Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 november 2015, 19:15   #101
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Distributie Elektriciteit in Vlaanderen

Pagina 13.

Aantal industriële klanten op hoogspanning: ca 12000
Aantal klanten op laagspanning: ca 1,9 miljoen
De verhouding van het totale verbruik van de eerste tav de tweede ligt op ca 47/53.

Wat denk je nu dat het makkelijkst en het goedkoopst te bedienen zijn voor eenzelfde afzet? 12000 klanten via hoogspanning of 1,9 miljoen klanten via hoogspanning naar middenspanning en vervolgens naar laagspanning?

En ja, ik weet dat er bij die 1,9 miljoen ook KMO's tussen zitten.
Maar ook zij hebben hogere tarieven dan de zuiver industriële gebruikers.

Oude cijfers, dat wel. Maar je mag altijd op zoek gaan naar nieuwere.

Of denk je dat Ford Genk ook evenveel betaalde voor 20 schroefjes als iemand die een mini-doosje koopt in de Brico?
De keten in de B2C-markt is nu eenmaal langer.
In de elektriciteitsmarkt komen daar nog eens de beschermde klanten bij, subsidies, gratis stroom, sociale tarieven, ...
Allemaal zaken die doorgerekend worden.

Die hun pietjes zijn te klein?
Ben je al ooit in een substation gaan zien mijn beste ? Ik wel, deze week nog. Laat me duidelijk zijn : de hoofdzaak voor die omvangrijke installaties is er niet voor de particulieren. Trouwens, zijn er louter claims gekomen van bedrijven voor het uitvallen van die installatie.

De aantallen zijn niet bepalend voor de kosten. De omvang van de vermogens die moeten verdeeld en geschakeld worden wel.

Maar lullen doet de club der lullen van het jaar natuurlijk heel graag, zoveel is duidelijk.

Laatst gewijzigd door non-conformist : 20 november 2015 om 19:15.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2015, 19:25   #102
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Ben je al ooit in een substation gaan zien mijn beste ? Ik wel, deze week nog. Laat me duidelijk zijn : de hoofdzaak voor die omvangrijke installaties is er niet voor de particulieren. Trouwens, zijn er louter claims gekomen van bedrijven voor het uitvallen van die installatie.
Ja duh.

Citaat:
De aantallen zijn niet bepalend voor de kosten. De omvang van de vermogens die moeten verdeeld en geschakeld worden wel.
Natuurlijk is een installatie voor hoge vermogens duurder.
Maar door een pak minder overhead goedkoper dan de verdeling van hetzelfde vermogen verdeeld over een groot aantal particuliere installaties.

Verder blijf je maar de andere factoren die de prijs voor particulieren drastisch meebepaald, negeren.
Zijnde de beschermde klanten, gratis stroom, sociale tarieven, kortlopende contracten, ...

Citaat:
Maar lullen doet de club der lullen van het jaar natuurlijk heel graag, zoveel is duidelijk.
Op het bovenstaande staat allang haar op. Bij u ook?
Oud 20 november 2015, 19:28   #103
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja duh.

Natuurlijk is een installatie voor hoge vermogens duurder.
Maar door een pak minder overhead goedkoper dan de verdeling van hetzelfde vermogen verdeeld over een groot aantal particuliere installaties.

Verder blijf je maar de andere factoren die de prijs voor particulieren drastisch meebepaald, negeren.
Zijnde de beschermde klanten, gratis stroom, sociale tarieven, kortlopende contracten, ...

Op het bovenstaande staat allang haar op. Bij u ook?
Je staat hier maar wat te lullen in de veronderstelling dat je van iets weet en dat terwijl je nog niet eens concrete cijfers heb. Op basis van de dossiers die ik gezien heb en de kosten van de installatie die gereclameerd werd, weet ik wel beter.

En haar ? Nee jong ik ben een equivalent van Bruce Willis. Dat neemt niet weg dat ik de 'de club der lullen van het jaar' een mooie beschrijving vindt van uw partijtje.
Oud 20 november 2015, 19:35   #104
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je staat hier maar wat te lullen in de veronderstelling dat je van iets weet en dat terwijl je nog niet eens concrete cijfers heb. Op basis van de dossiers die ik gezien heb en de kosten van de installatie die gereclameerd werd, weet ik wel beter.
Ik heb u cijfers gegeven die een idee kunnen geven tussen de verdeling van hoge en lage vermogens.

Heb je in uw dossier ook cijfers over de verdeling van de stroom en overhead?

Ja, een vrachtwagen kost meer dan een kleine Fiat.
Zullen we daarna de kost per vervoerd gewicht berekenen als we 5000 ton willen verplaatsen over x km?

En blijf maar verder de extra kosten negeren die de factuur van particulieren opdrijft.

Citaat:
En haar ? Nee jong ik ben een equivalent van Bruce Willis. Dat neemt niet weg dat ik de 'de club der lullen van het jaar' een mooie beschrijving vindt van uw partijtje.
Dat kan, maar zoals ik al zei, staat er al haar op.
BTW, bij Bruce Willis zijn ze al ingedaald.

Laatst gewijzigd door hamac : 20 november 2015 om 19:52.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2015, 20:00   #105
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb u cijfers gegeven die een idee kunnen geven tussen de verdeling van hoge en lage vermogens.

Heb je in uw dossier ook cijfers over de verdeling van de stroom en overhead?

Ja, een vrachtwagen kost meer dan een kleine Fiat.
Zullen we daarna de kost per vervoerd gewicht berekenen als we 5000 ton willen verplaatsen over x km?

En blijf maar verder de extra kosten negeren die de factuur van particulieren opdrijft.

Dat kan, maar zoals ik al zei, staat er al haar op.
BTW, bij Bruce Willis zijn ze al ingedaald.
Die extra kosten zijn gewoonweg een fantasietje van je. Zoals ik al zei, bewijs je niks, nul komma nul.

En wat betreft je persoonlijke aanvallen : ik ben niet onder de indruk of dacht je van wel ?
Oud 20 november 2015, 20:26   #106
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die extra kosten zijn gewoonweg een fantasietje van je. Zoals ik al zei, bewijs je niks, nul komma nul.
Waar zijn jouw bewijzen?

Het is niet omdat iemand in Lourdes is geweest dat het een kardinaal is.

Maar goed, er zijn daarbovenop blijkbaar geen sociale tarieven, gratis stroom, subsidies, beschermde klanten, ... die moeten doorgerekend worden in de markt van particulieren.

En weet je nu al waarom een industrieel zijn schroefjes een veelvoud goedkoper kan inslaan dan een particulier?

Citaat:
En wat betreft je persoonlijke aanvallen : ik ben niet onder de indruk of dacht je van wel ?
Over welke persoonlijke aanvallen heb je het?

BTW, heb je nu ineens toch de betekenis van hypocriet opgezocht?

Laatst gewijzigd door hamac : 20 november 2015 om 20:29.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2015, 00:02   #107
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
“Art.2.§1.Het rustpensioen gaat in op de eerste dag van de maand volgend op deze tijdens welke de belanghebbende het aanvraagt en ten vroegste op de eerste dag van de maand die volgt op deze waarin hij de pensioenleeftijd bereikt. De pensioenleeftijd is : 1° 65 jaar voor de pensioenen die daadwerkelijk en voor de eerste maal ingaan op uiterlijk 1 januari 2025; 2° 66 jaar voor de pensioenen die daadwerkelijk en voor de eerste maal ingaan ten vroegste op 1 februari 2025 en uiterlijk op 1 januari 2030; 3° 67 jaar voor de pensioenen die daadwerkelijk en voor de eerste maal ingaan ter vroegste op 1 februari 2030... Art.4.In afwijking van artikel 2, § 1, en onverminderd de bepalingen van paragraaf 3 van dit artikel kan het pensioen naar keuze en op verzoek van de belanghebbende vervroegd ingaan...”(23 DECEMBER 1996. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de artikelen 15, 16 en 17 van de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenen.).

Iemand die geboren is in 1960 en op zijn 17 jaar ging werken zal 49 jaar gewerkt hebben alvorens hij op pensioen mag gaan.
Hij zal, ondanks de zwaarste afhoudingen!, hiervoor het laagste pensioen vd Westerse wereld krijgen.
Dat heeft uw vuil partij aangericht!
Zij wilden geen rekening houden met lange loopbanen.
Deze mensen moeten de dubbele ambtenarenpensioenen mee betalen want zoals U zelf zegt "gratis bestaat niet".
ps Bent U statutair?
De maximum loopbaan is en blijft 45 jaar,wat verstaat u daar niet aan..

Laatst gewijzigd door Svennies : 21 november 2015 om 00:05.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2015, 00:11   #108
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Distributie Elektriciteit in Vlaanderen

Pagina 13.

Aantal industriële klanten op hoogspanning: ca 12000
Aantal klanten op laagspanning: ca 1,9 miljoen
De verhouding van het totale verbruik van de eerste tav de tweede ligt op ca 47/53.

Wat denk je nu dat het makkelijkst en het goedkoopst te bedienen zijn voor eenzelfde afzet? 12000 klanten via hoogspanning of 1,9 miljoen klanten via hoogspanning naar middenspanning en vervolgens naar laagspanning?

En ja, ik weet dat er bij die 1,9 miljoen ook KMO's tussen zitten.
Maar ook zij hebben hogere tarieven dan de zuiver industriële gebruikers.

Oude cijfers, dat wel. Maar je mag altijd op zoek gaan naar nieuwere.

Of denk je dat Ford Genk ook evenveel betaalde voor 20 schroefjes als iemand die een mini-doosje koopt in de Brico?
De keten in de B2C-markt is nu eenmaal langer.
In de elektriciteitsmarkt komen daar nog eens de beschermde klanten bij, subsidies, gratis stroom, sociale tarieven, ...
Allemaal zaken die doorgerekend worden.

Die hun pietjes zijn te klein?
De koperinfrastructuur (inclusief transformatorcabinekes, meters, etc etc...) is nog steeds geen adequate verklaring voor de gigantische verschillen in electriciteitsprijs.

We hebben het hier over een factor 4 he.

Overigens de infrastructuur is opgeschaald net omwille van de grote industriele afnemers.

Het is gewoon een politieke keuze dat men bedrijven niet wenst een correcte electriciteitsprijs aan te rekenen, en daarom maar kiest om het verschil te halen bij de kleine verbruiker.

En uiteindelijk is de enigste reden een totaal gebrekkig energiebeleid afgelopen decennia, waar de huidige regering helemaal NIKS aan doet...zelfs geen eerste stappen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2015, 00:17   #109
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar zijn jouw bewijzen?

Het is niet omdat iemand in Lourdes is geweest dat het een kardinaal is.

Maar goed, er zijn daarbovenop blijkbaar geen sociale tarieven, gratis stroom, subsidies, beschermde klanten, ... die moeten doorgerekend worden in de markt van particulieren.

En weet je nu al waarom een industrieel zijn schroefjes een veelvoud goedkoper kan inslaan dan een particulier?

Over welke persoonlijke aanvallen heb je het?

BTW, heb je nu ineens toch de betekenis van hypocriet opgezocht?
Daarom dat ik bijvoorbeeld een bijdrage voor WKK's moet betalen op mijn factuur, voor mijn mede particulier die zich een WKK van een paar honderdduizend euro heeft gezet om zijn huisje 24/24/7/7 heet te stoken tot 200 graden en onder hoogspanning te zetten....

Get real, als particulier betaal je handen vol heffingen en bijdragen die naar de bedrijven vloeien.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2015, 00:46   #110
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De koperinfrastructuur (inclusief transformatorcabinekes, meters, etc etc...) is nog steeds geen adequate verklaring voor de gigantische verschillen in electriciteitsprijs.

Overigens de infrastructuur is opgeschaald net omwille van de grote industriele afnemers.

Het is gewoon een politieke keuze dat men bedrijven niet wenst een correcte electriciteitsprijs aan te rekenen, en daarom maar kiest om het verschil te halen bij de kleine verbruiker.

En uiteindelijk is de enigste reden een totaal gebrekkig energiebeleid afgelopen decennia, waar de huidige regering helemaal NIKS aan doet...zelfs geen eerste stappen.
Heb wel den indruk dat de huidige regering iets doet. De basisproductie wordt zo goed als zeker verhoogd (Doel 1/2). Komt daarbij dat heel het gedoe rond rond D3 en T2 uiteindelijk meer met paniekzaaierij te maken had dan wat anders, dus weeral 2000mw erbij, die daarvoor twijfelachtig was.
En dit alles co2 vrij. De Engelsen kunnen het niet beter.
Ook in het al te gekke subsidiebeleid, zowel voor particulieren als bedrijven, voor de opwekking van "groene" energie, wordt het mes gezet, om te komen naar meer realistische subsidies.
Maar dat het vrijmaken van de markt, samen met het (over)subsidieren van "groene" energie, de vleugels afgeknipt heeft van de electriciens zal dan wel een feit zijn. Hun aandelen hebben dan ook allen kennis gemaakt met de wetten van de zwaartekracht, en ze zijn, om economische redenen, verplicht geweest een aantal verlieslatende sites te sluiten. En het zogenaamde pieksegment , in de electriciteitsproductie, bleef verweesd achter.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2015, 08:05   #111
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik veronderstel dat je toch wel gehoord hebt van het prosumententarief en de turteltaks ?
Ik veronderstel dat je ook gehoord hebt van de premies voor zonnepanelen ?

Laatst gewijzigd door Boduo : 21 november 2015 om 08:06.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2015, 08:11   #112
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Hopelijk komen er voor de volgende verkiezingen een aantal ingenieurs op verkiesbare plaatsen bij �*lle partijen.
Bij ons huidig politiek zootje zijn er bijna geen mensen die énig inzicht hebben in techniek.
Oud 21 november 2015, 09:14   #113
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
I say potato... Gratis is gratis, of het nu in heel Vlaanderen dan wel enkel in Bachtendekuppe is.
Zal ik het nogmaals zeggen?
Weg met gratis!
Oud 21 november 2015, 09:16   #114
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het is de rechtse regering onder leiding van N-VA (grootste partij van het land).
Als jij perse ook de N-Va wil bedanken: knock yourself out!
Geld kent geen vaderland en geen politieke kleur.
Wie in mijn voordeel beslist, ben ik dankbaar, al was het den baarlijken duivel zelve.
Oud 21 november 2015, 10:35   #115
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Zal ik het nogmaals zeggen?
Weg met gratis!
De gratis buskaarten voor de 65 plussers bij de Lijn zijn vervangen door een jaar"abonnement" van 50 €
Volgens de laatste berichten heeft slechts een 30 % v.d. 65 plussers zo'n nieuwe kaart gekocht...
Oud 21 november 2015, 10:38   #116
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nogmaals, het zijn de grootste industriële afnemers die hun energie aan de laagste prijzen kunnen aankopen.
Hoeveel is het bij een kleine KMO?

Ineens geniet elk bedrijf weer de max korting.
In de discussie over belastingen zien we dat ook, dan betaalt geen enkel bedrijf belastingen omdat AB Inbev de dans weet te ontspringen.

En weer gaan we voorbij aan de extra, van overheidswege opgelegde kosten, zoals beschermde klanten, sociale tarieven, gratis stroom, subsidies, ....

Onderschat ook het belang van langlopende contracten niet die industriële klanten afsluiten.
Een particulier kan doorgaans van de ene op de andere moment overstappen.

Dat komt allemaal bovenop de overhead van de infrastructuur.

Citaat:
Heu?
Zonder industriële afnemers zou dus heel de infrastructuur op laagspanning werken?

Citaat:
Het is andersom, het is een politieke keuze om in de markt van particulieren te interveniëren door de distributeurs allerlei maatregelen op te leggen zoals ze hierboven al beschreven zijn.

Citaat:
Wat moet ze doen?
Electrabel terugkopen?
Nog meer subsidies geven?
Een nieuwe kerncentrale openen?
Oud 21 november 2015, 10:45   #117
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogmaals, het zijn de grootste industriële afnemers die hun energie aan de laagste prijzen kunnen aankopen.
Hoeveel is het bij een kleine KMO?

Ineens geniet elk bedrijf weer de max korting.
In de discussie over belastingen zien we dat ook, dan betaalt geen enkel bedrijf belastingen omdat AB Inbev de dans weet te ontspringen.

En weer gaan we voorbij aan de extra, van overheidswege opgelegde kosten, zoals beschermde klanten, sociale tarieven, gratis stroom, subsidies, ....

Onderschat ook het belang van langlopende contracten niet die industriële klanten afsluiten.
Een particulier kan doorgaans van de ene op de andere moment overstappen.

Dat komt allemaal bovenop de overhead van de infrastructuur.

Heu?
Zonder industriële afnemers zou dus heel de infrastructuur op laagspanning werken?

Het is andersom, het is een politieke keuze om in de markt van particulieren te interveniëren door de distributeurs allerlei maatregelen op te leggen zoals ze hierboven al beschreven zijn.

Wat moet ze doen?
Electrabel terugkopen?
Nog meer subsidies geven?
Een nieuwe kerncentrale openen?
De regeringen moeten samen een gefundeerde visie ontwikkelen over de toekomstige DUURZAME ENERGIE én ernaar handelen.
Probleem: dat wordt moeilijk voor die vele politiekers die Latijn & Grieks gestudeerd hebben...
Oud 21 november 2015, 18:55   #118
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht

Voor iedereen 45 jaar beroepsloopbaan,diegenen die eerder willen stoppen mogen van mij gerust nog een stuk van hun armzalig pensioentje daarvoor inleveren...
En u denkt dat men 45 jaar in de bouw kan volhouden?U doolt mijn beste.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2015, 19:04   #119
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ik veronderstel dat je ook gehoord hebt van de premies voor zonnepanelen ?
U had natuurlijk liever dat geld uitgegeven aan een Europese mega-boete voor een tekort aan groene elektriciteit.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2015, 20:23   #120
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
En u denkt dat men 45 jaar in de bouw kan volhouden?U doolt mijn beste.
Allé, nogmaals. Iedereen tot zijn 45 jaar in de privé (den bouw mag, maar moet niet), en vanaf zijn 45 jaar, iedereen ambtenaar tot einde loopbaan.
Natuurlijk kunnen bepaalde taken, door velen, niet tot hun 67 jaar worden uitgeoefend. Maar er nog wel een massa andere taken.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be