Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 september 2015, 19:50   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Het staat zwart op wit, 24 uur lesgeven per week, véél vakantie en véél van dit en véél van dat.
Dus stop met zeveren en geef het toe.
En dan maar zagen dat ze hard moeten werken.
Het tegen over gestelde is bewezen.
Er is niets bewezen, daar het hier slechts gaat om "lesuren". Ik moet nog steeds de eerste school leren kennen waar een leraar enkel zijn lesuren presteert en voor het overige niets doet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2015, 19:51   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Alsof een leerkracht die 20 jaar les geeft buiten de lestijden nog iets te doen heeft.
Zijn les kent hij al lang van buiten, zelfs strontzat.
En de toetsen en taken verbeteren ongetwijfeld zichzelf...
Oud 23 september 2015, 20:03   #63
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En de toetsen en taken verbeteren ongetwijfeld zichzelf...
In stilte een hoofdstuk lezen en dan op uw gemak verbeteren als de studenten bezig zijn.

Die methode van werkverlichting heb ik heel vaak mogen meemaken
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2015, 20:05   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
In stilte een hoofdstuk lezen en dan op uw gemak verbeteren als de studenten bezig zijn.

Die methode van werkverlichting heb ik heel vaak mogen meemaken
Er zijn altijd mensen die hun taak niet naar behoren uitvoeren. Alleen zijn die niet de referentie voor het vak. Net zo min de loodgieter die maar half werk levert, staat voor alle loodgieters.
Oud 23 september 2015, 22:34   #65
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Er zijn altijd mensen die hun taak niet naar behoren uitvoeren. Alleen zijn die niet de referentie voor het vak. Net zo min de loodgieter die maar half werk levert, staat voor alle loodgieters.
De loodgieter zet je aan je deur en betaal je niet meer.

De leerkracht zit daar en doet wat hem belieft. Ons onderwijs is fundamenteel in elkaar gestoken zodat zwak presterende leerkrachten beschermd worden.

En de goede leerkrachten (waar ik u onder klasseer) blijven dat systeem maar beschermen.

Onbegrijpelijk. Waar is de beroepseer ?
Oud 23 september 2015, 23:04   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De loodgieter zet je aan je deur en betaal je niet meer.

De leerkracht zit daar en doet wat hem belieft.
Wie zoiets verklaart, kent het onderwijs niet. Zeker niet het onderwijs anno 2015.
Oud 23 september 2015, 23:04   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En de goede leerkrachten (waar ik u onder klasseer) blijven dat systeem maar beschermen.

Onbegrijpelijk. Waar is de beroepseer ?
Welk systeem zou ik dan wel blijven beschermen? Ik volg even niet, daar ik mij nergens ook maar enigszins positief heb uitgelaten over mensen die hun werk niet naar behoren vervullen.
Oud 24 september 2015, 12:13   #68
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Welk systeem zou ik dan wel blijven beschermen? Ik volg even niet, daar ik mij nergens ook maar enigszins positief heb uitgelaten over mensen die hun werk niet naar behoren vervullen.
De vast benoeming, beschermt u. Voor goede leerkrachten verandert er niks: zij zullen aan de slag kunnen blijven (want ze zijn nodig).
Oud 28 september 2015, 14:41   #69
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gepensioneerd: 79 jaar.

Beroep: Leraar secundair onderwijs
Privé: Weduwnaar
Bruto pensioen: 33.879 euro per jaar
Nettoloon: 1.957 euro
Extra's: geen

En dan maar klagen.
In het interview vertelt hij dat hij per week 24 uur werkte, dat hij véél vakantie had en dat hij en zijn vrouw véél op reis gingen en véél van de wereld gezien hebben.
Lijkt mij toch niet zo slecht.
Ik heb enkele maanden een 'detox' gedaan van dit forum (deed bijzonder veel deugd, maar deze opmerking volledig naast de kwestie), daarom dat ik nu pas reageer op de openingspost.

Wat probeert men hiermee weer te bereiken ? Is dit ingegeven door jaloezie of afgunst ?

Misschien is dit een leerkracht oude stempel, ik kan niemand van de huidige leerkrachten, maar dan ook niemand, die maar 24 uur per week werkt ! Een beginnende leerkracht moet minstens 60 �* 70 uren per week kloppen om rond te komen, een geroutineerd iemand in één school en met vaste lesvoorbereidingen komt misschien toe met 45 �* 50 uren per week, maar veel minder is echt onmogelijk. Ter vergelijking: een treinconducteur bij de NMBS met enkele jaren weddeanciënniteit verdient 2000 �* 2300 euro per maand netto (dus met al zijn extra's) en moet maar 36 uur per week werken, als ie zijn werk verlaat heeft die ook effectief gedaan, in tegenstelling tot leerkrachten. Voor dat loon te bereiken dien je als leerkracht ook al universiteit te hebben gedaan (master of vroegere licentiaat), een kaartjesknipper moet enkel middelbaar hebben afgemaakt.

Zoals er in de post ook al bijstaat: je hebt een mooi loon of pensioen, maar niets extra's. Je bent dus slechter af dan pakweg een gepensioneerde zelfstandige die officieel maar 1000 euro pensioen heeft, maar er wel drie of vier huizen op nahoudt die hij kan verhuren (en zo zijn er velen). En die laatste krijgt dan vaak ook nog eens een 'Omnio statuut' vanwege zijn lage officiële inkomen.

Maar met al die posts rond leerkrachtbashen moeten we hier mee leren leven, zeker ?
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2015, 15:06   #70
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

leerkrachtstereotyperingen weerleggen met overdrijvingen en zelfstandigenstereotypes

Oud 28 september 2015, 15:09   #71
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
leerkrachtstereotyperingen weerleggen met overdrijvingen en zelfstandigenstereotypes

Ik heb nooit beweerd dat er geen 'sukkelaars' onder de (gepensioneerde), zelfstandigen zijn, maar ik ken er genoeg met een calimerocomplex die steeds zagen en klagen en beweren in grote armoede te leven, maar die wel komen aanzetten met de Jaguar en een buitenverblijf in Knokke Zoute of ander mondain oord hebben.
Oud 28 september 2015, 21:02   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De vast benoeming, beschermt u.
Tegen willekeur.

Niet om de job niet correct uit te oefenen. Er bestaan immers wel procedures om een, bij herhaling, slecht presterende leraar uit zijn ambt te ontheffen.
Oud 29 september 2015, 09:54   #73
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik heb nooit beweerd dat er geen 'sukkelaars' onder de (gepensioneerde), zelfstandigen zijn, maar ik ken er genoeg met een calimerocomplex die steeds zagen en klagen en beweren in grote armoede te leven, maar die wel komen aanzetten met de Jaguar en een buitenverblijf in Knokke Zoute of ander mondain oord hebben.
De eigendommen in Knokke Zoute behoren inderdaad maar zelden toe aan loontrekkenden.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2015, 10:48   #74
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Patrick M.'s schermafbeelding

Standaard

Niet uit jaloezie maar uit verdediging.
Altijd maar afgeven op de ambtenaar dat ie lui is en een goed pensioen heeft en dat leraars en leraressen hard moeten werken en een klein pensioen hebben.
Bij deze is bewezen dat de leraar in kwestie niet hard heeft moeten werken en een héél goed pensioen heeft.
Daar is het mij om te doen.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2015, 10:52   #75
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Tegen willekeur.

Niet om de job niet correct uit te oefenen. Er bestaan immers wel procedures om een, bij herhaling, slecht presterende leraar uit zijn ambt te ontheffen.
Die niet of nauwelijks toegepast worden (de cijfers bestaan). En in geen enkele organisatie heb je 100 % goed presterende werknemers. Bij de overheid dus blijkaar bijna wel.

De conclusie is dus eerder dat men slecht presterende leerkrachten gewoon laat zitten, met alle gevolgen van dien voor de leerlingen.
Oud 29 september 2015, 14:05   #76
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Niet uit jaloezie maar uit verdediging.
Altijd maar afgeven op de ambtenaar dat ie lui is en een goed pensioen heeft en dat leraars en leraressen hard moeten werken en een klein pensioen hebben.
Bij deze is bewezen dat de leraar in kwestie niet hard heeft moeten werken en een héél goed pensioen heeft.
Daar is het mij om te doen.
Elk beroep heeft z'n profiteurs en mensen die er de kantjes vanaf lopen. Als die leerkracht effectief maar 24 uren werkte dan moest die nooit naar oudercontacten gaan, klassenraden bijwonen, wacht lopen op de speelplaats, ... ? Want zelfs al doe je voor de rest geen klop (ook zeer onrealistisch), dan nog kom je boven die 24 uren uit. Heb dus wel wat moeite om dit te geloven. En zoals ik al zei, die mens zijn pensioen is zijn wettelijke én enige pensioen. Dus niets aanvullend pensioen en dergelijke.
Oud 29 september 2015, 14:19   #77
Tavek
Banneling

Standaard

In elk beroep worden profiteurs uiteindelijk buiten gesmeten. Behalve bij ambtenaren en leerkrachten.

Is die directeur die die scheldmail heeft gestuurd naar een minster al ontslagen ?
Oud 29 september 2015, 14:46   #78
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
In elk beroep worden profiteurs uiteindelijk buiten gesmeten. Behalve bij ambtenaren en leerkrachten.

Is die directeur die die scheldmail heeft gestuurd naar een minster al ontslagen ?
Dat is inderdaad een groot probleem: het misbruik maken van het verouderde systeem van de vaste benoeming. Vaak dan nog in combinatie met een zitje bij de vakbond om zich achter te verschuilen.

Maar ik volg je niet dat er in de privé geen blijvende profiteurs zouden zijn: die zijn er daar ook wel degelijk !
Oud 29 september 2015, 14:51   #79
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Dat is inderdaad een groot probleem: het misbruik maken van het verouderde systeem van de vaste benoeming. Vaak dan nog in combinatie met een zitje bij de vakbond om zich achter te verschuilen.

Maar ik volg je niet dat er in de privé geen blijvende profiteurs zouden zijn: die zijn er daar ook wel degelijk !
Dat is dan aan de werkgever om dat te financieren. Bedrijven die gezond wensen te zijn, kunnen dat niet (en doen dat ook niet).

Bij ambtenaren moeten u en ik daar voor opdraaien. En men kan gewoon meer komen graaien indien men te weinig geld heeft.
Oud 29 september 2015, 15:04   #80
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat is dan aan de werkgever om dat te financieren. Bedrijven die gezond wensen te zijn, kunnen dat niet (en doen dat ook niet).

Bij ambtenaren moeten u en ik daar voor opdraaien. En men kan gewoon meer komen graaien indien men te weinig geld heeft.
Onrechtstreeks komt dat geld van de werkgevers natuurlijk ook uit onze zakken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be