Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 januari 2016, 07:18   #821
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Hier heb je het niet meer over evolutie. Je bewondert de moderne mens met zijn eigenschappen als een eindproduct van evolutie. Onze soort is waarschijnlijk uitontwikkeld. Mutaties hebben op de mens geen vat denk ik. Die speelden misschien een rol in de oertijd van het leven.
Doe ik niet, maak jij er van.
De mens is niet het "eindproduct", de mens is iets dat observaties tegenspreekt.
Waar hebben mutaties dan wel vat op Piero?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2016, 07:23   #822
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Hebt ge nu al eens opgezocht wat men precies onder henetic drift verstaat ?
Dat is niet de mumbu-jumbo kwatsch van het filmpje hé

Vertel me eens hoe ge door recombinatie een andere soort kunt krijgen, laat staan andere families, ordes, stammen, etc
Begin eens met de verklaren hoe ge bv van aantal chromsomen vernadert door louter wat aan recombinatie te doen
Praha, ik heb U pagina's lang genetic drift uitgelegd. Toen ik u een verklaring voor verwanten gaf.
Het filmpje haalt voorbeelden aan van genetic drift. Maar om U dan een beter filmke te geven, ...
https://www.youtube.com/watch?v=Q6JEA2olNts

Ik heb niet gezegd dat ge met recombinatie een andere soort krijgt. Het is dezelfde soort maar andere genen dan beide ouders.
Ik heb hier al paar pagina's een voorbeeld gevraagd, maar nog niet gekregen.
Ik snap trouwens niet waar die recombinatie vandaan kwam, misschien moet je dat aan hem vragen? Ik heb dat er niet bij betrokken.
Al wat ik zei was: dat gaat hier niet op.

Citaat:
Wat een nietszeggende uitleg
We leven als mens nu 5 voor twaalf tot twaalf en ge komt te stellen hoe jong we in onze schoenen staan ?

Waren onze vooruders die te slim af ?
Dat moet ge toch eens uitklaren
LOL

Omdat we nog leven en de dino's overleeft hebben waren zij meerdere zaken te slim af. Anders had gij hier niet gezeten met mij e.
(for the sake of the argument)

Laatst gewijzigd door Peche : 19 januari 2016 om 07:25.
Oud 19 januari 2016, 07:27   #823
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Je bent blijkbaar aan het terugspartelen .. nog even en ik hoef het je zelfs al niet meer uit te leggen... want je weet zelf dat dat het begin wordt van een eindeloos op woorden terugkomen.

En neen Peche... het heeft niks te zien met ik zie vs. jij ziet
Dat is nu pas iets wat subjectief zou zijn.
De hekelige kwestie is gewoon dat er een plausibele verklaring is die gij niet wilt aanvaarden omwille van redenen van geloof en dat ge nog liever geen verklaring ziet.

...en neen ge 'liegt' weeral ik heb nergens de feiten ( de door ons beide erkende mechanismes ) die jij opsomte ontkend.
Wel zeg ik dat die mechanismes niet voldoende zijn...iets waar gij hardnekkig niet wilt op ingaan
Maar wat hield U tegen in al die jaren aan te vullen zodat de mechanismes voldoende uitgelegd werden?
U komt dan "Dat is aangetoond."
Ik zag enkel hypotheses die vertrokken vanuit een kwestie die wij vandaag niet kunnen vaststellen.
Genetic drift wel. De evolutie kent meerdere mechanismes, maar ik kan soortovergangen enkel verklaren met genetic drift. Niet mutatie.
Oud 19 januari 2016, 09:46   #824
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Doe ik niet, maak jij er van.
De mens is niet het "eindproduct", de mens is iets dat observaties tegenspreekt.
Waar hebben mutaties dan wel vat op Piero?
De mens is een eindprodukt omdat hij in vrijwel alle habitats kan leven. Hij wordt niet langer door een evolutionair proces gevormd. De schedelgrootte is maximaal.

Die vraag over mutatis heb ik nog nooit goed beantwoord gezien. Ik schreef overigens 'speelde misschien een rol'.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2016, 09:55   #825
Peche
Banneling

Standaard

Maar het eindproduct is nooit af. Dus kan er geen eindproduct zijn.
Volgens mijn zwart wit kijk

Ik vraag dat van die mutaties al sedert ik lid ben.

Als iemand het nog eens wilt zeggen? Hoe dragen mutaties bij in de evolutie? En kan het niet zijn dat de variatie zich gewoon anders uitselecteert bij bv isolatie (genetic drift)
Oud 19 januari 2016, 10:01   #826
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar het eindproduct is nooit af. Dus kan er geen eindproduct zijn.
Volgens mijn zwart wit kijk

Ik vraag dat van die mutaties al sedert ik lid ben.

Als iemand het nog eens wilt zeggen? Hoe dragen mutaties bij in de evolutie? En kan het niet zijn dat de variatie zich gewoon anders uitselecteert bij bv isolatie (genetic drift)
Je weet van de uitzonderlijke fauna in Australië.
Oud 19 januari 2016, 10:10   #827
Peche
Banneling

Standaard

Ja. Het is iets apart. Vooral de buideldieren doen me een beetje raar opkijken.
Vies, maar toch zo hecht. Een kangoeroe lijdt een zwaar leven.
Oud 19 januari 2016, 10:24   #828
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Duiken ze op de kaart op, maar hoe lang liepen ze werkelijk rond Tavek? Hoeveel verwanten?
Dat kan niemand met zekerheid zeggen.
55 miljoen jaar geleden liep er in Egypte een aapachtige rond.
Hebt ge die beesten bezien? Daar een mens uit halen op zulke tijd is "kort".
Zeer kort zelfs.
Als ik in de dierentuin een gorilla zie, merk ik heel veel verwantschap op hoor. Het zijn niet onze voorouders, maar onze verre neven.

Wij zijn nu eenmaal anders geevolueerd.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2016, 10:28   #829
Peche
Banneling

Standaard

Ok dan. Whatever je zegt .
Oud 19 januari 2016, 11:12   #830
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als ik in de dierentuin een gorilla zie, merk ik heel veel verwantschap op hoor. Het zijn niet onze voorouders, maar onze verre neven.

Wij zijn nu eenmaal anders geevolueerd.
Waarom is de omvang van hun hersenen niet verder geëvolueerd zoals bij mensen?
Oud 19 januari 2016, 19:45   #831
geertvdb

Standaard

Citaat:
Hier heb je het niet meer over evolutie. Je bewondert de moderne mens met zijn eigenschappen als een eindproduct van evolutie. Onze soort is waarschijnlijk uitontwikkeld. Mutaties hebben op de mens geen vat denk ik. Die speelden misschien een rol in de oertijd van het leven.

Uitontwikkeld? Wat betekent dat? Dat we vanaf nu tot het eind der tijden hetzelfde blijven? Kom aan? Dat gelooft ge toch zelf niet??

We muteren de hele tijd. Het feit dat gij koeienmelk kunt drinken, en dat gij een witte huid hebt zijn zeer recente mutaties. We spreken hier over duizenden jaren. In de evolutionaire biologie is dat peanuts.

Er bestaat niet zoiets als een 'eindprodukt'. Geen enkele soort stopt met evolueren. Ook de mens niet.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2016, 19:51   #832
geertvdb

Standaard

Citaat:
Omdat gij de denkfout maakt dat 'grote hersens hebben' het ultieme doel is van de evolutie. Dat klopt niet. Er is geen einddoel. Soorten evolueren gewoon volgens natuurlijke selectie. Bij gorilla's blijkt dat groter en sterker worden, die evolutie was die het efficiënste bleek te zijn gezien de omgevingsfactoren.
Oud 19 januari 2016, 20:40   #833
doremi
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Omdat gij de denkfout maakt dat 'grote hersens hebben' het ultieme doel is van de evolutie. Dat klopt niet. Er is geen einddoel. Soorten evolueren gewoon volgens natuurlijke selectie. Bij gorilla's blijkt dat groter en sterker worden, die evolutie was die het efficiënste bleek te zijn gezien de omgevingsfactoren.
Eén van de belangrijkste misvattingen algemeen natuurlijk, dat evolutie een 'doel' zou hebben en de mens een soort 'summum' (of zo men het ook noemt eindproduct) van evolutie is.

Beetje grootheidswaanzin die typisch is voor religieus denken. Nochtans moet men niet ver kijken om beter ontwikkelde eigenschappen te zien bij vele dieren. Honden kunnen bijvoorbeeld veel beter ruiken. Veel dieren kunnen merkelijk sneller lopen dan de mens. Het zicht van vele vogels is tientallen keren beter dan dat van ons. Er zijn bacteriën die perfect kunnen overleven in hoogradioactieve omgevingen. Enz. enz.
Oud 19 januari 2016, 21:34   #834
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij weet hoe ik denk? Dat dacht je dan verkeerd. Heb ik daarboven iets gezegd over een doel van de evolutie met een soort of over een einddoel? Moet ik met jou debatteren over wat ik niet gesteld heb? Probeer mijn post eerst eens te begrijpen en dan praten we verder, ook over mutaties.
Oud 19 januari 2016, 22:01   #835
geertvdb

Standaard

Citaat:
Jij weet hoe ik denk? Dat dacht je dan verkeerd. Heb ik daarboven iets gezegd over een doel van de evolutie met een soort of over een einddoel? Moet ik met jou debatteren over wat ik niet gesteld heb? Probeer mijn post eerst eens te begrijpen en dan praten we verder, ook over mutaties.
Ik weet perfect hoe u denkt. Dat leid ik af uit uw volgende vraag:

Het feit dat u die vraag stelt betekent dat u de evolutietheorie niet begrijpt. Anders zou u die vraag niet stellen.

U kan net de tegenovergestelde vragen stellen:

Waarom is de mens niet zo sterk als de gorilla? Of kan de mens niet zo goed ruiken als een hond? Of zo snel lopen als een jachtluipaard?

En ik hoop uit de grond van mijn hart dat U snapt dat evolutie nooit stopt, en dat mogelijk U een mutatie hebt die de evolutie van de mens in een nieuwe richting uitstuurt. Zoals de eerste mens met blond haar.

Dank zij die mens hebben we nu knappe blonde grieten. Waarvoor mijn eeuwige dankbaarheid.

Laatst gewijzigd door geertvdb : 19 januari 2016 om 22:02.
Oud 20 januari 2016, 00:47   #836
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet perfect hoe u denkt. Dat leid ik af uit uw volgende vraag:

Het feit dat u die vraag stelt betekent dat u de evolutietheorie niet begrijpt. Anders zou u die vraag niet stellen.

U kan net de tegenovergestelde vragen stellen:

Waarom is de mens niet zo sterk als de gorilla? Of kan de mens niet zo goed ruiken als een hond? Of zo snel lopen als een jachtluipaard?

En ik hoop uit de grond van mijn hart dat U snapt dat evolutie nooit stopt, en dat mogelijk U een mutatie hebt die de evolutie van de mens in een nieuwe richting uitstuurt. Zoals de eerste mens met blond haar.

Dank zij die mens hebben we nu knappe blonde grieten. Waarvoor mijn eeuwige dankbaarheid.
Dat wordt lastig redeneren met u. Wat u daar stelt is niet het tegenovergestelde of liever omgekeerde van mijn vraag. Het omgekeerde is: waarom is het brein van de mens groter geëvolueerd dan dat van een gorilla. U weet toch dat Darwin tot zijn theorie kwam door een dergelijke vraag te stellen over verschillen in de snavels van vogels?
Oud 20 januari 2016, 04:02   #837
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Als iemand het nog eens wilt zeggen? Hoe dragen mutaties bij in de evolutie?
Mutaties zorgen voor afwijkingen van het origineel via wijzigingen of toevoegingen van/aan het DNA. Maw mutaties veranderen het DNA op bepaalde plaatsen (vb point mutation) of voegen stukken DNA toe (vb gene duplication).

Gene flow en genetic shuffling leiden enkel tot variatie van reeds bestaande allelen. Ze voegen geen extra mogelijkheden toe aan reeds bestaande mogelijke DNA combinaties.

Mutaties zijn essentieel voor evolutie omdat je anders simpelweg niet de nodige variatie krijgt die vereist is voor evolutie van soort naar soort naar soort.

Gene flow en genetic shuffling zal zorgen dat je alle combinaties krijgt van een reeds voorhande zijnde aantal mogelijkheden. Stel dat we praten over kubussen met een bepaald aantal eigenschappen. Ze hebben een kleur, een bepaalde vorm (kubus), gemaakt uit een materiaal, etc. De genenpoel bevat enkel geel, blauw en oranje als kleur. De vorm is enkel kubus. Materiaal is plush of katoen.

Mutaties zorgen ervoor dat die kubussen bvb meer kleurcombinaties krijgen (krijgen plots witte -albino- kubussen), dat ze ineens rechthoekig worden, dat ze scherpe randen krijgen, ofzo van die zaken. Maar door gene duplication & point mutation op dat extra gene, kan je een extra eigenschap krijgen. Ineens drijven onze kusussen omdat ze een plastieke binnenlaag hebben.

Mutaties zijn essentieel:

https://books.google.be/books?hl=en&...lution&f=false
https://www.youtube.com/watch?v=jFhg...sT3-z1glMKz37Q

Citaat:
En kan het niet zijn dat de variatie zich gewoon anders uitselecteert bij bv isolatie (genetic drift)
Hoe zou dat dan in zijn werk gaan? Je hebt genetic drift. Statistisch gaat de frequentie van bepaalde genen omhoog en andere omlaag. Hoe zorg je dan voor verschillende soorten? Hoe komt het dat indien je 1 populatie in twee deelt en beide "via genetic drift" tot andere soorten laat evolueren via variatie dat je effectief twee soorten krijgt die niet met elkaar kunnen reproduceren? Kan zijn dat ik wat mis of lectuur in te halen heb, maar volgens mij lukt dat niet zonder mutaties.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2016, 06:17   #838
Peche
Banneling

Standaard

Athelas,

Ik ben gisteren nog eens gaan lezen over mutaties. En dat zijn eigenlijk incorrecte kopies. Sommige cellen splitsen zich met "foutjes" in en de cell hersteld dat dan anders, ergo mutatie.
Ik zie niet in hoe dit op het nagebroed impact heeft.

Bv 1000 blondharigen en 1000 zwartharigen.
Isoleer een paar honderd blondharigen met een tiental zwartharigen.
Omdat er meer blondharigen isoleerden zal daar overheen de generaties geen zwart haar meer aanwezig zijn. Dat kan echter nu en dan (zeker in de beginfase) nog zichtbaar worden. Maar overheen de tijd drift die genenpoel dus weg in het nageslacht en zal blond overheersen bij de geïsoleerde groep.

Is de kleur haar een mutatie of was dat al genetisch aanwezig in de variatie?

Laatst gewijzigd door Peche : 20 januari 2016 om 06:22.
Oud 20 januari 2016, 06:42   #839
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen natuurlijke selectie bepaalt wie blijft en wie niet.
Ze evolueren volgens het principe van adaptatie. De omgeving selecteert uit wat niet adaptief genoeg is.
Oud 20 januari 2016, 13:50   #840
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doremi Bekijk bericht
Eén van de belangrijkste misvattingen algemeen natuurlijk, dat evolutie een 'doel' zou hebben en de mens een soort 'summum' (of zo men het ook noemt eindproduct) van evolutie is.
De mens is zeker het doel omdat in de mens het heelal tot bewustzijn komt.
Maar geen einddoel, want wij moeten ook nog het heelal veroveren en zelf nog hogere wezens scheppen.
Wij beginnen pas.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be