![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Gouverneur
|
![]() Na Rwanda/Burundi nu ook Congo ... De geprivilegieerde
relaties die Belgie en co. hebben met hun kolonies worden niet gebruikt om druk uit te oefenen. We zouden niet onbeleefd willen zijn veronderstel ik ... En dan nu allemaal samen, 3,2,1, WEGKIJKEN MANNEN!! [ik stuur wel een berichtje als er een Palestijn of Irakees sneuvelt zodat iedereen samen op de barricaden kan klimmen]] ------------------------------------ Congolese burgeroorlog eiste al drie miljoen levens 10:03:55 reuters NAIROBI - De burgeroorlog in Congo heeft in 4,5 jaar tijd aan naar schatting 3,3 miljoen mensen het leven gekost. De meeste sterfgevallen waren het gevolg van ondervoeding en ziekten, die door de oorlog teweeggebracht werden. Dat staat in een vandaag verschenen rapport van het International Rescue Committee (IRC). ANDERE WEBSITES The IRC: Conflict in Democratic Republic of Congo Deadliest Since World War II Sinds de Tweede Wereldoorlog heeft geen enkel conflict zoveel levens geëist als dat in Congo en bij geen enkele andere oorlog in Afrika zijn zoveel doden gevallen, aldus het IRC. ,,De zwartste voorspellingen over het aantal doden in het geval van een langdurige oorlog in Irak en het dodental van de recente oorlogen in de Balkan komen niet eens in de buurt'', vergelijkt de voorzitter van het IRC, George Rapp. ,,Desondanks schenken internationale donoren en de pers nauwelijks aandacht aan de crisis.'' De Congolese burgeroorlog brak in augustus 1998 uit, toen rebellen in het oosten van het land de wapens opnamen tegen toenmalig president Laurent Kabila. Ook zes andere Afrikaanse landen raakten betrokken bij de oorlog, die de spanningen tussen de verschillende bevolkingsgroepen in het oosten van het land heeft aangewakkerd. Nog geen week geleden werden in de provincie Ituri in het noordoosten meer dan 900 leden van de Hema-stam vermoord door leden van de Lendu-stam. Volgens het IRC is zeker 85 procent van de sterfgevallen toe te schrijven aan ziekten die onder normale omstandigheden goed behandelbaar zijn, en aan ondervoeding onder oorlogsvluchtelingen. Ook de instorting van de gezondheidszorg en de economie door de oorlog heeft ondervoeding teweeggebracht, aldus het IRC. Wel moet gezegd dat het oosten van Congo ook lang voor dictator Mobutu Sese Seko in maart 1997 werd verdreven, al verstoken was van de meeste basisvoorzieningen. Het IRC baseert zijn cijfers op onderzoek dat het in 2001 verrichtte. Volgens de organisatie is er enige reden tot optimisme, omdat het erop lijkt dat het aantal doden door geweld sinds die tijd met mogelijk wel 90 procent is gedaald. Afgelopen weekeinde zette president Joseph Kabila, zoon van de begin 2001 vermoorde Laurent Kabila, zijn handtekening onder een voorlopige grondwet die de basis moet vormen voor een overgangsregering waarvan ook de rebellen deel moeten gaan uitmaken. http://www.standaard.be/nieuws/buite...MF08042003_011 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Waar blijven die betogingen?
tja.. ge weet dat alles daar meer op't gemak gaat hé ![]() ze hebben overigens groot gelijk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementslid
|
![]() Geen betogingen want uit die andere oorlogen kunnen ze geen politieke munt slaan.
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() zelfde reden dus waarom er van geen enkel Westers land een interventie is?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De enige reden waarom er geen andacht aan die zaak geschonken wordt: geen economisch belang.
Persoonlijk vind ik dat we, ergens in de komende maanden, eens een grote, universele betoging moeten organiseren tegen ALLE oorlogen in de wereld, niet specifiek tegen de Irak oorlog. Dus óók de stammenoorlogen daar in Afrika.
![]() |
![]() |
#7 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#8 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Mensen blijven niet lang verontwaardigd, al die 'vergeten' oorlogen waartegen u zou willen manifesteren zijn al lang afgezaagd. Een oorlog mag máximum 3 weken duren, daarna is de westerse consument ze beu. We hebben geen grote idealen meer, enkel onze consumptiemaatschappij...zelfs de oorlog is een consumptieartikel geworden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Geen economisch belang? De grond zit vol goud, diamant en coltan in de Oost-Kongolese streek Ituri, waar vorige donderdag 1000 mensen zijn afgeslacht. Juist omwille van dat economisch belang van de streek zitten Oeganda (en Ruanda) daar de mensen te bewapenen en tegen elkaar op te zetten. Het Oegandese leger was zelfs betrokken bij de massaslachting vorige week van de Hemagemeenschap door de Lendu, louter om die bodemrijkdommen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Burgemeester
|
![]() Het is inderdaad cynisch. Daar waar geen grote belangen in het spel zijn, ligt men niet wakker van een oorlog. Integendeel, als het louter en alleen maar de wapenhandel ten goede kan komen, dan denk ik dat het stilzwijgen plots compleet wordt.
We zijn met z'n allen gemanipuleerd wat dat betreft, want kom maar eens met een plakkaat op straat voor de Congo als zowel televisie als politici erover zwijgen. Ik zag recentelijk een zogenaamde "dorpsidioot" op televisie verschijnen (programma over het leven bij de politie dacht ik) die met een verrekijker op straat stond te wuiven naar de "lidstaten". Wel, ik denk dat ge u zo zou voelen als ge voor een verzwegen zaak op straat komt. Het is natuurlijk ook veel voor enkele mensen om het leed van heel de wereld op de schouders te kunnen nemen. Ik denk dat veel mensen die tegen oorlog betogen ook wel tegen oorlog willen betogen in het algemeen. Dat de boodschap m.a.w. breder is. En wat de Amerikanen aangaat, ik denk dat daar vooral de mensen, media en politici bezorgd waren dat het deze keer een land was dat toch aanzien wordt als welvarend en een soort voorbeeld op sommige terreinen, een symbool voor de Westerse cultuur ook wel, dat juist zo'n land nu tot agressie over gaat en de VN hiervoor op de tocht zet. De VS zijn machtig en hoge bomen vangen veel wind, het is niet anders. Wie veel verantwoordelijkheid wil, moet ze ook kunnen dragen. En ook al lukt hen dat in de praktijk, in principe kunnen ze het niet, want naar mijn weten hebben ze geen mandaat om te doen waar ze nu mee bezig zijn. Ze hoeven bij geen enkele kiezer in Europa, Azië en andere verantwoording afleggen voor hun daden. Hoe kan je dan "verantwoordelijk" zijn? Het is dus allemaal een gok, een sprong in het duister, en ik begrijp dat de mensen daar ongerust over zijn. Maar het enige wat wij als gewone mensen in de straat kunnen doen is hopen dat het goed afloopt, onze stem laten horen en kiezen voor de mensen die ons wat dat betreft recht in hun schoenen lijken te staan.
![]() |
#11 |
Parlementslid
|
![]() Vandaag werd er een vredesdemonstratie gehouden tegen de oorlog in Congo. Organisators waren o.m. Oxfam. Er kwamen ongeveer 100 mensen opdagen. Ik vraag me af waar al die andere vredesapostelen gebleven zijn.
![]() |
#12 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Verder zijn de meeste alternatievelingen en (ex)communisten die ik ken racisten, die moeten gewoon niks hebben van zwarten en ze komen daar nog rond voor uit ook! ![]() Negers? Da zen vuile zwette! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Organiseer er een zondag in Brussel. Midden in de week is nogal lastig: dan gaan de meeste mensen namelijk werken, en u moet niet bij uw baas afkomen met het argument dat u begaan bent met die arme afrikanen.
![]() |
![]() |
#15 |
Vreemdeling
|
![]() ![]() kinder&vrouwenmoord,massale slagtpartijen,HET inferno en waar zit dat fameuze internationaal gerechtshof die deze misdaden ging veroordelen. BETOGEN nondedju... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Vreemdeling
|
![]() ![]() en dus waarschijnlijk ook tegen oorlog in het algemeen????? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Vreemdeling