Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 10 september 2015, 11:40   #421
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
e-wagens gaan inderdaad veel minder onderhoud nodig hebben dan verbrandingsmotoren.
Het enige onderhoud dat ik mijn Tesla al gegeven heb in 50.000 km, is... het aanvullen van de ruitensproeiervloeistof! En stel je voor, ik kon dat zelfs eigenhandig doen met zo'n bidonneke blauwe vloeistof uit de Colruyt!
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2015, 11:46   #422
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is genoeg vraag naar bekwame techniekers. Als je aan een auto kan sleutelen (zeker de moderne wagens) dan kan je ook aan machines sleutelen.

Ik zie nog steeds niet in waarom we wagens opeens moeten maken zodat ze veel onderhoud nodig hebben.

e-wagens gaan inderdaad veel minder onderhoud nodig hebben dan verbrandingsmotoren.
Net zoals alles heeft iedere sector nu eenmaal zijn onkosten.
Dus als de opbrengst de investering niet meer dekt, dan is het gedaan.

En auto techniekers en machine bouwers zijn 2 heel verschillende zaken.
Niet dat er niet wat kan gesleuteld worden, maar het weeral iets gans anders.

Als technieker bij Porsche heb je allicht geen zin om aan weefmaschine van picanol te gaan sleutelen.
Om omgekeerd zal het ook niet kunnen of mogen
Oud 10 september 2015, 12:02   #423
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Net zoals alles heeft iedere sector nu eenmaal zijn onkosten.
Dus als de opbrengst de investering niet meer dekt, dan is het gedaan.

En auto techniekers en machine bouwers zijn 2 heel verschillende zaken.
Niet dat er niet wat kan gesleuteld worden, maar het weeral iets gans anders.

Als technieker bij Porsche heb je allicht geen zin om aan weefmaschine van picanol te gaan sleutelen.
Om omgekeerd zal het ook niet kunnen of mogen
Ik zie nog steeds niet in waarom we het erg moeten vinden dat autos onderhoudsvriendelijker (lees: armer) worden ? Dat is milieuvriendelijker (olievervangingen niet meer nodig), kosten efficienter, tijdswinst,...en budget dat gespendeerd kan worden aan betere wagens of andere doeleinden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2015, 12:03   #424
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Het enige onderhoud dat ik mijn Tesla al gegeven heb in 50.000 km, is... het aanvullen van de ruitensproeiervloeistof! En stel je voor, ik kon dat zelfs eigenhandig doen met zo'n bidonneke blauwe vloeistof uit de Colruyt!
Een van de redenen waarom ik het zo prachtige wagens vind. Het zijn wagens die mijn ingenieurshart sneller doen kloppen omdat ze op technisch gebied goed doordacht zijn en gewoon revolutionair zijn op bepaalde gebieden.

En kwa styling zijn ze ook niet verkeerd.

Maar zoals altijd: als je nieuw en innovatief bent, schop je tegen de schenen van de ouderen van dagen die zweren bij bekend.
Oud 10 september 2015, 12:12   #425
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Het zijn wagens die mijn ingenieurshart sneller doen kloppen
Ik kan je verzekeren: als je vanuit stilstand dat stroompedaal intrapt, dan doet hij het hart van om het even wie in de wagen sneller kloppen...
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2015, 16:31   #426
PORSCHE
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Ik kan je verzekeren: als je vanuit stilstand dat stroompedaal intrapt, dan doet hij het hart van om het even wie in de wagen sneller kloppen...
Mijn hart viel bijna stil van saaiheid Van het weekend was er een soort familiedag in een Porsche garage. Geweldig toen een klojo er met zijn P85D kwam opdraven. Na een half uur bekende hij al zelf dat het zijn grootste miskoop in zijn leven was geweest. Ik moest het beamen want heb ook ooit eens zo een koekendoos gehad

Laatst gewijzigd door PORSCHE : 10 september 2015 om 16:31.
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2015, 17:16   #427
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Een van de redenen waarom ik het zo prachtige wagens vind. Het zijn wagens die mijn ingenieurshart sneller doen kloppen omdat ze op technisch gebied goed doordacht zijn en gewoon revolutionair zijn op bepaalde gebieden.

En kwa styling zijn ze ook niet verkeerd.

Maar zoals altijd: als je nieuw en innovatief bent, schop je tegen de schenen van de ouderen van dagen die zweren bij bekend.
Op technisch gebied zijn het gewoon electro-motoren , niks nieuw , in feite al zeer oud . De treinen rijden ermee .
Op welke gebieden ze revolutionair zijn moet je me even uitleggen .
Begin nu niet over de batterijen , het verkleinen en krachtiger maken daarvan heeft nx met auto's te maken .
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2015, 18:03   #428
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Op technisch gebied zijn het gewoon electro-motoren , niks nieuw , in feite al zeer oud . De treinen rijden ermee .
Begin nu niet over de batterijen , het verkleinen en krachtiger maken daarvan heeft nx met auto's te maken .
Zo is dat.
Ik denk dat jonge harten al eens vlugger overslaan.
Oud 10 september 2015, 20:56   #429
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel zoek maar eens een motor die 95% efficiënt is
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2015, 21:02   #430
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niks "nieuw" ?

Tesla Motors heeft zijn 263 patenten vrijgegeven, je weet wat een patent betekend en welke de basiseisen voor een patent zijn ?

Citaat:
Een octrooi of patent is een exclusief (uitsluitend) recht tot het industrieel maken of verkopen van een product of anderszins het exploiteren van een uitvinding. Een octrooi kan door de rechthebbende worden gebruikt als een monopolie op een bepaald stuk techniek.

Een octrooi geeft de octrooihouder het recht om anderen te verbieden de uitvinding bedrijfsmatig toe te passen (bijvoorbeeld te vervaardigen, in te voeren, te gebruiken, in voorraad te hebben enzovoorts). Het is echter geen actieve bescherming: de octrooihouder dient zelf stappen te ondernemen als hij vermoedt dat zijn rechten worden aangetast.

Voorwaarden aan het octrooi

Alleen uitvindingen zijn octrooieerbaar. Een octrooibureau zal dus allereerst kijken of een octrooiaanvraag wel een uitvinding betreft. Ontdekkingen als zodanig zijn bijvoorbeeld geen uitvindingen.

De basiseisen voor een octrooieerbare uitvinding zijn als volgt:

De uitvinding moet nieuw zijn.
De uitvinding moet uitvinderswerkzaamheid hebben, dat wil zeggen: niet voor de hand liggen voor een "deskundige".
De uitvinding moet industrieel toepasbaar zijn.

Een uitvinding[bewerken]
Octrooien worden alleen verleend op uitvindingen. Deze eis dient ter onderscheid met andere vormen van intellectueel eigendom. Vooral wordt met de eerste bepaling onderscheid gemaakt tussen octrooi en auteursrecht (maar ook gemeenschapsmodellen, merkenrecht en dergelijke).
De vraag blijft wat een "uitvinding" nu precies is. Er is geen duidelijke definitie, al vinden de meeste deskundigen in Europa dat een uitvinding een stuk techniek moet betreffen. Sinds eind 2007 bepaalt het Europees Octrooiverdrag, en ook de Nederlandse octrooiwet, dat octrooien worden verleend "op alle gebieden van de techniek". Hiermee heeft de wetgever willen bevestigen dat alleen octrooi wordt verleend op techniek, iets wat (in Europa) al veel langer werd aangenomen, als een regel van gewoonterecht die bovendien wordt bevestigd door de taal van de wet. In de Rijksoctrooiwet 1995 blijkt dit techniek-vereiste bijvoorbeeld uit de bepaling over nieuwheid, die luidt 'Een uitvinding wordt als nieuw beschouwd, indien zij geen deel uitmaakt van de stand van de techniek'. Een puur abstract iets, zoals een foto of een stuk tekst, is geen techniek en kan dus niet met een octrooi beschermd worden.
De octrooiwet bevat een negatieve definitie: een aantal zaken wordt expliciet genoemd als geen octrooieerbare uitvinding. Zo zijn wiskundige methodes en ontdekkingen (bijvoorbeeld op natuurkundig vlak) uitgesloten. Een ontdekking is op zich nog geen uitvinding, maar kan wel de basis vormen van een uitvinding. De ontdekking dat een metaal stroom geleidt, kan worden gebruikt om een nieuwe elektriciteitsdraad uit te vinden. ...]

https://nl.wikipedia.org/wiki/Octroo...an_het_octrooi
Hieronder de link van alle 263 patenten , begin maar te lezen... LOL :
http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-P...esla+Motors%22

Searching US Patent Collection...(wat wachten)

Results of Search in US Patent Collection db for:
"Tesla Motors": 263 patents.

Mss eens interessant te kijken hoe Tesla de auto verwamt met de warmte die het accupack afgeeft, en vooral hoe Tesla die +7000 accucellen op ideale werktemperatuur houdt ondanks veranderingen van de buitentemperatuur en andere parameters. Dat alleen zullen wel enkele patenten zijn...

Dan weet je mss ook waarom het accupack zo duurzaam is en zeer weinig capaciteitsverlies heeft na pakweg 100.000 km en xxx- op- ontladingen.
Tov van het eerste accupack van de Tesla Roadster (anno 2008) is zeer wslk een enorme stap gemaakt qua duurzaamheid. Info en vergelijk hierover en alle links van de details te vinden:
https://steinbuch.wordpress.com/2015...radation-data/

Vrijgave van hun patenten: http://www.teslamotors.com/blog/all-...are-belong-you

p/c van de benaming van de eerste 50 patenten en de laatste 13 patenten:
PAT. NO. Title
1 9,103,143 Full-Text Door handle apparatus for vehicles
2 D735,660 Full-Text Electric-vehicle connector post
3 9,093,726 Full-Text Active thermal runaway mitigation system for use within a battery pack
4 9,089,726 Full-Text Passthrough firestops
5 9,083,064 Full-Text Battery pack pressure monitoring system for thermal event detection
6 9,080,352 Full-Text Controller apparatus and sensors for a vehicle door handle
7 9,079,498 Full-Text Morphing vehicle user interface
8 9,065,103 Full-Text Battery mounting and cooling system
9 9,059,481 Full-Text Non-flammable quasi-solid electrolyte and non-lithium alkali metal or alkali-ion secondary batteries containing same
10 9,046,580 Full-Text Battery thermal event detection system utilizing battery pack isolation monitoring
11 9,045,030 Full-Text System for absorbing and distributing side impact energy utilizing an integrated battery pack
12 9,043,623 Full-Text Host initiated state control of remote client in communications system
13 9,040,184 Full-Text Battery pack dehumidifier with active reactivation system
14 9,035,203 Full-Text Electrical interface interlock system
15 9,030,063 Full-Text Thermal management system for use with an integrated motor assembly
16 9,020,771 Full-Text Devices and methods for testing the energy measurement accuracy, billing accuracy, functional performance and safety of electric vehicle charging stations
17 D724,031 Full-Text Vehicle charge inlet
18 8,973,965 Full-Text Folding and stowing rear-facing vehicle seat
19 8,970,237 Full-Text Wire break detection in redundant communications
20 8,970,182 Full-Text Fast charging of battery using adjustable voltage control
21 8,970,173 Full-Text Electric vehicle battery lifetime optimization operational mode
22 8,970,147 Full-Text Traction motor controller with dissipation mode
23 8,968,949 Full-Text Method of withdrawing heat from a battery pack
24 8,965,721 Full-Text Determining battery DC impedance
25 8,963,494 Full-Text Charge rate optimization
26 8,960,781 Full-Text Single piece vehicle rocker panel
27 8,957,634 Full-Text Network as automation platform for collaborative E-car charging at the residential premises
28 8,940,446 Full-Text Solid state lithium-air based battery cell
29 8,935,053 Full-Text Power release hood latch method and system
30 8,934,999 Full-Text Robotic processing system and method
31 8,933,661 Full-Text Integrated inductive and conductive electrical charging system
32 8,932,739 Full-Text Battery pack configuration to reduce hazards associated with internal short circuits
33 8,914,260 Full-Text Method and system for creating an electric vehicle charging network
34 8,907,629 Full-Text Electric vehicle battery lifetime optimization operational mode
35 8,906,541 Full-Text Battery module with integrated thermal management system
36 8,901,885 Full-Text Low temperature fast charge
37 8,899,492 Full-Text Method of controlling system temperature to extend battery pack life
38 8,892,299 Full-Text Vehicle user interface with proximity activation
39 8,887,398 Full-Text Extruded member with altered radial fins
40 8,881,883 Full-Text Park lock for narrow transmission
41 8,875,828 Full-Text Vehicle battery pack thermal barrier
42 8,874,291 Full-Text Electricity generating suspension system for hybrid and electric automobiles
43 8,867,180 Full-Text Dynamic current protection in energy distribution systems
44 8,866,444 Full-Text Methodology for charging batteries safely
45 8,862,414 Full-Text Detection of high voltage electrolysis of coolant in a battery pack
46 8,861,337 Full-Text Robust communications in electrically noisy environments
47 8,833,499 Full-Text Integration system for a vehicle battery pack
48 8,832,998 Full-Text Sealing mechanism of automobile door
49 8,819,162 Full-Text Host communications architecture
50 8,818,624 Full-Text Adaptive soft buttons for a vehicle user interface

[51.... 250 ]

PAT. NO. Title
251 7,683,575 Full-Text Method and apparatus for identifying and disconnecting short-circuited battery cells within a battery pack
252 7,683,570 Full-Text Systems, methods, and apparatus for battery charging
253 7,671,567 Full-Text Multi-mode charging system for an electric vehicle
254 7,671,565 Full-Text Battery pack and method for protecting batteries
255 7,667,432 Full-Text Method for interconnection of battery packs and battery assembly containing interconnected battery packs
256 7,629,773 Full-Text Multi-mode charging system for an electric vehicle
257 7,629,772 Full-Text Multi-mode charging system for an electric vehicle
258 7,622,897 Full-Text Multi-mode charging system for an electric vehicle
259 7,602,145 Full-Text Method of balancing batteries
260 7,579,725 Full-Text Liquid cooled rotor assembly
261 7,489,057 Full-Text Liquid cooled rotor assembly
262 7,433,794 Full-Text Mitigation of propagation of thermal runaway in a multi-cell battery pack
263 7,404,720 Full-Text Electro mechanical connector for use in electrical applications

Voor schematische tekeningen en blokschema´s en wslk ook foto´s images aanklikken en dan verder full page...

Of voor foto´s in detail van het inwendige van een accupack of van de E-motor of andere gewoon googlen...
bvb via https://www.google.com/search?rls=co....0.R8KHz7M5eyA
dit: http://www.teslamotorsclub.com/showt...a-battery-pack

Laatst gewijzigd door Micele : 10 september 2015 om 21:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2015, 21:31   #431
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waarom kopen jullie hem dan niet?
Oud 10 september 2015, 21:40   #432
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom kopen jullie hem dan niet?
@ Bartjeuh rijdt er ene, dat heb je toch wel begrepen.

Andere zullen volgen (bij de ondertusssen zowat 1250* Tesla-rijders in BE.
(*cijfers Febiac t.e.m. 2014 en EV Sales Belgium 2015)
Een echt zeldzame auto is het ook niet meer...

Laatst gewijzigd door Micele : 10 september 2015 om 21:54.
Oud 10 september 2015, 21:50   #433
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
@ Bartjeuh rijdt er ene, dat heb je toch wel begrepen.

Andere zullen volgen.
Is de uwe al besteld?
Oud 10 september 2015, 21:59   #434
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is de uwe al besteld?
Ik moet minstens wachten tot maart 2016 voor een voorbestelling van het Model 3.
https://twitter.com/elonmusk/status/639171519197777920 tweet van CEO van 2 sep 15
Citaat:
@elonmusk $35k price, unveil in March, preorders start then.
Premiere (van prototype) wslk maart 2016 Autosalon van Genève.

Laatst gewijzigd door Micele : 10 september 2015 om 22:01.
Oud 10 september 2015, 22:06   #435
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik moet minstens wachten tot maart 2016 voor een voorbestelling van het Model 3.
https://twitter.com/elonmusk/status/639171519197777920 tweet van CEO van 2 sep 15

Premiere (van prototype) wslk maart 2016 Autosalon van Genève.
En dan koop je hem?
Oud 10 september 2015, 22:17   #436
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Wel zoek maar eens een motor die 95% efficiënt is
Die van mijn zaagmachine.
Die van mijn hogedrukspuit.
Die van mijn air les.
En nog een stuk of 50 of zo

En geloof het of geloof het niet.
Die van mijn compressor.
En het bijzondere aan die motor is dat die een ganse tijd op frietvet heeft verder gedaan.
Mijn zoon had immers zijn oud frietvet in een lege kan gedaan, en ik had dat niet gezien en er in gegoten.
En jawel, hij gaat nog altijd.
Maakte wel wat eigenaardig geluid op het laatste.

Laatst gewijzigd door Mambo : 10 september 2015 om 22:22.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2015, 22:25   #437
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Van mijn boormachine op batterijen ben ik minder content.
Rap plat en lang opladen.
Tja...batterijen?
Oud 10 september 2015, 22:25   #438
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Beetje aan trollen ja ?

Probeert zelf eens een electrocar in elkaar te steken. Kom terug als je er in slaag het comfort en de rijprestaties van een tesla te evenaren.
Oud 10 september 2015, 22:28   #439
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beetje aan trollen ja ?

Probeert zelf eens een electrocar in elkaar te steken. Kom terug als je er in slaag het comfort en de rijprestaties van een tesla te evenaren.
Ga jij ook een Tesla kopen volgend jaar?
Oud 10 september 2015, 22:32   #440
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Zo is dat.
Ik denk dat jonge harten al eens vlugger overslaan.
Blijft gij maar bij uw oude techonologie. Oude mensen en oude technologie, past goed bijeen. Een eeuw geleden was het uw type dat zwoer bij de stoommachine.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be