Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 november 2015, 12:38   #37821
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.222
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
We zijn 400 jaar verder en Europa is een feit.
Handelsbarrières worden weggehaald, wij werken in het zuiden en omgekeerd. Dat was heel lang niet zo.

Veel richtlijnen vanuit Europa komen nu in beider wetboeken te staan. CE markering is een feit.
Gebruik van dezelfde normen is een feit. Op elkaar afgestemde schoolsystemen is een feit.

En de trein dendert verder, of u wilt of niet.
Of sommige Belgen en Nederlanders dit wel of niet bevallen of mee kunnen draaien in de nieuwe Europese werkelijkheid is niet relevant. De voorwaarden zijn gesteld.

Europa grijpt diep in in ons bestaan. Het zal ook onze denkwijze veranderen. En dat is ook goed.
En die 400 jaar smelt gewoon weg, zoals nu ook de veel oudere noordpoolkap wegsmelt.

De trein dendert gewoon verder, ondanks alle sentimenten die er nu eenmaal zijn..
Je hebt gelijk.
De verhouding Nederland- Belgie/Vlaanderen komt niet verder dan dorpspolitiek.
De jonge generatie leeft in Europa en in de wereld.
Nederland is in feite een deelstaat van Duitsland en van Europa.
Europa kan best het komend jaar uit elkaar vallen en dan nog blijft Nederland
gekoppeld aan Duitsland
en de Scandinavische landen, sterk gericht op Amerika en Groot Brittanie,
een trouwe partner van de NAVO.

België hoort meer bij de Latijnse landen en Vlamingen blijven het liefst de verschillen met Nederland benadrukken.
Voor de jongen generatie in Nederland is dit totaal niet interssant.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 13:50   #37822
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Je hebt gelijk.
De verhouding Nederland- Belgie/Vlaanderen komt niet verder dan dorpspolitiek.
De jonge generatie leeft in Europa en in de wereld.
Nederland is in feite een deelstaat van Duitsland en van Europa.
Europa kan best het komend jaar uit elkaar vallen en dan nog blijft Nederland
gekoppeld aan Duitsland
en de Scandinavische landen, sterk gericht op Amerika en Groot Brittanie,
een trouwe partner van de NAVO.

België hoort meer bij de Latijnse landen en Vlamingen blijven het liefst de verschillen met Nederland benadrukken.
Voor de jongen generatie in Nederland is dit totaal niet interssant.
Er is inderdaad sprake van dorpspolitiek, maar ik merk dat de Vlamingen toch los gaan komen. Ze zullen wel moeten. De gemeenschappelijke taal en het economisch succesverhaal door gemeenschappelijk optreden zal bepalend zijn. Wanneer we samenwerken dan zal het vaak zijn zoiets als o ja, zit dat zo bij jullie.
Dus erg detailistisch.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 19:55   #37823
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Er is inderdaad sprake van dorpspolitiek, maar ik merk dat de Vlamingen toch los gaan komen. Ze zullen wel moeten. De gemeenschappelijke taal en het economisch succesverhaal door gemeenschappelijk optreden zal bepalend zijn. Wanneer we samenwerken dan zal het vaak zijn zoiets als o ja, zit dat zo bij jullie.
Dus erg detailistisch.
Maar neen. U streeft gewoon een droom na die u waarschijnlijk is ingegeven door allerlei oorzaken. Het zou me zelfs niet verwonderen dat het een 'familiale' trek is bij een aantal onder u. En meer ga ik niet zeggen. Bitter weinig mensen echter delen uw droom. Het wordt dus tijd dat dit beseft. Maar uit uw post leid ik af ik dat u goed op weg bent om u daar bewust van te worden.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 november 2015 om 19:58.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 20:14   #37824
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Maar neen. U streeft gewoon een droom na die u waarschijnlijk is ingegeven door allerlei oorzaken. Het zou me zelfs niet verwonderen dat het een 'familiale' trek is bij een aantal onder u. En meer ga ik niet zeggen. Bitter weinig mensen echter delen uw droom. Het wordt dus tijd dat dit beseft. Maar uit uw post leid ik af ik dat u goed op weg bent om u daar bewust van te worden.
Niets is simpel, niets is gemakkelijk, maar de doelstelling blijft, verregaande samenwerking en integratiemaatregelen zodat een eventueel samengaan niet meer op relevante weerstand zal stuiten maar goedwel mogelijk is. Natuurlijk op termijn en langs democratische weg.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 20:28   #37825
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Niets is simpel, niets is gemakkelijk, maar de doelstelling blijft, verregaande samenwerking en integratiemaatregelen zodat een eventueel samengaan niet meer op relevante weerstand zal stuiten maar goedwel mogelijk is. Natuurlijk op termijn en langs democratische weg.
En familiaal / familiair ben ik verbonden met het zuiden. Ik zie onze zuiderburen als familie en als broeders en zusters.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 20:34   #37826
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
En familiaal / familiair ben ik verbonden met het zuiden. Ik zie onze zuiderburen als familie en als broeders en zusters.
En ik zie u niet als 'broeders' en 'zusters'. U bent voor mij goede buren. Tenminste dat hoop ik. Maar dat zal wel.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 november 2015 om 20:34.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 20:41   #37827
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En ik zie u niet als 'broeders' en 'zusters'. U bent voor mij goede buren. Tenminste dat hoop ik. Maar dat zal wel.
Dat kan, maar voor mij is het dan ook heel persoonlijk, een stammoeder en een stamvader van mij kwamen uit het zuiden. Mijn stamvader kwam uit West-Vlaanderen. Ik heb dan ook veel belangstelling voor de West-Vlaamse streektaal.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 13 november 2015 om 20:48.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 20:52   #37828
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.893
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En ik zie u niet als 'broeders' en 'zusters'. U bent voor mij goede buren. Tenminste dat hoop ik. Maar dat zal wel.
Kijk eens, de liefde voor de Nederlands-Limburgers behoort blijkbaar tot de verleden tijd...
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 20:54   #37829
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.893
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Dat kan, maar voor mij is het dan ook heel persoonlijk, een stammoeder en een stamvader van mij kwamen uit het zuiden. Mijn stamvader kwam uit West-Vlaanderen.
Enig idee vanwaar?
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 21:02   #37830
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wel, dan zal ik u die geven. Ik vergis me niet. U echter, dwaalt.
Uiteraard zijt gij het grote licht dat dagelijks daagt in het oosten en de anderen tasten volslagen in het duister....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Smeyers (Vlaamse taal en volksbewustzijn, blz. 414), toch een onverdachte bron (en zelfs een ‘groot-Nederlander’ als ik me niet vergis) zegt het volgende in dit verband. Het gaat dus over de term ‘Belgen’ (vermeld in de spraakkunst van Van Belleghem en Waterschoot).

Smeyers:
"We vinden hem (de term ‘belgen’) vermeld bij Van Belleghem en Waterschoot waar dezen in hun grammatica (1773) een lofdicht neerschrijven ‘ter eeren der Vlammische (sic) Nederlanderen, Belgen oft Velgen'. ‘Belgen’ is hier dus synoniem voor “Zuid-Nederlanders.”

Dat impliceert evenwel nog meer. Namelijk dat de term ‘Belg’ als betekenis voor 'Zuid-Nederlander' reeds een tijdje in gebruik was vóór 1773!
Dat impliceert geenszins dat die term toen gebruikelijk was.
Smeyers heeft gewoonweg een naald in een hooiberg gevonden en gij gooit ze hier kinderlijk triomfantelijk op dit forum. En dat voor de zoveelste keer in de plaats van zelf op zoek te gaan.

Citaat:
Want de spraakkunst beschouwt 'Zuid-Nederlander' en 'Belg' als synoniemen. De betekenis was dus al gekend.
De spreekwoordelijke vraag van 1 miljoen blijft natuurlijk in welke verhouding de B-woorden toen, in de Oostenrijkse tijd, gebruikt werden tov de N-woorden; 1 tot 10.000 ? Of 1 tot 100.000 ?

Citaat:
Tevreden nu? Ik ben benieuwd welke uitvluchten u nu weer uit uw mouw gaat schudden om het gezegde van Smeyers te ontkennen.
Ik ontken dat niet. Tevreden nu ? Smeyers heeft in een flits een Belgische zwaluw zien vliegen. De Belgische lente brak echter aan in de Franse tijd.
Citaat:
Want u bent nogal vindingrijk op dit punt. Maar daarom nog niet (historisch) waarde getrouw.
Al ben ik op dat vlak niet waardig de gespen van uw sandalen te binden. Ik verwijs slechts naar de vindingrijkheid van het prinsbisdom Orange, om maar iets te noemen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 november 2015 om 21:13.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 21:11   #37831
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.893
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
De spreekwoordelijke vraag van 1 miljoen blijft natuurlijk in welke verhouding de B-woorden gebruikt worden tov de N-woorden; 1 tot 10.000 ? Of 1 tot 100.0000 ?
In 1792 wordt het zogenaamde "Comité des Belges et Liégeois Unis" opgericht. De toenmalige Nederlandse vertaling luidt "Comité der vereenigde Nederlanders en Luykenaers". En dus niet "... der vereenigde Belgen en Luykenaers".

https://books.google.be/books?id=_F1...enaers&f=false

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 13 november 2015 om 21:12.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 21:15   #37832
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Uiteraard zijt gij het grote licht dat dagelijks daagt in het oosten en de anderen tasten in het duister....

Dat impliceert geenszins dat die term toen gebruikelijk was.
Smeyers heeft gewoonweg een naald in een hooiberg gevonden en gij gooit ze hier kinderlijk triomfantelijk op dit forum. En dat voor de zoveelste keer in de plaats van zelf op zoek te gaan.

De spreekwoordelijke vraag van 1 miljoen blijft natuurlijk in welke verhouding de B-woorden gebruikt worden tov de N-woorden; 1 tot 10.000 ? Of 1 tot 100.0000 ?


Ik ontken dat niet. Tevreden nu ? Smeyers heeft in een flits een Belgische zwaluw zien vliegen. De Belgische lente brak echter aan in de Franse tijd.
Al ben ik op dat vlak niet waardig de gespen van uw sandalen te binden. Ik verwijs slechts naar de vindingrijkheid van het prinsbisdom Orange, om maar iets te noemen.
U zegt dit telkens weer. U dacht zelfs dat ik 'Belgen' of 'Velgen' moest verstaan als 'oude Belgen'. De spraakkunst van Van Belleghem zegt wel wat anders. En u vroeg me de context van de termen 'Belgen' en 'Velgen' in deze spraakkunst. Wel, ik gaf u die.

Wanneer gaat u eens eindelijk beseffen dat 'Belgen' in die tijd een synoniem was van Zuid-Nederlanders? Want als een spraakkunst uit die tijd dit synoniem vermeldt, dan is dit natuurlijk geen 'naald in een hooiberg'. De betekenis was bekend en dus het gebruik ervan ook.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 november 2015 om 21:17.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 21:18   #37833
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In 1792 wordt het zogenaamde "Comité des Belges et Liégeois Unis" opgericht. De toenmalige Nederlandse vertaling luidt "Comité der vereenigde Nederlanders en Luykenaers". En dus niet "... der vereenigde Belgen en Luykenaers".

https://books.google.be/books?id=_F1...enaers&f=false
Maar uiteraard....
Als ge 's morgens de Albert- I bib binnengaat dan kunt ge 's avonds terugkeren met ook nog honderden andere voorbeelden.
Of ge dan ook maar één enkele keer een B-woord bent tegengekomen, in het NL uiteraard, daar zou ik geen rode duit durven op verwedden....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 november 2015 om 21:29.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 21:23   #37834
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.893
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U zegt dit telkens weer. U dacht zelfs dat ik 'Belgen' of 'Velgen' moest verstaan als 'oude Belgen'. De spraakkunst van Van Belleghem zegt wel wat anders. En u vroeg me de context van de termen 'Belgen' en 'Velgen' in deze spraakkunst. Wel, ik gaf u die.

Wanneer gaat u eens eindelijk beseffen dat 'Belgen' in die tijd een synoniem was van Zuid-Nederlanders? Want als een spraakkunst uit die tijd dit synoniem vermeldt, dan is dit natuurlijk geen 'naald in een hooiberg'. De betekenis was bekend en dus het gebruik ervan ook.
In die tijd was het in de Franse taal vrij algemeen gebruikelijk "Belges" te gebruiken, maar in de Nederlandse geschriften van die tijd zien we dat "Nederlanders" duidelijk doorweegt en niet "Belgen".
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 21:25   #37835
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Enig idee vanwaar?
Dat mag u weten: Kortrijk.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 21:28   #37836
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wanneer gaat u eens eindelijk beseffen dat 'Belgen' in die tijd een synoniem was van Zuid-Nederlanders? Want als een spraakkunst uit die tijd dit synoniem vermeldt, dan is dit natuurlijk geen 'naald in een hooiberg'. De betekenis was bekend en dus het gebruik ervan ook.
Dat laatste is natuurlijk uw persoonlijke wishfull thinking en elke historikus die met die tijd bezig geweest is zal u tegenspreken.
Als ge mij en de modale historikus niet wilt geloven ga dan een dagje turven in de bib.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 21:29   #37837
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kijk eens, de liefde voor de Nederlands-Limburgers behoort blijkbaar tot de verleden tijd...
Tja, de arme Generaliteitslanden horen er nu niet meer bij....
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 21:29   #37838
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In die tijd was het in de Franse taal vrij algemeen gebruikelijk "Belges" te gebruiken, maar in de Nederlandse geschriften van die tijd zien we dat "Nederlanders" duidelijk doorweegt en niet "Belgen".
Misschien wel, maar het feit dat de term 'Belgen' al zeer lang een taalgebruik was en synoniem voor Zuid-Nederlanders, blijkt uit de grammatica van Van Belleghem. In het Nederlands, niet in het Frans. En die spraakkunst is toch vrij oud. Dat zijn nu eenmaal de feiten.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 21:31   #37839
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.893
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Dat mag u weten: Kortrijk.
Waarschijnlijk dus gevlucht in 1580, nadat Kortrijk weer door de Spaanse troepen was veroverd.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 21:32   #37840
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Misschien wel, maar het feit dat de term 'Belgen' al zeer lang een taalgebruik was en synoniem voor Zuid-Nederlanders, blijkt uit de grammatica van Van Belleghem. In het Nederlands, niet in het Frans. En die spraakkunst is toch vrij oud. Dat zijn nu eenmaal de feiten.
Wij noemden onszelf in het noorden de Bataven, maar dat verwijst naar een niet meer bestaand volk, net zoiets als Belgae en.....
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be