Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 december 2015, 09:41   #341
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Waar zou het in het nt of in de bijbel staan, dat er zoiets kan zijn als een heilig jaar ?
De paus heeft er nu eentje geopend.
Maar zou god misschien niet liever een heilige maand zien, ipv een gans jaar? Of omgekeerd: een tweejaarlijkse ?

Volgens mij vergist de paus zich even erg als de moslims zich vergissen met hun maagden. Die moslims denken dat ze 72 maagden krijgen, maar de realiteit is dat ze één maagd van 72 jaar oud krijgen.
Dat is dan mits één voorwaarde nog interessant. Namelijk als ge als man minstens 90 jaar zijt. Dan is een van 72 een jong poepke.

Ge ziet: atheïsten kunnen ook verhaaltjes fantaseren.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2015, 09:49   #342
doremi
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In de bijbel hebben we het Oude Verbond en het Nieuwe, met alle gevolgen van dien. In de koran bestaat er geen onderscheid, daar dat boek volgens de moslims geen neerslag is van Gods historisch handelen bij de mensheid, maar het neergedaalde Woord van Allah.
Ik treed Van den Berghe hier bij. Ik ben zelf atheïst, maar als we dan toch de Islam willen vergelijken met het Christendom dan moet dat correct gebeuren en dan kan je volgende vaststellingen maken.

1) De Christelijke wereld/gelovigen laten in overweldigende meerderheid het NT prevaleren op het OT daar waar er conflict is. Dat maakt dat zowat al het geweld uit het OT komt te vervallen.

2) De Koran heeft een totaal andere insteek dan de Bijbel. De Bijbel is verhalend opgesteld, de Koran (en Hadith) in vele gevallen activerend. Iedereen begrijpt wel het verschil tussen deze 2 zinnen:

a. God doodde X en Y
b. God beveelt u: dood X en Y!

A is de stijl van de Bijbel, B de stijl van de Koran/Hadith.

3) Aanvullend op 2 is ook de insteek qua auteur verschillend. De Bijbel proclameert zelf mensenwerk te zijn (mits wel wat 'goddelijke inspiratie'), de Koran is zogezegd een letterlijk dictee van Allah en dus per definitie foutloos en tijdloos. De effecten naar interpretatie e.d. lijken mij wel duidelijk.

4) Als laatste punt is er gewoon ook de realiteit. Het 'activerend vermogen' van een schrift moet ook beoordeeld worden aan de effecten die het resorteert in de realiteit. Die effecten zijn ook onderhevig aan de praxis van de lezing e.d. Ook daarin is duidelijk dat de Koranveel meer problemen kent dan de Bijbel want kwalitatief enorm veel meer hardliners en extremisten.
Oud 9 december 2015, 10:44   #343
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Mee eens. Zoals ik reeds schreef was het de boven- en middenklasse die profijt hadden van de bezetter.
Ja dat dacht ik ook. Toch ook hier weer is voorzichtigheid geboden. Toen de Maccabeese oorlog uitbrak woonden er vrij weinig Joden in Galilea (Galilea = galil ha goyim = het land der heidenen). Later was er een influx van Joden naar Galilea. De bevolking was dus blijkbaar gemengd. Het zou dus kunnen dat er toch meer Grieks werd gesproken dan aanvankelijk werd gedacht.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2015, 11:04   #344
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja dat dacht ik ook. Toch ook hier weer is voorzichtigheid geboden. Toen de Maccabeese oorlog uitbrak woonden er vrij weinig Joden in Galilea (Galilea = galil ha goyim = het land der heidenen). Later was er een influx van Joden naar Galilea. De bevolking was dus blijkbaar gemengd. Het zou dus kunnen dat er toch meer Grieks werd gesproken dan aanvankelijk werd gedacht.
Niet noodzakelijk. De Galileërs hadden dezelfde herkomst als de Judeeërs. Na de inval van de Assyriërs is er een volksverhuizing geweest van de noordelijken ( Samaria als hoofdstad ) naar het zuidelijke Judea. Een deel is in Galilea gebleven. Na de inval van de Babyloniërs is een groot deel van de upperclass gedeporteerd en hebben invloeden van het Mazdaïsme later meegenomen naar hun thuisland. Zo ontstond er een religieuze kloof tussen de Galileërs/Samaritanen en de Judeeërs. De Judeeërs die nadien naar Galilea getrokken zijn waren eerder fundamentalisten die niks te maken wilden hebben met de hellenisatie. Deze spanning is blijven bestaan tot het begin van onze jaartelling. En zoals ik al schreef was Galileër ook als scheldnaam gebruikt door de Judeeërs.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2015, 11:40   #345
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet noodzakelijk. De Galileërs hadden dezelfde herkomst als de Judeeërs. Na de inval van de Assyriërs is er een volksverhuizing geweest van de noordelijken ( Samaria als hoofdstad ) naar het zuidelijke Judea. Een deel is in Galilea gebleven. Na de inval van de Babyloniërs is een groot deel van de upperclass gedeporteerd en hebben invloeden van het Mazdaïsme later meegenomen naar hun thuisland. Zo ontstond er een religieuze kloof tussen de Galileërs/Samaritanen en de Judeeërs. De Judeeërs die nadien naar Galilea getrokken zijn waren eerder fundamentalisten die niks te maken wilden hebben met de hellenisatie. Deze spanning is blijven bestaan tot het begin van onze jaartelling. En zoals ik al schreef was Galileër ook als scheldnaam gebruikt door de Judeeërs.
Volgens de joodse historicus Pinchas Lapide waren er sinds de Makkabeeën tot het einde van de joodse onafhankelijkheid onder Bar-Kochba niet minder dan 62 oorlogen en opstanden geweest tegen de heerschappij van de Grieken en Romeinen. Daarvan begonnen er 61 in Galilea.

Nu wat de hellenisering van Galilea betreft, de vergrieksing van Galilea was vooral te vinden in de grensstreken. Het binnenland zou joods gebleven zijn. De hellenisering van Galilea bleek overigens lang niet altijd uit het geloofsleven van de Galileeërs . Evenmin was er sprake van een georganiseerde heidense cultus. Volgens anderen zou Galilea pas zeer laat zijn verjoodst. Deze judaïsering zou dan zeer oppervlakkig zijn gebeurd. Dit zou dan verklaren waarom Jezus een Jodendom aanhing dat zich wat losser, ja zelfs vijandig opstelde ten opzichte van de Tempel.
Oud 9 december 2015, 12:27   #346
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Volgens de joodse historicus Pinchas Lapide waren er sinds de Makkabeeën tot het einde van de joodse onafhankelijkheid onder Bar-Kochba niet minder dan 62 oorlogen en opstanden geweest tegen de heerschappij van de Grieken en Romeinen. Daarvan begonnen er 61 in Galilea.

Nu wat de hellenisering van Galilea betreft, de vergrieksing van Galilea was vooral te vinden in de grensstreken. Het binnenland zou joods gebleven zijn. De hellenisering van Galilea bleek overigens lang niet altijd uit het geloofsleven van de Galileeërs . Evenmin was er sprake van een georganiseerde heidense cultus. Volgens anderen zou Galilea pas zeer laat zijn verjoodst. Deze judaïsering zou dan zeer oppervlakkig zijn gebeurd. Dit zou dan verklaren waarom Jezus een Jodendom aanhing dat zich wat losser, ja zelfs vijandig opstelde ten opzichte van de Tempel.
Allemaal mooie verhaaltjes!
Verdiep jullie maar verder.
Aan mij is het niet meer besteed.
Wat mij vooral stoort is het feit dat ook die God volgens de bijbel het normaal vond dat pasgeboren kinderen werden vermoord door zijn engelen en dit om de ouders ervan te straffen.
Hier geeft de bijbel de toelating in feite om wraak uit te oefenen op latere generaties. Waarvan de huidige Christenen dus ook volop gebruik hebben van gemaakt. Het is in dit land vooral de voorbije tweehonderd jaar het geval geweest. Zelfs verder in het verleden.
Dat de koran op zijn beurt nog meer onzin vermeld doet niks ter zake.
Al dat gelovig volk is ultra-gevaarlijk en gebruikt hun geloof om eigen zak te vullen. Dat zijn de feiten zoals ik ze heb vastgesteld en dit niet in het verre verleden maar ook in het recente heden.
Ik heb dus minder respect voor gelovigen dan voor ongelovigen.
Deze laatsten liegen gewoon wat minder. Of proberen alleszins minder de mensen in het gareel te houden met verzonnen sprookjes.
En voor de rest?
Ik wil niet in de hemel komen samen met dat huichelachtig krapuul.
Men is gelovig en leeft volgens de wet van die God uit den bijbel of......men is een huichelaar. Ik denk toch dat ik duidelijk ben?
En ik besef dat ik zeker niet de pilaarbijter moet uithangen om enige verdienste te vergaren om in een hemel te geraken als deze bestaat.
In bevestigend geval is zelfs die rijstepap niet aan mij besteed.
En nu laat ik ruimte voor barmhartige Samaritanen en ander volk.
Papier is immers verduldig. Of moet ik schrijven dat perkament dat is?
De groetjes nog.

Laatst gewijzigd door werkman : 9 december 2015 om 12:31.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2015, 12:47   #347
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Allemaal mooie verhaaltjes!
Verdiep jullie maar verder.
Aan mij is het niet meer besteed.
Wat mij vooral stoort is het feit dat ook die God volgens de bijbel het normaal vond dat pasgeboren kinderen werden vermoord door zijn engelen en dit om de ouders ervan te straffen.
Hier geeft de bijbel de toelating in feite om wraak uit te oefenen op latere generaties. Waarvan de huidige Christenen dus ook volop gebruik hebben van gemaakt. Het is in dit land vooral de voorbije tweehonderd jaar het geval geweest. Zelfs verder in het verleden.
Dat de koran op zijn beurt nog meer onzin vermeld doet niks ter zake.
Al dat gelovig volk is ultra-gevaarlijk en gebruikt hun geloof om eigen zak te vullen. Dat zijn de feiten zoals ik ze heb vastgesteld en dit niet in het verre verleden maar ook in het recente heden.
Ik heb dus minder respect voor gelovigen dan voor ongelovigen.
Deze laatsten liegen gewoon wat minder. Of proberen alleszins minder de mensen in het gareel te houden met verzonnen sprookjes.
En voor de rest?
Ik wil niet in de hemel komen samen met dat huichelachtig krapuul.
Men is gelovig en leeft volgens de wet van die God uit den bijbel of......men is een huichelaar. Ik denk toch dat ik duidelijk ben?
En ik besef dat ik zeker niet de pilaarbijter moet uithangen om enige verdienste te vergaren om in een hemel te geraken als deze bestaat.
In bevestigend geval is zelfs die rijstepap niet aan mij besteed.
En nu laat ik ruimte voor barmhartige Samaritanen en ander volk.
Papier is immers verduldig. Of moet ik schrijven dat perkament dat is ?
De groetjes nog.
'Papyrus' lijkt me correcter.
Oud 9 december 2015, 14:12   #348
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Helemaal niet mee eens! Jezus was niet afkomstig uit Galilea. Hier loop je de evangelisten na.
Hij was vijandig opgesteld, net om dezelfde reden als ALLE vrome joden. De Tempel was op dat ogenblik in handen van de Herodeanen en de stromannen-priesters door Antipas aangesteld. Ze roofden met regelmaat de Tempelschatkist leeg om havens en aquaducten te financieren. Weet je nog, " Geef de keizer wat de keizer toekomt en geef aan JHWH wat JHWH toekomt?
Oud 9 december 2015, 16:52   #349
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal niet mee eens! Jezus was niet afkomstig uit Galilea. Hier loop je de evangelisten na.
Hij was vijandig opgesteld, net om dezelfde reden als ALLE vrome joden. De Tempel was op dat ogenblik in handen van de Herodeanen en de stromannen-priesters door Antipas aangesteld. Ze roofden met regelmaat de Tempelschatkist leeg om havens en aquaducten te financieren. Weet je nog, " Geef de keizer wat de keizer toekomt en geef aan JHWH wat JHWH toekomt?
Natuurlijk steun ik me op de geschriften die men het evangelie noemt. Ik heb maar weinig andere geschriften .En zo zegt Nathanael bij de rekrutering: "wat goeds kan er uit Nazareth komen ?" Nu kan men opperen: Nazareth bestond nog niet ten tijde van Jezus. Dat is maar moeilijk te bewijzen. Dus we moeten het doen met de gegevens die uit het NT komen. We kunnen die wel eventueel interpreteren, maar als men zegt in het NT dat Jezus uit Galilea komt, dan moeten we dat aannemen, tenzij tegenbewijs. U haalt ook de gegevens uit het evangelie.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 december 2015 om 16:55.
Oud 9 december 2015, 17:22   #350
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U hebt verdorie gelijk!
Ik zal mij moeten gaan verdiepen in Bijbelse papyrusrollen.
Maar al de verzinsels erop vermeld kan toch nooit op tegen het logisch denken
dat ik mezelf altijd toekende.
Ik vermoed dat ik er beter niet meer aan begin teneinde mijn nakende dementie niet te bespoedigen.
Maar ik troost mij bij de gedachte dat ik niet vroeg-dementerend ben geweest.
Alhoewel; dementie is misschien een bijkomende voorwaarde om gelukzalig te kunnen sterven. Dit proces beperkt immers de invloed van de duivel.
Zalig zijn de armen van geest.........
Dementie is dus een gunstige factor volgens de bijbel.
Want anders kwam er geen enkele gelovige die ik ken nog in het paradijs.

Laatst gewijzigd door werkman : 9 december 2015 om 17:26.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2015, 17:30   #351
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Natuurlijk steun ik me op de geschriften die men het evangelie noemt. Ik heb maar weinig andere geschriften .En zo zegt Nathanael bij de rekrutering: "wat goeds kan er uit Nazareth komen ?" Nu kan men opperen: Nazareth bestond nog niet ten tijde van Jezus. Dat is maar moeilijk te bewijzen.
Tot op heden is er geen enkele archeologische aanwijzing dat Nazareth bestond aan het begin van onze jaartelling.
En geval je wat tijd hebt :
http://www.nazarethmyth.info/naz3article.html
Citaat:
Dus we moeten het doen met de gegevens die uit het NT komen.
Het is pas in het evangelie van Mattheus dat Nazareth genoemd wordt. Nazareth is pas ontstaan na Jezus door gevluchte nazareners.
Citaat:
We kunnen die wel eventueel interpreteren, maar als men zegt in het NT dat Jezus uit Galilea komt, dan moeten we dat aannemen, tenzij tegenbewijs.
Die conclusie hangt samen met de misvatting dat Jezus uit Nazareth afkomstig was.
Citaat:
U haalt ook de gegevens uit het evangelie.
Jazeker, maar gebruik natuurlijk ook andere bronnen en haal op deze wijze de werkelijke geschiedenis vanonder verschillende lagen overschildering.
Oud 9 december 2015, 17:36   #352
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Niet wat betreft de Torah rollen. Die waren geschreven op dure geitenvellen. Er was er ook maar één exemplaar van wat na een generatie versleten was of moest worden aangevuld met nieuw materiaal. De rest was wel op minder duur papyrus geschreven. Het zijn pas de Grieken ( Alexander de Grote ) die de boekvorm ( i.p.v. de rol ) hebben geïntroduceerd.
Oud 9 december 2015, 18:34   #353
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet wat betreft de Torah rollen. Die waren geschreven op dure geitenvellen. Er was er ook maar één exemplaar van wat na een generatie versleten was of moest worden aangevuld met nieuw materiaal. De rest was wel op minder duur papyrus geschreven. Het zijn pas de Grieken ( Alexander de Grote ) die de boekvorm ( i.p.v. de rol ) hebben geïntroduceerd.
Maar niet de Qumranrollen. En evenmin verreweg het merendeel van oudste evangeliefragmenten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 december 2015 om 18:36.
Oud 9 december 2015, 18:42   #354
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nazareth is pas ontstaan na Jezus door gevluchte nazareners
.
??

Hebt u daar concrete bewijzen voor?
Oud 9 december 2015, 19:49   #355
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar niet de Qumranrollen. En evenmin verreweg het merendeel van oudste evangeliefragmenten.
Ik had het over de Torah en niet alle manuscripten die niet de bedoeling hadden om wekelijks te worden voorgelezen.
Oud 9 december 2015, 19:51   #356
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
??

Hebt u daar concrete bewijzen voor?
Neem je tijd om mijn link hierover na te lezen. Bewijs van iets wat er niet is, is bewijs dat het er niet was.
Oud 9 december 2015, 21:30   #357
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neem je tijd om mijn link hierover na te lezen. Bewijs van iets wat er niet is, is bewijs dat het er niet was.
U kunt hoogstens zeggen: overtuigende bewijzen voor het bestaan van Nazareth uit de tijd van Jezus hebben we tot nog toe niet gevonden.

U kunt niet zeggen: Nazareth heeft nooit bestaan.
Oud 9 december 2015, 22:08   #358
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U kunt hoogstens zeggen: overtuigende bewijzen voor het bestaan van Nazareth uit de tijd van Jezus hebben we tot nog toe niet gevonden.

U kunt niet zeggen: Nazareth heeft nooit bestaan.
Toch niet in de tijd van Jezus.
Oud 9 december 2015, 22:18   #359
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch niet in de tijd van Jezus.
Ik verduidelijk dan met een voorbeeld.

Nog niet zo heel lang geleden werd in het oude Jeruzalem de vijver van Siloam opgegraven. De vijver wordt vermeld in het evangelie (Johannes).

Uw redenering zou kunnen zijn vóór de vondst: ' heel dat dat verhaal van die vijver wordt wel vermeld in het evangelie maar dat is kletskoek. Immers die vijver heeft nooit bestaan want men heeft die nooit gevonden'.

Uw redenering had moeten zijn : 'of het verhaal waar is weten we niet echt. In ieder geval tot nu toe werd vijver van Siloam nooit gevonden'.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 december 2015 om 22:26.
Oud 9 december 2015, 22:57   #360
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Waar zou het in het nt of in de bijbel staan, dat er zoiets kan zijn als een heilig jaar ?
De paus heeft er nu eentje geopend.
Maar zou god misschien niet liever een heilige maand zien, ipv een gans jaar? Of omgekeerd: een tweejaarlijkse ?

Volgens mij vergist de paus zich even erg als de moslims zich vergissen met hun maagden. Die moslims denken dat ze 72 maagden krijgen, maar de realiteit is dat ze één maagd van 72 jaar oud krijgen.
Dat is dan mits één voorwaarde nog interessant. Namelijk als ge als man minstens 90 jaar zijt. Dan is een van 72 een jong poepke.

Ge ziet: atheïsten kunnen ook verhaaltjes fantaseren.

.
Snapt u de bedoeling eigenlijk van een "heilig jaar"? Het is een oproep tot speciale vurigheid, tot een diepere beleving van ons christen zijn...

Ik weet bijgevolg niet wat dit te maken heeft met de islamitische visie op mannen in hun hiernamaals.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be