Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 augustus 2015, 23:12   #1121
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Het is al jaren geleden dat ik nog een gedubde film gezien heb. Ik weiger het bijna principieel. Een boek zal ik dan wel in vertaling lezen, afhankelijk van mijn kennis van de taal.

Echter, anderstalige films gedubd kijken en tegelijkertijd zich beklagen dat mensen de eigen literatuur niet in de originele taal zouden lezen...daar kan ik moeilijk inkomen, tenzij dat ik zou uitgaan van misplaatste, maar daarom niet zeldzaam voorkomende, superioriteitsgevoelens ten aanzien van de eigen taal.
Gedubde films brengen je nooit in contact met vreemde talen. Mensen die voortdurend zulke films voorgeschoteld krijgen, zullen zich ook minder vlug een vreemde taal eigen maken.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2015, 23:14   #1122
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bijgevolg kan ik weldegelijk in contact treden met Franse cultuur zonder daarom de taal te beheersen. De waarde van vertalingen.

Hebt u ondertussen al een antwoord bedacht op mijn vraag op welke wijze de Vlaamse jeugd eigenlijk nog in contact komt met de Franse taal?
Via liedjes, via de radio : Ik heb al Franse muziek op Vlaamse radios gehoord. En dat gaat van Maitre Gims op MNM naar France Gall op Joe FM : beiden al gehoord.

Soms mixen ze ook het Frans en het Nederlands :

https://www.youtube.com/watch?v=YBa6_L3NrBs

https://www.youtube.com/watch?v=vUEFPshY1cg

Laatst gewijzigd door Everytime : 27 augustus 2015 om 23:20.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2015, 23:15   #1123
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Pardon? En wat ben ik dan? Een Inuit?
Franstaligen die een woordje Nederlands spreken kunnen volgens Belgische nationalisten onmogelijk bestaan, dus net als ik bent u onbestaande, mijnheer.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2015, 23:17   #1124
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mindset Bekijk bericht
Hoe de RTBF Vlaanderen jarenlang diaboliseert is hallucinant gewoon. De politici doen daar duchtig aan mee. Nu, ik maak ook wel een verschil tussen de gewone mensen en de politici.
Ik word regelmatig nageroepen "sale flameng" op plaatsen waar ik het waag Nederlands te spreken. En dit alleen al omdat ik Nederlands spreek. Ik vang ook geregeld gesprekken op, op openbaar vervoer, in restaurants, etc, en ik hoor genoeg hoe het met de mentaliteit van Franstaligen gesteld is. Uiteraard geldt dit gelukkig niet voor de hele Franstalige gemeenschap, dat heb ik niet gezegd. Maar het ergst is het gesteld in Brussel, bij het kunstmatig samengesteld zootje van ex-Vlamingen en noordafrikanen
Mensen die zoiets roepen, zijn onnozelaars en vertegenwoordigen helemaal niet de hele gemeenschap.
Oud 27 augustus 2015, 23:23   #1125
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Via liedjes, via de radio : Ik heb al Franse muziek op Vlaamse radios gehoord. En dat gaat van Maitre Gims op MNM naar France Gall op Joe FM : beiden al gehoord.

Soms mixen ze ook het Frans en het Nederlands :

https://www.youtube.com/watch?v=YBa6_L3NrBs

https://www.youtube.com/watch?v=vUEFPshY1cg
Hoe zit het met Nederlandstalige liedjes op de Franstalige radiozenders, Everytime? Wees eens eerlijk.
Oud 27 augustus 2015, 23:25   #1126
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Mensen die zoiets roepen, zijn onnozelaars en vertegenwoordigen helemaal niet de hele gemeenschap.
Waarom kom je dan altijd af met die twee man en een paardenkop die ooit in een ver verleden: "Waalse ratten, rol uw matten" riepen, Everytime?

Laatst gewijzigd door Spitting Image : 27 augustus 2015 om 23:27.
Oud 27 augustus 2015, 23:27   #1127
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Franstaligen die een woordje Nederlands spreken kunnen volgens Belgische nationalisten onmogelijk bestaan, dus net als ik bent u onbestaande, mijnheer.
Voor Belgische nationalisten waarschijnlijk wel. Ik als Vlaams-nationalist waardeer dat ten zeerste, zelfs al ga ik met hen vaak niet akkoord.
Oud 28 augustus 2015, 00:11   #1128
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Voor Belgische nationalisten waarschijnlijk wel. Ik als Vlaams-nationalist waardeer dat ten zeerste, zelfs al ga ik met hen vaak niet akkoord.
Oei, de Belgische gevoeligheden….

Vooreerst, ik neem dankbaar nota van uw waardering, mijnheer.

Maar vervolgens zal ik ongetwijfeld één en ander verbrodden door dit woordje uitleg bij mijn stelling : in mijn visie zijn Vlaams-nationalisten "Belgen", net zoals degenen die wij op dit forum als Belgicisten omschrijven ; ergo, dat zijn voor mij allemaal Belgische nationalisten.

Wil mij geloven als ik zeg dat ik bij één en ander geen enkele bijbedoeling koester, en dat de omschrijving “Belg” in mijn visie geenszins pejoratief is : voor mij is iemand met de Belgische nationaliteit eenvoudigweg een Belg.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp dan ook niet dat de meeste Vlaams-nationalisten op dit forum kennelijk een afkeer hebben van als “Belg” omschreven te worden. Dat men de Belgische nationaliteit bezit en derhalve Belg is belet toch helemaal niet dat men een overtuigde Vlaming of dito Waal of Brusselaar kan zijn ?

Laatst gewijzigd door Gwylan : 28 augustus 2015 om 00:14.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2015, 01:20   #1129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Meer algemeen : mag ik er u aan herinneren dat de Franse taal één van uw landstalen is ? Is het dan zo onlogisch dat ik van mening ben dat uw jongeren die taal dienen aan te leren, net zoals ik van mening ben dat de Belgische Franstalige jongeren het Nederlands dienen aan te leren ?
Uw visie op de Franse taal kadert dus in een bepaalde visie op staat en volk. Het lijkt er dus op dat u talenkennis wilt inschakelen in een politiek project.

In mijn visie is het belangrijk dat er een zekere vrijheid bestaat om een eigen keuze te maken in de rangorde vreemde talen. Ik ben dan ook al altijd voorstander geweest van de verruiming die indertijd werd ingevoerd in de begindagen van het VSO: de keuzemogelijkheid om Frans dan wel Engels als eerste vreemde taal te volgen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2015, 01:24   #1130
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw vraag kan ik zeer makkelijk beantwoorden : ik heb geen enkel idee van de wijze waarop de Vlaamse jeugd nog in contact komt met de Franse taal. U bent veel beter geplaatst dan ik om op die vraag een antwoord te geven.
Wel, buiten school komen de meeste Vlaamse jongeren in hun gewone dagdagelijks leven bijzonder weinig in contact met de Franse taal. Hun muziek is hoofdzakelijk Engelstalige, net als veel van de films die ze bekijken. Je kan hen dan ook moeilijk kwalijk nemen dat ze weinig voeling hebben met het taalvak Frans.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 28 augustus 2015 om 01:25.
Oud 28 augustus 2015, 01:26   #1131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stelt niets voor op de totaliteit van de muziek die jongeren boeit.
Oud 28 augustus 2015, 01:28   #1132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar vervolgens zal ik ongetwijfeld één en ander verbrodden door dit woordje uitleg bij mijn stelling : in mijn visie zijn Vlaams-nationalisten "Belgen", net zoals degenen die wij op dit forum als Belgicisten omschrijven ; ergo, dat zijn voor mij allemaal Belgische nationalisten.
O ja, een beetje zoals Turks-nationalisten alle Koerden omschrijven als "Bergturken", nietwaar?! Of zoals in de tijd van Franco Catalanen niet bestonden en iedereen in het land Spanjaard was...

U verwijst naar een vrij totalitair denken, al beseft u het waarschijnlijk niet.
Oud 28 augustus 2015, 01:31   #1133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp dan ook niet dat de meeste Vlaams-nationalisten op dit forum kennelijk een afkeer hebben van als “Belg” omschreven te worden. Dat men de Belgische nationaliteit bezit en derhalve Belg is belet toch helemaal niet dat men een overtuigde Vlaming of dito Waal of Brusselaar kan zijn ?
Als Vlaming voel ik mij ook niet verbonden met de Belgische staat, net zoals er ook Catalanen en Schotten zijn die het huidig staatsverband niet genegen zijn waarin ze leven.

Wat is er daar zo moeilijk aan?
Oud 28 augustus 2015, 01:32   #1134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wil mij geloven als ik zeg dat ik bij één en ander geen enkele bijbedoeling koester, en dat de omschrijving “Belg” in mijn visie geenszins pejoratief is : voor mij is iemand met de Belgische nationaliteit eenvoudigweg een Belg.
Belg-zijn gaat voor u dus niet verder dan het bezitten van een Belgische identiteitskaart?!
Oud 28 augustus 2015, 04:33   #1135
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Belg-zijn gaat voor u dus niet verder dan het bezitten van een Belgische identiteitskaart?!
UI-TER-AARD !!!
Of, wat brengt het Belg-zijn dan anders meer bij aan deze wereld behalve een misplaatst imaginair superioriteitsgevoel.

"Tout cela ne nous rendra pas le Congo, nespa."
(En hetzelfde geldt voor de vlaamstalige 'b-kes' maar het mag uiteraard een beetje minder en kleiner zijn.)

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 28 augustus 2015 om 04:46.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2015, 05:29   #1136
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, buiten school komen de meeste Vlaamse jongeren in hun gewone dagdagelijks leven bijzonder weinig in contact met de Franse taal. Hun muziek is hoofdzakelijk Engelstalige, net als veel van de films die ze bekijken. Je kan hen dan ook moeilijk kwalijk nemen dat ze weinig voeling hebben met het taalvak Frans.
+ natuurlijk omdat 'gemakkelijk' door de lokale genen meer en meer werd geabsorbeerd.
Luiheid is een beter woord voor gemakkelijk he.
Uw zg. reden is pure onzin, vlaamstalig onderwijzersniveau onwaardig, ne vous en déplaise.
"In hun gewone dagdagelijks leven niet met de Franse taal in contact komen" zegt genoeg over de kerktorenmentaliteit van Lamme Goedzak. Dat in een land, een voorschoot groot, maar... met drie nationale talen.
Surrealisme uit vlaamse klei.
Oud 28 augustus 2015, 08:59   #1137
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
U had meer pech kunnen hebben en in boerenhol Vlaanderen geboren te worden zoals ik. Maar mijn vader was een Parisien die met een Vlaamse is getrouwd. Gelukkig waren ze beiden er over akkoord dat dit hier een boerenhol is en heb ik mijn studies volledig in het Frans gedaan. Ik mag er niet aan denken dat ik hier in een boerenlullen school mijn opleiding zou gekregen hebben.
Mja, je bent aan een ware ramp ontsnapt. Of moet ik veronderstellen dat je nog in dat boerenhol woont? Neen, toch? Wellicht woon je in "Bruxelles, Région Capitale"?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2015, 09:02   #1138
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oei, de Belgische gevoeligheden….

Vooreerst, ik neem dankbaar nota van uw waardering, mijnheer.

Ik deel uw visie.
Oud 28 augustus 2015, 09:03   #1139
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Bs'd

Wat doe je dan op een Vlaams forum?
Dat mogen wij, pummels zijnde, dan interpreteren als een geste van welwillendheid tegenover het achterop gebleven gedeelte van "le peuple belge".
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2015, 09:04   #1140
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik laat uw alles/niets conclusies voor uw rekening, mijnheer.

Uw vraag kan ik zeer makkelijk beantwoorden : ik heb geen enkel idee van de wijze waarop de Vlaamse jeugd nog in contact komt met de Franse taal. U bent veel beter geplaatst dan ik om op die vraag een antwoord te geven.

Meer algemeen : mag ik er u aan herinneren dat de Franse taal één van uw landstalen is ? Is het dan zo onlogisch dat ik van mening ben dat uw jongeren die taal dienen aan te leren, net zoals ik van mening ben dat de Belgische Franstalige jongeren het Nederlands dienen aan te leren ?
Het is de logica zelf!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be