Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 november 2015, 07:26   #321
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Nogmaals, ik ga dat niet doen.

Als atheist ben ik ook niet geïnteresseerd op een religieuze manier in hun geloof zoals u, maar uit historisch standpunt vind ik het interessant hoe en religie ontstaat.
Het Christendom ontstaat uit het Joodse geloof via een Joodse sekte, en, de islam op zijn beurt ontstaat via een Christelijke sekte.
En elk hebben ze hun eigen heilig boek. En er is een interessant opbod:
De Joden claimen hun boek is geschreven door profeten.
De Christenen claimen dan dat hun boek geschreven is oor de leerlingen van god.
Dan komen de moslims, en die claimen dat hun boek door god zelf is geschreven.
Verder kunt ge niet gaan hé.
Toch wel: toen kwam iemand die claimde dat zijn boek geschreven was door degene die god bedacht had.
Oud 30 november 2015, 09:53   #322
fallen_angel
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ja ja, ik weet het wel, Ge geeft mij altijd 'opdrachten'. Ik moet met een imam gaan spreken, en ik zus en zo. Maar ik ga dat niet doen, hé.
En opdrachten geven is niet hetzelfde als een argument geven. En daar gaat het in dit forum over.

Ik denk dat niet.

Ik denkbeeldig??

Ik ben ook nerens bang voor, maak u niet ongerust.
En jij wil over religie spreken met argumenten? Good luck.
fallen_angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2015, 09:58   #323
fallen_angel
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ik heb een betere verklaring. Mensen begrijpen meer en meer dat god niet bestaat.

En u begint dat ook meer en meer door te hebben, als ik lees wat u schrijft.
Daarom dat er steeds meer aanhangers zijn van de islam ...

Een religie die je zonder enige moeite kunt verlaten (4:89)
Oud 30 november 2015, 10:12   #324
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fallen_angel Bekijk bericht
Daarom dat er steeds meer aanhangers zijn van de islam ...

Een religie die je zonder enige moeite kunt verlaten (4:89)
Ja, ok, maar het ging over de ontkerkelijking in onze streken.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2015, 11:41   #325
fallen_angel
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ja, ok, maar het ging over de ontkerkelijking in onze streken.
Topic thread:

Citaat:
EHRM : ontslag om hoofddoek niet strijdig met mensenrechten.
Oud 30 november 2015, 14:13   #326
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, een niet-moslim gaat eens vertellen aan de moslims hoe hun geloof in elkaar steekt.

Veel succes ermee!
Idd grappig fenomeen op dit forum. Iedereen heeft een visie, meestal erg negatieve, over de islam en denkt dat moslims het ook zo zien..

De hijab is waajib, dus inderdaad verplicht.

In de praktijk zijn er ook moslims die niet 5x per dag bidden, de Ramadan niet helemaal vasten, enz... maar God zal dus uiteindelijk ook over hen oordelen.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 30 november 2015 om 14:14.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2015, 14:23   #327
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Idd grappig fenomeen op dit forum. Iedereen heeft een visie, meestal erg negatieve, over de islam en denkt dat moslims het ook zo zien..
Laat ons stellen dat wij, niet-gelovigen, vooral VASTSTELLEN dat vele moslims het ook zo zien. Dan zal het wel een effectief deel zijn van het moslim-zijn, niewaar ?

Bovendien moet je niet echt een gelovige zijn om kunnen te lezen wat uw God U letterlijk, en goed te begrijpen, opdraagt. Je moet ook geen vegetarier zijn om te begrijpen dat vegetariers geen vlees eten. Afkomen met "mensen die geen vegetarier zijn, gaan eens aan vegetariers vertellen dat zij geen vlees zouden mogen eten volgens hun principes" houdt dus geen steek.
Oud 30 november 2015, 14:39   #328
geertvdb

Standaard

Citaat:
Topic thread:
Dank u om mij te herinneren aan het onderwerp van de draad, maar ik reageerde op volgeden opmerking:

De kerken lopen in westelijk en noordelijk Europa leeg omdat er geen ruggengraat meer is.
Oud 30 november 2015, 14:43   #329
geertvdb

Standaard

Citaat:
Welke afdelingne? Sjiieten? Soenieten, koranieten?
Citaat:

De hijab is waajib, dus inderdaad verplicht.
Staat niet in de koran
Citaat:

In de praktijk zijn er ook moslims die niet 5x per dag bidden,
Staat niet in de koran
Citaat:
de Ramadan niet helemaal vasten,
Staat niet in de koran
Citaat:
enz... maar God zal dus uiteindelijk ook over hen oordelen.
Serieus, gaat god over hen oordelen? En u beschuldigt ons van negativiteit?

Ik ben blij dat ik een atheist ben, ik ga een relaxed doodsbed tegemoet.

Laatst gewijzigd door geertvdb : 30 november 2015 om 14:44.
Oud 30 november 2015, 15:02   #330
fallen_angel
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Welke afdelingne? Sjiieten? Soenieten, koranieten? Staat niet in de koran Staat niet in de koran Staat niet in de koran
Serieus, gaat god over hen oordelen? En u beschuldigt ons van negativiteit?

Ik ben blij dat ik een atheist ben, ik ga een relaxed doodsbed tegemoet.
Dit.

Citaat:
The Neurological Origins of Religious Belief

It has been known for some time that religious belief and behavior affect the brain—in the same way all habits, emotions and memories build neural pathways. But can we pinpoint specific chemicals, genes and clusters of neurons that give rise to religiosity, or to atheism?

Rutgers University evolutionary biologist Lionel Tiger thinks we can: “Religion is really made by the brain. It is a secretion of the brain,” says Tiger, who thinks the root of religious belief is an evolutionary drive to seek this "secretion"—namely serotonin—which provides the believer with feelings of well-being. A neurotransmitter that regulates mood and appetite, serotonin is linked to feelings of well-being when it floods the central nervous system.

“One of the ways of looking at religion is to what extent and how does it generate the serotonergic juices that make us feel good,” says Tiger. Attending a religious service, for example, can be a flurry of social activity and controlled procedure, which releases a cocktail of serotonin-led neurotransmitters in the brain. This chemical response “soothes” the organ, he says, echoing the results of recent studies. Working with neuroscientist Michael McGuire, Tiger has connected this research on serotonin as it works in the brain with the social aspects and origins of religion.

Religion may be one of the main producers of the brain-soothing phenomenon in a way that is not that expensive or destructive or difficult. All you have to do is show up Sunday morning,” Tiger says. Religion, in this sense, becomes a self-created, self-consumed endeavor, he adds.

Tiger’s conclusion is that the neurochemical response of religion serves a biological need for humans, as shown in its absence. As an example, he points to France, a nominally Catholic country with low mass attendance and rare religious observance that has one of Europe’s highest rates of antidepressant consumption. “It may be that they’re taking the mass into their skull with a pill, so there is the pharmacological element of brain soothing,” he says.
...
Veel mensen hebben schrik voor de dood en wat erna komt. Mensen die gelukkig zijn en niets nodig hebben om hun geweten te sussen, zijn in mijn ogen dan ook sterkere individueën. Ik maak niet het beste van mijn leven om ervoor te zorgen dat ik na mijn dood het goed zal hebben (met andere woorden, leven met een dolk in je rug). Ik maak het beste van mijn leven om het hier en nu goed te hebben. Meesten hebben iets extra nodig om dat te krijgen.

Laatst gewijzigd door fallen_angel : 30 november 2015 om 15:03.
Oud 30 november 2015, 16:22   #331
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijkbaar moet een mens maar blijven herhalen: al veel eerder heb ik aangestipt dat de godsdienstvrijheid zich bij ons nu eenmaal binnen de krijtlijnen van de seculiere wet afspeelt. Dan lijkt het me duidelijk dat een hoofddoek wel kan, maar straffen zoals boven beschreven dan weer niet.
Kunt u volledig citeren? U haalt stukken uit de contekst en dat is vervelend.
U beantwoordt gewoonte getrouw niet mijn vraag, die was niet " wat denkt u er over" maar wel hoe het zit tussen Islamitische rechtscholen betreffende consensus : over het mogen doden van afvalligen broeders en zusters die het geloof willen verlaten.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2015, 16:34   #332
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit.
Veel mensen hebben schrik voor de dood en wat erna komt. Mensen die gelukkig zijn en niets nodig hebben om hun geweten te sussen, zijn in mijn ogen dan ook sterkere individueën.
Dit is onzin he. Je bent gelukkig om andere redenen, die ook voor serotonine secretie gezorgd hebben (anders "voelde" je jezelf niet gelukkig). Jij kan je leven vullen met ideologie of meer materialistische zaken als shopping-sprees. Waarom zou dat bewonderenswaardiger zijn dan religie? Waarom zouden die individuen sterker zijn?
Ik beschouw mezelf als een spiritueel persoon, geloof in god/goden, en vind mezelf zeker en vast sterker dan mensen die hun leven moeten vullen met goedkope shit uit China om gelukkig te zijn.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 30 november 2015 om 16:51.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2015, 16:34   #333
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 30 november 2015 om 16:51.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2015, 16:36   #334
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk zijn ze daar "intellectueel" niet mee bezig. Dat is een zaak van onder meer de oelama.

Wel gaat er om dat wat u omschrijft als "traditie en cultureel bepaalde islam" juist vanuit die rechtsschool wordt gevormd.

Daarnaast is het zo dat heel veel moslims heel vaak bij hun geestelijke leiders raad vragen. Dat is een bijzonder vaak voorkomende praktijk. En dan komen we uiteindelijk toch weer uit bij de rechtsschool waaronder die moslim valt.
Nee, de cultuur en traditie bepaalden de rechtscholen. Is het omdat er een paus is dat geen enkele Katholiek bezig kan zijn op intellectueel vlak , met het geloof? Wel dan ...

Ja hoor, die zelfverklaarde imams, benoemd door besturen die zelf amper kunnen lezen en schijven zijn allemaal onderlegd in rechtscholen.. laat me niet lachen zeg, en natuurlijk vragen ze advies, geen kat weet wat in deze tijden haram of halal is, en dat moet je allemaal vragen he?

Kan jouw kerk enkel van dromen Jan.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2015, 17:36   #335
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:
We hebben het gewoon over de hoofddoek, niets specifiek "in de werksfeer".
ja, maar op de werksfeer wordt steeds meer een hoofddoek gedragen.
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2015, 17:39   #336
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:
Surf naar de eerste de beste moslimsite en je leest het omgekeerde. Toch verbazend dat moslims het helemaal niet eens zijn met dergelijke uitspraken...
misschien omdat hun geest vanaf hun prille geboorte geëndoctrineerd is..?
Oud 30 november 2015, 17:39   #337
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Dit is onzin he. Je bent gelukkig om andere redenen, die ook voor serotonine secretie gezorgd hebben (anders "voelde" je jezelf niet gelukkig). Jij kan je leven vullen met ideologie of meer materialistische zaken als shopping-sprees. Waarom zou dat bewonderenswaardiger zijn dan religie? Waarom zouden die individuen sterker zijn?
Ik beschouw mezelf als een spiritueel persoon, geloof in god/goden, en vind mezelf zeker en vast sterker dan mensen die hun leven moeten vullen met goedkope shit uit China om gelukkig te zijn.
Dat filosofische geleuter over "geluk".

Je geluksniveau hangt van twee dingen af: je genen en/of omgeving . Niet meer niet minder.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2015, 17:39   #338
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja, een niet-moslim gaat eens vertellen aan de moslims hoe hun geloof in elkaar steekt.

Veel succes ermee!
u doet eigenlijk al de hele tijd niets anders..
Oud 30 november 2015, 17:40   #339
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Waarom geloof jij in God?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2015, 17:45   #340
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:
Blijkbaar moet een mens maar blijven herhalen: al veel eerder heb ik aangestipt dat de godsdienstvrijheid zich bij ons nu eenmaal binnen de krijtlijnen van de seculiere wet afspeelt. Dan lijkt het me duidelijk dat een hoofddoek wel kan, maar straffen zoals boven beschreven dan weer niet.
een hoofddoek kan NIET buiten de privésfeer, net omdat het een politiek symbool is. En dan nog van een fascistoïde ideologie.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be