Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 oktober 2015, 17:01   #101
Dirk A
Minister

Dirk A's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Ik vind dat die vrouwen met eigen onderzoek ons veel meer getoond hebben dan Salma. Naar huis toe volgen, blijven aanspreken, opdringen, ...

Het is duidelijk dat een boerkini die vrouw minder beperkt dan een schoon Vlaamse vrouw die veelal buurten mijdt en op bepaalde uren binnen blijft.
Of hele dag met oortjes in de oren moet lopen omdat ze anders aangesproken worden....
En dat zijn dikwijls ook niet moslims die ze lastig vallen. Als we het gaan onderverdelen in hokjes en niet "algemeen/consequent" tewerk gaan, zet je vuur bij de lont.
Er is een "algemeen" Europees probleem gaande.
Vooral aanhoudend en oprukkend door struisvogelpolitiek.

Gezien hoe Homans reageerde als vrouwen hun verhaal kwamen doen?
't Ging plots over haar eigen kinderen dat gepest werden op school.
Dan direct erna een andere vrouw (team Homans en Karen) die benadrukt het niet erg te vinden. Niet één die over de film sprak, of het vluchtig verfoeide om snel de aandacht elders op te smijten.
Salma is ook zo'n "divergent".
Een van de besluiten was, iets te doen aan de opvoeding aan mannen. Ik vrees, dat je dan ook automatisch gaat terecht komen bij de koran.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2015, 17:11   #102
Peche
Banneling

Standaard

We leven in een vrije maatschappij waar alle boeken normaliter kunnen circuleren.
Waar iedereen vrij is te zeggen en te denken wat ze willen.
te dragen wat we willen.
Kunnen we dat niet zo houden? En in plaats van altijd terug te stromen naar de islam of moslims, iets doen voor die vrouwen waarmee ze effectief geholpen zijn? Vergeten we de lastig gevallen Vlaamse vrouwen niet in de strijd tegen de boerkini etc?

Laatst gewijzigd door Peche : 20 oktober 2015 om 17:14.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2015, 17:22   #103
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
We leven in een vrije maatschappij waar alle boeken normaliter kunnen circuleren.
Waar iedereen vrij is te zeggen en te denken wat ze willen.
te dragen wat we willen.
Kunnen we dat niet zo houden? En in plaats van altijd terug te stromen naar de islam of moslims, iets doen voor die vrouwen waarmee ze effectief geholpen zijn? Vergeten we de lastig gevallen Vlaamse vrouwen niet in de strijd tegen de boerkini etc?
Wie spreekt er van boeken, die niet kunnen circuleren? Of van het verbieden van de boerkini. Het niet kunnen afdwingen van de boerkini, vanwege godsdienstvrijheid, op wettelijke basis, dat is secularisme voor mij. We moeten zelf niet vragende partij worden he.
Als er iets moet wijzigen qua opvoeding van mannen, en er zijn hier boeken in betrokken, schoolboeken of godsdienstige boeken, dan mag het geen taboe zijn om dit ter sprake te brengen.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier

Laatst gewijzigd door Dirk A : 20 oktober 2015 om 17:22.
Oud 20 oktober 2015, 17:25   #104
Peche
Banneling

Standaard

Een secularisme voor mij is dat de staat geloven niet meer erkent, subsidieert, ...
Dat overheidsdiensten neutraal blijven en geen kenbaar geloofsitem presenteren.
Vooral in scholen dan, private scholen betalen uit eigen zak wat ze willen uiteraard.

Beter is de vrouwen te beschermen dan de mannen trachten te sensibiliseren.
Welk geld is het meest doeltreffend besteed denkt u?

Laatst gewijzigd door Peche : 20 oktober 2015 om 17:26.
Oud 20 oktober 2015, 17:40   #105
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Een secularisme voor mij is dat de staat geloven niet meer erkent, subsidieert, ...
Vooral in scholen dan, private scholen betalen uit eigen zak wat ze willen uiteraard.

Mannen en vrouwen sensibiliseren, maar ook iedereen hier in betrekken, en waarom zouden we de moslims hierin niet kunnen betrekken en hun zelf uitdagen om met oplossingen te komen. Vrouwen beschermen is repressief, tov mannen, en pro-actief beleid is meestal doeltreffender.
Oud 20 oktober 2015, 17:44   #106
Peche
Banneling

Standaard

Omdat niet enkel de moslims vrouwen lastig vallen.
Ik weet dat je het graag zo had gezien, maar het is nu eenmaal anders.
In plaats van repressie toe te passen op ludieke zaken zoals cannabis, pas repressie toe op mensen die onze normen en waarden verwerpen.

Ongelooflijk hoe men sensibilisering blijft aanhalen tegen radicale zotten, en tegelijk zelf aangeeft dat de ene ideologie hen in blindheid heeft geslagen en ze al eronder verwerpen.

Get it straight!

Laatst gewijzigd door Peche : 20 oktober 2015 om 17:44.
Oud 20 oktober 2015, 18:07   #107
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Omdat niet enkel de moslims vrouwen lastig vallen.
Heb ik ergens het tegendeel beweerd?

Citaat:
Ik weet dat je het graag zo had gezien, maar het is nu eenmaal anders.
Waar haal je dit? Het klopt in ieder geval niet.

Citaat:
In plaats van repressie toe te passen op ludieke zaken zoals cannabis, pas repressie toe op mensen die onze normen en waarden verwerpen.
Ik geef die vrouwen gelijk, van de reportage in tlc en Vier, dat de oplossing in de eerste plaats bij opvoeding van mannen zit. Repressie, heeft tot nu toe nog niet geholpen, maar moet wel blijven natuurlijk.

Citaat:
Ongelooflijk hoe men sensibilisering blijft aanhalen tegen radicale zotten, en tegelijk zelf aangeeft dat de ene ideologie hen in blindheid heeft geslagen en ze al eronder verwerpen.

Get it straight!
Die problematiek van het lastigvallen van die vrouwen, heeft weinig te maken met radicale zotten. De oplossing is in ieder geval, niet volledig gelijklopend. Nu de topic is Salma. Hoewel ook in België, wel eens radicale zotten bezig zijn, zoals bijvoorbeeld (Indische) kindhuwelijken
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150323_01595092

Je moet deze problematieken qua geladenheid scheiden. De godsdienstradicalisering is een probleem op zich, zoals Syrië strijders, maar gaat over een beperkt aantal van de moslims. Het lastigvallen van vrouwen is veel algemener. Beide vragen een aparte studie.
Een constante is wel, dat beide traditie gebaseerd zijn en dat het aangespoord wordt, door religieuze leiders, in binnen en buitenland. Als dit geweten is, kan het deel uitmaken van de oplossing van het probleem. En de oplossingen kunnen overlapping vertonen, bijvoorbeeld inwerken op moslimscholen.

Laatst gewijzigd door Dirk A : 20 oktober 2015 om 18:11.
Oud 20 oktober 2015, 18:17   #108
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:

Neen hoor , het onderwijs moet in handen van de overheid blijven .
Het is niet omdat een groep mensen voldoende geld heeft om onderwijs te organiseren , dat de overheid dat niet moet controleren .
Waarschijnlijk heeft Saudi Arabie geld genoeg , maar dat geeft hen niet de vrijheid om "hun ding" te onderwijzen .
Zelfde redenering voor extreme- Joden , Christenen , nazi's , communisten , pedofielen .
Geld genoeg hebben , mag niet de reden zijn om je ideologie te verspreiden .
Onderwijs moet seculier , wetenschappelijk , wiskundig , taalvaardig worden .
Alle invloeden van geloof moeten besproken worden . Maar ze mogen geen belemmering vormen in het proces .
Daarom moeten alle geloofs-zaken geband worden .
Ook de katholieke , maar als Jan geen KKK-pinnemuts mag dragen , dan mag Fatima ook geen doek dragen .
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2015, 18:27   #109
vlaams realist
Banneling

Standaard

Het toelaten van duidelijke tekens van 1 ideologie , zet de deur open .
Misschien moet ik dat eens gaan bewijzen door in een loshangend wit kleed , met bijhorende aerodynamische kegel op m-n hoofd te gaan zwemmen .
Voorstanders van burkini kunnen hier niet tegen zijn .
Voorstanders van goede manieren gaan het in de grond boren .
Linkiwinki's gaan helemaal verward raken .
Het ene verbieden , en het andere steunen .
Oud 20 oktober 2015, 18:31   #110
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Het is niet omdat een groep mensen voldoende geld heeft om onderwijs te organiseren , dat de overheid dat niet moet controleren .
Waarschijnlijk heeft Saudi Arabie geld genoeg , maar dat geeft hen niet de vrijheid om "hun ding" te onderwijzen .
Zelfde redenering voor extreme- Joden , Christenen , nazi's , communisten , pedofielen .
Alle invloeden van geloof moeten besproken worden . Maar ze mogen geen belemmering vormen in het proces .
Wat mij betreft, moeten godsdienstige symbolen verboden worden in de school, dus ook het hoofddoek. Ook de les godsdienst mag afgeschaft worden en vervangen worden door een les maatschappelijke vorming en psychologie.

Citaat:
Ook de katholieke , maar als Jan geen KKK-pinnemuts mag dragen , dan mag Fatima ook geen doek dragen .
In de school geef ik je gelijk. Dit in het openbaar verbieden, is niet mogelijk.
Oud 20 oktober 2015, 18:55   #111
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht
Wat mij betreft, moeten godsdienstige symbolen verboden worden in de school, dus ook het hoofddoek. Ook de les godsdienst mag afgeschaft worden en vervangen worden door een les maatschappelijke vorming en psychologie.

In de school geef ik je gelijk. Dit in het openbaar verbieden, is niet mogelijk.
Punt 1 ; lijken we akkoord te zijn .
Punt 2 ; Ik ga niet akkoord met de pinnenmuts-dragers , ook niet met swastika-dragers .
Ik vind dat "uiterlijke kentekens van een onverdraagzame ideologie" .
En om eerlijk te zijn vind ik dat ook van islamitische hoofddoeken .
Oud 20 oktober 2015, 19:10   #112
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Punt 1 ; lijken we akkoord te zijn .
Punt 2 ; Ik ga niet akkoord met de pinnenmuts-dragers , ook niet met swastika-dragers .
Ik vind dat "uiterlijke kentekens van een onverdraagzame ideologie" .
En om eerlijk te zijn vind ik dat ook van islamitische hoofddoeken .
Probleem is, dat je dit moeilijk kan gaan in een wet gieten. Wat is een hoofddoek? Mag je dan geen kap meer opzetten als je in de regen loopt. Wat wel is, dat zoals Vermeersch hier zegt, zie minuut 8:15 in volgend filmpje

https://www.youtube.com/watch?v=BkPifWa5hlY

dat we dan ook zouden mogen rondlopen met een T-shirt waarop staat 'Allah bestaat niet' en 'Mohammed had seks met een meisje van 9 jaar'. In de praktijk zullen we dit niet mogen van de moslimgemeenschap. Maar de moslimgemeenschap, kan niet afkomen dat we niet toegeeflijk zijn, want we laten de hoofddoek toe. We zijn meer toegeeflijk tov hun als zij tov ons. En het rondlopen met T-shirt waarop staat 'Allah bestaat niet', 'Mohammed had seks met een meisje van 9 jaar', 'afbeeldingen van Mohammed', zijn een stok achter de deur, als ze dit niet geloven. We zouden het eens in het echt moeten doen.

Ook tov de paus zijn we veel te toegeeflijk. Hij ontslaat zijn homofiele bisschop. We zouden hem voor de rechter moeten dagen, wegens racisme.

Bottem line. We zijn veel te toegeeflijk.
Oud 20 oktober 2015, 21:04   #113
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht
Heb ik ergens het tegendeel beweerd?

Waar haal je dit? Het klopt in ieder geval niet.
Ik neem het terug.
Citaat:
Ik geef die vrouwen gelijk, van de reportage in tlc en Vier, dat de oplossing in de eerste plaats bij opvoeding van mannen zit. Repressie, heeft tot nu toe nog niet geholpen, maar moet wel blijven natuurlijk.
En denkt gij dat even te verhelpen met een cursus?
Citaat:
Die problematiek van het lastigvallen van die vrouwen, heeft weinig te maken met radicale zotten. De oplossing is in ieder geval, niet volledig gelijklopend. Nu de topic is Salma. Hoewel ook in België, wel eens radicale zotten bezig zijn, zoals bijvoorbeeld (Indische) kindhuwelijken
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150323_01595092
Het topic is niet Salma, Salma is de divergent om naar islam te wijzen.
Er staan miljoenen Salma's aan onze poorten, laat gij ze binnen? Honestly
Al dat onnozel gedoe pfff

Citaat:
Je moet deze problematieken qua geladenheid scheiden. De godsdienstradicalisering is een probleem op zich, zoals Syrië strijders, maar gaat over een beperkt aantal van de moslims. Het lastigvallen van vrouwen is veel algemener. Beide vragen een aparte studie.
Een constante is wel, dat beide traditie gebaseerd zijn en dat het aangespoord wordt, door religieuze leiders, in binnen en buitenland. Als dit geweten is, kan het deel uitmaken van de oplossing van het probleem. En de oplossingen kunnen overlapping vertonen, bijvoorbeeld inwerken op moslimscholen.
Een kat is een kat.
Oud 20 oktober 2015, 21:10   #114
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Er zijn reeds private scholen, waarom zou een geprivatiseerde islam school dan niet kunnen? Die geprivatiseerde scholen zijn ook gebonden aan de Belgische wetgeving en lessenpakketten.
Een school heeft een basispakket en "extra uren". Een geprivatiseerde school kan dat invullen met eenders wat. Of zoiets, ...
Dus in een private school zit Nederlands, wiskunde, aardrijkskunde, ...

Uiteraard zijn de scholen die een regering runt seculaire. Zij trekt haar handjes immers los van geloof.

Over uw kledingdracht, ik denk dat gij dat moogt dragen. Maar het is logisch dat je daar niet in mag zwemmen, het is niet goed voor de filters en de kwaliteit van het water.
Maar wie weet nog vroeger in school? Dat je over moest zwemmen met kleren aan? Waarom was er toen geen probleem met de short en boerkini?
De short was er wel, de boerkini niet.

Al dat gewijs en herregelen beperkt ons zelf van onze vrijheden.

Laatst gewijzigd door Peche : 20 oktober 2015 om 21:11.
Oud 20 oktober 2015, 22:16   #115
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Ik neem het terug.
Je mag het definitief houden

Citaat:
Dat dachten die dames in dat programma ook. Ze spraken dat de oplossing bij opvoeding lag, maar zagen ook niet veel beterschap. Misschien wat drones repressief inschakelen . Ik denk wel dat in school, het mogelijk is om toch wat inzicht en beleefdheid te onderwijzen. En voor de vrouwen wat assertiviteit. In de uitzending van tlc, hadden die vrouwen toch heel wat aan een kleine training in het leren assertief reageren. Als je niets doet, bereik je niets.

Citaat:
Van mij moeten ze niet binnen. Maar diegenen die doorkomen, kan je ook niet weigeren. Meer dan wat we nu doen, is niet mogelijk.

Citaat:
Een kat is een kat.
Je hebt aanhankelijke katten en katten die minder luisteren.
Oud 21 oktober 2015, 09:16   #116
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik neem het terug.

Een kat is een kat.
De topic is vrouwen binnen islam en welke beperkingen er voor hen zijn, omdat onderworpenheid, beperking of beroven van vrijheid, het verantwoordelijk zijn voor het seksueel mannelijk gedrag in de documentaire over Salma werd weergegeven door zowel mannen als vrouwen.
Dezelfde discussie speelt hier, en is dus ook hier actueel.

Toch wel iets genuanceerder dan jij begrepen had?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2015, 09:26   #117
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind dat die vrouwen met eigen onderzoek ons veel meer getoond hebben dan Salma. Naar huis toe volgen, blijven aanspreken, opdringen, ...

Het is duidelijk dat een boerkini die vrouw minder beperkt dan een schoon Vlaamse vrouw die veelal buurten mijdt en op bepaalde uren binnen blijft.
Of hele dag met oortjes in de oren moet lopen omdat ze anders aangesproken worden....
En dat zijn dikwijls ook niet moslims die ze lastig vallen. Als we het gaan onderverdelen in hokjes en niet "algemeen/consequent" tewerk gaan, zet je vuur bij de lont.
Er is een "algemeen" Europees probleem gaande.
Vooral aanhoudend en oprukkend door struisvogelpolitiek.

Gezien hoe Homans reageerde als vrouwen hun verhaal kwamen doen?
't Ging plots over haar eigen kinderen dat gepest werden op school.
Dan direct erna een andere vrouw (team Homans en Karen) die benadrukt het niet erg te vinden. Niet één die over de film sprak, of het vluchtig verfoeide om snel de aandacht elders op te smijten.
Salma is ook zo'n "divergent".
Ik denk dat zowel "Salma" als" femme de la rue" over hetzelfde gaan, mannen die op basis van hun levensovertuiging zeggen" jij vrouw, mag me niet prikkelen en wanneer je dat wel doet, is mijn reactie jouw schuld".

Natuurlijk zijn er ook niet moslims die vrouwen lastig vallen, maar moslims zijn wel oververtegenwoordigd en vinden dit de normaalste zaak ter wereld. Want dan moeten die vrouwen maar " er niet zijn" of " hen niet prikkelen" of zich bedekken" of zorgen dat ze nooit alleen waren" of ...

Die mentaliteit zorgt ervoor dat agressie tegen vrouwen " normaal wordt" wat toch nooit de bedoeling mag zijn?
Dus het is niet omdat het probleem van grensoverschrijdend gedrag naar vrouwen breder is dan de discussie over vrouwen binnen islam, dat deze niet dringend gevoerd moet worden!

Gekeken naar " Koranscholen" op canvas maandag? je zou die interviewer een schop moeten geven, niets wat echt belangrijk is werd gevraagd.
Oud 21 oktober 2015, 09:47   #118
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
De topic is vrouwen binnen islam en welke beperkingen er voor hen zijn, omdat onderworpenheid, beperking of beroven van vrijheid, het verantwoordelijk zijn voor het seksueel mannelijk gedrag in de documentaire over Salma werd weergegeven door zowel mannen als vrouwen.
Dezelfde discussie speelt hier, en is dus ook hier actueel.

Toch wel iets genuanceerder dan jij begrepen had?
Ja, maar geef toe dat U uw strijd misschien op een verkeerde manier voert.
Wat U apartheid noemt, noemt da andere diversiteit.
Relativeren en uit ons hokje stappen om een breder perspectief aan te gaan.
Debat En ik geef het u nu al mee alice, U kunt dat goed. U bezit een zekere gave om bepaalde thema's in een ijzeren greep te vangen.

Laat u opvallen dat die mannen hier massaal toegang krijgen en de vrouwen achterblijven.
Is het probleem dan niet meer politiek gericht dan cultureel?
Oud 21 oktober 2015, 09:52   #119
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ik denk dat zowel "Salma" als" femme de la rue" over hetzelfde gaan, mannen die op basis van hun levensovertuiging zeggen" jij vrouw, mag me niet prikkelen en wanneer je dat wel doet, is mijn reactie jouw schuld".

Natuurlijk zijn er ook niet moslims die vrouwen lastig vallen, maar moslims zijn wel oververtegenwoordigd en vinden dit de normaalste zaak ter wereld. Want dan moeten die vrouwen maar " er niet zijn" of " hen niet prikkelen" of zich bedekken" of zorgen dat ze nooit alleen waren" of ...

Die mentaliteit zorgt ervoor dat agressie tegen vrouwen " normaal wordt" wat toch nooit de bedoeling mag zijn?
Dus het is niet omdat het probleem van grensoverschrijdend gedrag naar vrouwen breder is dan de discussie over vrouwen binnen islam, dat deze niet dringend gevoerd moet worden!

Gekeken naar " Koranscholen" op canvas maandag? je zou die interviewer een schop moeten geven, niets wat echt belangrijk is werd gevraagd.
Neen ik heb dat gemist. Jammer!
Ik voel uw punt sterk aan, maar waarom laten ze het dan gebeuren?
Waarom zijn er geen buurtcomité's in die buurten waar Femme de la rue mee naar buiten kwam?

Wil je dat eens verhelderen, ik kan er niet goed aan uit
Oud 21 oktober 2015, 11:02   #120
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar geef toe dat U uw strijd misschien op een verkeerde manier voert.
Wat U apartheid noemt, noemt da andere diversiteit.
Relativeren en uit ons hokje stappen om een breder perspectief aan te gaan.
Debat En ik geef het u nu al mee alice, U kunt dat goed. U bezit een zekere gave om bepaalde thema's in een ijzeren greep te vangen.

Laat u opvallen dat die mannen hier massaal toegang krijgen en de vrouwen achterblijven.
Is het probleem dan niet meer politiek gericht dan cultureel?
Wat een origineel compliment ( denk ik toch)
Maar het gaat niet over perceptie of veronderstellingen maar feiten, dat duidelijk stellen is al een goed uitgangspunt voor debat.
Nee, het probleem is politiek maar politiek is onderdeel van cultuur .
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be