![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Heel wat mensen die tegen ons systeem van verplichte solidariteit zijn, die zouden nogal janken indien ze zelf uit eigen zak de werkelijke kosten van diverse 'diensten' zouden moeten betalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#242 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op kosten van anderen leven moet U dankbaar, onderdanig en bescheiden maken. Als ge op kosten van anderen leeft, dan zijt ge op zekere wijze een beetje zijn slaaf he. Niet fysiek gedwongen, maar omdat ge bij gratie van zijn gift leeft. En zo hoort het.
![]() |
![]() |
#243 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"onderdanig en slaafs zijn" is ook iets dat je kan verkopen aan een andere ; je produceert op die manier voor die andere "goed geweten" en jij kan eventueel eten naarmate je "goed geweten" hebt geproduceerd voor die andere. Als je iets krijgt van anderen zonder een bijdrage, en daardoor kan overleven, is dat voor mij een vorm van inefficientie. Niet-bijdragers worden door uw systeem niet efficient geelimineerd. Citaat:
Ik vind ook dat mensen gedwongen moeten worden om een dure canape te kopen in mijn winkel. Hoe rijker je bent, hoe hoger de prijs van de canape (iedereen dezelfde canape). Daardoor zijn er mensen die voor 5 Euro ook een mooie canape kunnen bekomen. Rijke mensen moeten gedwongen worden om 1 miljoen te betalen voor die canape (die ze niet willen). Dat is veel efficienter (voor de gast die 5 Euro moet betalen). En natuurlijk is het lucratief voor mij, de winkelhouder. Citaat:
Citaat:
Wat jij hier zegt is dat we een nieuwe truuk zouden gevonden hebben om iedereen in de straat aan een auto te helpen: iedereen draagt bij in de auto-pot, en daaruit geven we iedereen dan "gratis" een auto. Met 20% voor die die de pot organiseert. En je komt af met mensen die morren: "moest je zelf je eigen auto moeten betalen, dan zou je verschieten hoeveel het kost ! Nog een geluk dat die pot er is, want zoniet zouden de meeste mensen in deze straat geen auto kunnen kopen !" Hoeveel denk je dat een auto kost, en hoeveel denk je dat de bijdrage tot de pot is ?
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 26 oktober 2015 om 07:06. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#244 | ||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Geef je teveel uit, geen probleem, het is de schuld van de bank die je onder nul laat gaan. Laat de bank je niet onder nul gaan? Schande, die banken zijn er enkel om mensen uit te persen. Hou je er een levensstijl op na die je niet kan financieren? Geen probleem, het is de schuld van de media die je dwingt iets te kopen dmv reclame en het is zeker ook de schuld van je baas die je niet genoeg loon geeft. Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#245 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Daar een sluitende uitleg/verklaring voor geven, heb je tot hiertoe nog steeds niet gedaan. En dan herleiden we het, net als de vorige keren tot het adagio "solidariteit moet, maar anderen moeten dat financieren". Heel solidair, denk ik dan. Citaat:
Als jij vindt dat mensen met 1miljoen vermogen en meer heus voor een groot stuk aangeslagen mogen worden (want ze hebben nadien toch nog steeds genoeg over), waarom zou jij dan op jouw vermogen ook niet aangeslagen mogen worden? Je hebt nadien ook nog steeds genoeg over en je kan wellicht nog steeds meer doen dan de winkeljuf in kwestie. Je klaagt "de rijke stinkers" dus aan, maar je bent eigenlijk zelf geen haar beter. Citaat:
En dan toch nog gaan afkatten op de zelfstandigen die zowat de personificatie van het kwaad moeten zijn. Un vrai Belge quoi... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#246 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Een staat die zichzelf serieus neemt, die zorgt voor zijn minderbedeelden en die laatsten moeten even onafhankelijk kunnen handelen en gaan en staan waar ze willen. Uw negentiende-eeuwse bourgeoisie-idee van 'vrijwillige' solidariteit staat me totaal niet aan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#247 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ons solidariteitsprincipe heeft als doel een (klein) deeltje van de welvaart te herverdelen, niet om ervoor te zorgen dat de grote bijdragers ook het meeste kunnen 'cashen' (= Matheuseffect). Sommige rijken slagen daar helaas wel in, via allerhande fiscale truuks en het 'creatief' omspringen met aftrekposten allerhande. Hoe rijker, hoe meer strategieën men door de band heeft om kosten te ontwijken en om nog meer rijkdom te genereren. Kapitaal maakt immers kapitaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#248 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#249 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
U heeft zich niet te moeien of ik er al dan niet voor kies om zelfstandige te worden, ik heb mijn redenen om de stap nu nog niet te zetten, verder uitwijden daarover geeft geen pas. Ik stel enkel vast wat er gebeurt in mijn omgeving. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er heel wat klagers bij die zelfstandigen zijn, maar die er in concreto warmpjes inzitten. Had vroeger zo een studiegenoot dien een 'sociaal' kot kreeg in het studentenhome. Zijn vader was vrije beroeper, gezinshoofd, en zijn bvba keerde hem 15.000 euro bruto per jaar uit. Zoonlief kreeg een kot van den unief, hij werd wel wekelijks met de jaguar afgezet. Kwam in de aula aanzetten met dure merkkledij en de nieuwste laptop. Daar word ik misselijk van ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#250 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als "elitaire" en op de koop toe theoretische Latijns-Wiskundige 8h, heb ik nooit moeite gehad mijn budget te beheren. Niet nu, maar ook niet toen ik aan het begin van mijn carrière met een gemiddeld loon stond, en ook niet toen ik net aan de unief zat en op 50€/week overleefde. Beter nog, miss Drosamadaris die uit menswetenschappen kwam, die heeft daar ook nooit een probleem mee gehad. Gewoon kwestie van gezond verstand gebruiken en keuzes maken; easy as that. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#251 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik zal ze dat soort zaken zelf wel aanleren, ik verwacht van de school dat ze de zware wiskunde aanleren. Anders zijn jullie compleet overbodig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#252 | |||||
Minister
|
![]() Citaat:
Anderen met een nog hoger loon worden ook betaald naar functie, verantwoordelijkheid, expertise en ervaring. Mijn loon ligt wellicht hoger dan het jouwe, aangezien ik op brutojaarbasis intussen al aan 6 cijfertjes zit, hetgeen in jouw ogen dan wellicht weer te klasseren valt richting "rijke stinker", maar ik kan ook aangeven dat zulks terecht is gezien mijn functie, verantwoordelijkheid, expertise en ervaring. Waarom zou jij dan ontzien moeten worden en een ander niet? Citaat:
Vanwaar die eeuwige drang om jezelf met anderen te vergelijken en op basis daarvan een oordeel te vellen over die anderen? (als je eens een interessant sociologisch thema wil, leef je daar eens in uit). Citaat:
Als je werkelijk denkt dat je met 1 miljoen binnen bent, dan wordt het hoog tijd om eens een reality check te gaan doen. Daarmee heb je amper genoeg om de rest van je leven met een pure basis aan luxe rond te komen. 1 miljoen is veel geld, maar het is noch riant, noch onbereikbaar. Had ik het 6 jaar geleden aangedurfd mijn hele hebben en houden te investeren, dan had ik dat miljoen nu al gehad. Dat heb ik toen niet gedaan, maar hetgeen toen wel in de investering is gegaan, heeft mooi opgebracht dus daar klagen we niet over. 't Was uiteindelijk ook toen mijn keuze om niet alles te investeren, dus daar moet ik anderen niks voor gaan verwijten. Dat verwijten lijkt me anders wel wat jij maar al te graag doet. Wie durft te verdienen, wie durft te ondernemen, wie durft te investeren, die bedenk je met fijne termen als "rijke stinkers" en die mogen wat jou betreft gepluimd worden. De vraag stelt zich opnieuw: waarom? Is dat ook weer zo'n sociologisch iets? Citaat:
En vooral, met welk doel? Doe even heel extreem en sla alle vermogen van de rijke stinkers aan; negeer even de economische impact naar tewerkstelling die dat gaat hebben. Je hebt misschien genoeg om het grootste deel van de Belgische schuld af te lossen. En dan? Wat doe je dan? Terug lustig schulden opbouwen om je utopia te onderhouden? De volgende 1% aanslaan tot niemand nog maar iets heeft? Citaat:
Zoals ik zei, un vrai Belge quoi. Roepen aan de zijlijn, afgunst spuien �* volonté, en tegelijk zelf niets doen om de eigen situatie te veranderen. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#253 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar "van nature" heb je geen recht op gevoel van eigenwaarde en heb je geen recht op zelfrespect. Als anderen tot slavernij moeten gedwongen worden om jouw eigenwaarde en zelfrespect laten te ontstaan, dan is dat een zware inbreuk op de natuurlijke rechten en vrijheden van anderen, die moeten geinstrumentaliseerd (tot slaaf herleid) worden om uw dada's te verwezenlijken. Er bestaat ook niet bijvoorbeeld zoiets als "recht op eten". Als je alleen bent in de natuur, heb je niet noodzakelijk eten. Daar moet je ZELF VOOR ZORGEN. Dat verandert niet als er toevallig ook nog anderen op de wereld bestaan. Er bestaat wel een recht om *proberen voor uw eten te zorgen* want je had dat recht (je kon proberen voor eten te zorgen) als je alleen was. Anderen mogen u niet BELETTEN om proberen voor eten te zorgen (bijvoorbeeld, door U in een kooi op te sluiten waar je dat niet kan). Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#254 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#255 |
Minister-President
|
![]() Ook voor zesjarigen in het eerste studiejaar ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#256 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#257 | |
Minister
|
![]() Een modelburger? Als een beetje gezond verstand en de mogelijkheid om keuzes te maken voor je eigen goed ipv in navolging van de grote massa/meute je tot een modelburger maken, dan is dat maar zo.
Citaat:
Dat ga je hen niet aanleren door hen af te schermen voor de gevolgen van hun daden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#258 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#259 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik vind het geen misdrijf dat iemand zich luxe permiteert, verre van, zelf heb ik een collectie dure Havanasigaren en exclusieve cognac, dus pure luxe, maar ik vind wel dat rijke mensen eerlijk belast moeten worden. Wie meer heeft, mag ook meer afdragen. En dat is nu vaak niet het geval. U spreekt uzelf trouwens ergens tegen: wat bedoelt u met: 'pure basis aan luxe' ? Lijkt me een zuivere contradictio in terminis te zijn ! Op mijn sigaren en mijn cognac word ik trouwens al eerlijk belast: onze regering heft daar luxeheffing onder de vorm van torenhoge accijnzen op. U spreekt bijna over een miljoentje alsof het niets is: voor vele mensen is dit echter onbereikbaar, voor de meesten zelfs ! Een miljoen is wel degelijk veel geld, wie dat buiten zijn eigen huis nog eens kan besteden is echt wel rijk te noemen. Ik heb geen scrupules om die mensen daarop wat extra te belasten. Wie echt rijk is, gaat ook niet wakker liggen van die extra belasting: die kunnen nog altijd hun luxueuze uitspattingen financieren. Ik hoop dat u, ondanks uw zes cijfertjes op uw loonstrookje, ook nog eens uit uw ivoren toren neerdaalt en inziet dat ook in ons land armoede helemaal geen illusie is of een 'urban legend'. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#260 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Over uw rechtenverhaal: moeten we dan in onze maatschappij mensen laten doodgaan van de honger of hen dwingen tot een soort van slavernij uit 'dankbaarheid' ? Want u vindt zulks blijkbaar geen 'natuurrechten' van mensen. Uw verhaaltje doet me sterk aan Adam Smith denken, die is echter al meer dan 200 jaar dood. Punt is dat uw verhaal niet werkt en bovendien, en dat is voor mij doorslaggevend, fundamentaal inhumaan en onrechtvaardig is. |
|
![]() |
![]() |