Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2015, 10:41   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 Bekijk bericht
En van wie zijn die 'koning'-auto's dan op die wijken of woonerven? Toch wel van de bewoners van die wijken of woonerven zélf of mensen die daar moeten zijn zeker? Wat valt er dan precies te 'veroveren'?
In een aantal gevallen is er sluipverkeer: mensen die er dus totaal niet moeten zijn. Daarom ook wordt de noodzaak aangevoeld straten te knippen, straten om te vormen tot plaatselijk verkeer, drempels en vernauwingen aan te leggen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2015, 10:44   #102
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mij lijkt het maar normaal om de historische binnenstad en wat ermee vergroeid is tot zo'n zone te herdopen. Ook in andere steden gebeurt het steeds meer.

Die zone 30 valt trouwens niet samen met de volledige stad Leuven.
Sommige delen zeker en vast, maar er zijn ganse delen waar het echt een pestmaatregel is.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2015, 10:51   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Sommige delen zeker en vast, maar er zijn ganse delen waar het echt een pestmaatregel is.
Dat is slechts uw visie. Niet de mijne. Ik vraag me trouwens af welke tijdwinst u eigenlijk maakt door door een woonwijk 30 dan wel 50 te rijden. Hou dat eens voor ogen in plaats van opgefokt achter het stuur te zitten.
Oud 3 augustus 2015, 10:53   #104
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is slechts uw visie. Niet de mijne. Ik vraag me trouwens af welke tijdwinst u eigenlijk maakt door door een woonwijk 30 dan wel 50 te rijden. Hou dat eens voor ogen in plaats van opgefokt achter het stuur te zitten.
Wie zegt er dat ik opgefokt achter het stuur zit?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2015, 10:55   #105
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
In een aantal gevallen is er sluipverkeer: mensen die er dus totaal niet moeten zijn. Daarom ook wordt de noodzaak aangevoeld straten te knippen, straten om te vormen tot plaatselijk verkeer, drempels en vernauwingen aan te leggen...
Sluipverkeer? Ik weet niet welke wijken of woonerven u voor ogen heeft, maar ALLE wijken en woonerven die ik ken in de streek bestaan uit allemaal korte en doodlopende straatjes. Het enige wat sluipverkeer daar kan komen doen, is wat verdwalen en uiteindelijk rechtsomkeer maken en terug rijden vanwaar ze kwamen.
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2015, 12:29   #106
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, ik zie zelfs meer en meer straten met spelende kinderen. Hoe langer, hoe meer dringt het besef immers bij de mensen door dat wijken, woonerven, straten met veel jonge gezinnen... weer "veroverd" moeten worden voor het dagelijks leven en niet enkel er zijn voor koning auto. Die evolutie van de laatste jaren ontgaat u blijkbaar, vandaar dat u waarschijnlijk toch ergens achter gesloten deur en venster moet zitten.
Ik denk dat die evolutie u vooral wordt ingegeven en bestaat in je religieuze waandenken.

Ik zie kinderen nog vooral op de achterbank van een auto zitten terwijl ze van de ene activiteit naar de andere worden gereden.
Waar dan wel al die wijken met jonge gezinnen zijn moet je me eens vertellen.

Ik doorkruis momenteel het hele land en kom nergens buiten die enen uitzondering spelende kinderen op straat tegen....neen ook niet in wijken.

Maar begrijp me niet verkeerd ik vind dit geen leuke evolutie en betreur dit ten stelligste....In tegenstelling tot jij misschien heb ik nog de tijd gekend dat de stoepen vol stonden met de krijttekeningen van de meisjes....

Trouwens de meeste jonge mensen trekken terug meer en meer naar de stad hebben minder en vooral veel later kinderen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 3 augustus 2015 om 12:35.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2015, 12:33   #107
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Rijden die daar dan wat rond voor hun plezier ? Misschien moeten die wel bij iemand zijn ? Is het de huisarts of de veearts ? Een huismakelaar ? Of misschien moeten die daar wel zijn om te werken of naar hun werk te rijden ?
Oud 3 augustus 2015, 12:38   #108
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En van wie zijn die 'koning'-auto's dan op die wijken of woonerven? Toch wel van de bewoners van die wijken of woonerven zélf of mensen die daar moeten zijn zeker? Wat valt er dan precies te 'veroveren'?
Het gekke is hier in mijn straat...als dan op aanvraag van de bewoners die kloegen dat er te snel wordt gereden in hun straat de politie eens gaat flitsen.....het juist in grote getallen die klagende bewoners zijn die op de foto stonden
Je kent het wel .....ze kunnen niet streng genoeg zijn behalve voor mezelf.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 3 augustus 2015 om 12:47.
Oud 3 augustus 2015, 13:02   #109
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit illustreert uw hele denken: de primauteit van de automobilist. Al de rest moet wijken.
Daar moet helemaal niets wijken (uw zoveelste persoonlijke aanval), de volledige regel moet zo begrepen worden zoals ze er staat in de volledige context, niet meer niet minder. Er kunnen heel veel rechten zijn maar dikwijls ook enkele eventuele plichten als voorwaarde voor die recht hebben tot..., mensen die enkel hun rechten kennen maar geen plichten zijn er al genoeg.

Dat jij alweer - als een opgefokte, of is het opgekropte frustratie ? - een deel van de regel eruitpikt om te quoten is jouw zaak.

Ik wil enkel de nadruk leggen (met vet en-of keuren) omdat, zoals dikwijls bewezen, hier de mensen gewoon de context niet volledig en begrijpend lezen of willen interpreteren.

Ook in een woonerf moet nog enigzins gedeeltelijk verkeer mogelijk blijven (staat duidelijk in de titel) al staan -voertuigen ook fietsers- een tijdje stil totdat de ijverige spelende voetgangers wakker worden om bvb de huisarts eens door te laten om wat verder een patiënt te bezoeken, die patiënt kan ook een zwaar ziek kind zijn. (beetje emo doen)

Hopelijk kost die enkele seconden speelstilstand niet teveel oponthoud en gaan de (egoïstische) voetgangers-kinderen die zich wie weet daar wat verveelden er niet depressief van worden.

Mss was het spelletje wel hoe lang kan ik dat voertuig of die enkele voertuigen daar wel pesten door gewoonweg te doen of ze daar niet staan wachten op doorgang waar die voertuigen (ook fietsers) recht op hebben.

Dat is de volledige regel zonder toeters en bellen, gelieve alles dus te begrijpen:

http://wegcode.be/wetteksten/secties...e/182-art22bis

1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]

Titel II: Regels voor het gebruik van de openbare weg

Artikel 22bis. Verkeer in woonerven en in de erven

Binnen de woonerven en de erven:

F12a F12b

1° mogen de voetgangers de ganse breedte van de openbare weg gebruiken : spelen zijn er eveneens toegelaten;

2° mogen de bestuurders de voetgangers niet in gevaar brengen en ze niet hinderen; zo nodig moeten zij stoppen. Zij moeten bovendien dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van kinderen. De voetgangers mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren;

3° is de snelheid beperkt tot 20 km per uur;

4° a) is het parkeren verboden, behalve :

op de plaatsen die afgebakend zijn door wegmarkeringen of door een wegbedekking in een andere kleur en waar de letter P aangebracht is;
op plaatsen waar een verkeersbord het toelaat.
b) mogen de stilstaande of geparkeerde voertuigen rechts of links ten opzichte van hun rijrichting opgesteld worden.

Om verdere misverstanden te vermijden :
Citaat:
http://www.vandale.be/opzoeken?patte...n#.Vb9eIfntmko

no·de·loos (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1
zonder noodzaak, onnodig

http://www.vandale.be/opzoeken?patte...n#.Vb9cNvntmko

be·lem·me·ren (belemmerde, heeft belemmerd)
1
bemoeilijken, hinderen

Laatst gewijzigd door Micele : 3 augustus 2015 om 13:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2015, 13:38   #110
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Wie zegt er dat ik opgefokt achter het stuur zit?
Dat is gewoon JVDB zijn blinde opgekropte frustratie tegen "automobilisten" denk ik. Zoals een rode lap op een stier. Zie mijn reactie hierboven.

Elke verkeersregel ... met rechten en plichten ... waar bestuurder en-of voertuig betreft, is volgens hem wslk enkel voor "de automobilist en motorvoertuigen lees personenauto", terwijl fietsers ook bestuurders zijn en fietsen ook voertuigen zijn, zoals al de overige voertuigen en bestuurders.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 augustus 2015 om 14:02.
Oud 3 augustus 2015, 13:45   #111
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Rijden die daar dan wat rond voor hun plezier ? Misschien moeten die wel bij iemand zijn ? Is het de huisarts of de veearts ? Een huismakelaar ? Of misschien moeten die daar wel zijn om te werken of naar hun werk te rijden ?
Idd...

Sinds ik ~ 4 dagen geleden deze link gepost heb in de on-topic-draad-sluipmaatregel-sluis is het daar 4 dagen muisstil gebleven bij de typisch hypocriete denials:

Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150730_01797720

Ambulance geraakt niet voorbij dynamische sluis: slachtoffer overleeft maar net

SINT-PIETERS-LEEUW - Het heeft niet veel gescheeld of Georges Martens uit het Jagersdal uit Sint-Pieters-Leeuw had een hartaanval misschien niet overleefd. De ambulance die hem naar het ziekenhuis voerde, raakte niet voorbij de nieuwe dynamische sluis.
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=109
Oud 3 augustus 2015, 13:52   #112
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik doorkruis momenteel het hele land en kom nergens buiten die enen uitzondering spelende kinderen op straat tegen....neen ook niet in wijken.

Maar begrijp me niet verkeerd ik vind dit geen leuke evolutie en betreur dit ten stelligste....In tegenstelling tot jij misschien heb ik nog de tijd gekend dat de stoepen vol stonden met de krijttekeningen van de meisjes....

Trouwens de meeste jonge mensen trekken terug meer en meer naar de stad hebben minder en vooral veel later kinderen.
Ik woon nog quasi in zo´n ideale woonwijk voor kinderen, zelfs aan een speelpleintje waar zeer jonge kinderen op spelen (soms zonder bijzijn van hun ouders) rondom het ingericht grasspeelpleintje loopt een smalle weg, en de weg of het pleintje is doodlopend, natuurlijk zijn daar geen drempels en-of een zone 30 nodig, ook geen borden met "enkel plaatselijk verkeer" ofzo.
De weg wordt natuurlijk regelmatig eens benut door kinderfietsjes en alle soorten mobiele dingen om rondjes te doen.

Automobilisten die daar wonen en rijden zijn geen seniele debielen en hebben gezond verstand, mss is het in andere streken anders.

Natuurlijk krijgen we regelmatig eens bezoek, ook uit het buitenland, onze kleinkinderen (op weekje vakantie) speelden daar soms ook, de gemeenschappellijke taal was soms kinder-Engels.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 augustus 2015 om 13:58.
Oud 3 augustus 2015, 21:03   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sluipverkeer? Ik weet niet welke wijken of woonerven u voor ogen heeft, maar ALLE wijken en woonerven die ik ken in de streek bestaan uit allemaal korte en doodlopende straatjes. Het enige wat sluipverkeer daar kan komen doen, is wat verdwalen en uiteindelijk rechtsomkeer maken en terug rijden vanwaar ze kwamen.
Dan kunnen we slechts concluderen dat uw kennis vrij beperkt is.
Oud 3 augustus 2015, 21:48   #114
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan kunnen we slechts concluderen dat uw kennis vrij beperkt is.
Alleszins inhoudelijk veel meer als jouw wereldvreemde kennis.

Dat concluderen WE.
Oud 3 augustus 2015, 21:55   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Alleszins inhoudelijk veel meer als jouw wereldvreemde kennis.

Dat concluderen WE.
Oei, micele, dat is wel een heel kort bericht. En dan nog geen enkel eigen citaat.

Wat is er wel gaande?
Oud 3 augustus 2015, 22:50   #116
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oei, micele, dat is wel een heel kort bericht. En dan nog geen enkel eigen citaat.
Wat is er wel gaande?
Tja, ik hou nu rekening met je bekrompen begaafdheid.
Maak je maar geen zorgen om je redeneringsvermogen, dat is van de ouderdom.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 augustus 2015 om 22:51.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be