![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1741 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1742 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De erkenning, zoals andere landen deden, komt pas heel laat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1743 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar alle toenmalige EU-lidstaten hebben Slovenië op dezelfde dag erkend, en dat was een heel bewuste zet, onder leiding van Duitsland. Alle EU-lidstaten samen...
![]() |
![]() |
#1744 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En nogmaal, nog geen jaar later wordt Servië lid van een nieuw Joegoslavië, zonder Slovenië. Moeilijk om dan te beweren dat Slovenië nog steeds deel uitmaakt van Joegoslavië, hé...
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. Laatst gewijzigd door Bad Attila : 16 september 2015 om 23:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1745 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1746 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1747 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En dat in een land met zes officiële talen.
![]() |
![]() |
#1748 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zij zullen uiteraard nooit bij de eersten zijn en de Catalanen gaan een zware tijd tegemoet maar finaal leggen de meeste democratische landen zich neer bij een democratisch proces, heb ik de indruk. In ieder geval, als de Catalanen dat risico willen nemen, zie ik niet in waarom iemand die zich democratisch noemt, dat niet zou steunen.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1749 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U ontkent dat die akkoorden een bevriezing van het onafhankelijkheidsproces bevatten?
![]() |
#1750 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe zou u het statuut van Slovenië op dat ogenblik dan noemen? Een Terra Incognita? Een Res Nullius? Ik noem dat een de facto onafhankelijkheidserkenning.
![]() |
![]() |
#1751 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Denken dat 'democratie' een grote rol speelt in het nemen van internationale beslissingen, is nogal naïef, hoor... Een land kijkt eerst en vooral naar haar eigen belangen wanneer dat gebeurt. En EU-landen die nu te kampen met regionalistische afscheidsbeweging, ja dus ook België, gaat het bepalend element meer dan waarschijnlijk het precentswaarde zijn van een eenzijdige secessie binnen de EU. Denk jij echt dat zij staan te springen om een proces te erkennen die zich bij hen ook zou kunnen voordoen? Landen als Duitsland hebben dat probleem uiteraard niet, maar ook zij gaan kijken naar de gevolgen binnen de EU van zo'n afscheuring. En de gevolgen zijn een mogelijke zware instabiliteit van soms kernstaten binnen de EU. En je weet evengoed als ik dat zware onstabiliteit en economische vooruitgang niet echt goed samenleven. Bovendien is het meer dan waarschijnlijk dat, weer eens om stabiliteitsredenen, de EU-landen afspreken om een gezamenlijk standpunt in te nemen, zoals zij gedaan hebben in de jaren negentig, en dus een Kosovaars scenario te vermijden. Juist omdat het hier gaat om een situatie dat zich binnen de EU voordoet. En gewoon al dat gemeenschappelijk standpunt innemen, dat kan héél lang duren... Daarom dat ik vermoed dat, indien Catalonië zich onafhankelijk verklaart, er eigenlijk niet veel zal gebeuren. Er zal binnen de EU veel gepraat en gepalaverd worden, maar in fine zal er geen beslissing genomen worden en geen standpunt ingenomen worden. Waarom zouden de EU-landen Catalonië erkennen als het veel eenvoudiger is, en minder gevaarlijk, om niks te doen? En niks doen is nog iets anders dan weigeren, hé... Perceptie, perceptie, perceptie. Dat is mijn -heel bescheiden- prognose. Als het al zover komt, ik volg eigenlijk eerder Pandareus in zijn redenering.
![]() |
![]() |
#1752 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
U poneert een stelling dus het is aan u die te bewijzen. Met bronnen en feiten. U spreekt overigens tegen iemand die nu net toevallig Nederlands, Fries, Catalaans én Spaans verstaat. En een achtergrond in de taalkunde heeft. Ik denk dat ik dus met meer autoriteit kan spreken dan u als ik zeg dat uw bewering onzin is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1753 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De PP heeft zonet de nieuwe repressiewet goedgekeurd die Artur Mas kan laten vervolgen/opsluiten wegens negeren van de bevelen van de PP.
Van Mas een martelaar maken, d?*t gaat de Catalanen natuurlijk overtuigen... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1754 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Meer dan argumenten heb ik dan niet nodig in deze virtuele kroeg. Zeker niet omdat dit geen wetenschappelijk forum is maar een politiek maatschappelijk. En in dat licht vind ik de onafhankelijkheid van Catalonië onzin. Al was het alleen maar omdat de superclassico dan voltooid verleden tijd wordt.
![]() |
![]() |
#1755 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ook in "politiek maatschappelijke" discussies gaat het niet op van debiliteiten te zeggen en ervan uit te aan dat we die dan maar moeten aanvaarden. Dus, graag een wetenschappelijke referentie, of toegeven dat u maar wat onzin zegt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1756 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo iets gelijk b. - Nederland ? Onmogelijk over twee naburige landen ? .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1757 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1758 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Wil je het vergelijken, dan is het meer Ajax - Feijenoord dan Nederland - België.
![]() |
#1759 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1760 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |