Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 september 2015, 10:40   #61
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Al eens gehoord van het natuurreservaat Vordenstein in Schoten? Ik ben daar laatst geweest voor een rondleiding in verband met planten die vlinders aantrekken. De gids vertelde dat er in de herfst mensen met grote manden komen om paddestoelen te verzamelen. Het is daar absoluut verboden ook maar iets van de natuur te verstoren. Dat zijn vooral Oost-Europeanen.
Chinezen komen met busjes ( ! ) om zoveel mogelijk wilde kruiden te verzamelen. Die rijden langs alle parken met hun busjes met dat doel.
Anderen komen er appelen en ander fruit plukken.
En helaas wordt er ook gestroopt.
Er is tegenwoordig zo weinig respect voor de natuur, dat maakt me droevig.
Dat is typische geitenwollensokkenpraat van die gids, waarschijnlijk iemand van het Natuurfascistisch Punt.

Paddestoelen plukken, fruit plukken? Schandalig!
Dat is niet bedoeld om op te eten, dat moet op natuurlijke wijze rotten, zoniet wordt de biodiversiteit verstoord.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2015, 10:44   #62
Touch me Baby
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
jammer, dan kan je met die exemplaren in park Vordenstein niks aanvangen.
In jullie parken mag niet veel. Maar hier in Hong Kong. Standaard eigenlijk.
We verlossen hier de lijkhuizen van hun dode chinezen, vermalen ze gewoon, en dan een verkeerd etiket op. Antwerpen is doorsteekhaven en neemt zelf aardig af. Vraag maar aan Cookie, die lust het en post het hier regelmatig.

Laatst gewijzigd door Touch me Baby : 21 september 2015 om 11:03.
Touch me Baby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2015, 14:47   #63
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Dat is typische geitenwollensokkenpraat van die gids, waarschijnlijk iemand van het Natuurfascistisch Punt.

Paddestoelen plukken, fruit plukken? Schandalig!
Dat is niet bedoeld om op te eten, dat moet op natuurlijke wijze rotten, zoniet wordt de biodiversiteit verstoord.
In Vordenstein wil men de natuur zijn gang laten gaan zoveel als mogelijk. Men wil een originele biotoop bewaren eigen aan deze streken. Het is er prachtig zonder meer!
Er is nog een oranjerie (overblijfsel van de gebouwen van de adellijke familie die dit domein vroeger bezat) en daarachter heeft men een tuin aangelegd. Heerlijke bloemen, kruiden, een vijvertje, een schaduwtuin, een moestuin, een bijenverblijfplaats, een rotstuin ... U moet dat echt eens gaan bezoeken. En dan komen mensen stelen, stelen uit het park dat een echt natuurgebied moet blijven en uit die prachtige tuin. Als u dat kunt goed praten, dan heb ik medelijden met u. Als u niet begrijpt hoe belangrijk het is voor ons om nog enkele plekjes natuur ongerept te bewaren, dan heb ik medelijden met u. Als u begrip hebt voor mensen die op zo'n plaatsen willens en weten verwoestingen aanbrengen, dan heb ik medelijden met u.
Oud 21 september 2015, 15:42   #64
Wapper

Standaard

Citaat:
In Vordenstein wil men de natuur zijn gang laten gaan zoveel als mogelijk. Men wil een originele biotoop bewaren eigen aan deze streken. Het is er prachtig zonder meer!
Daar twijfel ik niet aan, maar die "originele biotopen" worden ontworpen vanop een tekentafel, wist u dat? Wat is daar dan nog origineel aan? Niks.
De vijver werd uitgegraven met een bulldozer waarschijnlijk, is dat "natuurlijk"?
En de bijen zitten daar ook al eeuwen zeker?

Boekentip: Dit is mijn hof, van Chris De Stoop.

Hij doet daarin een boekske open over zogenaamde natuurgebieden, volledig ontworpen door milieukwieten, vanachter een tekentafel, met als prangende vragen: "wat groeide hier 500 jaar geleden?" aha, deze en gene bomen en planten. "welke dieren en insecten leefden hier vroeger?
En belangrijker: "Wat leeft en groeit er nu dat er vroeger niet was? Dat moet weg, dat zijn "exoten"!

Dat heeft niks met natuur te maken, maar stadse mensen laten zich daar aan vangen, ik heb medelijden met u.

Laatst gewijzigd door Wapper : 21 september 2015 om 16:00.
Oud 21 september 2015, 16:30   #65
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar twijfel ik niet aan, maar die "originele biotopen" worden ontworpen vanop een tekentafel, wist u dat? Wat is daar dan nog origineel aan? Niks.
De vijver werd uitgegraven met een bulldozer waarschijnlijk, is dat "natuurlijk"?

Hij doet daarin een boekske open over zogenaamde natuurgebieden, volledig ontworpen door milieukwieten, vanachter een tekentafel, met als prangende vragen: "wat groeide hier 500 jaar geleden?" aha, deze en gene bomen en planten. "welke dieren en insecten leefden hier vroeger?
En belangrijker: "Wat leeft en groeit er nu dat er vroeger niet was? Dat moet weg, dat zijn "exoten"!

Dat heeft niks met natuur te maken, maar stadse mensen laten zich daar aan vangen, ik heb medelijden met u.
Vordenstein is een heel oud domein. Het maakte oorspronkelijk deel uit van het Peerdsbos en loopt daar naadloos in over. Het enige wat die adellijke familie (de graven de Pret als ik me goed herinner) erin deed, was er wat lanen doortrekken om er vlugger te paard door te kunnen. Ze gingen er natuurlijk op jacht. Er is een grote natuurlijke vijver in het domein die gevoed wordt door enkele beekjes. De vijver in de tuin is inderdaad aangelegd maar rekening houdend met de natuurlijke niveaus, bodem enzovoort. Zoek het eens op. Of beter ga er eens naartoe!
Wat de exoten betreft, u als allesweter, bent er natuurlijk van op de hoogte dat heel Schoten en de omliggende gemeenten volstaan met rododendrons. Deze prachtige struiken werden indertijd overal rond de kasteel- en villa-domeinen aangeplant omdat ze mooie, ondoordringbare hagen vormden die bovendien ieder jaar zonder dat men er werk aan heeft voor een enorme bloemenpracht zorgen.
Jammer genoeg overwoekeren ze veel inheems groen. Ook in Vordenstein waren ze ongelooflijk aan het woekeren. Vrijwilligers binden reeds jarenlang de strijd aan met deze exoten en verwijderen vooral de jonge plantjes weer ieder jaar.
En wat stadse mensen betreft, ik heb nooit in een stad gewoond
Oud 21 september 2015, 16:35   #66
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik heb Chris De Stoop even opgezocht en een merkwaardige kritiek gevonden
http://www.doorbraak.be/nl/nieuws/di...-foute-analyse
Vreemd genoeg echter viseert hij (CDP) niet zozeer de havenuitbreiding en zijn 'Hutsen', maar wel de natuurbeweging die ijvert voor een herstel van natuurlijke landschappen, inclusief de haast verloren gegane flora en fauna. Hij ziet teveel ingrepen en bemoeizucht van groene jongens, die van de boerenstiel geen verstand hebben en vooral geïnteresseerd zijn in het voortbestaan van de fuut en de veldleeuwerik.

Dat het boek op voorhand al door Knack-collega’s de hemel werd ingeprezen, konden we voorspellen, en is ook niet zo erg. Toch vergist De Stoop zich van vijand. Het is vooral de opgang van de industriële landbouw en de monoculturen, de door de Boerenbond én Europa opgejaagde schaalvergroting, de dumpingpraktijken van de voedingsindustrie en de retailsector, en het moordende investeringsritme dat wordt opgelegd, waaraan de familiale landbouwbedrijven kapot gaan.
.................
Maar de natuurbeweging met de vinger wijzen, is in dat opzicht gemakkelijk, en beantwoordt aan het cliché van de stuurse Vlaamse boer-vogelverschikker, schietend op al wat zich rond zijn hof vertoont.
De ijver van groene jongens en Natuurpunt om akkervogels opnieuw te introduceren, of om terug natuurlijke kreken aan te leggen, kan door ouderwetse boeren als bemoeizuchtig worden aanzien, maar het is niet de oorzaak van hun miserie.
Unquote

Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 21 september 2015 om 16:38.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2015, 18:43   #67
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Citaat:
V
Wat de exoten betreft, u als allesweter, bent er natuurlijk van op de hoogte dat heel Schoten en de omliggende gemeenten volstaan met rododendrons. Deze prachtige struiken werden indertijd overal rond de kasteel- en villa-domeinen aangeplant omdat ze mooie, ondoordringbare hagen vormden die bovendien ieder jaar zonder dat men er werk aan heeft voor een enorme bloemenpracht zorgen.
Jammer genoeg overwoekeren ze veel inheems groen.
Rododendroms zijn een pest die inheems groen inderdaad overwoekert,bovendien zit er een soort gif in zijn wortels waardoor het jaren duurt voor iets anders wil groeien op die plaatsen.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2015, 18:55   #68
Wapper

Standaard

Citaat:
Vordenstein is een heel oud domein. Het maakte oorspronkelijk deel uit van het Peerdsbos en loopt daar naadloos in over. Het enige wat die adellijke familie (de graven de Pret als ik me goed herinner) erin deed, was er wat lanen doortrekken om er vlugger te paard door te kunnen. Ze gingen er natuurlijk op jacht. Er is een grote natuurlijke vijver in het domein die gevoed wordt door enkele beekjes. De vijver in de tuin is inderdaad aangelegd maar rekening houdend met de natuurlijke niveaus, bodem enzovoort. Zoek het eens op. Of beter ga er eens naartoe!
Jammer genoeg overwoekeren ze veel inheems groen. Ook in Vordenstein waren ze ongelooflijk aan het woekeren. Vrijwilligers binden reeds jarenlang de strijd aan met deze exoten en verwijderen vooral de jonge plantjes weer ieder jaar.
En wat stadse mensen betreft, ik heb nooit in een stad gewoond

Rhododendron een exoot? Is 223 jaar oud genoeg om geen exoot genoemd te worden? Een interessante plantenlijst uit 1792, ik heb 3 varieteiten geteld:

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j...0Fr2HA&cad=rja
Oud 21 september 2015, 19:32   #69
Wapper

Standaard

Citaat:
Ik heb Chris De Stoop even opgezocht en een merkwaardige kritiek gevonden
http://www.doorbraak.be/nl/nieuws/di...-foute-analyse
Het boek van De Stoop gaat echt over veel meer dan de tegenstelling landbouwers/groene jongens. Vraag het mss aan in de bib als je er geen 19.90 aan wil spenderen.
Oud 22 september 2015, 09:59   #70
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
Rododendroms zijn een pest die inheems groen inderdaad overwoekert,bovendien zit er een soort gif in zijn wortels waardoor het jaren duurt voor iets anders wil groeien op die plaatsen.
Citaat:
Rhododendron een exoot? Is 223 jaar oud genoeg om geen exoot genoemd te worden? Een interessante plantenlijst uit 1792, ik heb 3 varieteiten geteld:

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j...0Fr2HA&cad=rja
Ik denk dat de commentaar van Rahowa voldoende is.
Oud 22 september 2015, 17:50   #71
Touch me Baby
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Het boek van De Stoop gaat echt over veel meer dan de tegenstelling landbouwers/groene jongens. Vraag het mss aan in de bib als je er geen 19.90 aan wil spenderen.
14.99 € op iBooks en de eerste 28p. free

Authentieker dan Elvis Peeters in elk geval.

Laatst gewijzigd door Touch me Baby : 22 september 2015 om 17:55.
Oud 22 september 2015, 18:09   #72
Touch me Baby
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
Thanks.

Ik heb mijn team onmiddellijk aan het werk gezet. We gaan rododendrons ontwikkelen zonder gif en uitgerust met een biosensor die inheems groen detecteert en een of andere negatieve feedback loop triggert in hun nabijheid.

Laatst gewijzigd door Touch me Baby : 22 september 2015 om 18:21.
Oud 23 september 2015, 13:50   #73
Touch me Baby
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Touch me Baby Bekijk bericht
Thanks.

Ik heb mijn team onmiddellijk aan het werk gezet. We gaan rododendrons ontwikkelen zonder gif en uitgerust met een biosensor die inheems groen detecteert en een of andere negatieve feedback loop triggert in hun nabijheid.
Vanmorgen bij het werkontbijt ben ik flink op mijn plaats gezet door mijn team.

Mijn toplui hadden tot ver na middernacht zitten calculeren. En ik zat helemaal fout. Het moet omgekeerd !
We gaan cyanide winnen uit alle denkbare gronden waarop ooit rododendron heeft gestaan !
Spontane bodemsanering !
Zodat we de factuur ongetwijfeld gaan kunnen doorsturen naar een of andere overheid.

Voor het dichtbaggeren van de gaten wordt een drone ontwikkeld. De rododendrondrone.
Krek dezelfde als de wegdekreparatiedrone, maar dat hoeft Europa niet te weten.
Hoe we die dubbele subsidie op de Kaaiman gaan krijgen, wisten mijn jongens nog niet.
Wat mij de gelegenheid gaf mijn reputatie enigszins te herstellen. Want heb net zo'n Migaloo besteld. Onderweg factureren we nog wat studiewerk rond de Herwigepolder. Nadien verdwijnen we van de radar.

We rekenen op een kaartje van Vordenstein Marie, zet gewoon overal een kruisje waar in de voorbije 223 jaar rododendron heeft gestaan...
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  image.jpg‎
Bekeken: 81
Grootte:  116,8 KB
ID: 100187  

Laatst gewijzigd door Touch me Baby : 23 september 2015 om 14:17.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be