Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 1 augustus 2015, 21:07   #41
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Weer eens veel praat voor de vaak, maar uw notie "hinderen" valt niet te verzoenen met de wegcode.
Natuurlijk wel, gemiddeld 2 boetes per week enkel op de snelwegen in Vlaanderen wegens te traag rijden is een FEIT.

Het staat letterlijk IN de wegcode, zonder wettelijke basis kan de federale politie toch niet zomaar meer dan 100 PV´s hinderlijk-te-traag rijden per jaar aan minimum 55 € opmaken, nietwaar Jan ?
Kun je echt geen Nederlands ?
Citaat:
http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/179-art21
Artikel 21. Verkeer op autosnelwegen

21.2. Behalve wanneer een lagere snelheid wordt opgelegd door het verkeersbord C43, mag geen enkele bestuurder op een autosnelweg met een lagere snelheid rijden dan 70 km per uur. Hij moet evenwel zijn snelheid regelen overeenkomstig de bepalingen van artikel 10.1.

http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/168-art10
10.1.
... zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is

Citaat:
In het verleden meende u ook al, onterecht, dat twee naast elkaar rijdende fietsers in de bebouwde kom "hinder" zouden veroorzaken als er een achterliggende wagen afkomt...
Ook daar had je ongelijk, alle wegcoderegels tellen TEGELIJKERTIJD, en niet eentje die je er naar goeddunken uitpikt.

Alweer NUL argumentatie (zonder betreffende artikels uit de wegcode, tja gaat ook niet anders) en alweer een stropop loslaten. Tjonge toch.

Je hebt dus alweer ongelijk, jouw eigen fout.

Laatst gewijzigd door Micele : 1 augustus 2015 om 21:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2015, 21:16   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Natuurlijk wel, gemiddeld 2 boetes per week enkel op de snelwegen in Vlaanderen wegens te traag rijden is een FEIT.
Natuurlijk, dat kan. Er is immers een minimumsnelheid, maar die ligt lager dan 90 km/u. Wat u ongetwijfeld ook wel weet...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2015, 21:17   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook daar had je ongelijk.
Neen, hoor. Wel integendeel! Als fietser mag ik gerust met een andere fietser naast elkaar blijven rijden, ook al komt er in de bebouwde kom een auto achter ons aangereden.

U weet dat ook wel, maar u wilt het uit arrogantie niet toegeven.
Oud 1 augustus 2015, 21:22   #44
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, dat kan. Er is immers een minimumsnelheid, maar die ligt lager dan 90 km/u. Wat u ongetwijfeld ook wel weet...
meer dan 100 boetes per jaar van voertuigen die echt minder als 70 kmh rijden ? Hoe flitsen ze dat ? Grapjas.
Oud 1 augustus 2015, 21:28   #45
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is me vandaag weer opgevallen. Op de autostrade rij ik een goede 130 links en ben nog ongeveer één km van de afrit die ik moet nemen en heb ineens een compacte file zowel links en in het midden die amper 90-100 rijd. Ik los de gas en ga naar rechts waar ik weer 120 kan halen tot vlak voor de uitrit en dubbel iedereen rechts. Over meer dan één km NIEMAND rechts en iedereen compact in het midden en links aan een trage snelheid.

Men zou de rechtse rijbaan moeten uitbreken en patatten op planten dan dient ze tenminste nog voor iets.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 1 augustus 2015 om 21:30.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2015, 21:29   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
meer dan 100 boetes per jaar van voertuigen die echt minder als 70 kmh rijden ? Hoe flitsen ze dat ? Grapjas.
U legt dan maar bewijzen op tafel, nietwaar?!
Oud 1 augustus 2015, 21:30   #47
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, hoor. Wel integendeel! Als fietser mag ik gerust met een andere fietser naast elkaar blijven rijden, ook al komt er in de bebouwde kom een auto achter ons aangereden.

U weet dat ook wel, maar u wilt het uit arrogantie niet toegeven.
Neen je weet wel heel goed dat men niet mag overdrijven met moedwillig en onnodig hinderen van het verkeer (regel heb ik toen geciteerd), overigens zelfs in een woonerf waar spelende kinderen absolute voorrang genieten op straat en daar mogen spelen, mag men het (stapvoets en-of stoppend) verkeer niet overdreven hinderen. Fietsers die langs mekaar mogen rijden binnen bebouwde kom mogen dus ook niet overdrijven en het ganse verkeer treiterend ophouden.

Als je dat niet begrijpt maak jezelf maar verder blaasjes wijs dat kun je goed vooral uit misplaatste arrogantie.

Nog een nakomertje van de Nederlandse overheid over hinderen in het verkeer, daar is het ook niet anders:
Citaat:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwer...egverkeer.html

Wat is de minimumsnelheid voor wegverkeer?

Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.

Toegestane motorvoertuigen op autowegen en autosnelwegen
Voertuigen mogen alleen op autowegen als zij 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur. Deze snelheid heet ook wel de minimumconstructiesnelheid.

Boete voor gevaarlijk of hinderlijk rijgedrag

U kunt een boete krijgen voor gevaarlijk of hinderlijk rijgedrag. Dit is geregeld in artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994.
De connectie tussen te langzaam rijden en hinderen begrijp je toch ?

Laatst gewijzigd door Micele : 1 augustus 2015 om 21:35.
Oud 1 augustus 2015, 21:32   #48
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Het is me vandaag weer opgevallen. Op de autostrade rij ik een goede 130 links en ben nog ongeveer één km van de afrit die ik moet nemen en heb ineens een compacte file zowel links en in het midden die amper 90-100 rijd. Ik los de gas en ga naar rechts waar ik weer 120 kan halen tot vlak voor de uitrit. Over meer dan één km NIEMAND rechts en iedereen compact in het midden en links aan een trage snelheid.

Men zou de rechtse rijbaan moeten uitbreken en patatten op planten dan dient ze tenminste nog voor iets.
Maar dat is omdat iedereen denkt zoals jij: al diegenen die op de twee linkse rijvakken rijden willen iedereen inhalen.

Waarom denk jij dat al diegenen die zoals jij op de linkse rijvakken rijden trager zijn dan jij?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2015, 21:33   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen je weet wel heel goed dat men niet mag overdrijven met moedwillig en onnodig hinderen van het verkeer (regel heb ik toen geciteerd), overigens zelfs in een woonerf waar spelende kinderen absolute voorrang genieten op straat en daar mogen spelen, mag men het (stapvoets en-of stoppend) verkeer niet overdreven hinderen.
Alweer de zoveelste slag in het water. In dat specifiek geval gaat het immers niet om hinderen. De wegcode is op dat vlak heel duidelijk: in de bebouwde kom mag je als fietser naast elkaar blijven rijden ook al komt er een auto achter aangereden. Er wordt dus naar de wet niet "gehinderd".

Ongetwijfeld ziet een opgefokte automobilist dat anders, maar de wet laat geen twijfel bestaan. Probeer dus eventjes in de veelheid van uw citaten de juiste tekst te vinden. Het zal u deugd doen. Als u die nederigheid bezit natuurlijk...
Oud 1 augustus 2015, 21:39   #50
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alweer de zoveelste slag in het water. In dat specifiek geval gaat het immers niet om hinderen. De wegcode is op dat vlak heel duidelijk: in de bebouwde kom mag je als fietser naast elkaar blijven rijden ook al komt er een auto achter aangereden. Er wordt dus naar de wet niet "gehinderd".

Ongetwijfeld ziet een opgefokte automobilist dat anders, maar de wet laat geen twijfel bestaan. Probeer dus eventjes in de veelheid van uw citaten de juiste tekst te vinden. Het zal u deugd doen. Als u die nederigheid bezit natuurlijk...
Ik zie alweer dat je de wegcode in zijn geheel niet begrijpt. Triestig.

Mijn citaten kun je niet weerleggen met citaten omdat je er geen hebt.

Citaat:
43.2. De fietsers die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is. ...]

Laatst gewijzigd door Micele : 1 augustus 2015 om 22:08.
Oud 1 augustus 2015, 21:41   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie alweer dat je de wegcode in zijn geheel niet begrijpt. Triestig.

Mijn citaten kun je niet weerleggen met citaten omdat je er geen hebt.
Weinig zinvol af te komen met allerlei citaten die geen relevantie hebben op het besproken onderwerp.

Maar ging u niet bewijzen op tafel leggen voor die bekeuring op de autosnelweg voor "te traag rijden"?
Oud 1 augustus 2015, 21:44   #52
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Maar dat is omdat iedereen denkt zoals jij: al diegenen die op de twee linkse rijvakken rijden willen iedereen inhalen.

Waarom denk jij dat al diegenen die zoals jij op de linkse rijvakken rijden trager zijn dan jij?
Ze hebben daar niets verloren aan 90 per uur tenzij er file is en zeker niet als de rechtse baan volledig vrij is.

Vele jaren terug ga ik ook een traag rijdende auto rechts voorbij en zie te laat een paar honderd meter achter mij de Volvo van de politie die onmiddellijk zijn zwaailichten opsteekt. Ik dacht shit ik heb prijs maar tot mijn verbazing zie ik de politie voor de auto in het midden rijden en hem teken doen dat hij hen moest volgen. Mij hebben ze gewoon gerust gelaten.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2015, 21:45   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze hebben daar niets verloren aan 90 per uur tenzij er file is en zeker niet als de rechtse baan volledig vrij is.
En waarom niet? Ooit gehoord over de wettelijk voorgeschreven minimumsnelheid op de autosnelweg?
Oud 1 augustus 2015, 22:11   #54
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Weinig zinvol af te komen met allerlei citaten die geen relevantie hebben op het besproken onderwerp.

Maar ging u niet bewijzen op tafel leggen voor die bekeuring op de autosnelweg voor "te traag rijden"?
Ik hoef niets te bewijzen, het stond in de krant.

Jij beweerde dat het enkel om de minimumsnelheid van 70 kmh ging en niet om hinderen, dus bewijs het. Geef me dan ook op welke snelheid al of niet met marge van 6 kmh de politie gaat bekeuren of flitsen. Moeten ze dan minstens 76 kmh rijden ? LOL.

Laatst gewijzigd door Micele : 1 augustus 2015 om 22:11.
Oud 1 augustus 2015, 22:12   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik hoef niets te bewijzen, het stond in de krant.
Een giller van formaat!

"Het stond in de krant."

Wat schrijft Willem Vermandere niet in een van zijn liedjes...?
Oud 1 augustus 2015, 22:13   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij beweerde dat het enkel om de minimumsnelheid van 70 kmh ging ...
Ja. Is de regel misschien onlangs gewijzigd?
Oud 1 augustus 2015, 22:14   #57
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waarom niet? Ooit gehoord over de wettelijk voorgeschreven minimumsnelheid op de autosnelweg?
Neen, citeer toch eens de volledige regel en LEES eens wat er echt staat !!!

21.2. Behalve wanneer een lagere snelheid wordt opgelegd door het verkeersbord C43, mag geen enkele bestuurder op een autosnelweg met een lagere snelheid rijden dan 70 km per uur. Hij moet evenwel zijn snelheid regelen overeenkomstig de bepalingen van artikel 10.1.

Ooit gehoord van Art 7.2, Artikel 10.1.1 en Artikel 10.2 die TEGELIJKERTIJD tellen en opgevolgd moeten worden als Artikel 21.2 ?

7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, hierin begrepen het personeel dat aan het werk is voor het onderhoud van de wegen en de uitrusting langs de weg, de diensten voor toezicht en de prioritaire voertuigen.

10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.

Begrijp je de eerste gedragsregel van de wegcode wel, lees eens er staat bepalingEN, dat is meervoud.

Artikel 7. Algemene gedragsregels voor de weggebruikers
7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.

Laatst gewijzigd door Micele : 1 augustus 2015 om 22:19.
Oud 1 augustus 2015, 22:18   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ooit gehoord van Art 7.2, Artikel 10.1.1 en Artikel 10.2 ?
En weer komt u af met zaken die niet relevant zijn in deze discussie. Probeer u toch eens te beperken tot het onderwerp.
Oud 1 augustus 2015, 22:23   #59
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En weer komt u af met zaken die niet relevant zijn in deze discussie. Probeer u toch eens te beperken tot het onderwerp.
Natuurlijk zijn die pas relevant in de discussie jij kunt dus geen verkeersregelS begrijpend lezen. Ik zet artikel 21.2 nog eens met een kleurtje of ben je kleurenblind ?

Citaat:
Neen, citeer toch eens de volledige regel en LEES eens wat er echt staat !!!

21.2. Behalve wanneer een lagere snelheid wordt opgelegd door het verkeersbord C43, mag geen enkele bestuurder op een autosnelweg met een lagere snelheid rijden dan 70 km per uur. Hij moet #evenwel zijn snelheid regelen overeenkomstig de bepalingen van artikel 10.1.

Citaat:
http://www.vandale.nl/opzoeken?patte...n#.Vb05Afntmko
#even·wel (bijwoord)
1
#echter, niettemin

Ooit gehoord van Art 7.2, Artikel 10.1.1 en Artikel 10.2 die TEGELIJKERTIJD tellen en opgevolgd moeten worden als Artikel 21.2 ?

7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, hierin begrepen het personeel dat aan het werk is voor het onderhoud van de wegen en de uitrusting langs de weg, de diensten voor toezicht en de prioritaire voertuigen.

10.1.
1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.

Begrijp je de eerste gedragsregel van de wegcode wel, lees eens er staat bepalingEN, dat is meervoud.

Artikel 7. Algemene gedragsregels voor de weggebruikers
7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.

Laatst gewijzigd door Micele : 1 augustus 2015 om 22:27.
Oud 1 augustus 2015, 22:23   #60
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Vele jaren terug ga ik ook een traag rijdende auto rechts voorbij en zie te laat een paar honderd meter achter mij de Volvo van de politie die onmiddellijk zijn zwaailichten opsteekt. Ik dacht shit ik heb prijs maar tot mijn verbazing zie ik de politie voor de auto in het midden rijden en hem teken doen dat hij hen moest volgen. Mij hebben ze gewoon gerust gelaten.
Ja maar als jij achter die file rijdt rij je ook 90 per uur en de automobilist achter je maakt zich dan kwaad op jou omdat je zo traag rijdt.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be