Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2015, 08:36   #2241
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Maar vooral al die zogezegd nooit in het zwart werkende werknemers. Ge kent ze wel de facteur, de werkman, de leraar enz. die na zijn gewone job vloerkes gaat leggen of schilderen en ene beetje metselen. Allemaal ingeschreven als zelfstandige in bijberoep, dus in orde met de overheid. Kwestie van als ze ooit controle krijgen. Natuurlijk is hun jaarlijkse omzet altijd toevallig lager dan het bedrag* vanaf wanneer ze BTW-aangifte moeten doen.

*
bron: http://www.belastingdienst.nl/wps/wc...verplichtingen

In bijberoep is de sociale zekerheid berekend op het werkelijk (aangegeven) inkomen. Dus dat vormt ook al geen probleem.

Maar er daar zijn ook de zelfstandigen in hoofdberoep bij die van hun vroeger verdiende spaarcenten leven. Die hun zaak niet kunnen stopzetten vanwege vroeger aangegane verbintenissen. Hoeveel landbouwers zouden in dat geval zijn? Leningen die enkel kunnen terugbetaald worden indien het bedrijf door blijft gaan. Zelfs als dat is zonder winst of zelfs met een klein verlies voor de zelfstandige bedrijfsleider. Een werknemer die zonder werk komt te zitten door economische omstandigheden gaat doppen of elders werken. Voor sommige zelfstandigen is dat onmogelijk vanwege zware investeringen op lange termijn.

de risico's van het vak.
Allemaal ingeschreven Ik heb in mijn hele leven nog geen zwartwerker tegengekomen die is ingeschreven.Ze zullen er wel zijn maar ik weet ze niet te vinden.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2015, 08:39   #2242
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andrea Sanders Bekijk bericht
Met wat zou die expert rond rijden?
Even nadenken want da's geen makkelijke Een autoped ?
Oud 19 augustus 2015, 08:43   #2243
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zo heb ik het nu, 32 cent/km.
Mag de werkgever dat ook geven voor woon-werk-verplaatsing? Want dan zou het bedrag van dat belastingvrije 'extra loon' wel eens hoog kunnen oplopen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2015, 08:50   #2244
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Allemaal ingeschreven Ik heb in mijn hele leven nog geen zwartwerker tegengekomen die is ingeschreven.Ze zullen er wel zijn maar ik weet ze niet te vinden.
Er is wel meer waar gij geen weet van hebt.

Nog nooit iemand tegengekomen die ingeschreven is als zelfstandige schrijnwerker in bijberoep en jaarlijks aangifte doet van het plaatsen van 2 trappen, maar in werkelijk er nog 25 zonder factuur geplaatst heeft? Die mannen zijn namelijk de pest voor de echte zelfstandige.
Oud 19 augustus 2015, 08:55   #2245
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is wel meer waar gij geen weet van hebt.

Nog nooit iemand tegengekomen die ingeschreven is als zelfstandige schrijnwerker in bijberoep en jaarlijks aangifte doet van het plaatsen van 2 trappen, maar in werkelijk er nog 25 zonder factuur geplaatst heeft? Die mannen zijn namelijk de pest voor de echte zelfstandige.
Neen dat had ik niet gedacht.Leer hier iets bij.Ik was overtuigd dat de meeste zwartwerkers dat voor 100 % zijn (die die ik ken toch)...maar dat is blijkbaar niet zo dus.

PS ..als ik ongelijk heb of onwetend geef ik dat grif toe.
Oud 19 augustus 2015, 08:56   #2246
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De "echte" zelfstandige doet natuurlijk niets in het zwart... Proest!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2015, 09:02   #2247
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een echte zelfstandige wordt door de belastingdiensten gecontroleerd. Men gaat o.a. na of de levenswijze overeen kan komen met de aangegeven inkomsten.

Is de belastingcontroleur ooit bij u binnengestapt om te zien of uw inkomen voldoende was om die nieuwe wagen te kopen? Hebt gij ooit uw privé uitgaven (schoolgeld kinderen, aankoop kleren enz.) boekhoudkundig moeten verantwoorden. Ik denk van niet.
Oud 19 augustus 2015, 09:03   #2248
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb nog nergens zwart geld gezien, jij wel?
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2015, 09:06   #2249
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een echte zelfstandige wordt door de belastingdiensten gecontroleerd. Men gaat o.a. na of de levenswijze overeen kan komen met de aangegeven inkomsten.
Natuurlijk. Het is juist de grote kunst van menig zelfstandige om die controle te slim af te zijn. U moet echt wel weinig kennis hebben als u nu beweert dat een zelfstandige niets meer in het zwart doet of levert. Hier in de buurt ken ik meerdere zelfstandigen en zelfs grote firma's die een klant moeiteloos diensten en goederen volledig dan wel gedeeltelijk zonder BTW leveren. Natuurlijk, alleen onder "bekenden". Ik weet zelfs een firma waar diesel half om half zonder accijnzen kan worden gekocht.
Oud 19 augustus 2015, 09:07   #2250
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is de belastingcontroleur ooit bij u binnengestapt om te zien of uw inkomen voldoende was om die nieuwe wagen te kopen? Hebt gij ooit uw privé uitgaven (schoolgeld kinderen, aankoop kleren enz.) boekhoudkundig moeten verantwoorden. Ik denk van niet.
Ja, al tweemaal ben ik bij de controle van de belastingen langs geweest.
Oud 19 augustus 2015, 09:08   #2251
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk. Het is juist de grote kunst van menig zelfstandige om die controle te slim af te zijn. U moet echt wel weinig kennis hebben als u nu beweert dat een zelfstandige niets meer in het zwart doet of levert. Hier in de buurt ken ik meerdere zelfstandigen en zelfs grote firma's die een klant moeiteloos diensten en goederen volledig dan wel gedeeltelijk zonder BTW leveren. Natuurlijk, alleen onder "bekenden". Ik weet zelfs een firma waar diesel half om half zonder accijnzen kan worden gekocht.
Uiteraard is dat allemaal zo Jan, sommigen maken daar zelfs een sport van.
Oud 19 augustus 2015, 09:09   #2252
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Uiteraard is dat allemaal zo Jan, sommigen maken daar zelfs een sport van.
Nogal verbazend dat pajoske niet op de hoogte is van de nationale sport van de Belgen.
Oud 19 augustus 2015, 09:11   #2253
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Nogal verbazend dat pajoske niet op de hoogte is van de nationale sport van de Belgen.
Maar wie ga je het kwalijk nemen als het systeem dat nu eenmaal in de hand werkt? Het zal blijven duren tot je het systeem fundamenteel aanpakt.
Oud 19 augustus 2015, 09:11   #2254
pajoske

Standaard

Citaat:
Heb ik ergens beweerd dat geen enkel zelfstandige nog iets in het zwart doet? Ik heb wel beweerd dat een echte zelfstandige gecontroleerd wordt. Als ik mij een auto koop, of een appartementje aan zee, is de belastingcontroleur hier om te zien of ik dat geld wel kan hebben volgens mijn belastingaangifte. Als gij een aankoop doet die ge totaal niet kunt verantwoorden omdat ge dat geld verdient hebt met zwartwerken zal daar geen haan naar kraaien.
Oud 19 augustus 2015, 09:13   #2255
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb ik ergens beweerd dat geen enkel zelfstandige nog iets in het zwart doet? Ik heb wel beweerd dat een echte zelfstandige gecontroleerd wordt. Als ik mij een auto koop, of een appartementje aan zee, is de belastingcontroleur hier om te zien of ik dat geld wel kan hebben volgens mijn belastingaangifte. Als gij een aankoop doet die ge totaal niet kunt verantwoorden omdat ge dat geld verdient hebt met zwartwerken zal daar geen haan naar kraaien.
Welja, het is juist de kunst de controlediensten te slim af te zijn. De hulp van een goede boekhouder kan wonderen doen.
Oud 19 augustus 2015, 09:13   #2256
pajoske

Standaard

Citaat:
Ja, al tweemaal ben ik bij de controle van de belastingen langs geweest.
Zijn ze bij u thuis al komen rondneuzen om te zien wat voor meubelen ge hebt staan? *

*Officieel mag ¨hij dat niet, maar toevallig moet de controleur ff dringend (viar de privévertrekken) naar het toilet gaan....
Oud 19 augustus 2015, 09:14   #2257
pajoske

Standaard

Citaat:
Welja, het is juist de kunst de controlediensten te slim af te zijn. De hulp van een goede boekhouder kan wonderen doen.
Onderwijzers gelul.

Laatst gewijzigd door pajoske : 19 augustus 2015 om 09:14.
Oud 19 augustus 2015, 09:16   #2258
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Onderwijzers gelul.
Dat is de praktijk Pajoske, bij een controle zorg je ervoor dat de controleur iets kan vinden voor z'n rapport. De rest wordt dan niet gezien, het zijn eenvoudige verhalen.

Laatst gewijzigd door tandem : 19 augustus 2015 om 09:18.
Oud 19 augustus 2015, 09:20   #2259
coro
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Onderwijzers gelul.
Helemaal niet pajoske! Zo werkt het nu eenmaal.
coro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2015, 09:23   #2260
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Mijn vriend betaalt De péage in Frankrijk daarom altijd cash.....nooit met zijn bankkaart
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be