![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Moet Vlaanderen Brussel loslaten? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
5 | 25,00% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
15 | 75,00% |
Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ook heeft het veel te maken met de grote mobiliteit van tegenwoordig. Hoeveel koppels zijn er tegenwoordig wel niet waar de een uit een heel andere streek komt dan de andere?!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Europees Commissaris
|
![]() Mooi toch ! Men zou de kinderen de beide dialekten kunnen leren. Maar neen, zo ziet men dat niet. Spijtig, wat een mooie bagage zouden die kinderen niet kunnen hebben.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#164 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij ons thuis is het eenvoudig: daar ik van de streek ben, spreek ik het plaatselijk dialect met mijn kinderen. Mijn vrouw spreekt AN. Zo begrijpen en spreken ze goed AN én onvervalst dialect. Dat lijkt me waardevol.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Van Saterfries zijn er nog 2000 sprekers, van de Plattdeutsch sprekers in Nedersaksen zijn meer dan 2 miljoen. Het Ostfriesisch platt is sterk beïnvloed door het Fries, vooral de dubbelklanken zijn daar ook terug te vinden.
![]() |
#169 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Up Platt – Sprache in Ostfriesland Wenn heute von Ostfriesisch gesprochen wird, ist meist ostfriesisches Platt gemeint. Ungefähr 50 Prozent der Ostfriesen sprechen regelmäßig "Platdüütsch". Weniger die Mundart als die Ostfriesenwitze haben wohl Ostfriesland zu einer der berühmtesten Regionen Deutschlands gemacht. Und dabei gibt es noch ernsthaft was zu lernen: Na, denn man tau! – Also, dann mal los! Nog wat leuks op dezelfde site: Do you speak Ostfriesisch? Treffen sich ein Niederländer und ein Ostfriese auf dem Fischmarkt und verstehen sich. Das ist kein Ostfriesenwitz sondern die Wahrheit. Platt und Niederländisch sind eng miteinander verwandt. link:http://www.dw.com/de/deutsch-lernen/...esisch/s-12474 Waar ik ook regelmatig naar kijk: link: https://www.youtube.com/watch?v=1wWOt9T5LxU Een vraagje: begrijpt men in het zuiden Oostfries zoals wij het begrijpen?
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 21 november 2015 om 21:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Zelfs het Hoogduits is daar sterk beïnvloed door de Platduitse taal, voor Nederlandstaligen met kennis van het Hoogduits is het gemakkelijk daar. Maar voor mensen met beperkte kennis van het Hoogduits kan het lastig zijn, ze spreken extreem snel met een soms "Groningse" tongval (slikken veel in). Men mist zonder kennis gewoon een deel van de humor daar, want dat hebben ze zeker!
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 21 november 2015 om 21:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Daarom is het Westvlaams ook een zeer interessante streektaal. Volgens sommigen zou het Westvlaams een Saksisch of Fries substraat met zich meedragen. Grappig eigenlijk.
![]() |
#175 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet echt verwonderlijk dat indertijd het Groningse "Guus komt naar huus..." een meezinger was (en waarschijnlijk nog altijd is) op trouwfeesten in West- en Oost-Vlaanderen. Iedereen kent hier het refrein. Ik kan al lang niet meer tellen op hoeveel huwelijksfeesten ik dat meegezongen heb.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Taal
![]() Je hoort weleens zeggen dat “de enige goede Limburger een dode Limburger is” en dat Twentenaren dommer zijn dan Zeeuwen. Zo’n column wordt dit natuurlijk niet, hou op zeg, maar ik denk dat we helaas niet kunnen ontkennen dat het wel degelijk uitmaakt wat voor accent je hebt op kantoor. Het ligt er natuurlijk een beetje aan waar je kantoor staat, maar in grote lijnen zou je kunnen zeggen dat je met een Arnhems accent op achterstand staat, en hoewel een Brabants accent niets zegt over intelligentie – althans dat hoeft niet – staan Brabo’s tóch vet onderaan de voedselketen in de kantoorjungle. Dat heeft natuurlijk alles met rolmodellen te maken. Ik denk dat Maxime Verhagen de Limburgse zaak weinig goed heeft gedaan en afgezien van Roy Donders en de Maaskantjes zie je nu eenmaal weinig Brabanders met een accent in het openbaar een belangrijke prestatie leveren. Friezen zijn daarentegen altijd succesnummers – Doutzen is nog maar het topje van de ijsberg – en Johan Cruijff heeft voor het Amsterdams gedaan wat John de Wolf deed voor het Rotterdams. Meegooglen wat ze zeggen Zelf vind ik accenten, dialecten en talen altijd enorm afleiden op kantoor. Zodra een Brabander van wal steekt over de weekplanning zie ik het Sprookjesbos voor me opdoemen, van Limburgs krijg ik altijd enorme zin in bier en tegen de tijd dat ik erachter ben dat iemand een Zeeuw is, heb ik zijn hele verhaal over de nieuwe digitale strategie alweer gemist. Maar het ergste zijn natuurlijk de mensen zonder accent, en jij maar piekeren waar ze vandaan komen. Uiteindelijk is het dan vaak Lelystad of Almere en krijg je weer dat hele verhaal over wortelloosheid. Ook irritant: collega’s uit een onbegrijpelijke regio die met elkaar zitten te smoezen zodat jij de hele tijd moet meegooglen wat ze zeggen. Wat je nooit moet doen: meepraten met een accent dat je niet kent. Voor je het weet zit je er een paar cruciale neus- of keelklanken naast en heb je een conflict for life. Limburgs voor vrijblijvende situaties Ik zou liever zien dat we talen en accenten gaan gebruiken in daartoe geëigende situaties. Dus: Twents als het onschadelijk moet klinken, Limburgs voor vrijblijvend, Gronings als er écht iets moet gebeuren, Fries als alleen de relevante mensen mogen weten wat het betekent en Haags om in te schelden. Wat ook kan, is het toekennen van handicaps zoals in de golfsport. Hoe bevoorrechter qua taal, hoe hoger je handicap. In dat model krijgt iemand met een Gooische r minder salaris, krijgen Vlamingen tien vrije dagen per jaar extra en krijgt een Brabander een loonsverhoging als hij iets verstaanbaars zegt. Iemand uit Haarlem kan die indeling maken. Tot slot wil ik taalzones. Met bolussen, fierljeppen en koffietafels. Waar je collega’s kunt uitlachen als ze houdoe zeggen. Ik stel voor dat de Friezen en Limburgers daar dagelijks met ús mem, dan wel os moe telefoneren zodat iedereen even aan vakantie kan denken. Ik denk dat we het dan onder controle hebben. Dat taal als een rivier door de kantoorjungle moge stromen. Japke-d. Bouma geeft wekelijks onmisbare tips om te overleven op kantoor https://nrccarriere.nl/artikelen/waa...jn-op-kantoor/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#178 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() een van de weinigen die die strategie met mij gemeen heeft.
![]() |
#179 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Eur. Commissievoorzitter