Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 augustus 2015, 13:09   #1541
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ja, enkel IQ bepaalt intelligentie....
Ze doen zich dus dom voor, wat dan weer slim kan zijn ?
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2015, 13:12   #1542
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ze doen zich dus dom voor, wat dan weer slim kan zijn ?
nooit van EQ gehoord? in hun job veel belangrijker dan IQ. In het echte leven trouwens ook.
Oud 10 augustus 2015, 13:15   #1543
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
nooit van EQ gehoord? in hun job veel belangrijker dan IQ. In het echte leven trouwens ook.
Ik ken wel een kleuterjuf die merkkledij kon herkennen op 1OO meter afstand en bovendien nog exact kon vertellen in welke winkel het werd gekocht.
Ik heb dat altijd redelijk straf gevonden.
Oud 10 augustus 2015, 13:20   #1544
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ken wel een kleuterjuf die merkkledij kon herkennen op 1OO meter afstand en bovendien nog exact kon vertellen in welke winkel het werd gekocht.
Ik heb dat altijd redelijk straf gevonden.
je snapt echt niet waar ik het over heb hé?

ik zeg trouwens niet dat elke kleuterjuf een groter EQ zal hebben dan elke burgerlijk ingenieur. ik zeg gewoon dat het voor hun job belangrijker is dan voor de job van een burgerlijk ingenieur.
Oud 10 augustus 2015, 13:27   #1545
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad.We betalen kleuterjuffen schandalig veel en masters in de wiskunde schandalig weinig. Communisme binnen het onderwijs.
We ondervinden het met regelmaat, rekenen is niet onze sterkste kant, net zoals boerenlogica ver naar de achtergrond werd verdreven.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2015, 13:27   #1546
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

ik zeg trouwens niet dat elke kleuterjuf een groter EQ zal hebben dan elke burgerlijk ingenieur. ik zeg gewoon dat het voor hun job belangrijker is dan voor de job van een burgerlijk ingenieur.

Er zijn kleuterleidsters met een laag EQ maar er is geen enkele burgerlijk ingenieur met een laag IQ.

Laatst gewijzigd door Pericles : 10 augustus 2015 om 13:28.
Oud 10 augustus 2015, 13:37   #1547
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn kleuterleidsters met een laag EQ maar er is geen enkele burgerlijk ingenieur met een laag IQ.
dat betwijfel ik, bij beiden.

maar ik ken wel burgerlijk ingenieurs die wsl zeer goed examens kunnen afleggen, maar in feite gewoon zo dom zijn als het achterste van een paard. Met hun diploma geraken ze wel aan een job maar in die job geraken ze niet verder dan het niveau waar ze zijn binnen geraakt of gaan er zelf op achteruit.
Oud 10 augustus 2015, 13:50   #1548
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

maar ik ken wel burgerlijk ingenieurs die wsl zeer goed examens kunnen afleggen, maar in feite gewoon zo dom zijn als het achterste van een paard. Met hun diploma geraken ze wel aan een job maar in die job geraken ze niet verder dan het niveau waar ze zijn binnen geraakt of gaan er zelf op achteruit.
Echt waar ?
Oud 10 augustus 2015, 14:29   #1549
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Doet me denken aan een waar gebeurd verhaal, een ingenieur kwam eens op het geniale idee om transportkosten te verlagen door alle vrachtwagens hoger te maken. Het valt niet te ontkennen maar je zou heel de wereld moeten veranderen omdat de maat niet past, ticketje bijhouden dus. Overigens alle respect voor ingenieurs, ze zijn niet allemaal zo dom, gelukkig maar.

Laatst gewijzigd door tandem : 10 augustus 2015 om 14:31.
Oud 10 augustus 2015, 14:39   #1550
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hebben we een grotere welstand dan de Nederlanders en draait onze economie beter dan de Nederlandse ?
Nee.
Waarom dan nog een onderwijs dat dubbel zo duur is ?
Begin je niet alles op een hoopje te gooien?
Onderwijs is slechts één variabele in het welvaartsniveau.

Citaat:
Dat zijn toch vragen die mogen gesteld worden.
Dat geldt trouwens niet alleen voor het onderwijs maar voor de ganse werking van de staat.
Kostprijs t.o.v. Nederland : dubbel zo groot, meerwaarde : O
Natuurlijk kan het efficiënter.
Maar de instapleeftijd van kleuteronderwijs verhogen naar 4 jaar is geen goed idee.
En een vervangend inkomen voor de thuisblijvende ouder zoals het VB dat ziet al helemaal niet.
Oud 10 augustus 2015, 14:40   #1551
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Die "dalende spiraal" is een al te zwarte voorstelling van de resultaten.

Voor wie voorbij de slogans wil kijken:

http://www.pisa.ugent.be/uploads/ass...20PISA2012.pdf
Alhoewel dat ge het moet zoeken (in het originele PISA rapport wordt veel meer aandacht besteed aan de evolutie met de voorgaande jaren) staat het er wel in :

"Hoewel
de score voor wiskundige geletterdheid in Vlaanderen opnieuw
tot de internationale top behoort, zien we
in vergelijking met
2003 (score 553), in 2012 een significante daling (score
531)"

Voor wiskunde waren we in 2000 de absolute top, sindsdien is er elke nieuwe test een achteruitgang, en hebben verschillende landen ons al voorbijgestoken.
Trouwens de commentaar van toenmalig minister Smet toen hij het rapport onder ogen kreeg was wel duidelijk: "de goeden worden slechter, maar de slechten worden nog slechter".
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2015, 14:46   #1552
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij internationale vergelijkingen scoort Vlaanderen slechts marginaal beter dan Nederland (zie bijdragen andere leden van dit forum) en de zeer licht betere score verantwoordt zeker niet de dubbele kostprijs van ons onderwijs.
Er is ook zoiets als de wet op de dalende meeropbrengsten en het Pareto-optimum.
Je kan dat opzoeken als je daar meer wil over weten.
Vanaf een bepaald punt levert een bijkomende investering niets meer op of verlaagt ze de welstand van anderen.
Als je dat toepast op het onderwijs wil dat zeggen dat men dus beter investeert in de leerlingen of studenten die slecht of middelmatig scoren.
In deze groep is tenslotte met gelijke investeringen in tijd en geld, meer vooruitgang te boeken op het gebied van 'scores' dan de kinderen die +90% halen in het ASO.

Lijkt je dat niet tegenstrijdig?
Oud 10 augustus 2015, 14:53   #1553
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Begin je niet alles op een hoopje te gooien? Onderwijs is slechts één variabele in het welvaartsniveau. Natuurlijk kan het efficiënter. Maar de instapleeftijd van kleuteronderwijs verhogen naar 4 jaar is geen goed idee. En een vervangend inkomen voor de thuisblijvende ouder zoals het VB dat ziet al helemaal niet.
Steunt het VB dan ook het basisinkomen?
Oud 10 augustus 2015, 14:55   #1554
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Steunt het VB dan ook het basisinkomen?
Als je kweekt en het vuur in de haard aan de gang houdt.
Oud 10 augustus 2015, 14:58   #1555
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Als je dat toepast op het onderwijs wil dat zeggen dat men dus beter investeert in de leerlingen of studenten die slecht of middelmatig scoren.
In deze groep is tenslotte met gelijke investeringen in tijd en geld, meer vooruitgang te boeken op het gebied van 'scores' dan de kinderen die +90% halen in het ASO.

Lijkt je dat niet tegenstrijdig?
Dat is dan wel hetgeen men de laatste jaren heeft toegepast. Maar het resultaat was dat de goeden slechter werden (want dan misschien wel min of meer de bedoeling was), maar dat de slechten nog slechter werden.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2015, 15:02   #1556
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Dat is dan wel hetgeen men de laatste jaren heeft toegepast. Maar het resultaat was dat de goeden slechter werden (want dan misschien wel min of meer de bedoeling was), maar dat de slechten nog slechter werden.
Met de wet van de diminishing returns in de hand, wil Pericles die weg verder vervolgen.

Ik begrijp dat wel. Volgens Swyngedouw zitten de meeste laaggeschoolde kiezers bij het VB en de Sp.a geconcentreerd.
Oud 10 augustus 2015, 15:17   #1557
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:

Dat denkt u dan verkeerd.
Een burgerlijk ingenieur moet kunnen samenwerken met anderen anders loopt het verkeerd af.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2015, 15:24   #1558
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:

En u kent die ?
U kent er geen een!
Burgerlijk ingenieur wordt je niet door enkel goed van buiten te kunnen leren.
En of een kleuterjuf zoveel emotionele intelligentie nodig heeft om met kleutertjes te kunnen omgaan durf ik zwaar te betwijfelen. Als dat het geval zou zijn, dan waren het beslist geen kleuterjuffen.
Oud 10 augustus 2015, 15:27   #1559
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Doet me denken aan een waar gebeurd verhaal, een ingenieur kwam eens op het geniale idee om transportkosten te verlagen door alle vrachtwagens hoger te maken. Het valt niet te ontkennen maar je zou heel de wereld moeten veranderen omdat de maat niet past, ticketje bijhouden dus. Overigens alle respect voor ingenieurs, ze zijn niet allemaal zo dom, gelukkig maar.
Dat doet me denken aan de manager met een hoog EQ die vroeg of het niet mogelijk was om alle commentaar uit de broncode te verwijderen omdat de executables te groot dreigden te worden.

Laatst gewijzigd door stuyckp : 10 augustus 2015 om 15:27.
Oud 10 augustus 2015, 15:29   #1560
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Dat doet me denken aan de manager met een hoog EQ die vroeg of het niet mogelijk was om alle commentaar uit de broncode te verwijderen omdat de executables te groot dreigden te worden.
Hier snap ik niet veel van, was dat dezelfde die bredere computerschermen wou omdat hij veel winst verwachtte?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be