Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juli 2015, 10:42   #101
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Zo zie ik het ook....maar zoals je zegt vinden velen blijkbaar dat het nu veel beter is wat nu hebben ze centrale vergrendeling en electrische ramen in hun Audi...vroeger moest je altijd met dat zwengeltje enz...

De samenleving was een stuk warmer.....het leven was inderdaad een stuk relaxter en simpelder waardoor er een stuk meer tijd overbleef om te genieten van de echte geneugten des levens in de eerste plaats van elkaar.
Mss moet je de titel van uwe topic veranderen van "vroeger was het beter" naar "waren de mensen vroeger gelukkiger".
Citaat:
Ik verlang ook dikwijls terug dat de meeste gadgets nog vnml bestonden uit een on and off knopje Als je nu een telefoon koopt moet je eerst een paar dagen op cursus
Dit is een typisch fenomeen voor mensen op wat leeftijd, jonge gasten hebben met die toestelletjes helemaal geen probleem.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2015, 10:47   #102
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Het verschil tussen vroeger en nu?
Vroeger waren het houten boten met ijzeren mannen en nu zijn het ijzeren boten met houten mannen
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2015, 11:21   #103
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ondervind in gesprekken met jonge mensen toch dat ze meestal bedenken dat die Golden Years toch wel leuker waren dan de dag van vandaag.....
Mijn ouders die vonden steevast dat wij het beter hadden dan zij en in een veel leukere tijd leefden
Ik hoor nu weinig ouders van 55+ aan hun kinderen zeggen dat zij in een veel leukere tijd leefden dan die van hun....
T'ja een stadsmus die vandaag wordt geboren zal ook niet meer weten hoe leuk het was nog op een echte tak van een boom te zitten ipv op een tramkabel.
Je kan over dit onderwerp alleen praten als je kunt vergelijken.
Ja, ik praat wekelijks met vrienden hoeveel liever ik wel in de 'gouden jaren' geleefd zou hebben... We doen niet anders hele weekends

Trouwens, iedereen vindt de jaren waar hij/zij jong was leuker dan andere jaren, simpelweg omdat je toen gewoon amper zorgen had. Mensen die een paar jaar ouder zijn dan mij, vinden de jaren '90 de max met de ontbolstering van allerlei soorten muziek, het hoogtepunt van de discotheekcultuur, toen festivals nog betaalbaar en puur waren, ... En wij vinden de jaren '00 dan weer beter dan huidige tijden omdat we nog vanalles en nog wat konden uitsteken zonder het risico dat we de dag erachter op youtube of facebook of één of een site van één of andere prulgazet te kijk stonden in een stiekem gemaakt filmpje of foto.

Natuurlijk vinden 55+-ers hun jeugdjaren beter dan de huidige tijden: nu hebben ze hun werk, verplichtingen, zijn ze over het algemeen hun onbezonnenheid kwijt, weten ze wat er in elke uithoek van de wereld op elk moment gebeurt en worden ze plat gebombardeerd met het éne doembericht in de kranten na het andere. Maar laat die 55+-ers nu weer 18-20 jaar zijn met alle mogelijkheden die er nu zijn, en die zouden misschien hélemaal anders praten.

Dat mensen vroeger complexlozer leefden en meer met elkaar omgingen, kan wel zijn. De vraag is: is dat beter? Ik denk dat je die vraag niet kan beantwoorden: voor sommigen wel, voor anderen misschien niet. Dat lijkt me volkomen persoonlijk. Het is niet beter, het is niet slechter, het is gewoon anders. Net zoals de maatschappij nu al anders is met die van 10-15 jaar geleden toen ik nog piepjong was en de wereld aan mijn voeten lag. Zo is het nu éénmaal.

Bovendien kun je niet één of twee aspecten van een tijdsperiode eruit pikken om op die basis te gaan beslissen of die tijd 'beter' was dan andere tijdsperiodes. Zo werkt het natuurlijk niet. Lijkt me een zinloze discussie. Doet me ook denken aan het soort oudere mensen dat stellig beweert/de dat vroeger alles beter was om dan twee minuten later te gaan mekkeren over de oorlog en dat de jongeren hun handjes mogen samenleggen dat ze dat soort tijden nooit hebben meegemaakt... Tja, wat is het dan?

Laatst gewijzigd door SMI94 : 28 juli 2015 om 11:31.
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2015, 13:28   #104
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Mss moet je de titel van uwe topic veranderen van "vroeger was het beter" naar "waren de mensen vroeger gelukkiger".

Dit is een typisch fenomeen voor mensen op wat leeftijd, jonge gasten hebben met die toestelletjes helemaal geen probleem.
Ja of waren de jaren 60 en 70 al dan niet leukere jaren ?

Dat helemaal geen probleem vind ik toch wat overdreven...zie ik in mijn eigen kringetje
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2015, 13:35   #105
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 Bekijk bericht
Ja, ik praat wekelijks met vrienden hoeveel liever ik wel in de 'gouden jaren' geleefd zou hebben... We doen niet anders hele weekends

Trouwens, iedereen vindt de jaren waar hij/zij jong was leuker dan andere jaren, simpelweg omdat je toen gewoon amper zorgen had. Mensen die een paar jaar ouder zijn dan mij, vinden de jaren '90 de max met de ontbolstering van allerlei soorten muziek, het hoogtepunt van de discotheekcultuur, toen festivals nog betaalbaar en puur waren, ... En wij vinden de jaren '00 dan weer beter dan huidige tijden omdat we nog vanalles en nog wat konden uitsteken zonder het risico dat we de dag erachter op youtube of facebook of één of een site van één of andere prulgazet te kijk stonden in een stiekem gemaakt filmpje of foto.

Natuurlijk vinden 55+-ers hun jeugdjaren beter dan de huidige tijden: nu hebben ze hun werk, verplichtingen, zijn ze over het algemeen hun onbezonnenheid kwijt, weten ze wat er in elke uithoek van de wereld op elk moment gebeurt en worden ze plat gebombardeerd met het éne doembericht in de kranten na het andere. Maar laat die 55+-ers nu weer 18-20 jaar zijn met alle mogelijkheden die er nu zijn, en die zouden misschien hélemaal anders praten.

Dat mensen vroeger complexlozer leefden en meer met elkaar omgingen, kan wel zijn. De vraag is: is dat beter? Ik denk dat je die vraag niet kan beantwoorden: voor sommigen wel, voor anderen misschien niet. Dat lijkt me volkomen persoonlijk. Het is niet beter, het is niet slechter, het is gewoon anders. Net zoals de maatschappij nu al anders is met die van 10-15 jaar geleden toen ik nog piepjong was en de wereld aan mijn voeten lag. Zo is het nu éénmaal.

Bovendien kun je niet één of twee aspecten van een tijdsperiode eruit pikken om op die basis te gaan beslissen of die tijd 'beter' was dan andere tijdsperiodes. Zo werkt het natuurlijk niet. Lijkt me een zinloze discussie. Doet me ook denken aan het soort oudere mensen dat stellig beweert/de dat vroeger alles beter was om dan twee minuten later te gaan mekkeren over de oorlog en dat de jongeren hun handjes mogen samenleggen dat ze dat soort tijden nooit hebben meegemaakt... Tja, wat is het dan?
Eigenlijk zeg je hetzelfde als ik denk.......echt leuker lijkt het er niet op te worden.....als je de jaren 90 en 00 al ziet als leuker en de max in vergelijking met nu...dan moet je je niet afvragen hoeveel leuker wij de sixties en seventies vonden....wat een vrijheid toen.....

Maar goed ik weet ook wel dat het een zinloze discussie is ...maar ja 99% van de discussies zijn zinloos.....wat gezellig keuvelen en meningen en ideeën uitwissel is ook al een hobby op zich.
Oud 28 juli 2015, 14:06   #106
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eigenlijk zeg je hetzelfde als ik denk.......echt leuker lijkt het er niet op te worden.....als je de jaren 90 en 00 al ziet als leuker en de max in vergelijking met nu...dan moet je je niet afvragen hoeveel leuker wij de sixties en seventies vonden....wat een vrijheid toen.....

Maar goed ik weet ook wel dat het een zinloze discussie is ...maar ja 99% van de discussies zijn zinloos.....wat gezellig keuvelen en meningen en ideeën uitwissel is ook al een hobby op zich.

Vrijheid is één van die dingen die de meesten onder ons wel weten te waarderen.
Toch is het ook niet alles.
De meest vrije mens is de mens die alleen op aarde is.
Die hoeft immers met geen enkele andere mening rekening te houden omdat er geen andere meningen zijn (hij is alleen).
Toch zal die mens allesbehalve gelukkig zijn vermoed ik.
Mensen hebben een zekere behoefte aan sociaal contact, maar ook aan privacy.

Ook wat dat betreft spelen onze aantallen een zeer grote rol.

De meesten zullen akkoord zijn dat alleen zijn op de wereld niet echt het ideaal is.
Maar teveel is ook niet goed.
Vrijheid gaat er aan (veel meningen en wensen moeten in regels gegoten worden om aan zoveel mogelijk van die verwachtingen tegemoet te komen, ten koste van de vrijheid van het gootste deel).
En ook sociale contacten worden er vreemd genoeg (ondanks de enorme mogelijkheden) niet gemakkelijker op.
Door de grote aantallen wint de nood aan privacy en schermen veel mensen zich eerder af dan open te staan voor nieuwe contacten.
Ik heb dit alles al eerder via de thread over het optimaal aantal mensen onder de aandacht willen brengen.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=175515

.

Laatst gewijzigd door satiper : 28 juli 2015 om 14:10.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2015, 14:19   #107
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Vrijheid is één van die dingen die de meesten onder ons wel weten te waarderen.
Toch is het ook niet alles.
De meest vrije mens is de mens die alleen op aarde is.
Die hoeft immers met geen enkele andere mening rekening te houden omdat er geen andere meningen zijn (hij is alleen).
Toch zal die mens allesbehalve gelukkig zijn vermoed ik.
Mensen hebben een zekere behoefte aan sociaal contact, maar ook aan privacy.

Ook wat dat betreft spelen onze aantallen een zeer grote rol.

De meesten zullen akkoord zijn dat alleen zijn op de wereld niet echt het ideaal is.
Maar teveel is ook niet goed.
Vrijheid gaat er aan (veel meningen en wensen moeten in regels gegoten worden om aan zoveel mogelijk van die verwachtingen tegemoet te komen, ten koste van de vrijheid van het gootste deel).
En ook sociale contacten worden er vreemd genoeg (ondanks de enorme mogelijkheden) niet gemakkelijker op.
Door de grote aantallen wint de nood aan privacy en schermen veel mensen zich eerder af dan open te staan voor nieuwe contacten.
Ik heb dit alles al eerder via de thread over het optimaal aantal mensen onder de aandacht willen brengen.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=175515

.
Daar heb je zeker een punt.Ik denk dat het aantal mensen die eenzaam zijn alleen maar toeneemt.En inderdaad is dit heel vreemd gezien de vele bijgekomen mogelijkheden.
Of worden die mogelijkheiden nu net niet geschapen om proberen een antwoord te bieden op die toenemende vereenzaming ?
Oud 28 juli 2015, 19:44   #108
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:

Nee hoor, ik zeg alleen dat nagenoeg iedereen zijn eigen jeugdjaren super vond. Denk je nu echt dat iemand die nu 20 jaar is, 20 jaar zou willen zijn geweest in 1985, 1995 of 2005? Net zomin als ik 20 zou willen zijn geweest in 1965 of 1975. En iemand die nu 20 is, zal over tien of vijftien hoogstwaarschijnlijk ook vinden dat het in 2015 toch nog leuker was dan in 2025 of 2030. Simpelweg omdat ze op dat moment niet meer piepjong zijn en een hoop zorgen aan hun hoofd hebben die ze als 20-jarige gewoonweg niet hebben.
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2015, 19:51   #109
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja of waren de jaren 60 en 70 al dan niet leukere jaren ?

Dat helemaal geen probleem vind ik toch wat overdreven...zie ik in mijn eigen kringetje
Iedereen neukte er op los. Je kon op de autostrade 200 doen. Veel zwart geld verdienen was gemakkelijk en er heerste minder afgunst.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2015, 20:49   #110
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nee hoor, ik zeg alleen dat nagenoeg iedereen zijn eigen jeugdjaren super vond. Denk je nu echt dat iemand die nu 20 jaar is, 20 jaar zou willen zijn geweest in 1985, 1995 of 2005? Net zomin als ik 20 zou willen zijn geweest in 1965 of 1975. En iemand die nu 20 is, zal over tien of vijftien hoogstwaarschijnlijk ook vinden dat het in 2015 toch nog leuker was dan in 2025 of 2030. Simpelweg omdat ze op dat moment niet meer piepjong zijn en een hoop zorgen aan hun hoofd hebben die ze als 20-jarige gewoonweg niet hebben.

Ik denk dat er veel waarheid zit in hetgeen je zegt.

Natuurlijk is er ook zoiets als de geografische factor.
Denkt een gemiddelde 18 jarige Afrikaan hierover hetzelfde als een gemiddelde Europeaan?

Ook de evolutie van een natie of maatschappij heeft haar belang.
Waar bevindt een maatschappij zich? In haar klim, in haar val?

Rome was lange tijd heerser.
Was het leuker 18 te zijn tijdens de opbouw, op het hoogtepunt, bij het begin van het verval of op het eind ervan?

Louter materieel bekeken denk ik net voorbij het hoogtepunt, als het verval zich begint in te zetten.

De grootst mogelijke rijkdom is dan binnengehaald.
De strijd om het bestaan is dan minimaal.
Najagen van persoonlijk plezier/genoegen staat in het zenith.
Objectief wss de beste periode om in te leven (al hoeft het niet door ieder individu op die manier aangevoeld te worden).

Rome was groot, door de mondialisering is hetgeen nu op instorten staat mss nog wel vele malen groter?
Gaat het nu over nagenoeg heel de wereld?
Ik vrees dat dit het scenario is.

De neergang is begonnen, het kan hier en daar nog even heel goed leven zijn, met het nuttigen van alle lekkere vruchten die tijdens de opbouw zijn verzameld.
Vraag is dan, hoe lang hebben we nog vooraleer de potten leeggeschraapt zijn?

Laatst gewijzigd door satiper : 28 juli 2015 om 20:52.
Oud 28 juli 2015, 21:00   #111
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Daar heb je zeker een punt.Ik denk dat het aantal mensen die eenzaam zijn alleen maar toeneemt.En inderdaad is dit heel vreemd gezien de vele bijgekomen mogelijkheden.
Of worden die mogelijkheiden nu net niet geschapen om proberen een antwoord te bieden op die toenemende vereenzaming ?
Er zijn niet alleen de technische mogelijkheden, er zijn ook nooit meer mensen (en dus ook hier mogelijkheden) geweest om vriendschap mee te sluiten.
Er zijn steden genoeg waar je op straat bijna als sardientjes in een blik samengeperst wordt.
Vaak wordt dit samenpersen niet als aangenaam ervaren.
Vaak vlucht men snel weg naar de veilige cocoon van het 30 m² appartement.
Tja ...
Aantallen hé

Zo'n GSM of smartphone is trouwens ook zo'n prima middel om een mini-cocoon te vormen in een menigte.
Zich isoleren in een menigte (zich afschermen van de anderen) door zich te focussen op het schermpje.
Bijna het omgekeerde zou je kunnen stellen dan hetgeen waarvoor het eigenlijk zou moeten dienen (contact maken)

Laatst gewijzigd door satiper : 28 juli 2015 om 21:05.
Oud 28 juli 2015, 21:05   #112
Tavek
Banneling

Standaard

De grootste vooruitgang afgelopen eeuw was toen men niet meer doodging van simpele ziektes. Antibiotica, vaccins, etc...

Fleming heeft er geen patent op genomen. De mens moet een standbeeld krijgen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2015, 21:14   #113
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Louter materieel bekeken denk ik net voorbij het hoogtepunt, als het verval zich begint in te zetten.
Inderdaad.

Citaat:
De grootst mogelijke rijkdom is dan binnengehaald.
De strijd om het bestaan is dan minimaal.
Najagen van persoonlijk plezier/genoegen staat in het zenith.
Objectief wss de beste periode om in te leven (al hoeft het niet door ieder individu op die manier aangevoeld te worden).

Rome was groot, door de mondialisering is hetgeen nu op instorten staat mss nog wel vele malen groter?
Gaat het nu over nagenoeg heel de wereld?
Ik vrees dat dit het scenario is.
Jij VREEST ?

Je bent net tot het besluit gekomen dat je van alle generaties mensen, je waarschijnlijk heel toevallig geboren bent om in het tijdsvak van het grootste genot te leven, en je *vreest* ??

Champagne, zou ik zeggen ! Wij zijn het summum. Een beter leven is er nooit geweest, en zal er niet komen. Wat kan je nog meer wensen ?
Van die honderd miljard mensen die ooit geleefd hebben, zit je in de goeie paar procenten (en dan nog in de goeie paar procenten van die paar procenten, geografisch gezien) om het summum van geneugten te beleven en je bent aan 't zagen ?
Oud 28 juli 2015, 21:39   #114
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen....de mensen die voor de oorlog zijn geboren vonden hun jeugdjaren niet zo super hoor.
Mijn ouders gaven bv grif toe dat onze tijd (60 en 70 )een veel leukere tijd was dan hun tijd.....Ken jij nu nog ouders van middelbare leeftijd die vinden dat hun kinderen het beter en of leuker zullen hebben dan zijzelf ?
Ik ken geen van mijn vrienden ouders die dat over zijn lippen krijgt terwijl dat in de jaren 60 en 70 sowieso overal werd uitgedragen.

Trouwens algemeen wordt aanvaard dat deze decennia op tal van gebied de leukste jaren waren die de mensheid heeft ooit heeft gekend....niet voor niets worden ze omschreven als The Golden Years.
Oud 28 juli 2015, 21:44   #115
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Iedereen neukte er op los. Je kon op de autostrade 200 doen. Veel zwart geld verdienen was gemakkelijk en er heerste minder afgunst.
Kortom vrijheid en blijheid.....ook hoop....Alle dagen ging het net ietsje beter...kon en mocht je iets meer.Alle dagen werd er wel iets nieuws ontdekt.
Die hoop is verdwenen....ik hoor het alle dagen bij jonge mensen.....ze bouwen af terwijl ik nog opbouwde.
Oud 28 juli 2015, 21:48   #116
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad.

Jij VREEST ?

Je bent net tot het besluit gekomen dat je van alle generaties mensen, je waarschijnlijk heel toevallig geboren bent om in het tijdsvak van het grootste genot te leven, en je *vreest* ??

Champagne, zou ik zeggen ! Wij zijn het summum. Een beter leven is er nooit geweest, en zal er niet komen. Wat kan je nog meer wensen ?
Van die honderd miljard mensen die ooit geleefd hebben, zit je in de goeie paar procenten (en dan nog in de goeie paar procenten van die paar procenten, geografisch gezien) om het summum van geneugten te beleven en je bent aan 't zagen ?
Toch wel...de beste decennia om in te leven liggen achter ons....wat toen werd opgebouwd wordt nu dag na dag afgebouwd.
Die tijd is niet meer te evenaren en zal inderdaad nooit meer terugkomen.
Oud 28 juli 2015, 22:57   #117
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch wel...de beste decennia om in te leven liggen achter ons....wat toen werd opgebouwd wordt nu dag na dag afgebouwd.
Die tijd is niet meer te evenaren en zal inderdaad nooit meer terugkomen.
Wat afgebouwd wordt, zal terug opgebouwd worden.
Support the country you live in or live in the country you support.

Laatst gewijzigd door Libro : 28 juli 2015 om 22:58.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2015, 23:50   #118
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kortom vrijheid en blijheid.....ook hoop....Alle dagen ging het net ietsje beter...kon en mocht je iets meer.Alle dagen werd er wel iets nieuws ontdekt.
Die hoop is verdwenen....ik hoor het alle dagen bij jonge mensen.....ze bouwen af terwijl ik nog opbouwde.
Jonge mensen zijn oude zeuren.
We leven in een periode dat medische doorbraken er aan komen en dat werken nog enkel verstand is.

Wat lopen die nu nog te klagen?

Laatst gewijzigd door Mambo : 28 juli 2015 om 23:51.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2015, 23:57   #119
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Vroeger waren het houten boten met ijzeren mannen en nu zijn het ijzeren boten met houten mannen
hé hé

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2015, 00:23   #120
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
En er is toen veel grond gekocht

Dat zijn nu de nieuwe rijken!
Zwart geld rijken.
Fuck you zeggen ze.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be