Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 augustus 2015, 09:21   #141
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
In BE zijn er 560k salariswagens, op 3 miljoen werknemers in de prive.

Je kan dus niet zomaar aannemen dat iedere bediende of arbeider een firmawagen heeft.

En heel veel van die wagens zijn deel van het loon: ik heb weet van een Belgische grootbank die haar werknemers de keuze laat: een paar honderd euro bruto loon inleveren in ruil voor een wagen (en dan heb ik het over golfkes, en geen A4-A6'en).

bvb BNP:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...jfswagen.dhtml

Ze verlagen het loon, en zetten dat samen met een deel van de variabele beloning om in een firmawagen.
ok, 560.000 firmawagens.

en hoeveel ambtenaren kunnen "profiteren" van die verplaatsingsvergoeding?

de meeste ambtenaren die ik ken, blijven altijd op hun bureau, die moeten niet met hun eigen wagen heel Vlaanderen rond rijden.....
Oud 5 augustus 2015, 09:21   #142
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
eerlijk is eerlijk, dat is niet weinig.

maar het weegt nog altijd niet op tegen een bedrijfswagen met tankkaart natuurlijk....
Ligt er al aan Voor een van mijn kinderen die in de privé diezelfde vergoeding kreeg was dat toch veel voordeliger dan een bedrijfswagen.

Bedrijfswagen= 500/600 euro minder brutoloon.
De eigen wagen was toch betaald. De vaste kost voor verzekering en taks is niet duurder als je de eigen wagen voor het werk gebruikt. Kosten van onderhoud, slijtage en verbruik zijn lager dan > 0.30 euro per km.

T.t.z. als je niet met een dikke audi of bmw rondriojdt.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2015, 09:22   #143
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
ok, 560.000 firmawagens.

en hoeveel ambtenaren kunnen "profiteren" van die verplaatsingsvergoeding?

de meeste ambtenaren die ik ken, blijven altijd op hun bureau, die moeten niet met hun eigen wagen heel Vlaanderen rond rijden.....
De meeste bedienden die niet van hun plek moeten komen hebben ook geen firmawagen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2015, 09:22   #144
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ligt er al aan Voor een van mijn kinderen die in de privé diezelfde vergoeding kreeg was dat toch veel voordeliger dan een bedrijfswagen.

Bedrijfswagen= 500/600 euro minder brutoloon.
De eigen wagen was toch betaald. De vaste kost voor verzekering en taks is niet duurder als je de eigen wagen voor het werk gebruikt. Kosten van onderhoud, slijtage en verbruik zijn lager dan > 0.30 euro per km.

T.t.z. als je niet met een dikke audi of bmw rondriojdt.
en niet op reis gaat met de lease-auto met nog eens te tanken net binnen België.....
Oud 5 augustus 2015, 09:23   #145
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De meeste bedienden die niet van hun plek moeten komen hebben ook geen firmawagen.
dat zal maw wel wat overeenkomen zeker?

maw, dringend een job vinden waar je je veel moet voor verplaatsen....
Oud 5 augustus 2015, 09:24   #146
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Als een firmawagen uw werkgeluk bepaalt moet je dat doen ja.
Oud 5 augustus 2015, 09:30   #147
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
wat is royaal? en met de eigen wagen rijden, het blijft toch een risico.

maar zo royaal als die (beginnende) IT'ers die ik ken die een firmawagen krijgen met een onbeperkte tankkaart, zal het ook niet zijn zeker?
Ooit gehoord van google en wiskunde? Reken het eens uit. Er is effectief een bepaald punt afh. van km vergoeding, kapitaal die je in auto steekt enerzijds, en VAA anderzijds (dit in combi met aantal km per jaar), waarop het één interessanter wordt tov het andere.

Ik snap dat jouw bijdrage hier eenvoudiger is dan hersencapaciteit gebruiken.

Laatst gewijzigd door Athelas : 5 augustus 2015 om 09:31.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2015, 09:31   #148
pajoske

Standaard

Citaat:
en niet op reis gaat met de lease-auto met nog eens te tanken net binnen België.....
Bij mijn weten moet iedereen die een bedrijfswagen heeft op een gedeelte van dat voordeel een belasting betalen wegens 'voordelen alle aard'.
bron: https://www.sd.be/secure3/co2calculation/

Dat zal natuurlijk niet helemaal overeenkomen met de realiteit. Maar de ambtenaar die zijn privéwagen als onkosten inbrengt voor woon-werkverkeer zal ook al eens hogere facturen inbrengen dan de werkelijk gemaakte kosten. Bv de tankkosten van zijn verre vakantie.
Oud 5 augustus 2015, 09:33   #149
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten moet iedereen die een bedrijfswagen heeft op een gedeelte van dat voordeel een belasting betalen wegens 'voordelen alle aard'.

Dat zal natuurlijk niet helemaal overeenkomen met de realiteit. Maar de ambtenaar die zijn privéwagen als onkosten inbrengt voor woon-werkverkeer zal ook al eens hogere facturen inbrengen dan de werkelijk gemaakte kosten. Bv de tankkosten van zijn verre vakantie.
dat zou me verbazen. Woon-werkverkeer is toch strikt bepaald? en als het een verplaatsing voor het werk is, zal die toch niet moeten afkomen met een verplaatsing naar Madrid?
Oud 5 augustus 2015, 09:34   #150
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Ooit gehoord van google en wiskunde? Reken het eens uit. Er is effectief een bepaald punt afh. van km vergoeding, kapitaal die je in auto steekt enerzijds, en VAA anderzijds (dit in combi met aantal km per jaar), waarop het één interessanter wordt tov het andere.

Ik snap dat jouw bijdrage hier eenvoudiger is dan hersencapaciteit gebruiken.
Voila.

Uiteindelijk is dit de overweging. Als je een IT'er die iedere dag naar een klant moet rijden 35 cent/km geeft, kan je beter een firmawagen geven. De IT'er gaat er blijer mee zijn, en het is goedkoper voor de firma.
Oud 5 augustus 2015, 09:35   #151
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
dat zou me verbazen. Woon-werkverkeer is toch strikt bepaald? en als het een verplaatsing voor het werk is, zal die toch niet moeten afkomen met een verplaatsing naar Madrid?
Als je je beroepskosten kwa km's wilt ingeven, moet je een verklaring op erewoord bijvoegen bij je aangifte. Je kan daar niet zomaar een verplaatsing naar Madrid op zetten.
Oud 5 augustus 2015, 09:41   #152
pajoske

Standaard

Citaat:
Ik heb dat ff nagekeken. Blijkbaar is de wetgeving recent veranderd en mag je geen werkelijk gemaakte kosten meer inbrengen voor woon-werk-verkeer. Enkel nog 0,15 eurocent per km.

Laatst gewijzigd door pajoske : 5 augustus 2015 om 09:41.
Oud 5 augustus 2015, 13:32   #153
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

je droomt, zelfs om naar nederland te rijden moet er al een ganse papierwinkel ingevuld worden.
Oud 5 augustus 2015, 13:36   #154
coro
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Maar jongen toch, informeer je eerst vooraleer je waanzin rond strooit! Hoe is dat toch in ...... mogelijk! Puber?
coro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2015, 14:07   #155
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coro Bekijk bericht
Maar jongen toch, informeer je eerst vooraleer je waanzin rond strooit! Hoe is dat toch in ...... mogelijk! Puber?
Maar jongen toch lees eerst eens voor ge reageert. Ik heb toch redelijk snel na mijn post geschreven dat de wetgeving blijkbaar recentelijk veranderd is.

Tot enkel jaren geleden kon elke werknemer (ook ambtenaren) zijn autokosten (nodig om te gaan werken) inbrengen als onkosten mits voorlegging van facturen.
Het was zelfs zo dat als 4 mensen samen met één wagen naar het werk reden één persoon zijn werkelijke kosten mocht aangeven met bewijzen, en de 3 anderen hun forfaitaire aftrek van 15 eurocent per km mochten doen. Dat was volledig legaal.
Ondergetekende puber wist dat. Omdat hij zich op dat moment degelijk geïnformeerd had ten dienste van zijn kinderen. Of gij dat ook wist is een andere zaak.

Maar deze nieuwe regel maakt wel dat bedrijfswagens interessanter geworden zijn.
Als bedrijf mag je meer dan die 15 eurocent aftrekken.

Ik denk dat ik mijn kinderen moet aanraden een bedrijfswagen te kiezen. Want de forfaitaire aftrek blijft dan toch ook nog gelden. En je hebt geen kosten voor het woon-werk-verkeer.

Laatst gewijzigd door pajoske : 5 augustus 2015 om 14:11.
Oud 5 augustus 2015, 14:13   #156
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:

Om in de file te gaan staan zeker ?
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2015, 14:58   #157
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat ik mijn kinderen moet aanraden een bedrijfswagen te kiezen.
Heeft iedereen dan maar te kiezen voor een bedrijfswagen?
Oud 5 augustus 2015, 15:03   #158
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb dat ff nagekeken. Blijkbaar is de wetgeving recent veranderd en mag je geen werkelijk gemaakte kosten meer inbrengen voor woon-werk-verkeer. Enkel nog 0,15 eurocent per km.
Bovendien moeten de gemaakte kilometers verantwoord worden via de kilometerstand van de wagen.
En aan de km-teller prutsen kan niet meer. (Behalve in verouderde voertuigen)
Oud 5 augustus 2015, 15:05   #159
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Bovendien moeten de gemaakte kilometers verantwoord worden via de kilometerstand van de wagen.
En aan de km-teller prutsen kan niet meer. (Behalve in verouderde voertuigen)
Onzin. Een verklaring op erewoord die "logisch" is (afstand woon-werk * aantal gewerkte dagen per jaar) is voldoende (en dan maal 0.15 euro/km). Ik doe dit al jaren voor mijn ouders, en nog nooit reclamaties gehad of controles.
Oud 5 augustus 2015, 15:16   #160
graaf de bethune
Gouverneur

Standaard

@Tavek: kleine correctie en ik heb het cijfer van op het programma de 7de dag op zondag, rubriek fact check , waarin ze enkele weken geleden ingingen op het fenomeen bedrijfswagens, salariswagens. Er rijden er momenteel 650.000 rond in België. En dan kom je inderdaad tot perverse toestanden waarbij een West-Vlaming bij mij in Limburg aanbelt om het tentje van mijn zoon te kopen voor 25 euro. Die man belt aan en ik hoor dus dat hij van West-Vlaanderen komt, ik vraag aan hem, speciaal uit West-Vlaanderen gekomen om een tentje van 25 euro te kopen(op en af minstens 400 km), waarop hij trots wijst naar een glimmende salariswagen en een tankkaart van den baas onbeperkt tanken, hij voegde er nog aan toe dat hij bijna elk weekend op pad was met de wagen om koopjes die hij op kapaza gedaan had tijdens de week op de te halen.
graaf de bethune is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be