![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#301 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Overigens maakt hij wel een onderscheid tussen het wetenschappelijke en analyserende verstand en de eenheid begrijpende Rede (filosofisch denken of wijsbegeerte) die veel dieper gaat. Citaat:
Citaat:
Dus tot denken te komen, wat zich dan geopenbaard heeft in de mens. Citaat:
|
||||
|
|
|
|
|
#302 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik denk dat het verstand zich pas kan openbaren door middel van het WOORD, waardoor het zelf metafysisch wordt. Citaat:
Dat is het vele weten. Toch is de veelheid niet essentieel, maar het WOORD waardoor het denken zich openbaart. Dat denken is eerst nog gewoon alledaags en dan komt daarna het denken dat dieper gaat en het leven wil verklaren. Juist omdat het denken zelf daarvan de oplossing in zich draagt en dat is het denken als begrijpen. Maar omdat dat nog te moeilijk is komt eerst het geloof, dat is het denken als voorstelling, als Idee. Die ideeën kunnen juist zijn, maar nog niet logisch worden verklaard. Citaat:
De woorden zijn abstracties, abstracties van de concrete zintuiglijke waargenomen werkelijkheid. Citaat:
Dus eerst komt het gevoel en dan het denken. Citaat:
Geen probleem. Maar dat is dan de natuurlijke visie. In wezen is het andersom dat het denken zelf de grondslag is van het gevoel. Het heeft zijn eigen logica, zijn eigen verklaring en is zelfstandig en het gevoelsleven is daarbij bijzaak op de tweede plaats. Dat is namelijk de vorm van het onbewuste, de nacht, de duisternis. En niet de nacht en de duisternis zijn de waarheid, maar de dag en het licht. En het ontbreekt de mensheid niet aan gevoel, maar aan goed denken, zoals geopenbaard in Hegel en mijn atoomtheorie. En het gevoelsleven heeft er volgens mij nog steeds weinig van gemaakt. Tenzij het een geestelijk gevoel is uit het denken. Het denken zelf baart het gevoel. Dan is dan de andere kant van jouw visie. Kunst is om ook die kant te begrijpen, voor jou dan: te voelen. |
|||||
|
|
|
|
|
#303 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En uit dat denken ontwikkelt zich door het denken zelf weer nieuw denken, waarbij dan in de tweede plaats de zintuiglijke waarneming een grote rol speelt, met name bij de natuurwetenschappen. Dit dan om nieuwe ontdekkingen te doen. En pas in de derde plaats komt het gevoel om de hoek kijken als intuïtie, dat is het midden tussen het onbewuste gevoel en het denken. Maar dan is er al heel veel aan vooraf gegaan. Het is dan een hulpmiddel om van een denkprobleem de oplossing te vinden. Maar de ware oplossing van een nieuwe vinding ligt in de logica van het denken zelf, waarin het wordt bewezen waar te zijn. Dan ook in de waarneming: het proefondervindelijk bewijs. Maar het gevoel bewijst helemaal niks, hoe spijtig dat ook is. Wel speelt het gevoel een grote rol in de kunst, want of je iets mooi vindt of niet, dat is een kwestie van gevoel. Ook wordt in de kunst veel nagedacht, maar dan komt op de tweede plaats en is ondergeschikt. |
|
|
|
|
|
|
#304 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Een migratievogel die zonder compas, zonder uitwendige begeleidingsnota honderden km ver vliegt. Laten we (hypothetisch en hilarisch) bij hem een verstandelijk gen inplanten zodat die vogel zogezegd wijs is geworden. Wat denk je dat er gebeurt? Ik heb het ook aan mijn man gevraagd en mijn man, die heel erg terre �* terre is; wat zei hij? Hewel die vogel gaat geen migraties meer uitvoeren van honderden km, hij gaat zich aanpassen aan de veranderende omstandigheden op de ene of andere plaats en hij zal zo overleven en goed gedijen... Maar die vogel gaat ook de mogelijkheid verliezen om honderden km ver te vliegen zonder kompas en een paar eeuwen later gaat hij alleen al het idee dat dat zou kunnen als zuiver hekserij van de hand wijzen... Duidelijk antwoord op je vraag? |
|
|
|
|
|
|
#305 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Een voortdurende uitwisseling van intellect en gevoel. ik hou niet van jouw interpretatie dat het denken het gevoel baart; voor mij was het weten van het gevoel en dus het gevoel zelf er altijd, maar moet ik mij, ook geestelijk meer en meer ontplooien om erbij te kunnen... Zo zie ik het en voor mij zijn het geen windeieren... Laatst gewijzigd door marie daenen : 23 augustus 2015 om 15:09. |
||
|
|
|
|
|
#306 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Bovendien beweerde je iets over onbekende vermogens waarover de mens alreeds moet beschikken en niet over bekende vermogens die de mens heeft verloren. Dus al zou je redenering over trekvogels bewezen kunnen worden dan bewijst dat het verlies van vermogens en niet het verwerven van vermogens. Je verhaaltje slaat de plank dus totaal mis. Je bent een onverbeterlijke positivist met een grenzeloze fantasie. Als er een gen van logica bestaat dan is het bij jou niet actief geworden. |
|
|
|
|
|
|
#307 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Enfin, ik zal mijn eigen weg wel gaan en ik kan alleen maar zeggen dat hij tot nu niet onvruchtbaar is en/of was... Alles hangt natuurlijk af vanuit welk referentiekader je je leven beschouwd... Laatst gewijzigd door marie daenen : 23 augustus 2015 om 22:06. |
|
|
|
|
|
|
#308 | |
|
Banneling
|
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=TQjU5rWkShk I just gotta beat this clock, fuck this clock I'mma let them eat this watch! |
|
|
|
|
|
|
#309 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Wees jezelf, je zegt daar iets.... Weet jij hoe hard ik vecht tegen mijn genen en er nog dagelijks mee geconfronteerd word? Is het mogelijk tegen je genetica te vechten? Ik kan acties ondernemen die ik voorheen niet mogelijk achtte, en me later berouwen dat ik dat niet wil zijn. Maar toch knaagt die bal in mij tot op een punt dat mijn rem wegvalt en dingen eruit geflapt worden die ik niet zo bedoel.... is it geneticly? Laatst gewijzigd door Peche : 24 augustus 2015 om 06:54. |
|
|
|
|
|
|
#310 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Johannes 1:5 En het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen. Wat ook wel daaruit blijkt dat ik jouw visie gemakkelijk kan begrijpen en ook erken, maar jij die van mij blijkbaar niet. Citaat:
Citaat:
Juist de uitwisseling van denken en gevoel impliceert dan niet alleen het gevoel het denken baart maar ook omgekeerd het denken het gevoel (niet baart, maar schept). Citaat:
Maar het gevoel heeft zijn ware en hogere grondslag in het denken die het gevoel verklaart, dat daaruit tevoorschijn treedt. Dus wil je je ook geestelijk ontplooien dan zou het goed zijn speciaal dit te kunnen begrijpen. Citaat:
Maar mijn denken wel en dat is mijn atoomtheorie. Laatst gewijzigd door harriechristus : 24 augustus 2015 om 09:39. |
|||||
|
|
|
|
|
#311 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#312 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Als de ziel onder spanning staat kunnen er neigingen tevoorschijn komen die de bezitter daarvan verbaasd kunnen doen staan. Aldus worden er geheimen geopenbaard, die niet altijd zo leuk behoeven te zijn. Maar ze zitten er wel. Oppassen dus. Voor je een moord begaat. |
||
|
|
|
|
|
#313 | |||||
|
Banneling
|
Citaat:
Geen schepper zonder schepping en zij kunnen geen één van de twee zonder elkaar. Je kunt zeggen dat de schepper vooraf ging, als er, met het oog op de eeuwigheid al iets vooraf kan gaan... Maar de schepper heeft zijn schepping nodig om zichzelf te zien en zichzelf te begrijpen. Dus geen licht zonder duisternis. Citaat:
Wat ik ontken is de heersende gedachte dat het verstand boven het gevoel uitsteekt en er baas over is; dat is hetzelfde als het licht prioritair te zien boven de duisternis..., terwijl beide een éénheid vormen met volstrekte evenwaardigheid van zijn delen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
|
|
|
|
|
#314 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#315 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Maar mijn ego neemt de overhand en ik spring niet meer in een de-neutralizer. Tot grote spijt van velen. Maar het is groter dan mezelf geworden. En al dat kwade in mij hou ik niet meer op. Ik laat letterlijk alles los. Ik kan niet op tegen dit met die combinatie van genen. Alles wat verteert is kak ik eruit en voedt het metgeen rotzooi meer. |
|
|
|
|
|
|
#316 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#317 |
|
Banneling
|
Ik vind het nochtans behoorlijk walgelijk
Maar we groeien maar naar het licht dat we kunnen zien he ... |
|
|
|
|
|
#318 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
"Noem eens een aantal van die 'echte mogelijkheden van de mensen waar we niets van weten'. Of geef toe dat je maar wat zit te zwetsen. Laatst gewijzigd door Piero : 24 augustus 2015 om 13:32. |
|
|
|
|
|
|
#319 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#320 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Het is allemaal alternatief en ik ben geen adept ervan, en volg het zeker niet op de voet en ga mijn eigen weg, maar steeds weer vang ik berichten op die bevestigen wat mijn eigen weg mij leert. Er is veel meer mogelijk dan wat de officiële wetenschappen denken of uitgeven voor wat de enige realiteit zou zijn; wij moeten alleen maar durven onze innerlijke krachten te ontdekken en eens gevonden te versterken... Wat ik in mijn eigen leven, zonder ophefmakende feiten, maar met diep ingrijpende kleine veranderingen doe. En alles kan verklaard worden, er is niets abnormaals mee gemoeid, maar het verandert blijvend wel heel wat... |
|
|
|
|