![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#341 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waar zou het in het nt of in de bijbel staan, dat er zoiets kan zijn als een heilig jaar ?
De paus heeft er nu eentje geopend. Maar zou god misschien niet liever een heilige maand zien, ipv een gans jaar? Of omgekeerd: een tweejaarlijkse ? Volgens mij vergist de paus zich even erg als de moslims zich vergissen met hun maagden. Die moslims denken dat ze 72 maagden krijgen, maar de realiteit is dat ze één maagd van 72 jaar oud krijgen. Dat is dan mits één voorwaarde nog interessant. Namelijk als ge als man minstens 90 jaar zijt. Dan is een van 72 een jong poepke. Ge ziet: atheïsten kunnen ook verhaaltjes fantaseren. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#342 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
1) De Christelijke wereld/gelovigen laten in overweldigende meerderheid het NT prevaleren op het OT daar waar er conflict is. Dat maakt dat zowat al het geweld uit het OT komt te vervallen. 2) De Koran heeft een totaal andere insteek dan de Bijbel. De Bijbel is verhalend opgesteld, de Koran (en Hadith) in vele gevallen activerend. Iedereen begrijpt wel het verschil tussen deze 2 zinnen: a. God doodde X en Y b. God beveelt u: dood X en Y! A is de stijl van de Bijbel, B de stijl van de Koran/Hadith. 3) Aanvullend op 2 is ook de insteek qua auteur verschillend. De Bijbel proclameert zelf mensenwerk te zijn (mits wel wat 'goddelijke inspiratie'), de Koran is zogezegd een letterlijk dictee van Allah en dus per definitie foutloos en tijdloos. De effecten naar interpretatie e.d. lijken mij wel duidelijk. 4) Als laatste punt is er gewoon ook de realiteit. Het 'activerend vermogen' van een schrift moet ook beoordeeld worden aan de effecten die het resorteert in de realiteit. Die effecten zijn ook onderhevig aan de praxis van de lezing e.d. Ook daarin is duidelijk dat de Koranveel meer problemen kent dan de Bijbel want kwalitatief enorm veel meer hardliners en extremisten.
![]() |
![]() |
#343 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja dat dacht ik ook. Toch ook hier weer is voorzichtigheid geboden. Toen de Maccabeese oorlog uitbrak woonden er vrij weinig Joden in Galilea (Galilea = galil ha goyim = het land der heidenen). Later was er een influx van Joden naar Galilea. De bevolking was dus blijkbaar gemengd. Het zou dus kunnen dat er toch meer Grieks werd gesproken dan aanvankelijk werd gedacht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#344 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#345 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu wat de hellenisering van Galilea betreft, de vergrieksing van Galilea was vooral te vinden in de grensstreken. Het binnenland zou joods gebleven zijn. De hellenisering van Galilea bleek overigens lang niet altijd uit het geloofsleven van de Galileeërs . Evenmin was er sprake van een georganiseerde heidense cultus. Volgens anderen zou Galilea pas zeer laat zijn verjoodst. Deze judaïsering zou dan zeer oppervlakkig zijn gebeurd. Dit zou dan verklaren waarom Jezus een Jodendom aanhing dat zich wat losser, ja zelfs vijandig opstelde ten opzichte van de Tempel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#346 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Verdiep jullie maar verder. Aan mij is het niet meer besteed. Wat mij vooral stoort is het feit dat ook die God volgens de bijbel het normaal vond dat pasgeboren kinderen werden vermoord door zijn engelen en dit om de ouders ervan te straffen. Hier geeft de bijbel de toelating in feite om wraak uit te oefenen op latere generaties. Waarvan de huidige Christenen dus ook volop gebruik hebben van gemaakt. Het is in dit land vooral de voorbije tweehonderd jaar het geval geweest. Zelfs verder in het verleden. Dat de koran op zijn beurt nog meer onzin vermeld doet niks ter zake. Al dat gelovig volk is ultra-gevaarlijk en gebruikt hun geloof om eigen zak te vullen. Dat zijn de feiten zoals ik ze heb vastgesteld en dit niet in het verre verleden maar ook in het recente heden. Ik heb dus minder respect voor gelovigen dan voor ongelovigen. Deze laatsten liegen gewoon wat minder. Of proberen alleszins minder de mensen in het gareel te houden met verzonnen sprookjes. En voor de rest? Ik wil niet in de hemel komen samen met dat huichelachtig krapuul. Men is gelovig en leeft volgens de wet van die God uit den bijbel of......men is een huichelaar. Ik denk toch dat ik duidelijk ben? En ik besef dat ik zeker niet de pilaarbijter moet uithangen om enige verdienste te vergaren om in een hemel te geraken als deze bestaat. In bevestigend geval is zelfs die rijstepap niet aan mij besteed. En nu laat ik ruimte voor barmhartige Samaritanen en ander volk. Papier is immers verduldig. Of moet ik schrijven dat perkament dat is? De groetjes nog. ![]() Laatst gewijzigd door werkman : 9 december 2015 om 12:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#347 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#348 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Hij was vijandig opgesteld, net om dezelfde reden als ALLE vrome joden. De Tempel was op dat ogenblik in handen van de Herodeanen en de stromannen-priesters door Antipas aangesteld. Ze roofden met regelmaat de Tempelschatkist leeg om havens en aquaducten te financieren. Weet je nog, " Geef de keizer wat de keizer toekomt en geef aan JHWH wat JHWH toekomt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#349 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 december 2015 om 16:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#350 |
Europees Commissaris
|
![]() U hebt verdorie gelijk!
![]() Ik zal mij moeten gaan verdiepen in Bijbelse papyrusrollen. Maar al de verzinsels erop vermeld kan toch nooit op tegen het logisch denken dat ik mezelf altijd toekende. Ik vermoed dat ik er beter niet meer aan begin teneinde mijn nakende dementie niet te bespoedigen. Maar ik troost mij bij de gedachte dat ik niet vroeg-dementerend ben geweest. Alhoewel; dementie is misschien een bijkomende voorwaarde om gelukzalig te kunnen sterven. Dit proces beperkt immers de invloed van de duivel. ![]() Zalig zijn de armen van geest......... Dementie is dus een gunstige factor volgens de bijbel. Want anders kwam er geen enkele gelovige die ik ken nog in het paradijs. Laatst gewijzigd door werkman : 9 december 2015 om 17:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#351 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En geval je wat tijd hebt : http://www.nazarethmyth.info/naz3article.html Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#352 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Niet wat betreft de Torah rollen. Die waren geschreven op dure geitenvellen. Er was er ook maar één exemplaar van wat na een generatie versleten was of moest worden aangevuld met nieuw materiaal. De rest was wel op minder duur papyrus geschreven. Het zijn pas de Grieken ( Alexander de Grote ) die de boekvorm ( i.p.v. de rol ) hebben geïntroduceerd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#353 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 december 2015 om 18:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#354 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#355 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#356 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#357 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U kunt niet zeggen: Nazareth heeft nooit bestaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#358 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#359 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik verduidelijk dan met een voorbeeld.
Nog niet zo heel lang geleden werd in het oude Jeruzalem de vijver van Siloam opgegraven. De vijver wordt vermeld in het evangelie (Johannes). Uw redenering zou kunnen zijn vóór de vondst: ' heel dat dat verhaal van die vijver wordt wel vermeld in het evangelie maar dat is kletskoek. Immers die vijver heeft nooit bestaan want men heeft die nooit gevonden'. Uw redenering had moeten zijn : 'of het verhaal waar is weten we niet echt. In ieder geval tot nu toe werd vijver van Siloam nooit gevonden'. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 december 2015 om 22:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#360 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik weet bijgevolg niet wat dit te maken heeft met de islamitische visie op mannen in hun hiernamaals. |
|
![]() |
![]() |