Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 augustus 2015, 22:21   #361
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mindset Bekijk bericht
er is misschien reden toe
Er zijn honderden redenen om constant verontwaardigd door het leven te gaan.
Als je van het bestaan van de Francophonie je ultieme bron van verontwaardiging maakt, lijkt het me niet aangewezen om in Durbuy te gaan wonen.
Of het moest zijn dat je die verontwaardiging stiekem koestert...

Laatst gewijzigd door Another Jack : 20 augustus 2015 om 22:22.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 22:32   #362
Mindset
Minister-President

Standaard

A.J.,

het thema is nu wel toevallig "Franse agressie aan de Vlaamse kust".
als dat een thema is dat M.D. aangaat, dan reageert ze toch daarop.
Zeg je dat van alle forumgangers die iets te zeggen hebben over een bepaald thema?
Jij neemt nogal makkelijk de woorden "wrok, frustratie, pure haat etc" in de mond. Ken je wel het gewicht van die woorden. Volgens mij heb je je veel als verfranste Vlaming gedragen in Franstalige milieus, als je daar je mond open doet over het thema word je uit de groep gebannen als flamingant, terwijl je gewoon objectieve feiten weergeeft.
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 22:36   #363
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
A.J.,

het thema is nu wel toevallig "Franse agressie aan de Vlaamse kust".
als dat een thema is dat M.D. aangaat, dan reageert ze toch daarop.
Zeg je dat van alle forumgangers die iets te zeggen hebben over een bepaald thema?
Jij neemt nogal makkelijk de woorden "wrok, frustratie, pure haat etc" in de mond. Ken je wel het gewicht van die woorden. Volgens mij heb je je veel als verfranste Vlaming gedragen in Franstalige milieus, als je daar je mond open doet over het thema word je uit de groep gebannen als flamingant, terwijl je gewoon objectieve feiten weergeeft.
Niet alle forumgangers stellen mij expliciete vragen zoals Marie dat deed.
Ik heb mijn mond open gedaan en haar eerlijk geantwoord.
Oud 20 augustus 2015, 22:38   #364
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het gaat er niet over dat 5 man en een paardenkop het Nederlands machtig zijn, het gaat hem om de anti-vlaamse en taalracistische houding bij het grootste deel van de Franstaligen, die Vlamingen nodig hebben voor hun centen en voor alles en nog wat. Wij Vlamingen houden al decennia het land recht, uit solidariteit. Geen enkel volk als de Vlamingen is zo solidair als de Vlamingen.
"Het grootste deel van de Franstaligen" denkt niet communautair en voelt zich prima in heel België. Ze hebben helemaal niets tegen Vlaanderen en de Vlamingen. Ze verwerpen wel het Vlaams-Nationalisme en dat is hun volste recht.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 22:38   #365
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Niet alle forumgangers stellen mij expliciete vragen zoals Marie dat deed.
Ik heb mijn mond open gedaan en haar eerlijk geantwoord.
wat kan je ertegen hebben dat iemand diepgaand in een thema opgaat
Oud 20 augustus 2015, 22:45   #366
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
"Het grootste deel van de Franstaligen" denkt niet communautair en voelt zich prima in heel België. Ze hebben helemaal niets tegen Vlaanderen en de Vlamingen. Ze verwerpen wel het Vlaams-Nationalisme en dat is hun volste recht.
prima in heel België, tot ze eens met iemand te maken hebben die geen Frans praat zeker.
Draai gewoon de rollen om. Vlamingen gaan zich eens gedragen in Wallonië of Brussel zoals Franstaligen dat doen in Vlaanderen: zich taalonkundig of taalonwillig gedragen. Heel je leven zo rondlopen, dat kan toch geen verrijking zijn en je moet je toch een complete lul vinden. Enfin, da's wat ik ervan vind.
Vlaams-nationalisme is geen vies woord. Franstaligen hebben een ander soort nationalisme: civiel staatsnationalisme. Beiden nationalisme, het ene Vlaamse territoriumgebonden nationalisme (één volk, één grondgebied), het ander persoonlijkheidspricipieel nationalisme: de mindere past zich aan jou aan. Dat laatste noem ik arrogantie. Je hoeft geen Vlaams-nationalist te zijn om dit in te zien. De slecht connotatie die Franstaligen aan nationalisme geven is uit puur politiek opportunisme.
Zo goed voelt een Franstalige niet in zijn vel, zoals gezegd, als hij al eens Nederlands moet spreken staat ie te schudden en te beven. Waar gaan Franstaligen op skivakantie? Naar Frankrijk, omdat ze daar geen andere taak, vb Duits (Oostenrijk, Zwitserland) of Italiaans (Zwitserland, Italië) moeten spreken. Van kortzichtigheid gesproken.
Oud 20 augustus 2015, 22:46   #367
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
wat kan je ertegen hebben dat iemand diepgaand in een thema opgaat
Dat heel het verhaal niet verteld wordt.
Verontwaardiging komt nooit zomaar uit de lucht gevallen.
Ik vind de oorsprong van die verontwaardiging nooit in die berichten.
Oud 20 augustus 2015, 22:48   #368
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dat heel het verhaal niet verteld wordt.
Verontwaardiging komt nooit zomaar uit de lucht gevallen.
Ik vind de oorsprong van die verontwaardiging nooit in die berichten.
hoe weet je nu van iemand anders of zijn/haar verhaal helemaal verteld wordt? Da's een beetje een rare uitleg om eruit te geraken
Oud 20 augustus 2015, 22:51   #369
Mindset
Minister-President

Standaard

hoe voelt een franstalige zich echt in een gezelschap van een groep Vlamingen. Hij is volledig van zijn melk. Verstaat geen reet van wat er wordt verteld gewoon. De Vlamingen hebben dan nog het misplaatst fatsoen van Frans te spreken om die franstalige zich op zijn gemak te stellen. Hoe moet die Franstalige zich dan voelen vraag ik mij af? Prima, zoals Everytime zegt?
Oud 20 augustus 2015, 22:54   #370
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
hoe weet je nu van iemand anders of zijn/haar verhaal helemaal verteld wordt? Da's een beetje een rare uitleg om eruit te geraken
Als alle vragen beantwoord zijn.
Oud 20 augustus 2015, 23:09   #371
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
prima in heel België, tot ze eens met iemand te maken hebben die geen Frans praat zeker.
Draai gewoon de rollen om. Vlamingen gaan zich eens gedragen in Wallonië of Brussel zoals Franstaligen dat doen in Vlaanderen: zich taalonkundig of taalonwillig gedragen. Heel je leven zo rondlopen, dat kan toch geen verrijking zijn en je moet je toch een complete lul vinden. Enfin, da's wat ik ervan vind.
Vlaams-nationalisme is geen vies woord. Franstaligen hebben een ander soort nationalisme: civiel staatsnationalisme. Beiden nationalisme, het ene Vlaamse territoriumgebonden nationalisme (één volk, één grondgebied), het ander persoonlijkheidspricipieel nationalisme: de mindere past zich aan jou aan. Dat laatste noem ik arrogantie. Je hoeft geen Vlaams-nationalist te zijn om dit in te zien. De slecht connotatie die Franstaligen aan nationalisme geven is uit puur politiek opportunisme.
Zo goed voelt een Franstalige niet in zijn vel, zoals gezegd, als hij al eens Nederlands moet spreken staat ie te schudden en te beven. Waar gaan Franstaligen op skivakantie? Naar Frankrijk, omdat ze daar geen andere taak, vb Duits (Oostenrijk, Zwitserland) of Italiaans (Zwitserland, Italië) moeten spreken. Van kortzichtigheid gesproken.
Het zijn stereotypes. Meer en meer Franstaligen doen inspanningen en spreken Nederlands. Meer en meer Franstaligen verhuizen naar Vlaanderen, zetten hun kinderen in Vlaamse scholen en passen zich zeer vlug aan. Talloze Franstaligen pendelen ook elke dag van Brussel of Wallonië om naar Vlaanderen te komen werken. En over de vakantieoorden, is dit ook een stereotype. We zijn in 2015 : tijden zijn veranderd.
Oud 20 augustus 2015, 23:30   #372
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
hoe voelt een franstalige zich echt in een gezelschap van een groep Vlamingen. Hij is volledig van zijn melk. Verstaat geen reet van wat er wordt verteld gewoon. De Vlamingen hebben dan nog het misplaatst fatsoen van Frans te spreken om die franstalige zich op zijn gemak te stellen. Hoe moet die Franstalige zich dan voelen vraag ik mij af? Prima, zoals Everytime zegt?
Kleine anecdote van enkele jaren geleden en het betreft ergens de Vlaamse Kust aangezien het in Blankenberge gebeurde. Er zijn opnames van "Tien Om Te Zien" en K3 repeteert hun hit van toen : "Kuma He". Naast ons staan twee jonge meisjes - typisch "K3-leeftijd", 7 of 8 jaar oud volgens mij - die meezingen en meedansen. Geen probleem ermee : het zijn kindjes. De repetities van K3 zijn afgelopen. Wat hoor ik dan? Die twee jonge meisjes spreken onder elkaar...................maar niet in het Nederlands. Jawel, in het Frans. Ik nader die meisjes toe en begint met hen in het Nederlands te spreken :

"Jullie zijn fans van K3?"
"Ja, we zijn grote fans van K3!"
"Maar hoe kent u K3? Ze zijn toch niet zo bekend in Franstalig België?"
"Ah ja, maar we wonen in Vlaanderen en we gaan naar een Vlaamse school."

Daarmee was alles gezegd. TOTZ is van geen belang in het verhaal, K3 is van geen belang in het verhaal. Wat u wel hebt, is een situatie die niet uniek is. Meer en meer Franstaligen die naar Vlaanderen komen wonen, die hun kinderen in Vlaamse scholen zetten. Hun kinderen spreken zeer vlug Nederlands, passen zich zeer vlug aan, spelen met hun Vlaamse vrienden. Ze zullen groeien net als iedereen. Op 7 of 8 jaar oud zijn ze al tweetalig. Natuurlijk zijn ze kindjes en is hun kennis van het Nederlands niet hetzelfde als een kennis die volwassenen hebben maar ze spraken al heel goed Nederlands voor hun leeftijd en wees er maar zeker van dat die kennis met de tijd zal groeien. Een keer al hun studies afgelopen, is het zelfs mogelijk dat ze bazen van een bedrijf in Vlaanderen worden of dat ze hoge funkties hebben. En dat is ook de toekomst. Alleen in stereotypes denken en denken dat alle Franstaligen eentalig zijn, is totaal verkeerd.

Dus, om uw vraag te beantwoorden, Franstaligen kunnen zich zeer prima met een groep Nederlandstaligen voelen en ze kunnen met hen in het Nederlands spreken.

Laatst gewijzigd door Everytime : 20 augustus 2015 om 23:33.
Oud 20 augustus 2015, 23:38   #373
Drukazz
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Kleine anecdote van enkele jaren geleden en het betreft ergens de Vlaamse Kust aangezien het in Blankenberge gebeurde. Er zijn opnames van "Tien Om Te Zien" en K3 repeteert hun hit van toen : "Kuma He". Naast ons staan twee jonge meisjes - typisch "K3-leeftijd", 7 of 8 jaar oud volgens mij - die meezingen en meedansen. Geen probleem ermee : het zijn kindjes. De repetities van K3 zijn afgelopen. Wat hoor ik dan? Die twee jonge meisjes spreken onder elkaar...................maar niet in het Nederlands. Jawel, in het Frans. Ik nader die meisjes toe en begint met hen in het Nederlands te spreken :

"Jullie zijn fans van K3?"
"Ja, we zijn grote fans van K3!"
"Maar hoe kent u K3? Ze zijn toch niet zo bekend in Franstalig België?"
"Ah ja, maar we wonen in Vlaanderen en we gaan naar een Vlaamse school."

Daarmee was alles gezegd. TOTZ is van geen belang in het verhaal, K3 is van geen belang in het verhaal. Wat u wel hebt, is een situatie die niet uniek is. Meer en meer Franstaligen die naar Vlaanderen komen wonen, die hun kinderen in Vlaamse scholen zetten. Hun kinderen spreken zeer vlug Nederlands, passen zich zeer vlug aan, spelen met hun Vlaamse vrienden. Ze zullen groeien net als iedereen. Op 7 of 8 jaar oud zijn ze al tweetalig. Natuurlijk zijn ze kindjes en is hun kennis van het Nederlands niet hetzelfde als een kennis die volwassenen hebben maar ze spraken al heel goed Nederlands voor hun leeftijd en wees er maar zeker van dat die kennis met de tijd zal groeien. Een keer al hun studies afgelopen, is het zelfs mogelijk dat ze bazen van een bedrijf in Vlaanderen worden of dat ze hoge funkties hebben. En dat is ook de toekomst. Alleen in stereotypes denken en denken dat alle Franstaligen eentalig zijn, is totaal verkeerd.

Dus, om uw vraag te beantwoorden, Franstaligen kunnen zich zeer prima met een groep Nederlandstaligen voelen en ze kunnen met hen in het Nederlands spreken.
Bs'd

En waarom komen zoveel franstaligen in Vlaanderen wonen?
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 23:45   #374
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Bs'd

Niet ingaan op die nonsens.
Everytime kent maar een liedje: de Franstaligen zijn goed, de flaminganten niet.
En vooral België is for ever.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 23:51   #375
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Bs'd

Uit liefde voor de regio, of ze denken dat dit ideaal is om hun Nederlands te versterken en dat is inderdaad zo. Wil u uw kennis van een taal versterken, is het ideaal naar de regio of het land te verhuizen waar ze die taal spreken. Het is de ideaalste taalbad, nog beter dan avondcursussen.
Oud 20 augustus 2015, 23:52   #376
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Niet ingaan op die nonsens.
Everytime kent maar een liedje: de Franstaligen zijn goed, de flaminganten niet.
En vooral België is for ever.
Waar heb ik dat beweerd?
Oud 21 augustus 2015, 00:02   #377
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Waar heb ik dat beweerd?
Everytime kent maar een liedje: de Franstaligen zijn goed, de flaminganten niet. En vooral België is for ever.
Dat heeft ie ongeveer 22.768 keer beweerd.

Laatst gewijzigd door fcal : 21 augustus 2015 om 00:03.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2015, 07:04   #378
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En hebben de Vlamingen dan ook niet het volste recht ,
die Franstaligen te"verwerpen" die weigeren Nederlands te leren
als ze zich in Vlaanderen vestigen.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2015, 08:36   #379
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit liefde voor de regio, of ze denken dat dit ideaal is om hun Nederlands te versterken en dat is inderdaad zo. Wil u uw kennis van een taal versterken, is het ideaal naar de regio of het land te verhuizen waar ze die taal spreken. Het is de ideaalste taalbad, nog beter dan avondcursussen.
Jij hebt echt geen voeling met de realiteit. Maar je bedoelde eigenlijk uit liefde voor de vlaamse voorzieningen hé?

Een franstalige collega van mij is met haar familie verhuisd naar Vlaanderen "omdat alles er gewoon beter georganiseerd is". Haar kinderen gaan net over de taalgrens naar een franstalige school en zij is dan ook verbaasd dat ik verbaasd ben dat zij zelfs haar kinderen de taal niet wil laten leren van de regio waar zij in wonen. "Dat is voor niks nodig".
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2015, 09:17   #380
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
En hebben de Vlamingen dan ook niet het volste recht ,
die Franstaligen te"verwerpen" die weigeren Nederlands te leren
als ze zich in Vlaanderen vestigen.
En hebben andere Vlamingen dan niet het recht zich geen reet aan te trekken van welke taal een ander spreekt? Als zij zich in Vlaanderen vestigen en weigeren van Nederlands te leren, dan is dat hun probleem. Niet dat van mij.

Laatst gewijzigd door SMI94 : 21 augustus 2015 om 09:18.
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be