![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#7461 |
|
Minister
|
"Het derde misverstand betreft de financiering van een basisinkomen. Het zou te duur zijn om iedereen van een fatsoenlijk basisinkomen te voorzien. Hier gaat men voorbij aan een belangrijk stuk economische theorie. Het basisinkomen is een zogenaamde 'overdrachtsuitgave' van de overheid. Dat betekent dat de maatregel ons als samenleving als geheel in directe zin niets kost. Het basisinkomen zorgt voor een herverdeling van geld over de samenleving, maar de samenleving in zijn geheel gaat er netto niet op achteruit. Dit betekent niet dat er geen transacties hoeven plaats te vinden om een basisinkomen te financieren. Er zullen natuurlijk extra belastingen geïnd moeten worden. Maar deze belastingen komen direct weer terug bij de belastingbetalers, in de vorm van een basisinkomen. En dus blijven we met zijn allen precies even rijk, indirecte positieve en negatieve effecten op de economie buiten beschouwing gelaten. "
|
|
|
#7462 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door tandem : 7 augustus 2015 om 21:11. |
|
|
|
|
|
|
#7463 | |
|
Banneling
|
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door tandem : 7 augustus 2015 om 21:14. |
|
|
|
|
|
|
#7464 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Daar zit het hem. Natuurlijk heb je gelijk dat als iedereen hetzelfde blijft doen als vandaag, het gewoon de mensen zijn die produceren, die nog minder daarvoor terug krijgen, en de mensen die niet produceren, die nog meer op andermans productie mogen leven. Als je gaat zeggen, jamaar, die producerenden krijgen ook een basis inkomen, nee, dat zal bij definitie niet volstaan, want zij moeten hun eigen basis inkomen afstaan als belasting PLUS het basis inkomen dat alle niet-productieven zullen krijgen. Moest iedereen exact juist zijn eigen basis inkomen financieren, dan was het uiteraard niet nodig, he, want vestzak-broekzak. Dus UITERAARD gaat een basis inkomen nog meer dan reeds nu het geval is, productie overdragen van zij die het produceren, naar zij die niks produceren. De producerenden zijn nu al aan 50-60% belast. Zij mogen een kleine helft van hun eigen productie overhouden, en moeten de rest al afgeven. Ga je een ruim basis inkomen daarbij rekenen, dan gaat een producerende 70-80% belast worden. Hij mag dan een vierde van zijn productie overhouden. Zolang de producerenden zich leuk laten stropen heb je gelijk. Maar in ons huidig systeem hebben we enkel maar overdracht van productie naar "behoevenden" die daarvoor min of meer moeten aantonen dat ze behoevend zijn. Dat werkt niet goed, want vele "behoevenden" zouden gemakkelijk kunnen bijdragen, maar dat is niet voordelig. Echter, er is nog een minimum aan druk om bij te dragen. Je moet als werkloze doen alsof je werk zoekt. Bij een basis inkomen is die druk weg. Dan is iedereen totaal vrij, zonder blozen, om te kiezen om van zijn basis inkomen te leven. De motivering om 4 keer meer te produceren dan het extraatje dat je daarvan bovenop je basis inkomen gaat mogen bijhouden, zal minimaal zijn. Als je capabel bent om voor 3000 Euro in de maand te produceren, krijg je daar tegenwoordig een kleine 1500 Euro voor gemiddeld gezien. Als je die 1500 Euro zo maar krijgt, dan kan je kiezen om zo te leven, en vrij te zijn, of om toch nog voor 3000 Euro te produceren, en daar 700 Euro of zo van over te houden (een kwart deze keer, met de verhoogde belasting). We hebben dus het verschil tussen: NU: - voor 3000 Euro produceren en 1500 Euro krijgen (a) - niet produceren en een druk moeten ondergaan plus minder inkomen (b) DAN: - van uw basis inkomen leven en vrij zijn (c) - ook nog voor 3000 Euro gaan produceren en 700 Euro bij uw basis inkomen voegen. (d) De kans dat iemand van (a) naar (c) zal evolueren is niet gering. Daardoor daalt de totale productie natuurlijk. Productie is gemotiveerd door return. Tegenwoordig is een halve return reeds versmachtend ; tegen dat dat een kwart wordt PLUS een bescheiden maar redelijk inkomen als je niks doet, is dat dodelijk. Tegen dat het basis inkomen gelijk is aan het gemiddelde inkomen, is de belasting van alle productie 100% en zitten we in de Soviet unie, he. We weten allemaal hoe productief de Kolchozen waren.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 8 augustus 2015 om 06:42. |
|
|
|
|
|
|
#7465 |
|
Banneling
|
![]() Het idee van een basisinkomen ligt gelegen in paradigma B, dit vertalen binnen de context van paradigma A maakt het debat ‘unfair’ aangezien appelen met peren vergeleken worden. Een dergelijke houding is als schijnbaar doelbewust – zij het paradoxaal genoeg onbewust – elke ware progressie stagneren of ondermijnen. Het Reverse Debt System positioneert zich in dit proces op de breuklijn van de twee denkkaders, om deze reden dan ook als een katalysator te beschouwen. |
|
|
|
|
|
#7466 |
|
Banneling
|
Hoe ziet maatschappelijk verantwoord ondernemen er voor jou uit? Zouden we dan nog meer produceren of nu net minder? Wat zou er mis zijn om enkel zinvolle zaken duurzaam te produceren? De angst dat de productie zou dalen, lijkt mi totaal misplaatst in dit debat, integendeel zelfs.
|
|
|
|
|
|
#7467 | ||||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Als ik ook nog eens voor het jouwe moet werken, dan kost mij dat inderdaad te veel (moeite) Zo simpel is het hoor. Citaat:
Citaat:
Dat is mij nu al véél te veel. En gij wilt dat nog een beetje aandikken? Komaaaaaan! Citaat:
Koken kost geld. Gij wilt gewoon op andermans kosten koken. Dat is de essentie van heel uw 'economische theorie' Citaat:
Als er (her)verdeeld wordt, is er steeds één of meerdere betrokkenen gedupeerd. Die realiteit kan je niet blijven verdoezelen, met pseudo-economische hullaballoo. Als ik moet opdraaien voor x aantal basisinkomens, dan ben ik de pineut, zelfs als ik daarbij een basisinkomen overhoud. Citaat:
Wie betaalt er in uw systeempje extra? Geen tekening nodig zeker? Citaat:
De werkende mens zal in uw zwendel steeds de pineut zijn. Leven kost geld (of werk of inspanning of productie) Gij wilt gewoon leven van andermans productie. En dat is diefstal, niet meer, niet minder, ongeacht de omwegjes waardoor ge dat wilt bewerkstelligen.
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 8 augustus 2015 om 10:59. |
||||||||
|
|
|
|
|
#7468 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door tandem : 8 augustus 2015 om 10:37. |
|
|
|
|
|
|
#7469 | |
|
Banneling
|
Dat is de vraag inderdaad, al meermaals naar verwezen maar blijkbaar volstaat dat niet.
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#7470 | |
|
Banneling
|
Pro memorie
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#7471 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En al wie dat werk zelf niet doet, profiteert van andermans werk. Die essentie blijf jij en je basisinkomenboys negeren.
|
|
|
|
|
#7472 |
|
Banneling
|
De wereld loopt vol roofdieren die er enkel op uit zijn om jou als superslaaf in te willigen, waarom blijf je dan zo dom om niet hetzelfde te doen? Denk je dat politiek je gaat helpen om een antwoord te bieden op al die trollen, vampieren, narcisten, psychopaten, manipulators, geldschrokkende zwijnen en andere malafide personages in deze gruwelfilm?
Laatst gewijzigd door tandem : 8 augustus 2015 om 11:07. |
|
|
|
|
|
#7473 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik ben bereid om voor mijn eigen behoeftes in te staan, maar ik weiger nog langer afgeperst te worden om het leventje van anonieme derden te bekostigen. Je beseft toch dat de basisinkomen-claimers aan de kant van de roofdieren staan? Welnu: ik ben niet van plan om het werk dat ik voor mezelf en een paar door mij uitverkorenen verzet, nog eens dunnetjes over te doen voor de roedel leeggangers. Citaat:
En ik zal alles doen wat in mijn macht ligt om jouw segment zeker geen extraatje te gunnen. Zorg in de eerste plaats voor uzelf in plaats van als tafelspringer en opeter van andermans arbeid in het leven te staan. Dat zal de gruwel van de film die nu speelt al heel wat temperen.
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 8 augustus 2015 om 11:36. |
||
|
|
|
|
|
#7474 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door tandem : 8 augustus 2015 om 11:42. |
||
|
|
|
|
|
#7475 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#7476 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Of doelde je met de samenleving op de vissenpopulatie?
|
|
|
|
#7477 |
|
Banneling
|
Het onvoorwaardelijk basisinkomen zal men invoeren zodra de honden met hun gat blaffen.
Geen seconde eerder. |
|
|
|
|
|
#7478 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#7479 | |
|
Banneling
|
Citaat:
![]() |
|
|
|
|
|
|
#7480 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Een nieuwe theorie wordt inderdaad niet gemakkelijk aanvaard. Maar als men voldoende harde bewijzen, die de theorie bevestigen, kan aanbrengen ... Ik zie ze niet. Waar zijn ze? |
|
|
|
|