![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
D�*t is een christelijke opvoeding. Niet: je plechtige communie doen en dan nooit meer naar de Kerk gaan, nooit (samen) bidden in het huisgezin, nooit over God, Jezus of Maria spreken, enzovoort. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik neem ook aan dat Boeddha een historische figuur is en wel zinnige dingen heeft gezegd. Alleen "geloof" ik niet in Boeddha of het boeddhisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn ouders zijn bijvoorbeeld niet praktiserend, maar ze geloven wel ergens in. Ik ging niet elke week naar de kerk, maar wel om de 3-4 weken. Voor en na het middageten werd er op ons school een gebed opgezegd... Natuurlijk is dat geen volledig christelijke opvoeding, maar van atheïstische indoctrinatie was er totaal geen sprake (mijn jongste zusje is bijvoorbeeld nog echt gelovig). Toch was ik redelijk snel 'atheïst'. Toen ik mijn plechtige communie deed geloofde ik bijvoorbeeld niet meer in het bestaan van god. U doet nu precies alsof er veel gezinnen zijn die aan de kinderen bewust het atheïsme opleggen. In de meerderheid van de gevallen wordt er gewoon weinig tot niets over religie gesproken. Ergens niet over spreken is geen atheïstische indoctrinatie. Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 29 januari 2016 om 18:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ben vrijzinnig en toch laat ik mijn kinderen van in hun prilste jeugd in alles geloven wat ze op school, van vriendjes, TV.. meepikken: Sinterklaas, de kerstman, monsters onder het kussen, kinneke Jezus, Chuckie, Mega Mindy, de Paashaas, god... noem maar op. Laatst gewijzigd door Another Jack : 29 januari 2016 om 18:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat zal waarschijnlijk geen atheïstische opvoeding zijn, maar een die gekenmerkt wordt door onverschilligheid of agnosticisme.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat lijkt me niet echt een christelijke opvoeding, hoor. Wel iets vaag, met een licht christelijk sausje erover heen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar dat werd me nergens opgelegd. En ik ken eerlijk gezegd niemand bij wie de ouders de kinderen echt probeerden overtuigen van het niet-bestaan van god (wat omgekeerd bij een christelijke opvoeding wél wordt gedaan).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ergens niet over spreken, is ook een bepaald wereldbeeld dat men aldus de kinderen meegeeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het lijkt me inderdaad het meest waarschijnlijk dat kinderen agnostisch/onverschillig worden opgevoed. Maar dat is iets helemaal anders dan de atheïstische indoctrinatie waar u het over had.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Iemand dwingen heeft geen enkele zin op dat vlak. Bijgevolg denk ik dat u echt niet goed weet hoe het er in gelovige gezinnen aan toe gaat anno 2016. We leven niet meer in 1952, waar het katholicisme een maatschappelijk gegeven was en niet zelden beleving miste. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk is dat anders. Alleen had ik het over atheïsme.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelf ben ik, als overtuigd atheïst, bijvoorbeeld ook niet van plan om mijn kinderen mijn atheïstisch denkbeeld bij te brengen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als u de opvoeding die u uw kinderen geeft wil vergelijken, dan moet men dat vergelijken met iemand die aan zijn kinderen Dawkins voorleest in plaats van de bijbel. Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 29 januari 2016 om 19:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |