? Sedert de vrijheidsgolf van de jaren 1960 ? Om te beletten dat de leegloop nog spectaculair sneller zou gaan ?
Na 20 eeuwen van vrees en terreur, nu vertrouwen. Gebaseerd op wat ? Moeten de kaloten de hel niet meer vrezen ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2015, 12:59   #24
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tegen 2050 zal de wereld een stuk religieuzer zijn dan nu het geval is.
...
Mijn kop er af, als dat waarheid mocht worden.

Ik bedoel natuurlijk figuurlijk. Maar ik vrees toch ook een beetje letterlijk.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2015, 13:03   #25
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
terwijl het percentage religieuze mensen toeneemt.
Hoera voor meer oorlog, aanslagen, intolerantie, onwetendheid, bekrompenheid, geweld, pedofilie, geslachtsverminkingen, obscurantisme, onthoofdingen, slavernij, overbevolking...

Misschien zijn er ook voordelen aan verbonden maar ik kan me momenteel geen voorbeelden bedenken

Laatst gewijzigd door Wautd : 26 juni 2015 om 13:04.
Wautd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2015, 13:10   #26
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wautd Bekijk bericht
Hoera voor meer oorlog, aanslagen, intolerantie, onwetendheid, bekrompenheid, geweld, pedofilie, geslachtsverminkingen, obscurantisme, onthoofdingen, slavernij, overbevolking...

Misschien zijn er ook voordelen aan verbonden maar ik kan me momenteel geen voorbeelden bedenken
Een transgender en holebivrije wereld waarin iedereen een man-vrouw koppel is dat hand in hand zedelijk over de straten loopt en enkel seks hebben om kinderen voort te brengen (zonder abortus, uiteraard) en dan later zullen sterven met onduldbare pijnen omdat euthanasie verboden is...
Oud 26 juni 2015, 13:44   #27
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Wat ik eigenlijk graag zou weten van die religieuzen, die het zo erg vinden dat atheïsme bestaat, is waarom de landen met de grootste % atheïsme (west en noord Europa), ook de rijkste landen zijn van de wereld. Hoe komt dat jullie opperwezen dat toelaat?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2015, 13:44   #28
Fille van de Foor
Gouverneur

Fille van de Foor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wautd Bekijk bericht
Allé jong?

Gouden tijden voor de hostiebakkers en fabrikanten van vlijmscherpe kromzwaarden.
Oud 26 juni 2015, 14:17   #29
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Boeddhisme FTW!
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2015, 14:30   #30
microwezen
Parlementsvoorzitter

microwezen's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar microwezen Stuur een bericht via Yahoo naar microwezen
Standaard

En nu maar hopen op de verlosser:

Het is het resultaat van denken!
microwezen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2015, 23:35   #31
IanVD
Parlementsvoorzitter

IanVD's schermafbeelding

Standaard

Tjah, onze Harry, het vliegend Spaghettimonster, de Onzichtbare Roze Eenhoorn... De religies groeien als onkruid uit de grond, en die moeten allemaal hun aanhangers hebben.
Oud 26 juni 2015, 23:37   #32
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als dat geen onzin is. Als gelovige word ik niet gestuwd door angst, maar door vertrouwen in God.
[IMG][/IMG]
Oud 26 juni 2015, 23:40   #33
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het percentage atheïsten en agnosten loopt terug, terwijl het percentage religieuze mensen toeneemt. Dat blijkt uit nieuw onderzoek.
Dat kan kloppen.
Uit datzelfde onderzoek blijkt dat het aantal achterlijken, mentaal gehandicapten, debielen, mongolen, idioten en imbecielen ook toeneemt.
Oud 27 juni 2015, 00:48   #34
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Schaamte behoort tot het geloof en leidt altijd naar het goede. Wie geen schaamte kent, doet wat hij wil:
Wat erop zou neerkomen dat de islam als religie de menselijke natuur (dat wat de mens uit zichzelf wil) als iets verwerpelijks ziet. Dat doe ik niet. Mijns inziens dient een religie juist die menselijke natuur te erkennen en te weerspiegelen, zodat dat wat de mens uit zichzelf wil overeenkomt met dat wat we als het goede zien. De Islam legt het goede blijkbaar buiten de menselijke natuur. Ik zie het er in. Misschien komt mijn houding wel wat overeen met wat Socrates bedoelde toen hij zei (meen ik toch) dat de mens niet bewust het kwade wil. Maar als de mens niet bewust het kwade wil kan de mens ook goed zijn buiten de redding die de religie meent te geven. Daarom misschien dat sommige religies die menselijke natuur menen te moeten als iets negatiefs voorstellen. Het is hun voedingsbodem de mens zoals hij is en met wat hij van nature wil menen te moeten 'overwinnen', ja 'onderwerpen' zelfs. Deze religies zouden zich overbodig voelen indien ze geen redding zouden kunnen aanbieden voor de van nature 'verloren' en 'zondig' geachte mens. Iedereen die de redding niet accepteert die dit soort van religie aanbiedt (en meer dan eens ook opdringt) is per definitie 'verloren', 'ketter', ja zelfs 'minderwaardig', indien we deze religieuze logica volgen. Die houding is mijns inziens niet alleen doordrongen van hoogmoed. Ze is tevens bron van conflicten met andersdenkenden.

Nochtans is een ander religieus denken wel mogelijk. Een houding waar religie niet de naakte mens hoeft te 'verketteren'. Men dient te erkennen mijns inziens dat de eigen religie niet noodzakelijk de enige ware is. Dát is pas een houding van nederigheid, van schaamte tegenover God als u wil. Niet de pretentie hebben God en diens intenties voor zeker te kennen. Niet spreken in naam van God. Vele wegen leiden naar Rome of Mekka. Jammer dat die steden dat principe zelf niet toepassen.

Citaat:
U vindt dat blijkbaar goed? Ik vind zo'n evolutie in een gezin en samenleving heel slecht.

Bij geloofsafval verliezen mensen vooral hun schaamte (jegens God). Ergo de schaamteloze reacties zelfs op dit forum naar medeforummers toe, die totaal ontdaan van enige (zelf-)respect en respect voor menselijke waardigheid.
Religie kan mijns inziens wel een positieve rol spelen in de samenleving. Ik verwerp religie niet 'per definitie'. Ik zie heel wat nadelen in de reductie van de mens tot louter individu of in het beste geval het kerngezin. Het maakt ons zwak en verdeeld. Er is veel te zeggen over dit thema. Een andere keer hoop ik.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 27 juni 2015 om 01:17.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2015, 00:50   #35
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U extrapoleert precies dat wat u als uw persoonlijke motivatie ziet naar de hele mensheid. Is het niet een beetje egocentrisch van 'onzin' te spreken?

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2015, 08:31   #36
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dit is een heel interessant idee.

De vraag is in hoeverre u gestuwd wordt door het vertrouwen in mensen en dan vooral mensen die beweren dat ze boodschappen van uw god ontvangen? Of, ontvangt u de boodschappen rechtstreeks?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2015, 08:44   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
U extrapoleert precies dat wat u als uw persoonlijke motivatie ziet naar de hele mensheid. Is het niet een beetje egocentrisch van 'onzin' te spreken?
Ik extrapoleer niets, beste. Kijk eens goed met welk persoonlijk voornaamwoord ik de zin laat beginnen? Goed, dan hebt u het begrepen. Nu niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2015, 09:43   #38
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Als je louter de kopjes telt is de wereld misschien religieuzer. Maar de mate van gelovigheid speelt ook een rol. Naarmate we meer en meer gelovigen hebben in een overigens seculiere samenleving, kan je niet zonder meer zeggen dat de wereld steeds religieuzer wordt.

Uiteraard moet de strijd voor de seculiere samenleving worden gestreden. Tegen paleokatholieken, voorstanders van staatsislam, en andere duistere krachten.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2015, 09:54   #39
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bs'd

Alleszins beter dan de kindermoordenaars van een kofers.
kofers?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2015, 10:23   #40
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarom zei de Profeet; “Als je je niet schaamt, doe dan wat je wil”.
"En als je je wel schaamt, schaam je er dan vooral niet voor om een paar ongelovigen te vermoorden."

Ga je schamen in een hoekje.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be