![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
http://www.hln.be/hln/nl/1308/Prins-...andelijk.dhtml
Ons "establishment?" vindt dat het uitgeven van ons belastinggeld voor bepaalde personen niet openbaar mag gemaakt worden? Of zou hij bang zijn dat binnenkort ook zijn uitgaven en die van ander openbaar profitariaat aangekaart worden? Nu de tering steeds meer naar de nering gezet wordt en België als uitvinders van steeds meer nieuwe belastingen bij de wereldkampioenen is. Nu "nog meer" mensen het zéér moeilijk gaan krijgen de touwtjes nog aan mekaar te knopen. Vindt ons "establishment" dat de gewone sterveling, "of hij die betaald", niet mag weten waar die vele absurd opgehoeste centen heengaan, schaamtevrij.
|
|
|
#2 |
|
Minister-President
|
Akkoord, maar dan moeten ook de uitgavenpatronen van parlementairen (en liefst ook europarlementariërs !), wat zij met hun onkosten en toelagen doen, ook publiek gekend gemaakt worden.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Volledig eens, het is bij de burgers opgevorderd geld dat moet dienen om dit land op de wankele sporen te houden, niet bedoeld voor persoonlijke verrijking.
|
|
|
#4 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
In Frankrijk is er een wettelijke verplichting voor ministers en parlementariërs om hun patrimonium bekend te maken. Nu hebben ze dat wel zo geregeld dat als je dat patrimonium wil bekijken, je in persoon naar het departementaal bureau moet gaan, en daar mag je, in aanwezigheid van een ambtenaar, de bewuste aangifte bekijken. Kopies mag je niet nemen en je moet ook een verklaring ondertekenen dat jezelf niets zal publiek maken over wat je gelezen hebt.
Maar, naar de letter van de wet is 't dus wel publiek en voor iedereen te consulteren. Ach ja, ze vinden altijd wel een manier om hun eigen gemak te beschermen.
|
|
|
#5 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Democratie of junta verschillen enkel in naam. En dan te denken dat er hier binnen een paar j
|
|
|
|
#6 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Die Blanpain lijkt wel een slippendrager van Laurent te zijn. Wat wil hij daarmee bereiken, een adelijke titel? Iemand als Laurent doet omzeggens niks voor de maatschappij maar krijgt toch belachelijk veel geld en dan zou het niet publiek mogen worden gemaakt wat hij met dat geld doet? Belachelijk.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat is de eerste keer dat ik zever lees van Blanpain.
Het is de Lorre zelf die sommige zaken publiekelijk gemaakt heeft, door ze te vermelden op zijn lijstje van wat hij er professioneel van gebakken heeft. Ik bots telkens weer op de basisidee: dat marcheert niet, een monarchie. Verder zie ik geen enkele reden waarom parlementairen zouden publiekelijk hun belastingvrij supplement moeten verantwoorden. Hun partij en de kiezer doen dat voldoende. Ik meen dit, zowel voor de parlementairen van de partij waar ik een lidkaart van heb, als deze die ik reken tot mijn politieke vijanden. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Wel vraag ik me af waarom de entourage van het Paleis zulk geknoei van Laurent niet aanpakt of door de vingers ziet. Of zit er een bewuste operatie 'beschadiging' in (door Koning Filip of zijn vader Albert) ? Het is geen publiek geheim dat Laurent 'niet van de slimsten' is, dus als entourage zou ik zijn kostenplaatje laten berekenen door een bekwame boekhouder. |
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ofwel moeten ze die uitgaven publiekelijk maken, ofwel moet dat deel onkostenvergoeding worden afgeschaft en eventueel gewoon 'extra loon' zijn. Met je loon doe je wat je wilt, met je onkostenvergoeding niet. Bij parlementariërs is deze echter aanzienlijk en bovendien forfaitair. Dat werkt misbruik natuurlijk serieus in de hand. Het vlees is immers zwak. Blanpain raaskalt dan ook als hij zegt dat honderduizenden mensen die betaald worden door de overheid (leerkrachten, politieagenten, rechters, ...) geen verantwoording voor hun uitgaven moeten afleggen. Bij deze mensen betreft het hier meestal gewoon loon, geen supplementaire kostenvergoeding. Toen ik als leerkracht eens mijn nafttank-verbruik wilde inbrengen als 'onkost' tijdens een pedagogische uitstap, werd ik door de directie aan een kruisverhoor onderworpen. |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Vanaf nu allemaal uw rekeningen van de winkel bijhouden en zoals prins Laurent de kosten van uw winkels aftrekken van de belastingen net zoals de kosten die je hebt voor als je kinderen naar school gaan.
Laurent brengt de kosten van de Colruyt en de kosten van de school van zijn kinderen ook binnen. Wat de prins mag mag het volk ook. |
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|