Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juli 2015, 10:15   #1
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard vroeger was het beter

Veel mensen beweren dat het vroeger beter was ?
Iemand zei ooit wie dat zegt heeft altijd gelijk voor 50 %
Persoonlijk vind ik dat iemand die zegt dat het vroeger beter was voor 75 % gelijk heeft...
Het valt me trouwens op dat veel jonge mensen zelf heimwee hebben naar die 'gouden' jaren.....en enkel met weemoed aanhoren hoe het er toen aan toeging ...wat de sfeer en de mentaliteit was.
Anderen jonge mensen zeggen dat dat allemaal flauwekul is....waarop ik dan argumenteer dat om te beweren dat het vroeger beter was.....Je ook moet kunnen vergelijken en als je de jaren 50 tot late jaren 80 niet hebt meegemaakt kan je ook niet vergelijken en moeilijk meepraten natuurlijk.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2015, 10:31   #2
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Het valt me trouwens op dat veel jonge mensen zelf heimwee hebben naar die 'gouden' jaren.....en enkel met weemoed aanhoren hoe het er toen aan toeging ...wat de sfeer en de mentaliteit was.
Die "jonge mensen" hebben die jaren niet meegemaakt. Hoe kunnen ze er dan heimwee naar hebben?
Zelf ben ik het er grondig mee oneens dat het vroeger beter was. De wereld anno 2015 is duidelijk een veel betere wereld, voor veel meer mensen, dan de wereld van mijn jeugd.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2015, 10:33   #3
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

vroeger waren er minder mensen

minder mensen = minder problemen
Oud 23 juli 2015, 10:45   #4
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Die "jonge mensen" hebben die jaren niet meegemaakt. Hoe kunnen ze er dan heimwee naar hebben?
Zelf ben ik het er grondig mee oneens dat het vroeger beter was. De wereld anno 2015 is duidelijk een veel betere wereld, voor veel meer mensen, dan de wereld van mijn jeugd.
Mijn ouders en grootouders hebben nochtans goed kunnen argumenteren waarom de jaren 50 en 60 beter waren: werk in overvloed, studeren was een optie, een loon bracht je waar je moest zijn: eigen huis, een wagen en de mogelijkheid om je gezin te onderhouden.

Je moest minder. Je mocht meer.

Als ik dat vergelijk met nu....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2015, 11:12   #5
griezel
Banneling

Standaard

Citaat:
Persoonlijk vind ik dat iemand die zegt dat het vroeger beter was voor 75 % gelijk heeft...
Anderen jonge mensen zeggen dat dat allemaal flauwekul is....waarop ik dan argumenteer dat om te beweren dat het vroeger beter was.....Je ook moet kunnen vergelijken en als je de jaren 50 tot late jaren 80 niet hebt meegemaakt kan je ook niet vergelijken en moeilijk meepraten natuurlijk.
In de jaren 80 was het inderdaad beter als nu. Economisch gezien ten eerste, er waren minder allochtonen, alhoewel, de worm was reeds in de appel, beter muziek als al die electronische kak van tegenwoordig, en ik was jonger als nu...Dat doet ook veel natuurlijk.
griezel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2015, 11:14   #6
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door griezel Bekijk bericht
In de jaren 80 was het inderdaad beter als nu. Economisch gezien ten eerste, er waren minder allochtonen, alhoewel, de worm was reeds in de appel, beter muziek als al die electronische kak van tegenwoordig, en ik was jonger als nu...Dat doet ook veel natuurlijk.
in de jaren 80 zijn er bejaarden doodgevroren

dat is evident
Oud 23 juli 2015, 11:15   #7
manuel
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Mijn ouders en grootouders hebben nochtans goed kunnen argumenteren waarom de jaren 50 en 60 beter waren: werk in overvloed, studeren was een optie, een loon bracht je waar je moest zijn: eigen huis, een wagen en de mogelijkheid om je gezin te onderhouden.

Nu is gewoon anders dan toen. Er zijn dingen die beter zijn en dingen die minder goed zijn. Er zijn nieuwe dingen en dingen die verdwenen.

Wat mij daar nog het meest aan ergert is dat het net die mensen zijn die zeggen dat het vroeger zoveel beter was, die het 'nu' hebben gemaakt tot wat het is.
manuel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2015, 11:15   #8
griezel
Banneling

Standaard

Citaat:
Hangt er vanaf hoe oud je bent.
Iemand die 20 was in de jaren 80, die leeft vandaag in een slechtere wereld als toen.
En niet enkel voor ons hier. Ook in Afrika bvb, in de Magreb...In al die landen zijn er oorlogen, onlusten, chaos...
Oud 23 juli 2015, 11:22   #9
griezel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Inderdaad. In die tijd, als je je de moeite getroostte om een diploma te behalen, kon je daarmee een goede job vinden. Vandaag staan er duizenden gediplomeerden de rekken te vullen in supermarkten...Als ze geluk hebben.

In de jaren 50, 60 kon een werkman zijn eigen huis betalen, en zijn kinderen laten studeren, en veel deden dat met één loon .
Vandaag moeten ze met twee gaan werken, en lukken er dan juist in om de facturen te betalen.
Voor een kleine minderheid is het misschien beter geworden, die zijn miljonair geworden, maar hoeveel mensen moeten er opgeofferd worden en alles verliezen voor dat er één miljonair kan worden?

En er zijn steeds meer regeltjes, steeds minder vrijheid, en een gestadig doorgaande afbraak der sociale rechten...
Onze bedrijven gaan dicht of verhuizen naar arme -mensen -landen, wat steeds meer werklozen tot gevolg heeft...
Béter vand�*�*g ?!! Denk van niet.

Laatst gewijzigd door griezel : 23 juli 2015 om 11:23.
Oud 23 juli 2015, 11:24   #10
griezel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
in de jaren 80 zijn er bejaarden doodgevroren

dat is evident
En vandaag vriezen er daklozen dood...
Ook evident.
Oud 23 juli 2015, 11:24   #11
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb me slecht uitgedrukt met heimwee.....is niet echt wat ik bedoelde.In feite bedoelde ik dat het die jonge mensen aan het dromen zet....en ze in feite naar verlangen

Toch valt het me op dat bv mijn ouders stelden dat hun jaren 20 en 30 niet zo rooskleurig of leuk waren en dat de sixties en seventies dat wel veel meer waren.
Ik ben de mening toegedaan dat vanaf de late jaren 50 tot pakweg mid jaren de fijnste vrolijkste en meest hoopvolle decennia waren die de mensheid ooit heeft mogen beleven.

Buiten onze medische wetenschap die er op verbetert is zie ik niet zo veel dingen die veel leuker en of beter zijn geworden.....

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 23 juli 2015 om 11:26.
Oud 23 juli 2015, 11:26   #12
griezel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manuel Bekijk bericht
Nu is gewoon anders dan toen. Er zijn dingen die beter zijn en dingen die minder goed zijn. Er zijn nieuwe dingen en dingen die verdwenen.

Wat mij daar nog het meest aan ergert is dat het net die mensen zijn die zeggen dat het vroeger zoveel beter was, die het 'nu' hebben gemaakt tot wat het is.
Het zijn de politici en de bankiers die het gemaakt hebben zoals het nu is. En die zijn tevreden.
Dus wat je zegt klopt niet helemaal, hé...
Oud 23 juli 2015, 11:26   #13
griezel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manuel Bekijk bericht

Het zijn de politici en de bankiers die het gemaakt hebben zoals het nu is. En die zijn tevreden.
Dus wat je zegt klopt niet helemaal, hé...
Oud 23 juli 2015, 11:29   #14
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hangt er vanaf hoe oud je bent.
Iemand die 20 was in de jaren 80, die leeft vandaag in een slechtere wereld als toen.
En niet enkel voor ons hier. Ook in Afrika bvb, in de Magreb...In al die landen zijn er oorlogen, onlusten, chaos...
Ik was om daar maar iets over te vertellen in 1977 in Teheran.....als je die wereld vergelijkt met het huidige Teheran en de omliggende landen zou je voor minder .....
Oud 23 juli 2015, 11:36   #15
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad. In die tijd, als je je de moeite getroostte om een diploma te behalen, kon je daarmee een goede job vinden. Vandaag staan er duizenden gediplomeerden de rekken te vullen in supermarkten...Als ze geluk hebben.

In de jaren 50, 60 kon een werkman zijn eigen huis betalen, en zijn kinderen laten studeren, en veel deden dat met één loon .
Vandaag moeten ze met twee gaan werken, en lukken er dan juist in om de facturen te betalen.
Voor een kleine minderheid is het misschien beter geworden, die zijn miljonair geworden, maar hoeveel mensen moeten er opgeofferd worden en alles verliezen voor dat er één miljonair kan worden?

En er zijn steeds meer regeltjes, steeds minder vrijheid, en een gestadig doorgaande afbraak der sociale rechten...
Onze bedrijven gaan dicht of verhuizen naar arme -mensen -landen, wat steeds meer werklozen tot gevolg heeft...
Béter vand�*�*g ?!! Denk van niet.
Inderdaad...nu mag er niks meer en wat nog mag is verplicht.Vrijheid en blijheid zijn idd iets uit ver vervlogen tijden.
Oud 23 juli 2015, 11:41   #16
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is het daarom dat anno 2015 de helft van de wereld op de vlucht slaat misschien ? Buiten de Vietnamese Boatpeople heb ik in de jaren 70 van zo'n exodus niet veel gemerkt ?
Oud 23 juli 2015, 11:44   #17
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb ook heimwee naar "vroeger". Niet moeten gaan werken, lange vakanties, altijd eten op tafel, veel spelen, geen zorgen, en deftige muziek op de radio.

Ik geloof dat ze zoiets "jeugdsentiment" noemen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2015, 11:56   #18
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Ik heb ook heimwee naar "vroeger". Niet moeten gaan werken, lange vakanties, altijd eten op tafel, veel spelen, geen zorgen, en deftige muziek op de radio.

Ik geloof dat ze zoiets "jeugdsentiment" noemen.
Mmmm ja gedeeltelijk akkoord.....maar mijn ouders hadden die heimwee toch minder.Het werk was hard labeur en meestal alles behalve bevredigend ....de vakanties waren onbestaande....er was weinig muziek laat staan een radio....en eten op tafel was ook al niet zo evident.

Wat ik bedoel met vroeger verwijst dan vooral naar de late jaren 50 tot pakweg mid 80.
Oud 23 juli 2015, 15:20   #19
griezel
Banneling

Standaard

Citaat:
Mmmm ja gedeeltelijk akkoord.....maar mijn ouders hadden die heimwee toch minder.Het werk was hard labeur en meestal alles behalve bevredigend ....de vakanties waren onbestaande....er was weinig muziek laat staan een radio....en eten op tafel was ook al niet zo evident.

Wat ik bedoel met vroeger verwijst dan vooral naar de late jaren 50 tot pakweg mid 80.
Mijn vader zei altijd " wie wil werken vind werk, en wie de sociale ladder op wil klimmen kan dat, als hij maar moeite genoeg doet, hard genoeg werkt "
En voor hem, in zijn tijd, klopte dat ook voor een groot deel . In die Gouden Dertig Jaren kon je met flink studeren en/of hard werken een deftig bestaan opbouwen.
Vandaag is het eerder de vraag of je werk zal vinden...Zélfs met diploma's.
Voor de jeugd vandaag is er veel minder hoop.

Het enigste goede is dat je vandaag goedkoper kunt reizen met het vliegtuig. Maar d�*t is dan weer slecht voor het milieu...
En het milieu, daar gaat het héél slecht mee...
Oud 23 juli 2015, 19:53   #20
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn vader zei altijd " wie wil werken vind werk, en wie de sociale ladder op wil klimmen kan dat, als hij maar moeite genoeg doet, hard genoeg werkt "
En voor hem, in zijn tijd, klopte dat ook voor een groot deel . In die Gouden Dertig Jaren kon je met flink studeren en/of hard werken een deftig bestaan opbouwen.
Vandaag is het eerder de vraag of je werk zal vinden...Zélfs met diploma's.
Voor de jeugd vandaag is er veel minder hoop.

Het enigste goede is dat je vandaag goedkoper kunt reizen met het vliegtuig. Maar d�*t is dan weer slecht voor het milieu...
En het milieu, daar gaat het héél slecht mee...
Dat is idd goedkoper geworden.....anderzijds is het overal meer en meer hetzelfde aan het worden.....de wereld wordt stilaan een dorp....De charme is er ook wat vanaf....Als je vroeger naar Luxemburg was geweest moestt je gedurende 3 weken overal uw verhaal doen van wat je had meegemaakt....Als je nu zegt dat je 2 maanden hebt rondgetrokken in Papoea Guinea zeggen de mensen ....allee tof....wij zijn daar verleden jaar nog geweest....

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 23 juli 2015 om 19:54.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be