Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 september 2015, 10:28   #41
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dus zonder index gaan de werkgevers hun werknemers opeens MEER gaan geven ?

Maak dat de kat wijs.
We begrijpen dat je je privilege van vakbondsdélégé niet op de helling wilt zetten, maar in mijn (sic) systeem zijn vakbonden nog meer nodig dan in het jouwe (sic), met de index. Alleen niet vakbonden zoals die nu in Belgie eer partijbelangen dienen en waarvan de voorzitters zich anders gedragen dan wat ze op en voor de tribune verkondigen (notionele Rudy), maar onafhankelijke en betrouwbare vakbonden
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2015, 10:30   #42
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is aan de werkgevers om het wantrouwen dat er bestaat weg te nemen. Pas vanaf dat er vertrouwen is in het overleg, en dat op een correcte, respectvolle manier kan gebeuren (minder als het slecht gaat, meer als het goed gaat) kunnen we spreken over een afschaffing van de index.
Met de huidige vakbonden zal dat wederzijds wantrouwen blijven. Hun binding met politieke partijen maakt dat onmogelijk.
Oud 16 september 2015, 10:36   #43
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
We begrijpen dat je je privilege van vakbondsdélégé niet op de helling wilt zetten, maar in mijn (sic) systeem zijn vakbonden nog meer nodig dan in het jouwe (sic), met de index. Alleen niet vakbonden zoals die nu in Belgie eer partijbelangen dienen en waarvan de voorzitters zich anders gedragen dan wat ze op en voor de tribune verkondigen (notionele Rudy), maar onafhankelijke en betrouwbare vakbonden
Ik ben geen vakbondsdelegue.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2015, 10:42   #44
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Met de huidige vakbonden zal dat wederzijds wantrouwen blijven. Hun binding met politieke partijen maakt dat onmogelijk.
Toevallig heeft uw partij geen bindingen met de vakbonden (of het middenveld tout court).
Oud 16 september 2015, 10:43   #45
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
"andere vakbonden" = vakbonden zonder tanden bedoelt u, sector of zelfs bedrijfsafhankelijk, zodat ze de regering geen strobreed meer in de weg kunnen leggen ?
Oud 16 september 2015, 10:43   #46
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Dus zonder index gaan de werkgevers hun werknemers opeens MEER gaan geven ?

Maak dat de kat wijs.
Been there, done that. Begin dit jaar nog; zonder staking, zonder dwang, mét indexsprong en loonmatiging, uitgezonderd zij die tijdens het jaar aangetoond hebben dat (nog) niet waard te zijn.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2015, 10:49   #47
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Toevallig heeft uw partij geen bindingen met de vakbonden (of het middenveld tout court).
Ik heb geen partij. Ik stem hoogstens op een.
Verder moet je je partijgebonden vakbonden maar behouden met alle gevolgen vandien. Ik pleit dus niet voor een vakbond die met welke partij ook gelinkt is maar voor een partijonafhankelijke. Ik merk dat jij de band tussen partijen en vakbonden wel wilt behouden. Jouw missie (vanuit je partij) is dus duidelijk. Ik begrijp dat traditionele partijen vasthouden aan hun zuilen, hoor. Alleen zijn die zuilen zo niet ongebonden en totaal ongeloofwaardig als betrouwbare overlegpartner.
Maar zoals gezegd, de traditionele partijen kunnen hun zuilen niet afstoten uit eigen belang, laat staan dat ze al zouden doen in het belang van de werknemer in het algemeen.
Oud 16 september 2015, 10:54   #48
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
"andere vakbonden" = vakbonden zonder tanden bedoelt u, sector of zelfs bedrijfsafhankelijk, zodat ze de regering geen strobreed meer in de weg kunnen leggen ?
Ik merk dat je een vabond als iets positiefs (sic) ziet: in functie van puur dwars te liggen ipv de belangen van werknemers te behartigen.
Verder moeten er inderdaad loonafspraken per sector komen omdat iedere sector anders afhankelijk is van de economische situatie. Mensen die goed presteren mogen meer beloond worden dan mensen die dat niet doen. Daar heb jij natuurlijk een probleem mee. Afgunst heerst in jouw kringen.

Laatst gewijzigd door Spitting Image : 16 september 2015 om 10:55.
Oud 16 september 2015, 10:57   #49
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan wel rekenen. Zonder de index waren we nog meer achteruit gehold dan nu het geval is.
Er zijn dacht ik slechts enkele landen in de EU die een automatisch indexmechanisme hanteren zoals wij.
Volgens uw stelling moeten al die andere landen ingeboet hebben aan koopkracht?
Oud 16 september 2015, 10:59   #50
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik merk dat je een vabond als iets positiefs (sic) ziet: in functie van puur dwars te liggen ipv de belangen van werknemers te behartigen.
Verder moeten er inderdaad loonafspraken per sector komen omdat iedere sector anders afhankelijk is van de economische situatie. Mensen die goed presteren mogen meer beloond worden dan mensen die dat niet doen. Daar heb jij natuurlijk een probleem mee. Afgunst heerst in jouw kringen.
Ik haal mijn loonsverhogingen binnen op basis van evaluaties, dank u.

Echter mijn ouders en schoonouders, die niet hebben kunnen genieten van een hogere opleiding, kregen van hun werkgever niks bovenop de index, en slechte werknemers waren ze absoluut niet (in tegenstelling, net iets te loyaal en begaan met hun werk...ik was het al lang afgetrapt). Een "geste" voor een jaar zwaar overuren draaien om een project af te krijgen was een maandje gebruik van de tankkaart van het bedrijf. En de baas die dan vol van zichzelf aankondigde dat hij "goed voor zijn personeel zorgde door nu en dan iets te geven".

Tja, en men is verwonderd dat ik lid van een vakbond ben geworden.
Oud 16 september 2015, 10:59   #51
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Er zijn dacht ik slechts enkele landen in de EU die een automatisch indexmechanisme hanteren zoals wij.
Volgens uw stelling moeten al die andere landen ingeboet hebben aan koopkracht?
Dat is niet mijn stelling. Dat is de stelling van de TS.
Oud 16 september 2015, 11:12   #52
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat was de bedoeling, en velen dachten dat het een goed systeem was.
Alleen blijkt nu dat het averechts werkt.

In tijden van economische vooruitgang is het wellicht een goede zaak, ALS het aangevuld wordt - zoals bij ons het geval was - met boven op die index gerichte maatregelen ten voordele van de laagste lonen en uitkeringen.

In tijden van crisis, werkt de index averechts.

Mijn conclusie: er zijn betere mechanismen dan de automatische indexaanpassing, om de meer-welvaart te verdelen en te herverdelen.
Beter voor iedereen.
Zelfs beter voor vakbondspaardenbrillen en voor de mensen waarvoor die vakbonders doen alsof ze het doen voor die mensen.

.
Ge kunt gelijk hebben.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2015, 11:34   #53
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik haal mijn loonsverhogingen binnen op basis van evaluaties, dank u.

Echter mijn ouders en schoonouders, die niet hebben kunnen genieten van een hogere opleiding, kregen van hun werkgever niks bovenop de index, en slechte werknemers waren ze absoluut niet (in tegenstelling, net iets te loyaal en begaan met hun werk...ik was het al lang afgetrapt). Een "geste" voor een jaar zwaar overuren draaien om een project af te krijgen was een maandje gebruik van de tankkaart van het bedrijf. En de baas die dan vol van zichzelf aankondigde dat hij "goed voor zijn personeel zorgde door nu en dan iets te geven".

Tja, en men is verwonderd dat ik lid van een vakbond ben geworden.
Zijn die 'overuren' betaald? Of hebben ze gratis gewerkt? In het eerste geval hebben ze niet te klagen. In het tweede geval zijn ze goed gek en hadden ze stappen moeten ondernemen.
Verder vind ik dat naast je competenties ook de belangrijkheid van je job voor het bedrijf en de gedane inspanningen vooraf wat studie en zo aanbelangt een rol mag spelen. All animale are not equalizer en zullen het nooit worden. Dat was zelfs in de meest communistische regimes niet het geval. Integendeel daar genoten de happy few alleen van de welvaart die door de grijze massa gecreëerd werd.
Ik merk ook dat je vakbondsliefde gegroeid is uit het eigen-portemonnee-eerstprincipe. Niet dat ik daarvan verschiet, hoor! Dat is eigen aan het linkervleugeldenken. En dan maar anderen verwijten dat ze asociaal zijn. Begrijpe wie kan.
Oud 16 september 2015, 11:37   #54
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
zegt het woordje "index-sprong" jou iets?
Al zeven jaar aan één stuk?
BTW: er is nog steeds geen indexsprong geweest.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2015, 11:38   #55
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onder Maertens?
Martens devalueerde onze munt
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2015, 11:43   #56
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Zijn die 'overuren' betaald? Of hebben ze gratis gewerkt? In het eerste geval hebben ze niet te klagen. In het tweede geval zijn ze goed gek en hadden ze stappen moeten ondernemen.
Verder vind ik dat naast je competenties ook de belangrijkheid van je job voor het bedrijf en de gedane inspanningen vooraf wat studie en zo aanbelangt een rol mag spelen. All animale are not equalizer en zullen het nooit worden. Dat was zelfs in de meest communistische regimes niet het geval. Integendeel daar genoten de happy few alleen van de welvaart die door de grijze massa gecreëerd werd.
Onbetaald uiteraad, zoals veel bedienden.

Citaat:
Ik merk ook dat je vakbondsliefde gegroeid is uit het eigen-portemonnee-eerstprincipe. Niet dat ik daarvan verschiet, hoor! Dat is eigen aan het linkervleugeldenken. En dan maar anderen verwijten dat ze asociaal zijn. Begrijpe wie kan.
En ondernemers denken altruistisch aan hun medemens ?

Laat me niet lachen.
Oud 16 september 2015, 12:27   #57
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onbetaald uiteraad, zoals veel bedienden.

En ondernemers denken altruistisch aan hun medemens ?

Laat me niet lachen.
Zo'n stelling is even belachelijk als de stelling dat alle werknemers er maar op uit zijn om zo weinig als mogelijk zich moe te maken tijdens hun uren.

Ik laat je dus wel lachen.

Edit: de succesvolle en overlevende werkgever denkt marktconform, en in die functie beloont hij liefst zijn werknemers/werft hij liefst nieuwe werknemers aan. En dat is uiteindelijk het best voor iedereen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2015, 12:31   #58
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is niet mijn stelling. Dat is de stelling van de TS.
Uw stelling was "dat we zonder indexmechanisme zwaar zouden ingeboet hebben aan koopkracht".

Ofwel houdt het bovenstaande in dat dit voor alle landen zo zou zijn, maar dat is niet het geval volgens de studie.
Ofwel doel je louter op de situatie in ons landje, maar dan zou dat gezien de andere landen een andere oorzaak moeten hebben.
Oud 16 september 2015, 12:34   #59
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Uw stelling was "dat we zonder indexmechanisme zwaar zouden ingeboet hebben aan koopkracht".

Ofwel houdt het bovenstaande in dat dit voor alle landen zo zou zijn, maar dat is niet het geval volgens de studie.
Ofwel doel je louter op de situatie in ons landje, maar dan zou dat gezien de andere landen een andere oorzaak moeten hebben.
De studie ging uit van besteedbaar inkomen (inkomen - belastingen en RSZ, gecorrigeerd voor levensduurte)

Inherent spelen daar nog veel andere zaken een rol dan enkel een indexering. Het kan zijn dat opeens electriciteit en gas veel goedkoper zijn geworden in onze buurlanden, waardoor ze meer besteedbaar inkomen hebben. Om maar een voorbeeld te geven.
Oud 16 september 2015, 13:22   #60
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
De studie ging uit van besteedbaar inkomen (inkomen - belastingen en RSZ, gecorrigeerd voor levensduurte)

Inherent spelen daar nog veel andere zaken een rol dan enkel een indexering. Het kan zijn dat opeens electriciteit en gas veel goedkoper zijn geworden in onze buurlanden, waardoor ze meer besteedbaar inkomen hebben. Om maar een voorbeeld te geven.
Je begint op een brilslang te lijken, Tavek. Die kronkelt ook zo.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be