Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 9 september 2015, 22:19   #401
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Tja kaars en bril helpen duidelijk deze uil niet verder.

En Tesla heeft momenteel pakweg 4500€ verlies op iedere verkochte auto.

Ziet gij niet dat ze een illusie aan het verkopen zijn i.p.v auto's?
Elon Musk kan dat financieren. Denk er maar aan als ge uw internaankopen doet met Paypal.

Anyway, hij wilt een markt creeeren: zonder autos geen laadpalen.

En het argument dat garages overkop gaan door electrische wagens: zelfde zever als toen 100 jaar geleden men schrik had dat de paardenstallen falliet gingen door de auto....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2015, 22:23   #402
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zelfs de meest actuele benzine en diesel motor zijn slechte prestatie-leveranciers: ze produceren meer warmte dan kracht om vooruit te geraken;
de "omweg" via elektriciteit is bijna weggewerkt, als men alles in rekening neemt.

Alles in rekening nemen is ook de recuperatie bij het remmen en bij overproductie tegenover het niet ideale toerental ...

Het zal nog heeeeel lang duren eer de grote diesels van camions aan vervanging toe zijn, maar voor heel wat personenwagens, met specifiek gebruik vooral in stad of korte afstand, is zeer nabij. Nieuwe technologie die het verdient om ondersteund te worden.

.
Met uitzondering van de verbrandingskamer produceert een wagen nog niet zo bijster veel warmte hoor.
Oud 9 september 2015, 22:40   #403
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelfs de meest actuele benzine en diesel motor zijn slechte prestatie-leveranciers: ze produceren meer warmte dan kracht om vooruit te geraken;
de "omweg" via elektriciteit is bijna weggewerkt, als men alles in rekening neemt.

Alles in rekening nemen is ook de recuperatie bij het remmen en bij overproductie tegenover het niet ideale toerental ...

Het zal nog heeeeel lang duren eer de grote diesels van camions aan vervanging toe zijn, maar voor heel wat personenwagens, met specifiek gebruik vooral in stad of korte afstand, is zeer nabij. Nieuwe technologie die het verdient om ondersteund te worden.

.
Met uitzondering van de verbrandingskamer produceert een wagen nog niet zo bijster veel warmte hoor.
Oud 9 september 2015, 22:47   #404
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Tesla
kan dat financieren. Denk er maar aan als ge uw internaankopen doet met Paypal.

En het argument dat garages overkop gaan door electrische wagens: zelfde zever als toen 100 jaar geleden men schrik had dat de paardenstallen falliet gingen door de auto....
Neen.
Tesla is op zoek naar geld.
Ze werken met verlies en kunnen nougabollen financieren met eigen middelen.

En garage gaan daarmee overkop.
Waar zou jij als dealer nog geld verdienen aan deze wagens?
Vergeet niet dat een dealer met pakweg 10 tot werknemers niet rond komen met peanuts.

En veel paardenstallen zie ik toch niet eerlijk gezegd.

Laatst gewijzigd door Mambo : 9 september 2015 om 22:57.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2015, 00:02   #405
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Elon Musk kan dat financieren. Denk er maar aan als ge uw internaankopen doet met Paypal.

2

Bovendien bouwt Tesla momenteel (meestal op kosten van de US- belastingbetaler die daarvoor werk heeft) de grootste autofabriek ter wereld, speciaal voor een massaproductie van E-auto´s om zo de productieprijs met 20 % ? te verminderen voor een basismodel met wslk 350 km praktische reikwijdte.
Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Gigafactory_1

Tesla expects that Gigafactory 1 will reduce the production cost for their Electric vehicle battery and Powerwall packs by 30%. Its projected capacity for 2020 is 35 GWh/year of cells as well as 50 GWh/year of battery packs.[8] To achieve this the factory would employ approximately 6,500 people and supply 500,000 Tesla cars per year
In afzienbare tijd gaan we luxueze E-auto´s meemaken met een reikwijdte tot 800 km # dixit Elon Musk (voor diegene die een grote én dure accu willen betalen), maar wedden dat er hier dan nog zagers zijn die dat niet genoeg vinden want hun dikke luxe-diesel kan wel 1400 km op een tank rijden ?

#
Citaat:
http://www.autoexpress.co.uk/tesla/8...lonies-on-mars

How far will a battery-powered car be able to go?

It will be possible to have a 500-mile range car. In fact we could do it quite soon, but it would increase the price. Over time you could expect to have that kind of range.
Alweer een Mercedes S rijder die zijn dikke benz inruilde tegen een Tesla S:
https://www.impulse.de/leben/10-laen...n/2051580.html

Maarja iedereen wacht op de "Europese Tesla Fighter" met een reikwijdte van/tot 600 km, Audi met een bak van + 100 k en minimum 80 kWh accupack tegen 2018 ?
Een Audi SUV model tegen de Tesla Model X en een Audi Q8 Sportback tegen Tesla Model S:
http://ecomento.tv/2014/01/30/audis-...te-bestaetigt/

waarom gaat Audi dan toch zulke E-bakken maken @Mambo ? Om hun dealers af te bouwen ?

Laatst gewijzigd door Micele : 10 september 2015 om 00:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2015, 07:29   #406
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

ech moeilijk kan zo'n tesla figher maken niet zijn ?

Je moet gewoon eens out of de box denken:
als een auto op de autostrade 5liter verbruikt, verbruikt aan 40% rendement , dan verbruikt hij in luchtweerstand 20kWh/100km aan 130km/u of 26kWh...
Het is voldoende dat er een motortje inzit met generator van 26kWpiek, of met wat headroom een 30kW motortje. In feite als een 2liter 200pk tovert, heb je dus genog met een 0.3liter... Dus pak nu een een-cilinder 0.5liter motor dan heb je off the shelf componenten, hang daar dat generatorke aan, maak die motor met de modernste technieken 60% efficient (dat kan , studenten kunnen het) dan kom je uit op een auto met een elektromotor die 200pk op de wielen zet, en voor bij te tanken zijn motortje doet aanslaan die met een 40liter tank goed is voor 2000km range....

Als je Tesla helemaal wil fighten, maak je een europese standaard, en koppel je die wagen aan het net in de garage. Je gelooft het niet maar die garage link zorgt voor het extra. Uw auto wordt de netwerk backup in uw garage. Nu Tesla denkt daar ook aan, dat benk ik zeker, waarom zouden ze anders die powerwall ontwikelen.

Nu heb je nog een derde optie die Tesla dan niet aan kan tippen. Je zet die auto onder een carport, linkt hem met zijn neus aan het net (je rijdt zoals in een carwash in een koppelingssysteem) en je krijgt drie dingen: stroom - warm water - aardgaskoppeling( energie tanken)
De wagen wordt nu wel ineens een ander product
- de wagen uw WKK, de restwarmte van de wagen kun je opsparen en dumpen in uw verwarming. In feite betaal je gemakkelijk een paar duizend euro voor een verwarming. Die zit dan in uw wagen. Een WKK kost gemakkelijk 10K, dus diezelfde motor zit dan in uw wagen...

- de wagen uw groenestroomgenerator: als je stroom nodig hebt op het net, doe je de wagen via het intelligente netwerk werken... en verkoop je stroom aan een goeie piek prijs op het net. Dus terwijl hij stilstaat verdien je geld. Amazing hé

- de wagen uw backup, als het netwerk bvb zomers piekt in zonneenergie, sla je die energie op in uw batterij. Dus de overschotten komen via het intelligente netwerk extra goedkoop in uw batterij...

er kunn
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2015, 09:07   #407
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ech moeilijk kan zo'n tesla figher maken niet zijn ?

Je moet gewoon eens out of de box denken:
als een auto op de autostrade 5liter verbruikt, verbruikt aan 40% rendement , dan verbruikt hij in luchtweerstand 20kWh/100km aan 130km/u of 26kWh...
Het is voldoende dat er een motortje inzit met generator van 26kWpiek, of met wat headroom een 30kW motortje. In feite als een 2liter 200pk tovert, heb je dus genog met een 0.3liter... Dus pak nu een een-cilinder 0.5liter motor dan heb je off the shelf componenten, hang daar dat generatorke aan, maak die motor met de modernste technieken 60% efficient (dat kan , studenten kunnen het) dan kom je uit op een auto met een elektromotor die 200pk op de wielen zet, en voor bij te tanken zijn motortje doet aanslaan die met een 40liter tank goed is voor 2000km range....

Als je Tesla helemaal wil fighten, maak je een europese standaard, en koppel je die wagen aan het net in de garage. Je gelooft het niet maar die garage link zorgt voor het extra. Uw auto wordt de netwerk backup in uw garage. Nu Tesla denkt daar ook aan, dat benk ik zeker, waarom zouden ze anders die powerwall ontwikelen.

Nu heb je nog een derde optie die Tesla dan niet aan kan tippen. Je zet die auto onder een carport, linkt hem met zijn neus aan het net (je rijdt zoals in een carwash in een koppelingssysteem) en je krijgt drie dingen: stroom - warm water - aardgaskoppeling( energie tanken)
De wagen wordt nu wel ineens een ander product
- de wagen uw WKK, de restwarmte van de wagen kun je opsparen en dumpen in uw verwarming. In feite betaal je gemakkelijk een paar duizend euro voor een verwarming. Die zit dan in uw wagen. Een WKK kost gemakkelijk 10K, dus diezelfde motor zit dan in uw wagen...

- de wagen uw groenestroomgenerator: als je stroom nodig hebt op het net, doe je de wagen via het intelligente netwerk werken... en verkoop je stroom aan een goeie piek prijs op het net. Dus terwijl hij stilstaat verdien je geld. Amazing hé

- de wagen uw backup, als het netwerk bvb zomers piekt in zonneenergie, sla je die energie op in uw batterij. Dus de overschotten komen via het intelligente netwerk extra goedkoop in uw batterij...
Het zal niet lang duren vooraleer die E-auto markt echt gaat doorbreken, in bepaalde landen (Noorwegen) is het namelijk al een feit.

Zoals Tavek al schreef, eerst voldoende betaalbare E-wagens die ook de doorsnee-Belg -die gezondheidsbewust denkt- overtuigd en dan zullen de zware laadpalen wel in massa volgen. Ik zie zoveel geparkeerde auto´s in parkeergebouwen en -garages die daar urenlang tot een halve dag staan, awel die kunnen ondertussen ook bijgeladen worden. Vbn in een deftige stad /shopping center/... zijn er al, maar te weinig. Bekijk de foto´s op de Nissan Leaf website waar de relatief zware Chademo-laadpalen (50 kW) staan, ook die worden soms door Tesla-auto´s gebruikt.

Nu dat Kia met de Soul EV ook op de E-markt komt (en redelijk goed verkoopt) beginnen die ook al met zeer zware -extra- DC-laadpalen; ik lees een netwerk van extra 233 Laadstations met x- laadpalen �* 100 kWh, wat het totaal op 373 Kia-charging stations zou brengen:
Hoeveel laadpalen gemiddeld per laadstation staat er niet bij (bij Tesla is het in de regel 6 �* 9 laadpalen per supercharger-station)

Citaat:
http://insideevs.com/kia-installs-fi...argers-europe/

Kia announced that it’s powering ahead with the fastest EV chargers in Europe. The automaker recently installed two 100 kW chargers at is European headquarters in Frankfurt.

This fastest EV chargers in Europe is not exactly true as Tesla has 120/135 kW in Europe, however we must admit that the 100 kW for CHAdeMO itself is the highest level ever implemented to date.

It’s promising to see that the CHAdeMO Alliance is upping the power. 100 kW compared to the more common 50 kW brings charging time of Kia Soul EV from empty to 80% from 33 to 25 minutes. Battery pack is 27 kWh.

This is not the only infrastructure project from Kia, as in Europe Kia launched a special program for AC and DC charging points:

“Following the installation of the new 100 kW DC chargers at the brand’s European headquarters, Kia plans to roll out a network of 233 charging stations across its Soul EV retailers and national sales organisations’ headquarters in Europe. This is in addition to the existing network of 140 EV charging stations already installed at various Kia distributors and dealers, giving consumers access to a total of 373 Kia charging stations. This is part of a wider plan from Kia to install a robust charging network around the world, as the Soul EV is to be sold globally.”
Kia lijkt ook de strategie van Tesla te volgen en wacht niet op de overheid om initiatief te nemen, de stroom bij de Chademo-laders is natuurlijk niet gratis (zoals bij Tesla) wat helemaal niet erg is, thuis laadt men ook niet gratis bij. De Kia Soul EV kost "betaalbare" 30.000 €, maar heeft maar 27 kW of goed voor 170 ~ 200 km als men de "Vlaamse snelheidslimieten" respecteert.

Soit, die bepaalde E-auto´s zijn er al maar te weinig keuze en nog te bescheiden in accucapaciteit, ook het design dus smaak telt... "de doorsnee- Belg" kijkt de kat uit de boom en wacht op 2018-2020 en koopt zich wslk liever een Europees model, waar hij naar zijn vertrouwde garagist kan gaan. Een mens is in de regel een ... gewoontedier.

Het heeft ook lang geduurd voor de diesel echt doorbrak tussen al die mooie talrijke benzinewagens, ook de hoge prijs van de benzine - door te dure accijns - heeft natuurlijk een duw gegeven, en later gaf onze dwaze -onwetende ? - overheid nog extra CO2-subsidies onder de vorm van 3 en 15 % premies. Die schaffen ze wel af maar zijn zo dwaas ook de 30 % voor pure E-auto´s mee af te schaffen (Vlaanderen), alhoewel er amper E-wagens reden. Proficiat.

Laatst gewijzigd door Micele : 10 september 2015 om 09:23.
Oud 10 september 2015, 10:03   #408
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen.
Tesla is op zoek naar geld.
Ze werken met verlies en kunnen nougabollen financieren met eigen middelen.
Ze krijgen massas goedkope leningen van de federale overheid in de VS, en daar bovenop nog eens subsidies. Staten zoals californie zetten massaal in op e-wagens (ze weten wat klimaatsverandering is daar). De gigafactory en de goedkope e-wagen gaan de markt openbreken. Daar mikt hij op. Er zijn al veel vlootverantwoordelijken die wegens de voordelige fiscaliteit en het groene imago de Tesla van 31k euro willen.

Citaat:
En garage gaan daarmee overkop.
Waar zou jij als dealer nog geld verdienen aan deze wagens?
Vergeet niet dat een dealer met pakweg 10 tot werknemers niet rond komen met peanuts.

En veel paardenstallen zie ik toch niet eerlijk gezegd.
Tesla verdeelt haar eigen wagens, als ik me niet vergis. En waarom moet je geld verdienen aan onderhoud van een wagen ? Het lijkt mij dat een onderhoudsarme wagen net een stevig verkoopsargument is.

Wel sneu voor de garagist, maargoed, die kan dan zichzelf bij de typisten gaan zitten: jobs die niet meer nodig zijn.
Oud 10 september 2015, 10:12   #409
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze krijgen massas goedkope leningen van de federale overheid in de VS, en daar bovenop nog eens subsidies. Staten zoals californie zetten massaal in op e-wagens (ze weten wat klimaatsverandering is daar). De gigafactory en de goedkope e-wagen gaan de markt openbreken. Daar mikt hij op. Er zijn al veel vlootverantwoordelijken die wegens de voordelige fiscaliteit en het groene imago de Tesla van 31k euro willen.

Tesla verdeelt haar eigen wagens, als ik me niet vergis. En waarom moet je geld verdienen aan onderhoud van een wagen ? Het lijkt mij dat een onderhoudsarme wagen net een stevig verkoopsargument is.

Wel sneu voor de garagist, maargoed, die kan dan zichzelf bij de typisten gaan zitten: jobs die niet meer nodig zijn.
Je moet eens de rekening maken van alle kosten verbonden aan de verkoop en service van een dealer.
Gebouw, personeel, investering, etc..
Dan zal je wel snappen waarom.

Maar ik schreef het al eerder.
Dealers hebben die rekening gemaakt.
De uitkomst is dat slechts 1 op de 20 verder kan.
Oud 10 september 2015, 10:24   #410
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Je moet eens de rekening maken van alle kosten verbonden aan de verkoop en service van een dealer.
Gebouw, personeel, investering, etc..
Dan zal je wel snappen waarom.

Maar ik schreef het al eerder.
Dealers hebben die rekening gemaakt.
De uitkomst is dat slechts 1 op de 20 verder kan.
En waarom is dat een ramp ?

De dealers brengen weinig tot geen toegevoegde waarde bij aan de wagen die je koopt. Buiten een testrit aanbieden doen ze niets dat niet online kan gebeuren.
Oud 10 september 2015, 10:26   #411
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zorg toch maar dat uw koeling goed blijft functioneren, of 't zal rap gedaan zijn.

Ik ken het cijfer niet van buiten, maar een verbrandingsmotor wendt slechts x procent van de energie van de brandstof aan om de kracht te ontwikkelen; al de rest is verloren warmte.
x = 40 maximaal geloof ik me te herinneren.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2015, 10:31   #412
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waarom is dat een ramp ?

De dealers brengen weinig tot geen toegevoegde waarde bij aan de wagen die je koopt. Buiten een testrit aanbieden doen ze niets dat niet online kan gebeuren.
Als dat de toekomst is dan moet je er ook van bewust worden dat dit ingrijpende gevolgen heeft.
Bv scholing.
Wie gaat zich nog scholen als er geen werkplekken meer zijn?
Magazijnen.
Wie gaat nog investeren in toebehoren en wisselstukken?

Ik zie het online niet meteen als beter.
Tenzij je nergens nog raad, advies, techniekers enzovoort nodig hebt.
Oud 10 september 2015, 10:35   #413
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zorg toch maar dat uw koeling goed blijft functioneren, of 't zal rap gedaan zijn.

Ik ken het cijfer niet van buiten, maar een verbrandingsmotor wendt slechts x procent van de energie van de brandstof aan om de kracht te ontwikkelen; al de rest is verloren warmte.
x = 40 maximaal geloof ik me te herinneren.

.
Ja dat is zo van dat theoretisch gedoe allemaal.
Niet dat het niet juist is, maar wat ben je ermee?
Oud 10 september 2015, 10:44   #414
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Persoonlijk vind ik dat dealers wel toegevoegde waarde heeft.
Ik ben net aan het rondkijken voor een nieuwe camionette.
Online prijzen zijn de prijzen allemaal stukken hoger dan bij de dealers zelf.

Scheelt soms ettelijke duizenden €

Geef mij maar een dealer.
Oud 10 september 2015, 10:46   #415
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Het lijkt mij dat een onderhoudsarme wagen net een stevig verkoopsargument is.
Kan hier van meespreken! Ik ben in anderhalf jaar Tesla-rijden welgeteld 2 (twee) keer naar hun Service Center geweest: een eerste maal om de zomerbanden te wisselen voor winterbanden, en een tweede maal om die winterbanden terug te wisselen naar zomerbanden.

En zelfs dat had ik ook bij het bandencentrum om de hoek kunnen laten uitvoeren...

Arme garagisten van de toekomst...
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2015, 10:49   #416
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Kan hier van meespreken! Ik ben in anderhalf jaar Tesla-rijden welgeteld 2 (twee) keer naar hun Service Center geweest: een eerste maal om de zomerbanden te wisselen voor winterbanden, en een tweede maal om die winterbanden terug te wisselen naar zomerbanden.

En zelfs dat had ik ook bij het bandencentrum om de hoek kunnen laten uitvoeren...

Idd.
Oud 10 september 2015, 10:57   #417
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht

Down-scholen tot E-laadstation-onderhoudspersoneel.

Maar eerst al die gevaarlijke fossiele tankstations helpen ombouwen tesamen met inspecteurs: http://www.tankstationinstallaties.n...-her-keuringen

Naja de fossiele oldtimers zullen blijven bestaan, daar is ook wat mee te verdienen, mss nog meer...

Laatst gewijzigd door Micele : 10 september 2015 om 10:59.
Oud 10 september 2015, 11:04   #418
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

Maar eerst al die gevaarlijke fossiele tankstations helpen ombouwen tesamen met inspecteurs: http://www.tankstationinstallaties.n...-her-keuringen

Naja de fossiele oldtimers zullen blijven bestaan, daar is ook wat mee te verdienen, mss nog meer...
Ik doe zelf terug steeds vaker carrosserie werk naar oldtimers toe.
Daar zit nog een markt in.

Maar als je denkt dat techniekers en dergelijke zich gaan omscholen naar batterij wisselaar of zo?
Ben je toch wel serieus mis.

Je kan even goed aan ingenieurs vragen om achter de vuilkar te gaan lopen.
Benieuwd of je er 1 te pakken zult krijgen.
Oud 10 september 2015, 11:08   #419
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Of misschien tot elektriciteitsgenereerders?
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  1.jpg‎
Bekeken: 32
Grootte:  32,3 KB
ID: 99913  

Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2015, 11:32   #420
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik doe zelf terug steeds vaker carrosserie werk naar oldtimers toe.
Daar zit nog een markt in.

Maar als je denkt dat techniekers en dergelijke zich gaan omscholen naar batterij wisselaar of zo?
Ben je toch wel serieus mis.

Je kan even goed aan ingenieurs vragen om achter de vuilkar te gaan lopen.
Benieuwd of je er 1 te pakken zult krijgen.
Er is genoeg vraag naar bekwame techniekers. Als je aan een auto kan sleutelen (zeker de moderne wagens) dan kan je ook aan machines sleutelen.

Ik zie nog steeds niet in waarom we wagens opeens moeten maken zodat ze veel onderhoud nodig hebben.

e-wagens gaan inderdaad veel minder onderhoud nodig hebben dan verbrandingsmotoren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be