![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
| Bekijk resultaten enquête: Ik zet in op... | |||
| Monotheïsme |
|
7 | 28,00% |
| Beperkt Polytheïsme |
|
1 | 4,00% |
| Onbeperkt Polytheïsme |
|
2 | 8,00% |
| Een mengvorm |
|
0 | 0% |
| Iets anders |
|
3 | 12,00% |
| Geen idee |
|
2 | 8,00% |
| Duvel/Bah/wanneer spelen de Rode Duivels weer? |
|
10 | 40,00% |
| Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#41 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door harriechristus : 1 juli 2015 om 13:28. |
|
|
|
|
|
|
#42 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wat is eigenlijk het verschil tussen 1 en oneindig? Tussen monotheïsme en polytheïsme? De extremen raken elkaar zegt men soms. Ook in dit geval lijkt me.
|
|
|
|
|
|
#43 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Wat mij interesseert is niet of jij gelooft wat anderen vertellen; wat mij interesseert is of jij weet dat wat anderen vertellen de waarheid is, niet omdat jij die anderen gelooft op hun woord, zelfs niet omdat jij de profeet gelooft op zijn woord, zelfs niet omdat je gelooft dat het om de openbaring van Allah of God zou gaan... Wat mij interesseert is wat jij weet zodat je niet meer een omweg moet maken via de profeet, maar dat je in eer en geweten kunt zeggen dat wat de profeet verkondigt heeft ook jouw innerlijke waarheid is, zodat je kunt zeggen dat de kern van de Qur'an jouw waarheid is... Dat Allah of God jouw innerlijke zijn is of dat jij dat innerlijke zijn benaderd... |
|
|
|
|
|
|
#44 |
|
Banneling
|
nihil
Laatst gewijzigd door marie daenen : 1 juli 2015 om 21:27. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Banneling
|
nihil
Laatst gewijzigd door marie daenen : 1 juli 2015 om 21:27. |
|
|
|
|
|
#46 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Godsdienst kan inderdaad een hulpmiddel zijn om de weg te gaan, om dieper door te dringen tot de werkelijkheid; maar zoals ieder hulpmiddel zal de laatste stap zijn dat men zelfs dat hulpmiddel ziet voor wat het is, nl een hulpmiddel en dat men zelfs dat hulpmiddel achter zich zal moeten laten... Kan jij je dat zo voorstellen of schreeuwt heel je innerlijke hiertegen alsof het een godslastering zou zijn, wat het echter totaal niet is... |
|
|
|
|
|
|
#47 |
|
Banneling
|
Geloven is voor onwetenden en dus weinig interessant. Alles draait om weten en in oprecht weten is het duidelijk dat wel of niet God niets verandert aan de werkelijkheid die is...
|
|
|
|
|
|
#48 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ah. Eindelijk eens iemand die net als mij de vraag naar de relevantie van de Godsvraag stelt. Als ik me niet vergis.
|
|
|
|
|
|
#49 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik zeg dat niet zo maar; maar vele zaken die ons in eerste instantie zo enorm belangrijk lijken blijken bij nader onderzoek totaal niet ter zake doende te zijn en mogen dus gewoonweg afgeschreven worden... Wat een ruimte en wat een vrijheid verkrijgen wij elke keer als weer wat niet ter zake doende bullshit ons dieper zijn niet meer ondergraaft... Laatst gewijzigd door marie daenen : 1 juli 2015 om 21:33. |
|
|
|
|
|
|
#50 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Voor ongelovigen stopt het bij overlijden. Er is voor hen niets meer, de mindset laat dit niet toe. Ik bedoel hiermee niet een immateriele dood, maar een immateriele bevriezing, een 'zelfgesimuleerde' en zichzelf-in-stand-houdende toestand van niets. Christenen en Joden dwalen, maar zullen dit in het hiernamaals evenzeer (kunnen) doen. Citaat:
|
|
|
|
#51 |
|
Banneling
|
Waar denk je dan verder over na dat je dichterbij islam brengt?
|
|
|
|
|
|
#52 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar goed: God is de eenheid (één dus) van een oneindig aantal goden. Dus oneindig = 1. Terwijl je omgekeerd de één ook oneindig kunt delen, dus inwendig oneindig is. Dus 1 = oneindig. Aldus zijn 1 en oneindig gelijk. Maar één en oneindig zijn ook verschillend. Zo is Jahweh en ook Allah slechts één God die alle andere Goden uitsluit. Deze is de abstracte oneindigheid zonder enige inhoud, leeg dus, eigenlijk Niets. Volgens de logica dat 1 = 0. Dat is dan de abstracte lege 1. Maar de God Jahweh is gestorven met zijn Zoon aan het kruis om wedergeboren te worden als Heilige Geest, dat de eenheid van een oneindig aantal Goden. Dat is de God die verzoend is met alle andere Goden en dat is de ware eenheid als oneindigheid. Dus volgens 1 = oneindig. En oneindig = 1. Laatst gewijzigd door harriechristus : 2 juli 2015 om 08:34. |
|||
|
|
|
|
|
#53 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Terwijl de zogenaamde wetenschap het op dat punt heeft af laten weten. Citaat:
Namelijk of het ZIJN van de werkelijkheid slechts het dode mechaniek is van de wetenschap of het levende eeuwige en oneindige heelal is van mijn atoomtheorie. |
||
|
|
|
|
|
#54 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Oproepen tot overgave daarvoor is uiterst gevaarlijk; vele oorlogen zijn er al gestreden in naam van overgave, terwijl zij die zich overgaven zich overgaven aan valse profeten en enkel en alleen misleid werden. Ik heb in mijn leven, op godsdienstig vlak, steeds geweigerd om mij over te geven aan mensen, ook aan zij die zichzelf profeet noemen. Ik geef mij alleen over aan hoger dan mijzelf. Maar ikzelf zal altijd en overal hier in dit aardse leven, de uiteindelijke verantwoordelijke zijn en blijven voor mijn daden; ik sta mijzelf niet toe mijzelf te verschuilen achter de wetten van derden, godsdiensten inbegrepen... U zeg dat ik tot de levenden behoor, zoals uzelf; ik omschrijf mij liever als zoeker en zoeken zal ik blijven doen... |
|
|
|
|
|
|
#55 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#56 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wetenschappelijk atheïsme zal stellen dat het eenvoudigheidsprincipe er ons toe brengt het ontstaan van iets uit niets mogelijk te achten (denk ik toch). Dawkins stelt dat het betrekken van God in de vergelijking de zaken onnodig compliceert. God als scheppende entiteit veronderstelt complexiteit, een complexiteit waarvan dan de vraag naar de oorsprong daarvan gesteld kan worden. Eigenlijk verleg je de vraag simpelweg naar een ander niveau zonder duidelijke reden. Dat is op zich wel waar, maar eigenlijk kan je ook stellen dat of je nu het 'niets' wil denken of het 'oneindig complexe', je het in feite over hetzelfde hebt. In die zin is het eenvoudigheidsprincipe hier misschien niet toepasbaar. Ik vind de vraag naar de relevantie van het begrip God interessanter. Vooral in verband met moraliteit. Verschillende gelovers in het concept van God beseffen dat God geen voorwaarde is voor moraliteit. Ja...waarvoor dan wel vraag ik me af? Wat is dan nog het verschil tussen een athëist (een niet gelover in het concept God of een gelover in het concept niet-God) en een thëist? Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 2 juli 2015 om 16:12. |
|
|
|
|
|
|
#57 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als je één bent met alles, ben je ook één met de shit waar je je van ontdaan hebt! Het heeft dus weinig zin om je van alle shit te ontdoen, als je er dan toch direct één mee wordt.
|
|
|
|
|
#58 |
|
Banneling
|
De shit is alleen maar waan en bestaat dus in feiten niet. Het zijn wij, arme mensen die ons vanalles verbeelden en in die verbeelding verloren lopen en zo totaal vervreemden van de werkelijkheid...
|
|
|
|
|
|
#59 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Hoewel de theïst god niet nodig heeft als de bron van de moraal kan hij toch nog geloven in de mogelijkheid van god als eerste oorzaak en schepper. In dat geval is god dus de almachtige architect en bouwmeester van alles; ook van de evolutie en het eten en gegeten worden in de levende natuur. God is dan alleen van belang als verklaring voor al het onverklaarbare, maar niet voor een doel in het leven. Het onverklaarbare wordt daardoor niet alsnog verklaarbaar en begrijpelijk: god is niet relevant. |
|
|
|
|
|
|
#60 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|