Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 augustus 2015, 22:16   #1061
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Het is misschien vrij normaal dat Franstaligen zo racistisch denken over Vlaanderen, maar toch zeker niet dat ze het zo openlijk zeggen.
Vlamingen zoals u zien alles in het slecht. Als ik ergens anders een draad over de 75-ste verjaardag van Will Tura open, denkt u onmiddellijk dat ik met Nederlandstalige muziek lach terwijl dit helemaal niet het geval is. Voor u haten alle Franstaligen Vlaanderen : stop eens met uw delirium!

Laatst gewijzigd door Everytime : 27 augustus 2015 om 22:17.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2015, 22:18   #1062
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ben jij dan van oordeel dat iemand die een permaban kreeg moet toegelaten worden via een dubbelnick ? Is dat jouw invulling van de term 'verdraagzaam' ?
Oh, ik zie mij niet als een agent om de controle over de echtheid of de dubbelnickheid van de deelnemersnamen uit te oefenen
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2015, 22:20   #1063
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Oh, ik zie mij niet als een agent om de controle over de echtheid of de dubbelnickheid van de deelnemersnamen uit te oefenen
Dat is niet nodig.
Daarvoor hebben we hier moderatie.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2015, 22:22   #1064
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dat is niet nodig.
Daarvoor hebben we hier moderatie.
Waarop Pandareus zich beroept??? Behoort Panareus dus tot de moderatie???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2015, 22:23   #1065
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Waarop Pandareus zich beroept??? Behoort Panareus dus tot de moderatie???

Het wordt wat vermoeiend...
Oud 27 augustus 2015, 22:23   #1066
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
We zijn in 2015. We moeten eens stoppen met die zevers van toen die niets meer betekenen.
2015 of enkele eeuwen geleden, een luttel verschil in de geschiedenis van de menselijke beschaving

als die "zever van toen" heden 2015 niets meer betekent, waarom wordt ik als Nederlandstalige in Vlaanderen vaak niet in het Nederlands bediend? Waarom wordt men als Nederlandstalige in Brussel nog steeds systematisch achtergesteld? Waarom kijken franskiljons anno 2015 nog steeds naar op Vlamingen?

Het is "zevers van toen" zolang het de francofonie goed uitkomt.
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2015, 22:24   #1067
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Hierin verschillen wij in de grootste mate van mening : ik vind dat een vertaling er zelden of nooit in slaagt om de fijnere nuances van woordenkunst weer te geven.
Lees toch eens wat ik schrijf... "... een goede vertaling brengt een mens al heel ver." Ik beweer niet dat je alle gelaagdheid, alle nuances, alle woordspelingen... in een vertaling kan meenemen. Wel dat een goede vertaling al een heel mooie blik op het origineel biedt.

Gelukkig maar. Of anders hadden we geen toegang tot de grote Russische schrijvers bijvoorbeeld. Of was het onmogelijk iets te lezen van een groot man als Kavafis. En kon ik nog minder genieten van de oudere Scandinavische literatuur.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2015, 22:25   #1068
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:

Het wordt wat vermoeiend...
Als je mentaal of lichamelijk moe of vermoeid bent Jack, dan moet je gaan slapen. Sorry, dan is het aangeraden wat te gaan rusten.
Oud 27 augustus 2015, 22:26   #1069
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hierin verschillen wij in de grootste mate van mening : ik vind dat een vertaling er zelden of nooit in slaagt om de fijnere nuances van woordenkunst weer te geven. En ik vind evenzeer dat jongeren uit een klein en dus beperkt taalgebied aangespoord moeten worden om zich van de grotere Europese cultuurtalen af te sluiten.
"Evenmin" bedoelt u misschien?

In deze ben ik akkoord met Jan. De tijd die men besteedt aan de studie van de taal om een cultuur te kunnen appreciëren kan de grote massa beter besteden aan de cultuur zelf, ook al mist men wat nuances door de vertaling.

Daarbij zal de Spanjaard argumenteren dat het Spaans een belangrijkere cultuurtaal is dan het Frans. Het is in ieder geval een wijdverbreidere taal met uitstekende literatuur. En wat dient de Griek of de Italiaan te zeggen? Dat men noodzakelijkerwijze Latijns of Grieks dient te studeren vooraleer men Rome of Griekse filosofie kan appreciëren? Dat zou vrij onzinnig zijn, tenzij voor een paar experten die zich daarop willen toeleggen tot in de details.

Voor Europa is het van belang naast de moedertaal van eenieder een gemeenschappelijke taal te introduceren en dat is ongetwijfeld het Engels aan het worden. Dat heeft men in Frankrijk trouwens ook begrepen gezien de uitbreiding van het aantal lesuren Engels in het onderwijs.

Van Vlaanderen blijven verwachten dat ze zich verkneukeld in het Frans lijkt me een te grote opportunuitietskost te hebben. Het aantal uren Frans in het onderwijs in Vlaanderen is te groot voor het nut dat die taal heeft. En daarbij zou het best een keuzevak zijn. Die flexibiliteit zal onze jeugd goed doen. Tegen de taalgrens kan men dan voor het Frans kiezen. In Limburg kan men dan bij voorkeur meer uren Duits kiezen. Elders meer Engels bijvoorbeeld. Dat kan alleen maar voordelen opleveren voor een Vlaanderen dat zich wil positioneren in Europa. Spijtig genoeg lopen onze beleidsmakers nog te veel met een negentiende eeuwse mentaliteit rond waarbij ze niet beseffen dat op Europees niveau de taalstrijd gestreden is ten voordele van het Engels en dat men verder dient te kijken dan de grenzen van dit artificiële land dat België heet.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 27 augustus 2015 om 22:39.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2015, 22:26   #1070
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mindset Bekijk bericht
Als je mentaal of lichamelijk moe of vermoeid bent Jack, dan moet je gaan slapen. Sorry, dan is het aangeraden wat te gaan rusten.
Bedankt voor het advies.
Oud 27 augustus 2015, 22:26   #1071
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ik vind evenzeer dat jongeren uit een klein en dus beperkt taalgebied niet aangespoord moeten worden om zich van de grotere Europese cultuurtalen af te sluiten.
Niemand heeft dit hier dan ook geponeerd.
Oud 27 augustus 2015, 22:26   #1072
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Lees toch eens wat ik schrijf... "... een goede vertaling brengt een mens al heel ver." Ik beweer niet dat je alle gelaagdheid, alle nuances, alle woordspelingen... in een vertaling kan meenemen. Wel dat een goede vertaling al een heel mooie blik op het origineel biedt.

Gelukkig maar. Of anders hadden we geen toegang tot de grote Russische schrijvers bijvoorbeeld. Of was het onmogelijk iets te lezen van een groot man als Kavafis. En kon ik nog minder genieten van de oudere Scandinavische literatuur.
maar als je Franstaligen boeken of films laat vertalen, oppassen..

SOLANGE DU DA BIST wordt SOLANGE, TU ES L�*

tot zover de gelaagdheid
Oud 27 augustus 2015, 22:30   #1073
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:
En Français: "on baisse le pantalon"
Vandaar... Fransen vinden het absurd dat je je broek zou laten zakken...
Wiens broek zou je anders laten zakken?
het kan wel in principe
Oud 27 augustus 2015, 22:31   #1074
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mindset Bekijk bericht
Emotioneel? Nee.
stand up comedy ! Yes !
Citaat:
wel gedreven,
Klopt, al zou ik eerder denken aan 'hysterisch'
Citaat:
goed geïnformeerd,
pardon ? ze zegt zelf dat ze geen enkele van de media volgt, ze leest de 'lezersberichten' op knack.be en daar stopt het bij.
Citaat:
belezen,
als je de rubriek 'lezersreacties' kunt weerhouden om over iemands belezenheid te menen kunnen oordelen is letterlijk alles mogelijk. Dan heb je zelfs geen standaarden of normen nodig. Lees dan telefoonboeken of de catalogus van Trois Suisses.
Citaat:
overtuigend,
Ik merk dat jij idd haar fan bent...
Citaat:
standvastig,
http://www.ruralmissouri.org/Images/...ug07/burro.jpg

Citaat:
genuanceerd
,

Citaat:
en neemt een duidelijk standpunt in dat ze goed formuleert, en ad rem en to the point.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 27 augustus 2015 om 22:33.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2015, 22:32   #1075
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van Vlaanderen blijven verwachten dat ze zich verkneukeld in het Frans lijkt me een te grote opportunuitietskost te hebben. Het aantal uren Frans in het onderwijs in Vlaanderen is te groot voor het nut dat die taal heeft. En daarbij zou het best een keuzevak zijn. Die flexibiliteit zal onze jeugd goed doen. Tegen de taalgrens kan men dan voor het Frans kiezen. In Limburg kan men dan bij voorkeur meer uren Duits kiezen. Elders meer Engels bijvoorbeeld. Dat kan alleen maar voordelen opleveren voor een Vlaanderen dat zich wil positioneren in Europa. Spijtig genoeg lopen onze beleidsmakers nog te veel met een negentiende eeuwse mentaliteit rond waarbij ze niet beseffen dat op Europees niveau de taalstrijd gestreden is ten voordele van het Engels en dat men verder dient te kijken dan de grenzen van dit artificiële land dat België heet.
Eigenlijk had men gewoon de keuzevrijheid moeten behouden die indertijd ingevoerd werd in het VSO. Vanaf het eerste middelbaar kon je kiezen tussen Frans of Engels als eerste taal.
Oud 27 augustus 2015, 22:33   #1076
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:

ik denk dat in de francofone wereld men heel vaak de brontekst niet goed doorheeft, vandaar de soms belachelijke vertalingen. Waarschijnlijk kan hetzelfde gezegd worden van nogal wat vertalers behorende tot de groep van "grotere cultuurtalen".
Oud 27 augustus 2015, 22:33   #1077
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Vlamingen zoals u zien alles in het slecht. Als ik ergens anders een draad over de 75-ste verjaardag van Will Tura open, denkt u onmiddellijk dat ik met Nederlandstalige muziek lach terwijl dit helemaal niet het geval is. Voor u haten alle Franstaligen Vlaanderen : stop eens met uw delirium!
U kan toch begrijpen dat de racistische opmerkingen van Gipsy achterdocht oproepen. Zeker als er geen Franstalige is die er zich van distantieert.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2015, 22:35   #1078
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
U kan toch begrijpen dat de racistische opmerkingen van Gipsy achterdocht oproepen. Zeker als er geen Franstalige is die er zich van distantieert.
Als ik me moet distantieren van alle Vlaamse racistische opmerkingen die ik hier dagelijks, dan kom ik slaap tekort...

Laatst gewijzigd door Another Jack : 27 augustus 2015 om 22:37.
Oud 27 augustus 2015, 22:37   #1079
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
stand up comedy ! Yes !

Klopt, al zou ik eerder denken aan 'hysterisch'

pardon ? ze zegt zelf dat ze geen enkele van de media volgt, ze leest de 'lezersberichten' op knack.be en daar stopt het bij.

als je de rubriek 'lezersreacties' kunt weerhouden om over iemands belezenheid te menen kunnen oordelen is letterlijk alles mogelijk. Dan heb je zelfs geen standaarden of normen nodig. Lees dan telefoonboeken of de catalogus van Trois Suisses.

Ik merk dat jij idd haar fan bent...

http://www.ruralmissouri.org/Images/...ug07/burro.jpg

,

tja, elk zijn mening hé Pandareus, een mens mag verschillen van mening, gelukkig.
als je zo uitgebreid ingaat op een mening van een forumlid over een ander forumlid, dan ben je heel geïntrigeerd door deze persoon.
Maar op de vrouw spelen ipv op de inhoud is niet netjes. En ik heb wel door dat de inhoud je onbehaaglijk maakt als franskiljon.
Oud 27 augustus 2015, 22:37   #1080
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U bent qua verwerven van (cultuur)kennis kennelijk veel sneller tevreden dan ik.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be