Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet Vlaanderen Brussel loslaten?
Ja 5 25,00%
Nee 15 75,00%
Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 november 2015, 08:40   #261
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wijnbouw lijkt me in onze streken nu eenmaal een soort dure hobby die nooit een echt kwaliteitsproduct zal kunnen opbrengen. Ongetwijfeld goed om op een menukaart van een elitair restaurant te prijken. Een vorm van snobisme.
Nee hoor. Door de klimaatverandering komen onze streken net ideaal te liggen voor wijnbouw. Diegenen die nu dus reeds volle bak produceren en de know how in huis hebben zullen er als winnaars uitkomen. Dat de kwaliteit er ook jaarlijks op vooruit gaat is voor hen alleen maar een duwtje in de rug.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2015, 08:59   #262
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wijnbouw lijkt me in onze streken nu eenmaal een soort dure hobby die nooit een echt kwaliteitsproduct zal kunnen opbrengen. Ongetwijfeld goed om op een menukaart van een elitair restaurant te prijken. Een vorm van snobisme.
Bij u in 'de Vlaanders' zal dat idd misschien zo zijn. Maar vooral het Limburgse Maasland blijkt zeer geschikt te zijn voor wijnbouw. Vooreerst door het gunstige klimaat. Het is u misschien al opgevallen dat de temperaturen (vooral zomer en winter)merkelijk verschillen me uw streek. Maar zeer belangrijk, in een beperkt gebied langs de maas is de combinatie van ondergrond en waterhuishouding blijkbaar zeer geschikt voor wijnbouw.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2015, 10:16   #263
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
http://forum.politics.be/showpost.ph...92&postcount=2

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=186

Kortom, vanuit historisch perspektief is dat niet alleen een grote dwaling maar tevens een trendbreuk. Nooit is een gedeelte van de Nederlanden voor niets weggeschonken geweest. Integendeel we - of zij die ons verdedigden - hebben altijd onze huid duur verkocht.
Weer zou dan een gedeelte ven de Nederlanden verloren gaan.
En aan wie dan nog wel ?
Aan de eeuwenoude aarts- en erfvijand...
D�*t vind ik nu net imbuvable.

Wat ik wel aanvaardbaar zou vinden is dat Wallonië zou geruild worden met Frans-Vlaanderen. Maar dan moet het taktisch zo gespeeld worden dat het niet zo is dat Vlaanderen zijn onafhankelijkheid vraagt maar dat het uitgerekend Wallonië is, die vragende partij is mij een ultieme staatshervorming. En wel te verstaan vragende partij voor een aansluiting bij Frankrijk. Restbelgië - lees Vlaanderen - zou dan Frans-Vlaanderen kunnen bespreekbaar maken.
En daarbij is dan nog de vraag of diezelfde Frans-Vlamingen zich wel zouden willen laten herassimileren.
Dus alweer de fabeltjeskrant in fabeltjesland.
Ruilen met Frans Vlaanderen zie ik niet zitten, want Brussel kan niet naar Frankrijk.
Wel ben ik het met jee eens dat Brussel niet weggegeven mag worden aan Wallonië of Frankrijk.
Daarom zie ik wel een toekomst voor Brussel als zelfstandige stadstaat en hoofdstad van Europa een Brussel DC eventueel in een confederatie met Vlaanderen, als Wallonië naar Frankrijk gaat.
Brussel naar Europa is voor Vlaanderen geen groot verlies ,integendeel kan Vlaanderen profiteren van de ligging en de band met Brussel.

Laatst gewijzigd door cato : 26 november 2015 om 10:17.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2015, 10:51   #264
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Ruilen met Frans Vlaanderen zie ik niet zitten, want Brussel kan niet naar Frankrijk.
Wel ben ik het met jee eens dat Brussel niet weggegeven mag worden aan Wallonië of Frankrijk.
Daarom zie ik wel een toekomst voor Brussel als zelfstandige stadstaat en hoofdstad van Europa een Brussel DC eventueel in een confederatie met Vlaanderen, als Wallonië naar Frankrijk gaat.
Brussel naar Europa is voor Vlaanderen geen groot verlies ,integendeel kan Vlaanderen profiteren van de ligging en de band met Brussel.
Brussel als zelfstandige staat ?
hoe lang gaat t duren eer dat een kalifaat is ?

Brussel is een stad. Zolang B bestaat kan die vanwege haar specificiteit en de taalwetgeving best bestuurd worden vanuit de twee gemeenschappen.

Wanneer Vlaanderen onafhankelijk wordt, wordt ze gewoon een andere Vlaamse (zij het ook tweetalige) stad in Vlaanderen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2015, 11:18   #265
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Brussel kan wel naar Frankrijk en dit door een referendum bij de Brusselse bevolking.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2015, 11:29   #266
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Brussel kan wel naar Frankrijk en dit door een referendum bij de Brusselse bevolking.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2015, 11:30   #267
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik denk niet dat de francofone Brusselaars zitten te wachten om een Franse enclave te worden binnen Vlaanderen. Als ze verstandig zijn kiezen ze voor een soort autonome stadstaat met Europese steun. Maar, wees er maar van overtuigd dat Europa dan zal eisen dat er een einde komt aan de operette van de 19 gemeenten en de zes politiezones.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2015, 11:54   #268
Adrian M

Standaard

Citaat:
Het zou democratisch zijn als de Brusselaars zelf over hun toekomst kunnen beslissen wat ze zouden willen ipv Vlaanderen en Wallonië het voor hen uitmaken.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2015, 12:04   #269
Adrian M

Standaard

Citaat:
Misschien ook een oplossing? Als toekomstige hoofdstad van Europa, vallend onder de EU als hoofdstedelijk Europees grondgebied.
Brussel is tevens meer een internationale stad met een andere mentaliteit dan overige steden met een klein steedse mentaliteit
Oud 26 november 2015, 12:10   #270
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Vreemd he, hoe de franstaligen altijd en opnieuw eisen dat zijzelf zouden mogen beslissen over hun toekomst, terwijl la Belgique al 180 jaren er alles aan doet om dat beslissingsrecht van de Vlamingen over zichzelf uit te hollen, te verkrachten, te ontkennen, om te zetten in het uitvoeren van de franstalige wil, zelfs indien het totaal tegen het eigenbelang van Vlaanderen ingaat...

Vroeger volstond de franstalige elite in Vlaanderen om dat te bewerkstelligen, later hebben ze onze linkiewinkies met hun regimemedia omgekocht om dat te bereiken...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2015, 12:12   #271
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik denk niet dat de francofone Brusselaars zitten te wachten om een Franse enclave te worden binnen Vlaanderen. Als ze verstandig zijn kiezen ze voor een soort autonome stadstaat met Europese steun. Maar, wees er maar van overtuigd dat Europa dan zal eisen dat er een einde komt aan de operette van de 19 gemeenten en de zes politiezones.
Als het om de francofonie draait zoekt dan vooral geen verstandige oplossing van onze franstalige vrienden...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2015, 12:14   #272
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Als het om de francofonie draait zoekt dan vooral geen verstandige oplossing van onze franstalige vrienden...
brussels= failed city. Onder curatele plaatsen. Die zijn niet meer in staat, en zijn t nooit geweest, hun eigen stad op een zinnige manier te besturen.
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2015, 13:29   #273
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mindset Bekijk bericht
brussels= failed city. Onder curatele plaatsen. Die zijn niet meer in staat, en zijn t nooit geweest, hun eigen stad op een zinnige manier te besturen.
Who cares als ieder z'n eigen weg gaat - Wallonië, Vlaanderen, Brussel?
Ofwel België blijft bij elkaar, dan wel ieder zoekt het verder voor zichzelf uit.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 26 november 2015 om 13:32.
Oud 26 november 2015, 13:53   #274
cato

Standaard

Citaat:
De grote EU landen zullen dat zeker niet toestaan.
De hoofdstad van Europa kan niet liggen in een groot EU land,
juist daarom ligt Brussel in België.
Als Brussel zich aansluit bij Frankrijk ,dan wordt Amsterdam de hoofdstad van Europa.
Het is dus kiezen of delen voor de Brusselaars.
Oud 26 november 2015, 14:17   #275
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Als Brussel zich aansluit bij Frankrijk ,dan wordt Amsterdam de hoofdstad van Europa.
Euhm, Brussel lag al in België voor het onstaan van de EU hoor
Oud 26 november 2015, 14:18   #276
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Euhm, Brussel lag al in België voor het onstaan van de EU hoor
lol, gij zijt precies nog een slechter karakter dan ik
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2015, 14:47   #277
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Noem het maar een selectief slechte verstaander
Oud 26 november 2015, 15:46   #278
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Bij u in 'de Vlaanders' zal dat idd misschien zo zijn. Maar vooral het Limburgse Maasland blijkt zeer geschikt te zijn voor wijnbouw. Vooreerst door het gunstige klimaat. Het is u misschien al opgevallen dat de temperaturen (vooral zomer en winter)merkelijk verschillen me uw streek. Maar zeer belangrijk, in een beperkt gebied langs de maas is de combinatie van ondergrond en waterhuishouding blijkbaar zeer geschikt voor wijnbouw.
Dat klimaat is in niets vergeleken met dat van de zuiderse landen, waar het aantal zonne-uren nu eenmaal vele malen groter is, wat zo zijn gevolgen heeft voor het suikergehalte van de druif.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2015, 15:58   #279
cato

Standaard

Citaat:
Dat klimaat is in niets vergeleken met dat van de zuiderse landen, waar het aantal zonne-uren nu eenmaal vele malen groter is, wat zo zijn gevolgen heeft voor het suikergehalte van de druif.
Daarom zijn de druiven in Brussel zuur en is het beter dat gebied af te stoten.
Oud 26 november 2015, 16:03   #280
Adrian M

Standaard

Citaat:
Amsterdam? Broek op Langendijk of Gouda lijkt me in dat geval logischer. Gouda Cheese zegt een buitenlander "mogelijk" nog iets
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be