Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juli 2015, 19:11   #5581
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

De eurocriminelen hebben Tsipras helemaal verpletterd. Maar ik heb geen medelijden met Tsipras, hij moest zichzelf maar niet laten verpletteren.

Ik had het financiële systeem desnoods laten crashen in Griekenland, maar volksveraad dat nooit en dat is wat er gebeurd is.

Hopelijk grijpen de leden van Syriza alsnog in.

Ik heb wel medelijden met het Griekse volk, die door de EU belachelijk gemaakt is en vernederd.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2015, 19:15   #5582
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een collectieve munt is een vorm van dwang waar we af van moeten, gaat u akkoord ?
Niet echt. Het enige wat moet gelden in een munt unie is dat afspraken om te vermijden dat staten bankroet gaan, nagekomen dienen te worden. De Eurosystemregels zijn niet slecht daarvoor. Geen kat die ze naleeft !

Normaal gezien, als de markten vrij genoeg zijn, heeft de munt geen belang, zolang haar inflatie voorspelbaar is.
Als de markten vrij en fluide zijn, dan zullen de prijzen zich aanpassen aan de munt. Moest een land een eigen munt hebben, dan zou de markt een prijs bepalen in die munt, en als men een andere munt zou gebruiken, dan zou de waarde van die marktprijs dezelfde zijn (want vraag en aanbod werken op *waarde*, niet op *numerieke geldprijs*), maw, de wisselkoersen zouden automatisch gebruikt worden.

Het is pas als er stickyness of prices is, vooral door staatsinterventies, akkoorden, en dergelijke, dat men problemen krijgt als de munt niet vrij kan vlotten ten opzichte van de buitenlandse munten. De marktkrachten kunnen dan, bij gebrek aan vrije markt voor individuele prijzen, op de muntwaarde werken.

Beschouw het Griekse geval. Stel dat ze de Drachme invoeren en dat de Drachme door 3 deelt na enkele maanden.

Dan zou je economisch identiek hetzelfde bekomen indien je de Euro had behouden, en alle prijzen, lonen, pensioenen, .... door 3 zou delen.

Dat is wat die maatregelen die men hen probeert op te leggen, eigenlijk doen. Het is helemaal niet erg om maar 400 Euro pensioen te trekken, als een brood maar 0.1 Euro kost, en als je voor 120 Euro een studio kan huren.

Echter, wegens de rigiditeit van de regels ginder (bijvoorbeeld: arbeidscontracten die numerieke loonsverlaging niet toelaten en dergelijke), kan men dat niet in Euro doen. Vandaar dat men ginder eigenlijk beter naar de Drachme zou overstappen.

Als de markten vrij zijn, heeft de munt geen belang. De prijzen, lonen, en dergelijke passen zich dan automatisch aan.
Oud 13 juli 2015, 19:59   #5583
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Uit die grafiek kan je dus opmaken dat de Duitsers elk jaar voor ongeveer 150 miljard Euro goederen en diensten voor anderen leveren en maken (voorlopig) zonder tegenprestatie.

Daar staat tegenover dat er dus zijn die in totaal voor 150 miljard goederen en diensten gratis van de Duitsers krijgen toegestopt (voorlopig). Uiteraard dat ooit de rekening gepresenteerd zal worden.
Dat staat er niet.

(fig.)
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  surplus-Duitsland.jpg‎
Bekeken: 78
Grootte:  37,4 KB
ID: 98909  

Oud 13 juli 2015, 20:07   #5584
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Fixed. http://www.zerohedge.com/news/2015-0...vel-shittiness
... Schaeuble also crossed swords with ECB governor Mario Draghi, snapping at the Italian central banker "I'm not stupid!"

"It was crazy, a kindergarten," said a source describing the overall course of nine hours of talks on Saturday among weary ministers attending their sixth emergency Eurogroup in three weeks. "Bad emotions have completely taken over."

Schaeuble and others seemed to favour a "Grexit", another participant said. The European Central Bank's Draghi seemed "the strongest European" in the room, most opposed to the risky experiment of cutting Greece loose and braving Schaeuble's ire by interrupting him during a discussion on Athens' debt burden. ...
De "sterkste Europeaan" is de dief Draghi van Goldman Sachs. Eerst onder valse pretext Griekenland binnenloodsen. Nu verhinderen dat Griekenland vertrekt. De "sterkste Europeaan" of de sterkste mol der mollen van Goldman Sachs en Wall Street, om de EU onder de knoet van Bretton Woods te houden?

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 13 juli 2015 om 20:27.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2015, 20:14   #5585
Touch me Baby
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Uit die grafiek kan je dus opmaken dat de Duitsers elk jaar voor ongeveer 150 miljard Euro goederen en diensten voor anderen leveren en maken (voorlopig) zonder tegenprestatie.

Daar staat tegenover dat er dus zijn die in totaal voor 150 miljard goederen en diensten gratis van de Duitsers krijgen toegestopt (voorlopig). Uiteraard dat ooit de rekening gepresenteerd zal worden.
Ik lees daar iets totaal anders in.
Voor de sterkste economie in de zone is de zone een fantastische zaak geweest.

Ik geloof geen seconde dat Duitse bedrijven aan Griekse bedrijven hebben geleverd zonder betaling. Nog geen moertje denk ik.
Het zou dus interessant zijn om een keer in te zoemen op de handelsbalans tussen deze twee landen.

Wat een Schauble dus wil 'sustainable' maken is eigenlijk dit soort flow van arme landen naar rijkere landen.
Wees maar zeker dat er zo wordt gerekend, collectief vierhonderd miljard in Griekenland steken, kost er Duitsland misschien 150, de andere 250 worden afgewenteld, zelfs een deel op landen die nog armer zijn dan Griekenland.
En dan zit die man te rekenen of daar return op kan komen.

Want zelfs al krijgt Griekenland zijn schuld met geen cent naar beneden in de komende twintig jaar, ondertussen kan er toch mooi aan verdiend worden.
Gewoon door handel.
Of wanneer onze Griekse vrienden het pikken, door 'activa' in te kopen voor een prijs die onder halve dwang tot stand komt.

Laatst gewijzigd door Touch me Baby : 13 juli 2015 om 20:28.
Touch me Baby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2015, 20:14   #5586
Touch me Baby
Gouverneur

Standaard

...

Laatst gewijzigd door Touch me Baby : 13 juli 2015 om 20:16.
Oud 13 juli 2015, 20:14   #5587
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Dat staat er niet.

(fig.)
Toch wel. Een systematisch overschot op de handelsbalans wil zeggen dat je systematisch voor meer exporteert (ttz, produceert voor anderen) dan je importeert (ttz, geniet van de productie van anderen).

Normaal gezien betaal je je import (waar je het allemaal voor doet) met je export. Dat het soms eens wat meer is en dan eens wat minder, is normaal. Soms leef je op de poef, soms geef je wat krediet.

Maar systematisch een handelsoverschot hebben is massochisme. Het is voor niks produceren voor anderen.
Oud 13 juli 2015, 20:15   #5588
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De "sterkste Europeaan" is de dief Draghi van Goldman Sachs. Eerst onder valse pretext Griekenland binnenloodsen. Nu verhinderen dat Griekenland het vertrekt. De "sterkste Europeaan" of de sterkste mol de mollen, van Goldman Sachs en Wall Street om de EU onder de knoet van Bretton Woods te houden?
Draghi verovert zonder slag of stoot.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2015, 20:16   #5589
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Touch me Baby Bekijk bericht
Ik begrijp niet wat er fantastisch is aan meer voor de anderen doen dan zij voor jou doen. Dat is wat je doet als je constant een positieve handelsbalans hebt.

Wat je dan krijgt, is een opstapeling van schuldbrieven die nooit gehonoreerd zullen worden. Maw, je krijgt dan dat je veel en hard gewerkt hebt, voor een stapel waardeloos papier (waarvan trouwens akte met Griekenland).

Die idiotie is gekend onder de naam "mercantilisme".

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 juli 2015 om 20:17.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2015, 20:17   #5590
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
De eurocriminelen hebben Tsipras helemaal verpletterd. Maar ik heb geen medelijden met Tsipras, hij moest zichzelf maar niet laten verpletteren.

Ik had het financiële systeem desnoods laten crashen in Griekenland, maar volksveraad dat nooit en dat is wat er gebeurd is.

Hopelijk grijpen de leden van Syriza alsnog in.

Ik heb wel medelijden met het Griekse volk, die door de EU belachelijk gemaakt is en vernederd.
De Grieken vinden het normaal ,dat andere eurolanden hun belasting betalen.
Dat moet een keer stoppen.
Het is wel hard ,maar als ze mee willen spelen in de Euro ,moeten ze zich ook aan de spelregels houden.
Zo niet ,dan moeten ze hun eigen munt invoeren en
hun eigen broek ophouden .
Duur doen op de kosten van een ander en bovendien de anderen gaan beschuldigen, als ze hieraan eisen gaan stellen is te gek van woorden.
Ook van de Walen wordt dit niet geaccepteerd ,dus ook niet van de Grieken.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2015, 20:20   #5591
cato

Standaard

Citaat:
De "sterkste Europeaan" is de dief Draghi van Goldman Sachs. Eerst onder valse pretext Griekenland binnenloodsen. Nu verhinderen dat Griekenland het vertrekt. De "sterkste Europeaan" of de sterkste mol de mollen, van Goldman Sachs en Wall Street om de EU onder de knoet van Bretton Woods te houden?
Goldman Sachs is inderdaad een grote criminele organisatie.
EU landen kunnen beter hun zaken doen binnen eigen euro-landen.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2015, 20:22   #5592
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik geloof geen seconde dat Duitse bedrijven aan Griekse bedrijven hebben geleverd zonder betaling. Nog geen moertje denk ik.
Het zou dus interessant zijn om een keer in te zoemen op de handelsbalans tussen deze twee landen.

Wat een Schauble dus wil 'sustainable' maken is eigenlijk dit soort flow van arme landen naar rijkere landen.
Wees maar zeker dat er zo wordt gerekend, collectief vierhonderd miljard in Griekenland steken, kost er Duitsland misschien 150.
Beschouw het zo. Je bent een bakker, en je buurman eet graag brood. Je hebt wat geld, je buurman heeft er geen. Nu ga jij hem jouw geld lenen, waarmee hij brood kan komen kopen. Hij geeft je dus je eigen geld terug, en je hebt een schuldbrief van hem. Je leent hem een tweede keer dat geld. Je hebt nu 2 schuldbrieven van hem. Hij komt weer brood kopen.
Doe dat 50 keer.

Je hebt nu een systematische "positieve handelsbalans" met die buurman. Jij hebt nu al 50 keer brood gebakken voor die gast, die heeft al 50 keer brood gegeten, en in ruil daarvoor heb jij nu een kast vol schuldbrieven van je buurman.

Wat is het netto gewin ? Jij hebt veel brood gebakken en jouw buurman heeft veel brood gegeten ! Aangezien hij geen klop doet, ben je met die schuldbrieven niks. Zij zijn evenveel waard als de productie van uw buurman, die onbestaande is.
Oud 13 juli 2015, 20:30   #5593
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...
In 2000 ging het niet goed met de economie van Duitsland. Toen is er iets gebeurd waardoor het voor Duitsland plots heel goed begon te draaien.

(fig.)
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  surplus-Duitsland.jpg‎
Bekeken: 70
Grootte:  37,4 KB
ID: 98911  

Oud 13 juli 2015, 20:34   #5594
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In 2000 ging het niet goed met de economie van Duitsland. Toen is er iets gebeurd waardoor het voor Duitsland plots heel goed begon te draaien.

(fig.)
"heel goed gaan draaien" ?? De slaaf van het zuiderse deel van Europa wil je zeggen ! 150 miljard productie kwijt per jaar !
Waar ze anders zelf hadden kunnen van genieten !
Oud 13 juli 2015, 20:35   #5595
Touch me Baby
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Beschouw het zo. Je bent een bakker, en je buurman eet graag brood. Je hebt wat geld, je buurman heeft er geen. Nu ga jij hem jouw geld lenen, waarmee hij brood kan komen kopen. Hij geeft je dus je eigen geld terug, en je hebt een schuldbrief van hem. Je leent hem een tweede keer dat geld. Je hebt nu 2 schuldbrieven van hem. Hij komt weer brood kopen.
Doe dat 50 keer.

Je hebt nu een systematische "positieve handelsbalans" met die buurman. Jij hebt nu al 50 keer brood gebakken voor die gast, die heeft al 50 keer brood gegeten, en in ruil daarvoor heb jij nu een kast vol schuldbrieven van je buurman.

Wat is het netto gewin ? Jij hebt veel brood gebakken en jouw buurman heeft veel brood gegeten ! Aangezien hij geen klop doet, ben je met die schuldbrieven niks. Zij zijn evenveel waard als de productie van uw buurman, die onbestaande is.
Okee.
Je stelt het te simpel voor.
De man die verdient aan de verkoop van brood, is niet gelijk aan de instantie die krediet verleent.
De eerste krijgt heus zijn geld wel. En de kredietrisico's worden gedragen door collectieve entiteiten. Die rechtstreeks of onrechtstreeks belastingen kunnen heffen om accidentele gaten weer dicht te rijden.

Want jij maakt er een karikatuur van hierboven, meestal stapelen die schuldbrieven zich niet in die mate op.
Dat is een min of meer Grieks fenomeen.
Oud 13 juli 2015, 20:36   #5596
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Doe dat 50 keer.

Teksten op kruideniersniveau moeten gedrukt worden op kruideniersniveau. Hahaha. Wat ben je met "een den bakker om de hoek mentaliteit" als den Duits binnenvalt?

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 13 juli 2015 om 20:37.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2015, 20:39   #5597
Touch me Baby
Gouverneur

Standaard

En de werkelijkheid is nog subtieler.
De man die brood koopt, is meestal dezelfde man die in de bakkerij komt werken.
Wat een werkloze Griek goedkoper komt doen dan een al rijke Duitser.
Oud 13 juli 2015, 20:40   #5598
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Okee.
Je stelt het te simpel voor.
De man die verdient aan de verkoop van brood, is niet gelijk aan de instantie die krediet verleent.
De eerste krijgt heus zijn geld wel. En de kredietrisico's worden gedragen door collectieve entiteiten. Die rechtstreeks of onrechtstreeks belastingen kunnen heffen om accidentele gaten weer dicht te rijden.

Want jij maakt er een karikatuur van hierboven, meestal stapelen die schuldbrieven zich niet in die mate op.
Dat is een min of meer Grieks fenomeen.
Je begrijpt het niet. Als je een land beschouwt en zijn handelsbalans, dan is er een netto flux van goederen en diensten UIT dat land. Dat wil zeggen dat dat land die goederen en diensten geproduceerd heeft, maar er zich het genot van ontzegt om ze te consumeren (en dat over laat aan buitenlanders die al dat handelsoverschot importeren).

In ruil daarvoor krijgen ze natuurlijk geld, in de vorm van cash. Wat zouden ze kunnen doen met die cash ? Als ze daar goederen en diensten meer zouden kopen, dan zou hun handelsbalans in orde komen. Dat doen ze dus niet. Dus oftewel stapelen ze ginder bergen cash op (waar ze niet veel meer mee zullen kunnen kopen vanwege inflatie), oftewel lenen ze het uit. Wie wil lenen ? Wel, zij die dingen willen kopen met cash, natuurlijk ! Hun klanten, dus. Dat is wat er met bvb Griekenland gebeurde.

Geld dient maar om fluxen van goederen en diensten bij te houden, he. Als je chronisch een positieve handelsbalans hebt, dan verdwijnen er chronisch meer goederen en diensten naar het buitenland, dan je er zelf van ontvangt. Dat dat op papier bijgehouden wordt, is bijkomstig. Dat is maar papier. De anderen genieten echt van goederen en diensten, ondertussen.
Oud 13 juli 2015, 20:42   #5599
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En de werkelijkheid is nog subtieler.
De man die brood koopt, is meestal dezelfde man die in de bakkerij komt werken.
Wat een werkloze Griek goedkoper komt doen dan een al rijke Duitser.
Dan zal die werkloze Griek in de Duitse economie meegeteld worden he.

Echt. Als je chronisch een handelsoverschot hebt, ben je slecht bezig. Je stapelt dan waardeloos papier op, terwijl je jezelf consumptie ontzegt van een deel van je eigen productie.
Oud 13 juli 2015, 20:42   #5600
Touch me Baby
Gouverneur

Standaard

Citaat:
"heel goed gaan draaien" ?? De slaaf van het zuiderse deel van Europa wil je zeggen ! 150 miljard productie kwijt per jaar !
Waar ze anders zelf hadden kunnen van genieten !
Hoe dan ?
Door zes broden per dag te eten ?
Of met twee bmw's tegelijk rijden ?

Laatst gewijzigd door Touch me Baby : 13 juli 2015 om 20:47.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be